Telair 8400H dualclima

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Telair 8400H dualclima

Bericht door Caught » za 6 jul 2019 22:22

Mijn ervaring wil ik toch even delen met mensen die een dakairco willen (laten) installeren, of zoals ik er eentje zelf willen installeren of er ene hebben.
Ik heb vooral eerst geprobeerd om zoveel mogelijk info te winnen en dat scheelt een stuk, maar je eigen installatie beoordelen kan pas achteraf.
De installatie zelf valt heel goed mee, gaatje maken, airco plaatsen, kabeltje trekken, zekering plaatsen en klaar.

Het binnen geluid daar moeten we zelf mee leven en eigenlijk ervaren wij dit als slapen met een ventilator, voor ons valt dit zeker goed mee.
Maar dan, misschien ligt het aan het type airco (Telair 8400H dualclima) maar er komt best wel veel lawaai naar buiten.
Niet zozeer van de compressor maar vooral van de centrifugale blower (afvoer warme lucht) die ook nog met enige druk langs het uitlaat rooster blaast.
Ik vergelijk het geluid een beetje met onze fornuis dampkap (thuis) die onze buren ook goed kunnen horen, maar geen last van hebben.
Waarschijnlijk wordt dit gezien als een noodzakelijk kwaad op de gepaste uren :) maar andersom kan ik ook deze van de buren horen, dus geen probleem.

Op de camping daarentegen wil ik dit vergelijkbare geluid mijn buren wel besparen en vandaar ben ik op zoek gegaan naar een manier om het geluid iets te dempen.
Veel is er niet over te vinden maar ik kwam uit op de EBM Papst Speed Controller die deze ventilator traploos trager kan laten draaien, waardoor het geluid sterk gedimd wordt.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden met deze aanpassing en ik hoop mijn buren op de camping ook. Kwestie van de kerk in het midden te houden.

Zie afbeelding van de controller na inbouw:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Chris » za 6 jul 2019 22:31

Ik snap hem... maar heb direct ook een vraag..

Die controller... heb je die alleen op de ventilator aangesloten?? of loopt de voedingsspanning naar de airco via die controller??
Dat zal wel niet, je zal wel een bypass voor de fan alleen gemaakt hebben.
Die fan is vermoedelijk een synchroon motor en met deze controller regel je dan de fase verschuiving denk ik.... denk ik hoor..
Is niet voor iedereen weggelegd om zo te knutselen..
Maar gaat de airco zelf niet op tilt als die motor langzamer draait dan de airco verwacht??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Caught » za 6 jul 2019 23:02

De bypass is eenvoudig dit betreft de L en N (220v) die naar de fan gaat moet naar de dimmer en er moeten er 2 terug naar de fan.
Hiervoor heb ik installatie kabel gebruikt 6+1 waardoor die niet te dik wordt.

Het koelen heb ik getest als het 30°-32° was en dit werkte zeer goed.
Het kan ook niet anders dat bij deze temperatuur de ventilator anders veel te hard draait.
Maar het blijft natuurlijk ook een beetje aanvoelen.
Ik zit alleen met de vraag waarom het niet standaard zo gedaan wordt?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door PD » za 6 jul 2019 23:05

RE.gif
Kun je de ventilator niet handmatig regelen ?
Bij onze 9 jaar oude Dometic B2200 dakairco kan ik de fan zowel automatisch instellen als handmatig regelen met de AB, is gewoon standaard bij deze airco. De gewenste temperatuur regel je separaat, zowel bij verwarmen als koelen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Caught » zo 7 jul 2019 08:30

RE.gif
De ventilator voor binnen wel, deze kan manueel in 3 standen ofwel automatisch.
Het is dus de (UIT) op het schema die niet te regelen valt, maar dit is gelukkig opgelost.
Ik kan ze nu onafhankelijk sturen.

