Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door peterh » wo 6 feb 2019 20:57

Hallo allemaal,
ga mijn zware loodaccu vervangen door een Xtreme20.
ik wil eventueel ook een Power Xcharger XC3 aanschaffen, zodat de accu ook wordt geladen tijdens het rijden met de autro.
aansluiten van de accu zal geen probleem geven, maar aansluiten van de charger kom ik niet uit.
mijn accu staat aan de voorkant in de bedbank en de elktra komt binnen in het midden in de kast.
volgens mij moet ik dus een paar lange kabel gaan bij trekken.
klopt dit en heeft iemand ervaring met deze opstelling/installatie?

bij voorbaat dank.
gr. Peter
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door Chris » wo 6 feb 2019 21:15

Ik denk dat je beter kontakt op kan nemen met de leverancier van de PowerXtreme.
Deze accu heeft n.l. een ingebouwde lader.... de accu is een Lifepo4 accu...en kan dus niet "zomaar" aan een externe lader.
Waarom...
Dit is een accu die gebalanceerd geladen moet worden, dat is geen simpele koek..dat is juist de reden dat er een ingebouwde lader inzit... kan daarmee niet fout gaan.
De Xcharger is daar echt niet voor gemaakt, die kan Lood of Li-ion accu's laden, maar geen Lifepo4 accu's.
Probeer het ook niet hoor... kan erg fout gaan...zelfs een accubrand !!

Dus nogmaals..... leuk plan maar eigenlijk op deze manier onmogelijk vrees ik.
Ga dus echt niet laden op de polen van de Powerextreme...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door dieseltijger » wo 6 feb 2019 21:33

Uiteindelijk moet je de bijbehorende lader op 220V aansluiten. Je kan dus beter een stopcontact bijplaatsen, en de benodigde bekabeling aftakken van een stopcontact die vast wel in de buurt van de bedbank aanwezig is toch? Nadeel: je moet aan de paal staan. Sec voor moveren is alleen aan de paal laden voldoende!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RoyD
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 12 dec 2018 09:40

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door RoyD » wo 6 feb 2019 21:35

Chris schreef:
wo 6 feb 2019 21:15
Ik denk dat je beter kontakt op kan nemen met de leverancier van de PowerXtreme.
Deze accu heeft n.l. een ingebouwde lader.... de accu is een Lifepo4 accu...en kan dus niet "zomaar" aan een externe lader.
Waarom...
Dit is een accu die gebalanceerd geladen moet worden, dat is geen simpele koek..dat is juist de reden dat er een ingebouwde lader inzit... kan daarmee niet fout gaan.
De Xcharger is daar echt niet voor gemaakt, die kan Lood of Li-ion accu's laden, maar geen Lifepo4 accu's.
Probeer het ook niet hoor... kan erg fout gaan...zelfs een accubrand !!

Dus nogmaals..... leuk plan maar eigenlijk op deze manier onmogelijk vrees ik.
Ga dus echt niet laden op de polen van de Powerextreme...
Als ik het goed heb begrepen is de ingebouwde lader voor als je aan de paal hangt. Voor het laden onder het rijden wordt de PowerXCharger XC3 aanbevolen.

https://www.emergoplus.com/dbdocs/produ ... ent_23.pdf
Laatst gewijzigd door RoyD op wo 6 feb 2019 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Audi A4 avant (380 Nm) | Knaus Sport Silver Edition 540 FDK (2019) | Truma SX | AL-KO ATC | E-trailer | Unico Bologna 320

peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door peterh » wo 6 feb 2019 21:50

RoyD schreef:
wo 6 feb 2019 21:35
Chris schreef:
wo 6 feb 2019 21:15
Ik denk dat je beter kontakt op kan nemen met de leverancier van de PowerXtreme.
Deze accu heeft n.l. een ingebouwde lader.... de accu is een Lifepo4 accu...en kan dus niet "zomaar" aan een externe lader.
Waarom...
Dit is een accu die gebalanceerd geladen moet worden, dat is geen simpele koek..dat is juist de reden dat er een ingebouwde lader inzit... kan daarmee niet fout gaan.
De Xcharger is daar echt niet voor gemaakt, die kan Lood of Li-ion accu's laden, maar geen Lifepo4 accu's.
Probeer het ook niet hoor... kan erg fout gaan...zelfs een accubrand !!

