koelkast ventilator plaatsen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Witte yeti » di 16 mar 2021 11:40

[re.gif]
Ik kan de bevinding van @HenkR niet bevestigen, maximaal verschil is 15 gr.
Ik denk dat een groter verschil tussen in- en uitschakelen niet nodig is.
De temperaturen die jij aan aangeeft 35/50 en 40/55 en alles daartussen lijkt me prima om uit te testen.
Wat je ook nog kan testen is het Cooling down verschil verlagen van 15 naar maximaal 10.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door HenkR » di 16 mar 2021 11:48

[re.gif]
Sorry, denk de slechte handleiding verkeerd te hebben gelezen. stom.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Eefje » vr 9 apr 2021 09:40

ik heb diverse topics gelezen met veel info, waarvoor dank aan allen

wij willen ook een (2) koelkast ventilator gaan plaatsen (en nog wat ander elektra-werk, een 12v dv omvormer voor de 12v ac ivm ledlampjes en ventilator) en ben aan het zoeken naar welke ventilator. ik wil het bij conrad bestellen (alles ineen) en zie zoveel keuze...
het zal mss niet veel uitmaken, maar ik wil geen 'jankertje'.
heb nu deze twee op het oog:
https://www.conrad.nl/p/bequiet-pure-wi ... -mm-756546 (en wat is het verschil met wings type 3 ipv 2?)
https://www.conrad.nl/p/noiseblocker-bl ... -mm-871060
moet nog even kijken of ze passen, maar gaat om het merk/type verschil. maakt dat nog veel uit? of zijn ze beiden al mooi stil...
(ik heb geen electra verstand, hier zelfs geleerd over wago klemmen, dus die gaan ook besteld worden, maar mijn man wel. hij gaat inbouwen en ik zou het uitzoekwerk doen ivm meer tijd vrij)

ik heb ook het idee dat het met een clixon makkelijker is, dus die wil ik ook bestellen. ik zie bij conrad 3 mogelijkheden, waarvan ik het verschil niet zie...
https://www.conrad.nl/zoeken?search=cli ... pe=regular

hoop dat iemand mij kan helpen met uitleggen mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Eefje op vr 9 apr 2021 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Jaap van Duijn » vr 9 apr 2021 09:43

Ahoy Chris kom er eens in, want de beste man heeft echt je hulp nodig

aha Jaap

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door HenkR » vr 9 apr 2021 10:40

Ventilatoren zijn er zoveel merken en soorten. Hoe lager het toerental en hoe groter de luchtverplaatsing en daarbij minste geluid (db's) des te beter.
De clixons bij conrad in bijgesloten link zijn volgens mij verkeerd om. Ze moeten sluiten bij 50 a 60 gr en weer open als de temp onder de 35gr is gekomen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Eefje » vr 9 apr 2021 10:54

je hebt gelijk vwb de clixons, sluiten idd verkeerd om, degene die ik moet hebben, hebben ze helaas niet bij conrad, dus maar elders bestellen... thanks! thumbup.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Eefje » vr 9 apr 2021 11:10

en ik neem aan dat je niet perse een ventilator met 4 pins met pwm nodig hebt ipv een normale 3 pins ventilator? (nogmaals, electronica is niet mijn ding, ben dierenarts kus.gif )
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door DV_t » vr 9 apr 2021 12:41

Eefje schreef:
vr 9 apr 2021 10:54
je hebt gelijk vwb de clixons, sluiten idd verkeerd om, degene die ik moet hebben, hebben ze helaas niet bij conrad, dus maar elders bestellen... thanks! thumbup.gif
Deze moet je hebben:

https://www.dewitschijndel.nl/reich-clixon-bimetaal/

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Eefje » vr 9 apr 2021 13:33

[re.gif] thumbup.gif thanks!
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Keesje » vr 9 apr 2021 14:08

Ik heb boven en onder in het rooster elk twee ventilatoren geplaatst van het merk Convoy en daar zit ook een schakelkastje bij.Deze vier ventilatoren heb ik op één kastje qua bediening geplaatst.Het geluid is zeer acceptabel (een beetje zoemend) en bovendien als het avond wordt, dan koelt het vaak buiten al zodanig af dat de ventilatoren uitgezet kunnen worden en 's morgens weer aan.
Dat werk perfect.
Convoy adviseert om de ventilator(en) in het bovenste rooster te plaatsen, die dan de koele lucht naar boven zuigen langs de radiator en de opgewarmde lucht wordt naar buiten geblazen.In het onderste rooster heb ik de ventilator(en) omgekeerd staan deze blazen dus koele lucht naar binnen /boven.
De 12 V voeding heb ik achter de koelkast onderbroken en daar een kroonsteentje tussen gezet zodat ik de ventilatoren daar heel makkelijk op aan kan sluiten.

