koelkast ventilator plaatsen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Hans 555 » za 1 mei 2021 08:54

Succes ermee. En de fan's van informatique had ik binnen enkele dag binnen. Vandaag bestellen en ik denk dan dinsdag binnen. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » za 1 mei 2021 15:01

Hans 555 schreef:
za 1 mei 2021 08:44
Chris schreef:
vr 30 apr 2021 16:24
Je bent me voor..
500mA is te weinig.
Pak er eentje van 2 ampere ofzo..

Aansluitschema heb ik wel eens een kladje van gekrabbeld...maar dat is thuis....ik zit nu op de camping.

Maar aansluiten net als een deur bel of een waterpompje...alles in serie..
Ik heb het aansluitschema opgezocht Chris, was deze toch?

schema w1209.jpg
Wat een knoei krabbel zeg.... pffff.... [aschrik.gif] [aschrik.gif] [aschrik.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

frissie3
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 28 apr 2021 13:37

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door frissie3 » za 1 mei 2021 23:50

Heb vandaag even gemeten, kan echt niet groter dan 12cm kwijt.
Bestelling geplaatst voor 2x een Enermax UCTB12 case fan, vooral vanwege de lage db (11) icm een hoge luchtverplaatsing (42,1 cfm)

Vraagje nog voor Chris, jij gaf aan dat de 500ma voeding niet voldoende is.
Maar als ik even snel reken:
fans: 1.8watt per stuk, dus 3.6 watt
de W1209 draait op 0.65ma, dat is 0.78watt
Dan kom ik totaal op 4.38watt terwijl de voeding 6 watt aan kan..
Dat zou moeten lukken toch?
Of zie ik nog wat over het hoofd? scratch.gif
Groeten Bart (Chateau Chiara 434, Ford Focus ST-Line)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Hans 555 » zo 2 mei 2021 07:55

Chris schreef:
za 1 mei 2021 15:01
Hans 555 schreef:
za 1 mei 2021 08:44
Chris schreef:
vr 30 apr 2021 16:24
Je bent me voor..
500mA is te weinig.
Pak er eentje van 2 ampere ofzo..

Aansluitschema heb ik wel eens een kladje van gekrabbeld...maar dat is thuis....ik zit nu op de camping.

Maar aansluiten net als een deur bel of een waterpompje...alles in serie..
Ik heb het aansluitschema opgezocht Chris, was deze toch?

schema w1209.jpg
Wat een knoei krabbel zeg.... pffff.... [aschrik.gif] [aschrik.gif] [aschrik.gif]
Haha, zeker maar komt toch echt van jouw hand Chris. awhoea.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Neet » zo 2 mei 2021 09:53

Het is echt leuk hobbyen hier en er wordt heel complex gedaan voor een koelkastwarmteafvoertafereeltje. ik hou daar wel van alleen vraag ik me af, wat is er mis met https://www.camperpassie.nl/koelkast-mu ... n-9cm.html of de 12 cm uitvoering voor de grote roosters? (die hobbymatig ook op een "normaal" rooster valt te monteren)
Het is zo'n makkelijk ding met dubbele ventilator en een mooi handmatig en automatisch display boven je koelkast, laag stroomverbruik en superstil (op het blaasgeluid na dan natuurlijk in de hoogste standen die je nooit gebruikt en dat geldt voor alle ventilatoren die lucht willen verplaatsen).

In het verleden bouwde ik regelbare ventilatoren met temperatuursensor (aan/uit) van plasma tv's in die richting de convertor bliesen en boven de convertor een mooi gebogen stuk kunststof om de luchtstroom makkelijker naar buiten te laten blazen. Werkte ook heel goed en ook superstil. Misschien door het rechtstreeks blazen op de convector was het beter wat koeling betreft dan wat ik er nu in heb, al blijven mijn ijsjes nog steeds hard bij 33 graden buiten. Al die andere oplossingen die hier beschreven worden, werken natuurlijk ook maar ik wilde toch even vragen wat nu het voordeel is van die los te bestellen onderdelen tov een kant en klaar, goedkoop en geruisloos pakket?