Dus nogmaals..... leuk plan maar eigenlijk op deze manier onmogelijk vrees ik.
Ga dus echt niet laden op de polen van de Powerextreme...
Als ik het goed heb begrepen is de ingebouwde lader voor als je aan de paal hangt. Voor het laden onder het rijden wordt de PowerXCharger XC3 aanbevolen.
Zoals Royd opmerkt is volgens mij de bedoeling van de Power Xcharger, opladen tijdens rijden en aan de paal de ingebouwde lader van de accu gebruiken.
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door sailor wim » wo 6 feb 2019 22:31

Hoi.
Ik heb de X20 en de bijbehorende 12volt booster lader .
Dus een 230 volt WCD bij de accu en een 12 volt aansluiting die ergens van de kabelboom af is getakt .
Volgens mij is dat de geschakelde 12 volt draad.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door Chris » do 7 feb 2019 08:39

Dat blijkt idd een onbekende mogelijkheid te zijn.
Wist ik niet.
Normaal moet een Lifepo4 accu gebalanceerd geladen worden.
Hier is dus iets speciaals op bedacht.
Mooi spul dat Powerextreme..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door peterh » do 7 feb 2019 09:00

Chris schreef:
do 7 feb 2019 08:39
Dat blijkt idd een onbekende mogelijkheid te zijn.
Wist ik niet.
Normaal moet een Lifepo4 accu gebalanceerd geladen worden.
Hier is dus iets speciaals op bedacht.
Mooi spul dat Powerextreme..
We zijn nooit te oud om wat te leren blijkt weer.
Maar ik heb nog steeds geen ant
woord op mijn vraag.
Hoe kan ik nu de auto en de lader met elkaar verbinden?
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

Gebruikersavatar
RoyD
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 12 dec 2018 09:40

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door RoyD » do 7 feb 2019 09:39

peterh schreef:
do 7 feb 2019 09:00
Chris schreef:
do 7 feb 2019 08:39
Dat blijkt idd een onbekende mogelijkheid te zijn.
Wist ik niet.
Normaal moet een Lifepo4 accu gebalanceerd geladen worden.
Hier is dus iets speciaals op bedacht.
Mooi spul dat Powerextreme..
We zijn nooit te oud om wat te leren blijkt weer.
Maar ik heb nog steeds geen ant
woord op mijn vraag.
Hoe kan ik nu de auto en de lader met elkaar verbinden?
Even voorop gesteld dat ik zelf niet zo'n accu/lader heb dus ik spreek niet uit ervaring. (zelfs onze caravan wordt pas in April geleverd)

Daar waar de aansluiting in de caravan binnen komt moet je kunnen meten (met een multimeter) waar 12 volt op komt te staan zodra de auto gekoppeld is (geschakelde 12 volt). Of misschien is dat wel netjes aangegeven. Die 12 volt aansluiten op de PWR +/- en de BAT +/- naar de accu die geladen moet worden. Vervolgens de jumper goed zetten (LiFePO4) en dan zou het moeten werken lijkt me.

Uitleg:
http://www.lifepo4you.nl/index.php?cont ... achment=21
Audi A4 avant (380 Nm) | Knaus Sport Silver Edition 540 FDK (2019) | Truma SX | AL-KO ATC | E-trailer | Unico Bologna 320

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3 /Leefbatterij

Bericht door thmeyer » do 7 feb 2019 10:48

Onderstaande persoon heeft bij het onderwerp "Leefbatterij" in 2016 al geschreven over de Power Xcharger XC3 en moet nu al 2 jaar ervaring hebben.

mornragoth schreef:
di 18 okt 2016 20:42
Hoewel de caravan nog moet komen (volgende week), ben ik ook al met dit onderwerp bezig geweest.
Aangezien gewicht van belang is heb ik een PowerXtreme X30 laten plaatsen. Dit in combinatie met een PowerXCharger XC3 die vanaf 12,8 volt zijn werk moet doen (=ingeschakelde auto) en de spanning op moet krikken naar 14,6 volt.

Aardig om te weten; deze PowerXCharger XC3 zou ook moeten werken met andere (bv lood) accu's.