Mvrgr.Kees

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door iemand » vr 9 apr 2021 14:28

Eén (lees "1") ventilator is voldoende en die hoeft niet snel te draaien (lees : lawaai te maken [aschrik.gif] )

Enige doel is de conventionele warmteontwikkeling van het koelelement (warmte stijgt vanzelf omhoog) een extra zetje naar buiten te geven.
Zo wordt voorkomen dat de warmte achter de koelkast blijft hangen en de koelkast zichzelf opwarmt en z'n warmte niet kan afvoeren.
Vandaar dat de fan daar ook naar buiten moet blazen.

De draaisnelheid wordt aangegeven in RPM (Rotations Per Minute); stil is 800rpm en bv 2400 rpm maakt lawaai.
En een grote fan verplaats makkelijk meer lucht dan een kleintje.

De fan postioneer je op de warmste plek. Dat is bij het Hoogste gedeelte van de koelribben achter de koelkast; meestal rechts.

De fan hoeft alleen maar te draaien als het erg warm wordt (> 35 graden). Daar zijn diverse oplossingen voor gebaseerd op een thermostaat.

Maw 1 fan (liefst zo groot mogelijk) en zo langzaam draaiend en op de warmste plek naar buiten laten blazen thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Neet » za 10 apr 2021 07:26

Ben pas weer begonnen met caravannen ipv camperen. Deze topic viel me op.

Met https://www.camperpassie.nl/koelkast-mu ... n-9cm.html heb ik de ervaring dat deze geruisloos is (dan wel het 12 cm model), handmatig en automatisch heel erg leuk te bedienen. Als vol vermogen echt nodig is dan hoor je natuurlijk altijd wel iets blazen maar vol vermogen komt niet of nauwelijks voor. Dit 9 cm model gaat er bij mij in.

Als je erg handig ben dan kan de 12 cm uitvoering ook maar wordt de bevestiging een uitdaging. De 12 cm uitvoering werkt uiteraard iets rustiger met een grotere luchtverplaatsing maar moet wel tussen het frame passen en direct tegen het rooster aan anders zuigt ie zijn eigen uitgeblazen warme lucht weer naar binnen. Dat schiet niet echt op.

De 9 cm uitvoering is voor de meeste standaard roosters en de 12 cm uitvoering voor die inmens grote roosters.
Je schroeft de ventilatoren met de bijgeleverde klemmetjes gewoon tegen het bovenste rooster aan, bedieningspaneel naar binnen, geschikt plekje zoeken voor de temperatuursensor en aansluiten op een 12 volt puntje. Dat is alles.
Werkt supergoed,

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door ArnoM » za 10 apr 2021 07:55

iemand schreef:
vr 9 apr 2021 14:28
Eén (lees "1") ventilator is voldoende en die hoeft niet snel te draaien (lees : lawaai te maken
Ik heb de originele Dometic fan laten plaatsen.
Was verbaasd over de plaats en het formaat.
Waar iedereen de fans achter de roosters plaatst (waarschijnlijk omdat je daar het makkelijkst bij komt) zit deze achter de koelkast een cm of 40 hoger, horizontaal geplaatst.

Ik weet niet eens of deze fan vorige zomer gedraaid heeft, niets van gemerkt in ieder geval.
De koelkast bleef lekker koud.


Afbeelding
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door DV_t » za 10 apr 2021 08:56

[re.gif]

Schrijft Dometic dit zo voor of heeft de dealer dit bedacht? Ik neem toch aan dat ze dan ook een net beugeltje leveren IPV het houten latje waar hij aan hangt.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door WillyL » za 10 apr 2021 09:38

Het kan allemaal, boven, onder of in het midden en één ventilator is zoals meermaals geschreven voldoende.

In princiepe is onderaan het best, dacht ik, dan wordt de frisse lucht naar binnen geblazen maar dan onstaat een beetje overdruk. Sommigen denken dat dit via kieren in de caravan kan gedrukt worden en zo zwarte sporen nalaat. Dit is mijn inziens grotendeels larie want ook zonder die extra duw komt er lucht via die kieren binnen wanneer gewone wind op de zijwand van de caravan blaast waar die ventilatieopeningen zit, en dan is de druk vele en vele maal hoger! Bovendien ZOUDEN die kieren er niet mogen zijn om eventuele gaslekken niet in het interrieur te krijgen. Wanneer de installateur zijn werk goed gedaan heeft zijn de kieren afgedicht met tochtband oid..

Ventilator in het midden help de schouwerking heel goed en is dus een weinig gebruikte maar valabele oplossing.