Niet dat ik het er niet mee eens ben hoor met al die oplossingen en ik vind het echt heel leuk allemaal maar ik kan er al weken niet van slapen :lol:

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door GSAndre » zo 2 mei 2021 10:25

[re.gif]
Wij hebben ook zo'n "kant en klaar" setje laten inbouwen door de dealer bij de laatste beurt.
Met Pasen en op het CFW waren de temperaturen niet dermate, dat je ook maar enigszins de gedachte zou hebben, om ze in te schakelen.
Echter voor mijn nieuwsgierigheid, deze natuurlijk wel getest. (met de gedacht om eea eventueel te kunnen vervangen voor de geroemde "langzaam" draaiers met een grote van 14 cm o.i.d.)
Echter, ons setje is dermate stil, dat ik het met mijn 61 jaar oude oren, deze niet kon konden horen knipoog.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » zo 2 mei 2021 11:11

frissie3 schreef:
za 1 mei 2021 23:50
Heb vandaag even gemeten, kan echt niet groter dan 12cm kwijt.
Bestelling geplaatst voor 2x een Enermax UCTB12 case fan, vooral vanwege de lage db (11) icm een hoge luchtverplaatsing (42,1 cfm)

Vraagje nog voor Chris, jij gaf aan dat de 500ma voeding niet voldoende is.
Maar als ik even snel reken:
fans: 1.8watt per stuk, dus 3.6 watt
de W1209 draait op 0.65ma, dat is 0.78watt
Dan kom ik totaal op 4.38watt terwijl de voeding 6 watt aan kan..
Dat zou moeten lukken toch?
Of zie ik nog wat over het hoofd? scratch.gif
En toen schakelde het relais op de W1209 in en trok het ding meer.... die relais coil..
Ik heb het nog nooit gemeten hoor wat een W1209 met ingeschakeld relais verbruiikt, maar vast meer.... het is een gewone DC spoel.
Maar wil je echt zo krap bemeten voeding gebruiken?? het ding loopt bijna constant op zijn tenen.
Warmte ontwikkeling....


@ Hans 555

Dat wist ik, volgens mij ooit effe snel voor jou gekrabbelt.... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

frissie3
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 28 apr 2021 13:37

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door frissie3 » zo 2 mei 2021 11:14

Neet schreef:Het is echt leuk hobbyen hier en er wordt heel complex gedaan voor een koelkastwarmteafvoertafereeltje. ik hou daar wel van alleen vraag ik me af, wat is er mis met https://www.camperpassie.nl/koelkast-mu ... n-9cm.html of de 12 cm uitvoering voor de grote roosters? (die hobbymatig ook op een "normaal" rooster valt te monteren)
Het is zo'n makkelijk ding met dubbele ventilator en een mooi handmatig en automatisch display boven je koelkast, laag stroomverbruik en superstil (op het blaasgeluid na dan natuurlijk in de hoogste standen die je nooit gebruikt en dat geldt voor alle ventilatoren die lucht willen verplaatsen).

In het verleden bouwde ik regelbare ventilatoren met temperatuursensor (aan/uit) van plasma tv's in die richting de convertor bliesen en boven de convertor een mooi gebogen stuk kunststof om de luchtstroom makkelijker naar buiten te laten blazen. Werkte ook heel goed en ook superstil. Misschien door het rechtstreeks blazen op de convector was het beter wat koeling betreft dan wat ik er nu in heb, al blijven mijn ijsjes nog steeds hard bij 33 graden buiten. Al die andere oplossingen die hier beschreven worden, werken natuurlijk ook maar ik wilde toch even vragen wat nu het voordeel is van die los te bestellen onderdelen tov een kant en klaar, goedkoop en geruisloos pakket?

Niet dat ik het er niet mee eens ben hoor met al die oplossingen en ik vind het echt heel leuk allemaal maar ik kan er al weken niet van slapen Afbeelding
Het idee van zelluf doen Afbeelding
En de kick hebben van dat t gelukt is..
In mijn caravan van 23 jaar oud vind ik het leuk om wat te prutsen en je leert er ook nog een hoop van..