Maar ik begrijp dus dat bij Dometic de buiten fan ook zachter kan? (bv. 't nachts).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Chris » zo 7 jul 2019 10:58

Ik heb ook een Dometic 2200 op het dak liggen, net als PD heeft.
Mijn gewoonte is om het ding op de automaat te gebruiken.
En dan niet ( wat de gewoonte van velen is) instellen op 17 graden ofzo, maar gewoon op 21-22-23 graden.
Dat is nog steeds heel koel als je in 36 graden kampeert.
Op die manier valt de geluidsdruk van de B2200 mij erg mee.
Je hoort ze altijd...zeker als de compressor aanslaat.
Eigenlijk heb ik geen idee wat er allemaal aan fan's inzit, nog nooit in verdiept.
(Jou schema is wel wat ik in gedachten had..duidelijk.
Veel aderige kabel gebruikt... slim.)

Wat mij wel opvalt is dat Telair deze dakairco aangeprezen wordt als stil model, daar zouden ze speciale aandacht aan besteed hebben.
Valt dus tegen als ik jou topic lees...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door PD » zo 7 jul 2019 11:08

Caught schreef:
zo 7 jul 2019 08:30
Maar ik begrijp dus dat bij Dometic de buiten fan ook zachter kan? (bv. 't nachts).
Ik heb geen idee of er in de Dometic sprake is van een 2e fan. Wel weet ik dat het uitblazen gerelateerd is aan het fan-niveau binnen.

Omdat de airco in de nacht continue in de onderhoudende fase is, is het geluid nagenoeg verwaarloosbaar. Alleen in een evt. opstartfase overdag hoor je deze wat meer maar dat vind ik logisch.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Caught » zo 7 jul 2019 11:59

Voor ik overging tot kopen had ik een vergelijkende test gelezen tussen de Dometic 2200 en Telair 8400H.
Waarin duidelijk bleek dat de Tailair een stuk luider is, maar als consument mag je veronderstellen dat dit nog meevalt.
Niet dus! Als er een beetje respect is voor de omgeving gaat het me net te luid, tenzij je alleen kampeert scratch.gif
Maar goed het is vooral de prijs die me heeft doen beslissen en ik zou het terug zo doen, maar wel met dimmer.
Anders ben ik supertevreden blij.gif

dwadj

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door dwadj » za 24 apr 2021 15:36

De nieuwe modellen hebben ondertussen als enige R32 gas, bijkomend is de buitenfan nu ook last afhankelijk gestuurd.

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Peter150368 » za 10 jun 2023 17:43

Hoi ik heb in april een nieuwe 8400 geplaatst in mijn caravan en die ventilator vindt ik nog wel te doen in de langzame stand maar dat aan en vooral afslaan van de compressor dat geeft een siddering door de gehele caravan . Hens do die daar raad mee weet ? Behalve uitzetten voor de grappenmakers onder ons .
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Caught » za 10 jun 2023 21:25

Het is ondertussen al een tijdje terug toen ik de 8400h installeerde.
Los van het grote voordeel, nl. koelen of verwarmen....
Werd ik toen ook onmiddellijk geconfronteerd met de nadelen van een (dak)airco.
Zoals een luide buiten ventilator en het aan/afslaan van de compressor met resonanties en schokken tot gevolg.

Ik heb toen een aanpassing gemaakt zoals ook in de beginpost te lezen is. En overigens nog altijd zeer goed werkt!
Hierdoor zijn er iets minder resonanties in de caravan met de potmeter op 40-50%, (waarop hij meestal staat).

Heb je geen probleem met het buitengeluid en de buren, dan moet je deze potmeter niet overwegen, want dit scheelt nu ook niet zoveel voor binnen.
En dit zal ook de compressor schokken ook niet oplossen, maar lees verder...

Wat bij mij zeker geholpen heeft, is het aanbrengen van een zelfklevende foam van 3mm dikte op alle steunplaten aan te brengen.(Groot genoeg).
En ook nog, terwijl je airco werkt, kan je de 4 aanspan bouten afzonderlijk net iets losser of vaster zetten.
Waardoor je met deze tips toch wat schokken of trillingen algemeen kan opvangen of verminderen.

Ik heb er geen last meer van en dus best tevreden nu.

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Telair 8400H dualclima

Bericht door Peter150368 » za 10 jun 2023 21:29

Dank voor je bericht heb ze aangezet met moment sleutel volgens fabrikant die foam
Platenwisselaar wel t over wegen waard maar heb ook reactie naar de fabriek gestuurd want eigenlijk is t hun probleem te minste ze beweren een stille airco te verkopen
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”