Vullen watertank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Vullen watertank

Bericht door richards » ma 24 dec 2018 12:07

In voorbereiding op de levering van onze eerste caravan in april, ben ik vast een beetje aan bladeren in de gebruiksaanwijzing.
Daar kwam ik dit tegen:
Tuinslangen, gieters en vergelijkbare voor drinkwater
ongeschikte materialen mogen in geen geval worden
gebruikt voor het vullen van de mobiele installatie.

Wat gebruik ik dan wel ???
De caravan is voorzien van citywater aansluiting [kerstweetniet.gif]
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Abve

Re: Vullen watertank

Bericht door Abve » ma 24 dec 2018 12:39

RE.gif
Ik lees dit ook in de handleiding van onze Hobby.
Ik denk dat je het in de context van het nuttigen van veilig drinkwater moet zien, nl. Hygiëne.

Boven de Algemene aanwijzingen staat immers het volgende:
‘De complete waterinstallatie van uw caravan is gemaakt van voedselveilige materialen.
Desondanks wordt aanbevolen dit water niet als drink- water te gebruiken.’

Hobby voorkomt hiermee elke aansprakelijkheid in voorkomende gevallen.

Dus je kunt gewoon een tuinslang op je City-aansluiting koppelen.
Ik doe dit ook als de mogelijkheid er is,
Een gieter is ook geen probleem.
We gebruiken dit water overigens niet als drinkwater.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18946
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen watertank

Bericht door Hobby Linka » ma 24 dec 2018 12:44

RE.gif RE.gif

Gewoon een gieter als we geen waterkraan op de plek hebben. En hebben we een waterkraan op de plek een tuinslang. Nog nooit een probleem mee gehad.

Gebruik de gieter en tuinslang alleen voor de caravan. En elke dag het water verversen als je gewoon uit de tank van de caravan drinkt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vullen watertank

Bericht door iemand » ma 24 dec 2018 13:37

WAAROM ZETTEN ZE DAT ERIN ....

maar als je zorgt dat je gieter of slang na gebruik weer droog is, kan het prima.

Let je hier niet op en laat je er water instaan, dan wordt het volgend jaar een minder fijne vakantie [kerstweetniet.gif]
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

paasei1970
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 aug 2017 14:08

Re: Vullen watertank

Bericht door paasei1970 » ma 24 dec 2018 16:38

Dit zet de fabrikant erin om zich te vrijwaren van evt claims.Valt onder de noemer droog je huisdier niet de magnetron.
Adria Altea 430DD 2006,gemodificeerd aan onze wensen.Unico Genua 280.

Sloper
Berichten: 32
Lid geworden op: di 13 jun 2017 20:12

Re: Vullen watertank

Bericht door Sloper » ma 24 dec 2018 16:56

Een gieter vult wel het makkelijkste, ik heb jaren een jerrycan gebruikt, maar ik wordt een dagje ouder, en dan wordt het me te zwaar, en je knoeit erg.
Dus een gieter bevalt mij het beste, je moet idd uitkijken voor bacterien, daarom heb ik een "slimme"gieter gekocht, het verschil zit hem er in, dat deze afsluitbaar is, zowel de tuut als de vulopening, na gebruik gaat ie de disselbak weer in, en heb je geen beestjes , stof etc, wel even omspoelen voor gebruik dan

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vullen watertank

Bericht door WillyL » wo 26 dec 2018 10:57

Ofwel gieter met een flexibele buis op de teut. Die past net in de vulopening in de caravanwand. 11 liter vullen duurt dan geen 15 seconden.
Ofwel met en tuinslang.

Gieter bewaar ik omgekeerd, dan valt er geen vuil in.

En ja, plastiekverzachters zijn niet gans onschadelijk, dus niet te lang water in laten staan... In theorie!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vullen watertank

Bericht door PD » wo 26 dec 2018 11:13

Ik vul de watertank met een conventionele gieter of een tuinslang; afhankelijk van waar het water vandaan moet komen. De gieter staat gewoon rechtop in de disselbak en deze spoel ik even om bij de kraan; de slang laat ik ook altijd even doorlopen en deze ligt met een tussenstukje gekoppeld in dezelfde disselbak.
In het voor- en naseizoen is het minstens even belangrijk om het kraantje even door te laten lopen voordat je water tapt.