Voor t geld (en zeker de moeite) hoef je t niet te doen nee Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Groeten Bart (Chateau Chiara 434, Ford Focus ST-Line)

frissie3
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 28 apr 2021 13:37

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door frissie3 » zo 2 mei 2021 11:15

Chris schreef:
frissie3 schreef:
za 1 mei 2021 23:50
Heb vandaag even gemeten, kan echt niet groter dan 12cm kwijt.
Bestelling geplaatst voor 2x een Enermax UCTB12 case fan, vooral vanwege de lage db (11) icm een hoge luchtverplaatsing (42,1 cfm)

Vraagje nog voor Chris, jij gaf aan dat de 500ma voeding niet voldoende is.
Maar als ik even snel reken:
fans: 1.8watt per stuk, dus 3.6 watt
de W1209 draait op 0.65ma, dat is 0.78watt
Dan kom ik totaal op 4.38watt terwijl de voeding 6 watt aan kan..
Dat zou moeten lukken toch?
Of zie ik nog wat over het hoofd? scratch.gif
En toen schakelde het relais op de W1209 in en trok het ding meer.... die relais coil..
Ik heb het nog nooit gemeten hoor wat een W1209 met ingeschakeld relais verbruiikt, maar vast meer.... het is een gewone DC spoel.
Maar wil je echt zo krap bemeten voeding gebruiken?? het ding loopt bijna constant op zijn tenen.
Warmte ontwikkeling....


@ Hans 555

Dat wist ik, volgens mij ooit effe snel voor jou gekrabbelt.... awhoea.gif
Goed punt, ga wel een grotere aanschaffen hoor maar was vooral even benieuwd Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Groeten Bart (Chateau Chiara 434, Ford Focus ST-Line)

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Neet » zo 2 mei 2021 21:19

GSAndre schreef:
zo 2 mei 2021 10:25
[re.gif]
Wij hebben ook zo'n "kant en klaar" setje laten inbouwen door de dealer bij de laatste beurt.
Met Pasen en op het CFW waren de temperaturen niet dermate, dat je ook maar enigszins de gedachte zou hebben, om ze in te schakelen.
Echter voor mijn nieuwsgierigheid, deze natuurlijk wel getest. (met de gedacht om eea eventueel te kunnen vervangen voor de geroemde "langzaam" draaiers met een grote van 14 cm o.i.d.)
Echter, ons setje is dermate stil, dat ik het met mijn 61 jaar oude oren, deze niet kon konden horen knipoog.gif
Er bestaan ook zeker lawaaibakken, alleen de tip die ik gaf is echt superstil makkelijk te bevestigen met mooi paneel en leek me handig voor de caravanners die iets snels en eenvoudigs zoeken. Beetje waarom moeilijk doen als het ook makkelijk en mooi kan. Ik verbaasde me er ook over de eerste keer. De gasvlam, die maakt tegenwoordig herrie....
En ja, toch wel het hobby-achtige karakter. Ik vermoedde het al. Het is ook leuk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » zo 2 mei 2021 21:27

GSAndre schreef:
zo 2 mei 2021 10:25
[re.gif]
Wij hebben ook zo'n "kant en klaar" setje laten inbouwen door de dealer bij de laatste beurt.
Met Pasen en op het CFW waren de temperaturen niet dermate, dat je ook maar enigszins de gedachte zou hebben, om ze in te schakelen.
Echter voor mijn nieuwsgierigheid, deze natuurlijk wel getest. (met de gedacht om eea eventueel te kunnen vervangen voor de geroemde "langzaam" draaiers met een grote van 14 cm o.i.d.)
Echter, ons setje is dermate stil, dat ik het met mijn 61 jaar oude oren, deze niet kon konden horen knipoog.gif
Had je wel nieuwe batterijen in je Phillips gehoorwokkel gedaan Andre ?? whistle.gif whistle.gif awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door GSAndre » zo 2 mei 2021 22:04

WAT :roll:
5C832A5D-4F50-4710-A97E-50AA8AE538F0.jpeg
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door janoniem » do 13 mei 2021 11:07

In de recente “FreeLife” van ACSI lees ik van de expert Joop Stam:
”Wanneer de koelkast goed is ingebouwd met voldoende toe- en afvoer van koellucht zal de prestatie over het algemeen niet echt verbeteren met een ventilator”
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Ab » do 13 mei 2021 11:43