Nu werd al de opmerking door de dealer gemaakt dat ik beter een zwaardere accu er in kan zetten wanneer ik deze als boordaccu wil gebruiken, maar die is dan meteen ook echt letterlijk zwaarder en dat kan ik me op een bagagegewicht van max 200kg niet permiteren.

Gegeven dat ik alle halogeenlampjes vervang met led denk ik dat het allemaal nog wel mee zal vallen en ik best een paar nachtjes van het net af kan. De PowerXtreme X30 mag immers (in tegenstelling tot loodaccu's) diep ontladen worden. Dus die 30Ah kan ik ook echt benutten.

Waar ik me nog wel zorgen om maak is of ik nog aan de 12,8 volt kom (uit de dynamo) wanneer ik ook de koelkast ook op 12 volt zet tijdens het rijden. De praktijk zal het leren :)
Opmerking van mijn kant:
Bij Jaeger cq Multicon West contact 9 / 54G (waarschijnlijk is de spanning minimaal 12,8 volt (4,2 Amp. max.) voldoende, omdat de caravan-koelkast over contact 10 loopt).

en geschakelde 12 volt (contact 10) is niet nodig, omdat de Power Xcharger XC3 toch al bij een lagere spanning van 12 volt uitschakelt.

Gr. Theo
Bijlagen
Power Xcharger XC3.JPG
Laatst gewijzigd door thmeyer op do 7 feb 2019 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door witjesm » do 7 feb 2019 11:40

Chris schreef:
do 7 feb 2019 08:39
Dat blijkt idd een onbekende mogelijkheid te zijn.
Wist ik niet.
Normaal moet een Lifepo4 accu gebalanceerd geladen worden.
Hier is dus iets speciaals op bedacht.
Mooi spul dat Powerextreme..
Mijn LiFePO4 accu kan ook gewoon via de polen worden geladen. Het balanceren gebeurd binnen in de accu zelf.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door Jan 64 » do 7 feb 2019 16:21

Kan iemand mij vertellen waarom deze accu niet,onder de 0 graden Celsius, geladen mag worden?

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door thmeyer » do 7 feb 2019 20:06

Bij een lfepo4 accu ligt de laad-temperatuur tussen de 0 en 45 graden.
Voor een maximale levensduur is laadtemperatuur tussen 20 en de 25 graden (kamertemperatuur) en tussen de 35 t/m 80% geladen is.
Daar boven en daaronder loopt de aantal laadcyclussen (leefsduur) terug.
Onder de 0 graden is de capaciteit van de accu zodanig laag geworden en dat de accu wordt overladen.

Wat gebeurt er bij overladen?
Overladen zorgt voor lithiumoxide op de kathode.
De LFP-kathode bestaat uit lithiumijzerfosfaat.
Door een te hoge lading heb je nu een deel van het lithiumijzerfosfaat omgezet naar Lithiumoxide.
Niet goed!
Er is geen weg terug en de cel is nu onherstelbaar beschadigd.
Zelfs kleine overladende afleveringen kunnen een toename van de interne weerstand veroorzaken en een capaciteitsverlies
veroorzaken.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door Chris » do 7 feb 2019 20:28

Toch goed zo'n technische vraag..
Ik heb nooit geweten dat er ook Lifepo4 accu's zijn die een inwendige balance schakeling hebben.
En, dat je sommige dus op de polen mag laden.
Zo zie je maar...
Wel een knappe techniek overigens hoor.
Ik denk trouwens dat deze techniek nog veel verder zal gaan.
Ook de accutechniek van elektrische auto's ligt hoog op de ontwikkelingsladder.
Wie weet wat we allemaal nog meer gaan krijgen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door thmeyer » do 7 feb 2019 20:47

Niet alleen in de auto-industrie, maar ook met onderzeeboten wordt geëxperimenteerd met Lithium-ion accu’s

Zie hieronder:

Desondanks kijkt de onderzeebootwereld met veel verwachtingen uit naar de batterij-ontwikkelingen in de civiele industrie. Daar hebben lithium-ion batterijen zich inmiddels bewezen. Deze batterijen, die terug zijn te vinden in mobiele telefoons, caravans, elektrische auto's en de nieuwste vliegtuigen, hebben veel voordelen ten opzichte van de loodaccu's die al sinds mensenheugenis op diesel-elektrische onderzeeboten staan. De voordelen zijn zelfs zo groot, dat ze AIP overtreffen.
Japan is het eerste land dat de stap durft te zetten naar deze nieuwe technologie. De laatste vier boten (vanaf SS-508) zullen worden voorzien van lithium-ion batterijen, ten koste van AIP. Daar is wel durf voor nodig omdat lithium-ion batterijen kunnen exploderen of in brand kunnen vliegen (zoals dat op de nieuwste Boeings gebeurde). Hoewel de lithium-ion batterijen lichter en krachtiger zijn dan de loodzuur accu's, vergen ze wel meer veiligheidsmaatregelen (en die nemen ook ruimte in beslag). Door de hogere elektrische output zal ook het bestaande elektriciteitsnetwerk van het ontwerp moeten worden nagekeken, maar het voordeel is wel dat lithium-ion accu's beter kunnen voldoen aan de toegenomen vraag van elektriciteit in o.a. de commandocentrale.
Wereldwijd zullen onderzeebootontwerpers reikhalzend uitkijken naar de Japanse ervaringen met lithium-ion, maar voorlopig lijkt voor deze technologie een succesvollere toekomst te zijn weggelegd dan AIP
Laatst gewijzigd door thmeyer op do 7 feb 2019 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door Jan 64 » do 7 feb 2019 21:14

RE.gif RE.gif RE.gif

Dank je Theo.

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door Jan 64 » do 7 feb 2019 21:17

RE.gif RE.gif

Het gaat hard, zelfs Dyson van de stofzuigers ontwikkeld een nieuwe accu.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achte ... b8a3de19/

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ ... b87544b9d/

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door jackt » vr 8 feb 2019 08:29

Bij een lfepo4 accu ligt de laad-temperatuur tussen de 0 en 45 graden.
Hoe zit het dan met het gebruik (moveren) onder de nul grden? Kan dit dan wel zonder problemen? scratch.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door scooterandre » vr 8 feb 2019 09:36

RE.gif
Met moveren laad je de accu niet op, dus onder nul graden wel toegestaan.
Een koude accu presteert natuurlijk wel iets minder.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door dieseltijger » vr 8 feb 2019 10:47

(Domme opmerking) Ik neem aan dat je een Jaeger stekker hebt: pin 10 is de contactgestuurde 12V aansluiting, pin 11 is de massa voor pin 10. De killer question is: waar tak je het af en hoe leid je de bekabeling naar de accu. Zowiezo een dealer vraag, maar ik geef aan hoe het bij mijn Kip shuttle zit: Boven de kledingkast in de rechter achterhoek heb ik het CERS energiesysteem (zeg maar de 230V => 12V omvormer en de acculader die van de 12V afkomstig van de auto/danwel de 230V de spanning opliert naar zo'n 14V om een boordaccu te laden.

Mijn caravan is voorbekabeld: vanuit de Cers loopt via een kabelgoot en de tunnel waarin de ringverwarmingsslang zit een miezerige kabel naar de treinzit links in het midden van de caravan. Daar kan een accu geplaatst worden. Stel dat ik mijn accu onder de voorbank had zitten zou ik deze miezerige kabel doortrekken via de tunnel van de ringverwarming naar de voorbank.

Voordeel: geen electriciteitsbuis die onder de bodem vastgeplakt is, en - belangrijk - geen lege auto accu omdat de lader deze leegzuigt: Er is alleen spanning als je aan de paal zit, of als het contact van de auto is aangeschakeld.

Wellicht vormt dit een klein beetje inspiratie, maar vooral: ga naar de dealer, ik had de vraag hoe ik de accu kon aansluiten, en de monteur naam mij de twee laadklemmen die ik had gekocht uit handen, tilde de treinzit op, sloot met een krimptang een 5A zekering aan op de laadkabel en sloot vervolgens de klemmen aan voor nul komma nop.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door thmeyer » vr 8 feb 2019 10:50

jackt schreef:
vr 8 feb 2019 08:29
Bij een lfepo4 accu ligt de laad-temperatuur tussen de 0 en 45 graden.
Hoe zit het dan met het gebruik (moveren) onder de nul graden? Kan dit dan wel zonder problemen? scratch.gif
Het gebruik van dit soort accu's is het van -20 graden tot + 60 graden zonder problemen toegestaan !!!!