Wij drinken overigens niet uit de watertank van de caravan; het water is hoofdzakelijk voor de vaat en zit nooit langer dan een paar dagen in de watertank want ook bij tussentijdse verplaatsingen gaat deze helemaal leeg.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vullen watertank

Bericht door Chris » wo 26 dec 2018 11:23

En ik ditzelfde kader..
Mijn watertank vul ik nooit tot "Vol".
Een laagje welk voldoende is voor een dag is meer dan genoeg.
Liever wat vaker vullen dan oud water wat lekker in de zon en warmte heeft gestaan.
En wat PD ook schrijft, wij drinken NOOIT uit de kraan.
Tandenpoetsen is het max..dat spuug je weer uit.
Water, en helemaal in het buitenland, altijd uit flessen van de supermarkt..
Alles liever dan aan de racekak..... [kerstwhoehoehahaha.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vullen watertank

Bericht door PD » wo 26 dec 2018 11:29

Nog een kleine toevoeging:
Ook voor de Nespresso en de waterkoker halen we telkens vers water, ondanks dat dit sterk verhit wordt !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vullen watertank

Bericht door Nimma » wo 26 dec 2018 11:54

Wij drinken nooit uit de tank vd caravan. We drinken in Frankrijk en Nederland gewoon kraanwater, net als thuis. Het kraanwater op Franse campings is al vele jaren prima te drinken. Komt nog bij dat ooit in mijn nierstenen zooi is gevonden afkomstig o.a. uit flessenwater [kerstknipoog.gif] Hoe moeilijk doen ze soms in restaurants als je om kraanwater vraagt [kerstproost.gif]
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Vullen watertank

Bericht door kok36935 » wo 26 dec 2018 22:13

Wij drinken gewoon water uit de kraan, of uit de watertank. Zowel op campings in Nederland dan wel op campings in Frankrijk. Thuis, 40 jaar terug, dronken we grondwater. Nooit ziek van geweest. Denk dat ik nog steeds profijt daar van heb. Sterke maag van gekregen [kerstwhoehoehahaha.gif
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Vullen watertank

Bericht door Fam de Goeij » do 27 dec 2018 09:22

We gebruiken water uit de caravan kraan voor koffie ,thee en de afwas.
En vullen met een gieter doen we al jaren niet meer !


Ik houd een nieuwe schone, nooit gebruikte afvalwatertank voor het vervoeren van drinkwater. Dan hoef ik niet te tillen maar rijd de tank naar de caravan . Naast het vul punt van de vaste water tank heb ik een 12 volt stopcontact laten maken en met een slang met pomp ,pomp ik het water over in de vaste water tank .

Ik was het sjouwen met gieters al jaren zat ! … [kersthuilen.gif] vooral omdat mijn man de caravan kraan laat lopen alsof we aangesloten zijn op een vaste waterleiding ….lol . Er was geen aanslepen bij met die kleine gieters ! [kerstwhoehoehahaha.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vullen watertank

Bericht door Micky » do 27 dec 2018 12:34

wij gebruiken het water uit de tank altijd gewoon voor eten en drinken wat verwarmd wordt, mond spoelen we gewoon met water uit de tank, maar koud drinken doen we niet. op vakantie en meestal ook thuis drinken we flessenwater, kraanwater zelden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Vullen watertank

Bericht door Scout15 » do 27 dec 2018 12:42

RE.gif Precies zo. Wel spoel ik regelmatig de vastwatertank en leidingen door met steradent. Deze gooi ik voor vertrek thuis in de tank en na aankomst spoel ik alles door. Werkt voor ons prima.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Vullen watertank

Bericht door Daphne » do 27 dec 2018 16:11

Wij drinken het water uit de tank en als het water op de camping niet lekker is, dan nemen we flessenwater dat ook voor koffie wordt gebruikt. Dus als het water op de camping uit de tank goed genoeg is om koffie te zetten dan is het ook te drinken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Vullen watertank

Bericht door AadB » do 27 dec 2018 20:12

Wij drinken ook uit de tank maar ligt eraan in welk land.
In Spanje bv drinken we het niet, ook niet als water voor de koffie.
We maken de tank wel paar keer per jaar schoon met 123 tankreiniger.
Nog nooit ziek geweest.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vullen watertank

Bericht door Chris » do 27 dec 2018 20:37

Of je wel of niet uit de caravan tank water wilt drinken is geheel aan jezelf.
Wel zou ik heel zeker willen weten of het systeem schoon is.
En, dat weet je denk ik nooit voor 100%.
Zelf ben ik eens op Kreta geveld door vervuild water.... waar ze de sla in hadden "Schoongemaakt" notabene. ( blijkt een bekende te zijn)
Nou.. 4 dagen echt brak...
Dan bedenk je je wel 2x hoor.
Dus ondanks dat we 2x per jaar de waterhuishouding in de hut met 123 schoonmaken.... drinken we daar toch niet uit.