Daar heeft Joop Stam volledig gelijk in denk ik.
Mijn 5 achtereenvolgende koelkasten presteerden allen uitstekend. Ook bij temperaturen boven de 35 graden.
Nooit de behoefte gevoeld voor verbetering. Hoewel..De eerste misschien, die zat niet echt lekker ingebouwd. ( mijn fout)
Ik moet wel zeggen dat de laatste het nog weer beter doet.
Te goed zelfs in het begin, toen ik nog niet wist welke afstelling te gebruiken.
1 klein dingetje. ..bij een spanning onder 215 volt weigert hij dienst, en gaat op gas over. ( Thetford koelkast)
Komt echter maar zelden voor, en sowieso staat ie al heel vaak op gas.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4194
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door WillyL » vr 14 mei 2021 10:10

[re.gif] normaal en correct ingebouwd gaat het goed...
Meestal wel, maar een zetje geven aan de koeling kan nooit kwaad. ZETJE schrijf ik, het is niet de bedoeling van de caravan omver te trekken of een vliegtuigmotor te immiteren. Dus 1 ventilator, relatief traagdraaiend, is meer dan voldoende.
En installeren halverwege zoals in de US gebeurd is ook goed, dat bevorderd de schouwtrek zonder de natuurlijke flow te hinderen.

Ik zou nooit het boven- of onderluik vol proppen met ventilatoren. Wanneer die niet werken belemmeren ze alleen maar de natuurlijke trek. whistle.gif

Mijn ventilator hangt wat in het midden van de bovenste rooster en draait op halve snelhied (het heeft 3 snelheden, de traagste is wel heel traag maar superstil). Aan bij 50 en af bij 35 graden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door myalexx » do 1 jul 2021 20:20

Ook ik ga maar eens aan de clixon..
Aangezien ik over de clixons van firma R..ch veel slechte verhalen hoor / lees.. maar elders een gehaald.. eentje van Honeywell, ga er vanuit dat deze wel betrouwbaar is :)AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door myalexx op do 1 jul 2021 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » do 1 jul 2021 20:31

[re.gif]

Uhhh..... scratch.gif scratch.gif scratch.gif

Welke temperaturen schakelt deze clixon dan???
Ik wist niet dat Honeywell ook een clixon met 35-50 graden had....

Dus... Alex... lees eens wat er op staat... wel handig als je een clixon met de juiste schakel-temperaturen gebruikt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door myalexx » do 1 jul 2021 21:15

Bovenste.. AfbeeldingAfbeelding
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Ron » do 1 jul 2021 21:22

foutje van mij
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » do 1 jul 2021 22:20

myalexx schreef:
do 1 jul 2021 21:15
Bovenste.. Afbeelding
Da's goe jong.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door DV_t » vr 2 jul 2021 00:05

Afgelopen maand met de boel op de camping draaiden de fans toch vrij regelmatig. Geen enkel probleem met de koeling gehad ondanks hogere temperaturen.

Heb wel de silent rubbers vervangen door schroeven omdat de fans achterover gingen hangen bij hogere temperaturen.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door HenkR » vr 2 jul 2021 00:20

Ik heb hem gewoon vast geschroefd op het plankje en geen last van resonantie of wat dan ook. Zoals eerder geschreven merkte pas aan de temp van het biertje/ witte wijn dat hij het niet deed door error van de schakelunit. Met mijn oude lawaai fan kon ik nog bemerken hé heb hem al een tijdje niet horen draaien.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door karotti » vr 2 jul 2021 06:56

Ik heb 2x 230mm fans besteld, toch groter dan ik dacht;)

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Alieben1961 » zo 4 jul 2021 11:26

Ook maar de ventilators ingebouwd als voorzorg .
Koelkast koelt zeer goed ook met 30+ maar beter mee als onverlegen .
AF7D95A5-35E2-4E0D-9CC5-6C8B078AFF38.jpeg
w
2473D976-003C-4FF5-AF96-725D8058F2D6.jpeg
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door iemand » zo 4 jul 2021 13:20

Tip mbt fel lampje....

Hoe dim je dat felle licht, en kun je nog wel zien of ie brand of niet scratch.gif

Beetje Tippex erop, of een witte ronde sticker, of een rond plakfiltje thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”