Opmerking: De capaciteit van dit soort accu is wel bij 0 graden "minder dan 25 % afgenomen".

Dus alleen het laden onder de 0 graden is slecht voor de accu.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door witjesm » vr 8 feb 2019 11:19

RE.gif Toch kan je dit niet universeel toepassen. Ik snap wel dat ik een belachelijk dure accu in de caravan heb staan die weinig zullen overwegen maar wil alleen aantonen dat je gewoon de spec van de accu moet toepassen en geen vuistregels.

Mijn accu can zonder problemen to -10°C geladen worden en gebruikt to -20°C. Net als elke accu heeft ook een LiFePO4 accu last van de kou maar wel minder in mijn beleving.
Bijlagen
SuperB 2.PNG
SuperB 2.PNG (35.7 KiB) 3123 keer bekeken
SuperB.PNG
SuperB.PNG (3.21 KiB) 3123 keer bekeken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door peterh » vr 8 feb 2019 11:26

dieseltijger schreef:
vr 8 feb 2019 10:47
(Domme opmerking) Ik neem aan dat je een Jaeger stekker hebt: pin 10 is de contactgestuurde 12V aansluiting, pin 11 is de massa voor pin 10. De killer question is: waar tak je het af en hoe leid je de bekabeling naar de accu. Zowiezo een dealer vraag, maar ik geef aan hoe het bij mijn Kip shuttle zit: Boven de kledingkast in de rechter achterhoek heb ik het CERS energiesysteem (zeg maar de 230V => 12V omvormer en de acculader die van de 12V afkomstig van de auto/danwel de 230V de spanning opliert naar zo'n 14V om een boordaccu te laden.

Mijn caravan is voorbekabeld: vanuit de Cers loopt via een kabelgoot en de tunnel waarin de ringverwarmingsslang zit een miezerige kabel naar de treinzit links in het midden van de caravan. Daar kan een accu geplaatst worden. Stel dat ik mijn accu onder de voorbank had zitten zou ik deze miezerige kabel doortrekken via de tunnel van de ringverwarming naar de voorbank.

Voordeel: geen electriciteitsbuis die onder de bodem vastgeplakt is, en - belangrijk - geen lege auto accu omdat de lader deze leegzuigt: Er is alleen spanning als je aan de paal zit, of als het contact van de auto is aangeschakeld.

Wellicht vormt dit een klein beetje inspiratie, maar vooral: ga naar de dealer, ik had de vraag hoe ik de accu kon aansluiten, en de monteur naam mij de twee laadklemmen die ik had gekocht uit handen, tilde de treinzit op, sloot met een krimptang een 5A zekering aan op de laadkabel en sloot vervolgens de klemmen aan voor nul komma nop.

Hoi dieseltijger,
Zoals ik al gedacht had, wordt kabels trekken.
Ik heb geen kabelgootjes lopen dus dat wordt nog een uitdaging.
Deur zit tussen kast net omvormer en de voorkant.
Zal dus een gevalletje dealer worden.
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door dieseltijger » vr 8 feb 2019 11:36

Praat toch eens met de dealer:
a) Je kijkt over zaken heen (voorbeeld: heb je boven de deur niet een houten tunnel of lijst waardoorheen de draad heen kan.. of de dorpel
b) Je bent onbewust onbekwaam - je weet niet wat je niet weet: Wie weet kan je via de andere niet-deur zijde relatief makkelijk een kabel trekken, of wie weet loopt er al een kabel in een buis naar de boiler onder dezelfde zitbank of wie weet is het plafond een optie (ik zeg maar wat). Praten kost niets, en de dealer doet dit soort excercities meerdere keren per maand - wij doen het één...drie keer in ons hele leven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door thmeyer » vr 8 feb 2019 11:46

Beste DieselTijger,

Zo als jij al schrijf heb jij een Kip caravan met een CERS, die is standaard uitgerust met een ”laad-booster” die de "accu" tijdens het rijden oplaad. En niet iedereen hebben een Kip caravan. Vele andere merk caravans hebben dat niet. Die hebben vaak wel een acculader, maar die laad de “accu” pas op, als je aan de paal staat.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”