Maar ja, dat is niet wat TS vraagt...

Ik vul met een tuinslang als dat kan ( ivm de beperkte lengte) of met een 10 liter tuingieter met dikke slang op de tuit.
Dan hoef je maar kort te tillen, giet met een rotgang leeg in de vaste watertank.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2680
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Vullen watertank

Bericht door sailor wim » do 27 dec 2018 20:57

Is er al gedacht om de tank te isoleren.
De bodem is al een geïsoleerde kant nietwaar.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vullen watertank

Bericht door WillyL » do 27 dec 2018 21:50

Nog vergeten, water uit de tank gebruiken we hoogstens om de tanden te poetsen of tijdens het koen (gekookt) en natuurlijk voor de handen te wassen ed..
Water voor koffie of thee komt via de Britafilter en een aparte kan. Dat is in LDF ook beter voor het Nespressomachientje of waterkoker, geen kalk meer. De Brita filtert dat immers uit het extra kalkrijke water in Frankrijk.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Abve

Re: Vullen watertank

Bericht door Abve » do 27 dec 2018 21:59

Ik laat de waterslang overigens nooit permanent aan de City-aansluiting gekoppeld.
In de ochtend koppel ik hem aan en vul de tank.
Als dit klaar is, koppel ik los en laat het resterende water uit de slang lopen.
Daarna leg ik hem in de schaduw onder de caravan.
Op deze wijze voorkom ik dat het water in de slang door de zon verwarm wordt en vervolgens in de tank belandt.
Eigenlijk had ik dus ook wel zonder City-aansluiting gekund...
Maar dat weet je pas achteraf.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Vullen watertank

Bericht door Mstuniek » do 27 dec 2018 22:12

Vul de watertank met de bekende tuingieter met een flexibel slang er over heen geschoven.
Drinken er nooit van wordt alleen gebruikt voor de toilet en nooit geheel vol.
Alle drinkwater altijd uit de fles, waar we ook zijn.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

mornragoth
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 30 sep 2016 10:04

Re: Vullen watertank

Bericht door mornragoth » di 29 jan 2019 13:59

Afgelopen jaar hebben we een seizoensplek gehad. Dan haalden we niet elke keer de watertank volledig leeg - in plaats daarvan voegde we een paar milliliter Hadex aan het water toe waardoor het helemaal goed blijft (lees: dood). Prima voor de afwas, groente te wassen en om je tanden mee te poetsen. Eventueel zou het ook drinkbaar moeten zijn, maar daarvoor haalden we liever vers water vanaf het tappunt. Ook dat kookten we nog wel voor ivm de kids.

Het vullen ging verder middels zo'n blauwe jerrycan met vul-tuut. Daarna ondersteboven in de disselbak zodat de laatste druppels er mooi uit lopen. Ik heb wel eens gekeken naar zo'n slang, maar ben bang dat daar weer water in blijft staan waardoor het goor wordt. Tevens moet dan maar weer de kraan dicht genoeg in de buurt zijn...
Volkswagen Passat TSI Highline 150pk DSG7 Automaat (2016), Dethleffs c'go 495 QSK (go2 mover, PowerXtreme X30), Unico Bologna

Geuze
Berichten: 41
Lid geworden op: do 5 jan 2017 13:15

Re: Vullen watertank

Bericht door Geuze » wo 30 dec 2020 13:04

De nieuwe Knaus 460 EU 60 years heeft een blauwe vuldop voor het water. Bij het vullen komt er dan een vulbuis naar buiten??? Als dat niet het geval is loopt het knoeiwater in de caravan toch. Ik heb de vuldop nog niet los gehad. Ik heb de caravan nog niet.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vullen watertank

Bericht door WillyL » wo 30 dec 2020 14:11

Zoals eerder geschreven, een gieter met om de teut een flexibele buis is een uitkomst tegen morgen. Je kunt die buis voldoende diep in de voldoening steken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”