Twee of meer ventilators zou ik zelfs nooit gebruiken. Wanneer ze niet draaien hinderen ze enkel maar de natuurlijke doorstroming en dat is nu net wat we wel willen hebben maar wel enkel een steuntje om dat extra afvier van warmte te creëren. Dus zo weing mogelijk ventilatoren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

roon2
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 29 nov 2017 12:32

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door roon2 » za 10 apr 2021 10:01

ik wil deze https://www.camperpassie.nl/koelkast-mu ... n-9cm.html ook gaan gebruiken.

Is het mogelijk om deze aan te sluiten op een transformator van 220V naar 12V? en zo ja kan iemand mij vertellen welke transformator zodat de ventilator niet stuk gaat?
Ik ben niet technisch genoeg om te kijken achter de caravan koelkast waar ik een 12V aansluiting kan vinden om de ventilator op aan te sluiten en ook niet technisch genoeg om zelf eea in elkaar te knutselen daarom leek een omvormer mij een prima idee scratch.gif

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door DV_t » za 10 apr 2021 10:31

12v is daar gewoon beschikbaar en stelt niet veel voor om die te vinden.

Een 230v naar 12v adapter kan ook maar dan moet je een verlengsnoer/stekkersdoos of iets dergelijks gebruiken. Ik zou dat niet doen.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door HenkR » za 10 apr 2021 11:01

[re.gif] [re.gif]
Daar hier ook electronica bij betrokken is heb je altijd een goede gelijkstroom nodig. In moderne caravans is deze zelf aanwezig, anders toch een hier veel genoemde LED voeding 12V voor aanschaffen, met de daarbij benodigde extra bedrading om aan te sluiten.

Wat mij wel opvalt bij dit model is de schakeltemperatuur:
20 ° C (68 ° F) automatisch uitschakelen van de ventilator
45 ° C (113 ° F) automatisch werken op maximale snelheid

Met onze W.... van Ali of een clixons gaan wij uit van 50/55 - 35/40gr
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door PD » za 10 apr 2021 11:09

[re.gif]
Dan gaat de ventilator dus nooit meer uit knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » za 10 apr 2021 11:10

Zo hee...
Ben je er effe niet... explodeerd het hier met vragen..

Eens even 1 voor 1...

@ Eefje.... Ik zou eerst kijken welke maat je kwijt kunt achter de koelkast.
En dan niet alleen LxB maar ook de dikte.
En heel veel soorten, incl maat en dB kan je hier vinden.
https://www.informatique.nl/pc_componen ... h012-g015/
De juiste Clixon heb je al gevonden.

Bij fan's is het vaak zo dat een grotere fan langzamer kan draaien om dezlefde luchtverplaatsing te verzorgen.
Groter is dus vaak beter.

En... ik weet niet of er in jullie caravan een geschikte gelijkspanning beschikbaar is..
Welk merk en type omvormer is er aanwezig??


@ Arno... Dometic USA levert daar alle koelkasten MET fan.
De export naar EU is voor zover ik weet allemaal Zonder.... gek hoor.
Het bestaat gewoon.... zie bij jou..
Of de montage in de USA ook zo is... geen idee, maar ik meen dat ik wel eens een montageplek gezien heb op de nieuwe KK.
Alleen om daarvoor de hele KK uit te bouwen.... dit is ook een prima oplossing.


@ Roon...
Heb je de specs gelezen van dit Titan setje...
Fannetjes draaien 2600 RPM.... en zijn 9 cm.
Dat zijn die beruchte jankers.
En waar die schakel temperaturen vandaan komen..... heel laag gekozen.... fannetjes blijven vermoedelijk vrijwel continue draaien.
Ik echt zou voor iets anders opteren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Neet » za 10 apr 2021 12:18

roon2 schreef:
za 10 apr 2021 10:01
ik wil deze https://www.camperpassie.nl/koelkast-mu ... n-9cm.html ook gaan gebruiken.

Is het mogelijk om deze aan te sluiten op een transformator van 220V naar 12V? en zo ja kan iemand mij vertellen welke transformator zodat de ventilator niet stuk gaat?
Ik ben niet technisch genoeg om te kijken achter de caravan koelkast waar ik een 12V aansluiting kan vinden om de ventilator op aan te sluiten en ook niet technisch genoeg om zelf eea in elkaar te knutselen daarom leek een omvormer mij een prima idee scratch.gif
Belangrijk een gestabiliseerde voeding 12 volt en iets van 2 ampère te regelen. Dat werkt prima. Een gewone adapter die niet gestabiliseerd is kan je systeempje kapot maken.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door ArnoM » za 10 apr 2021 12:27

DV_t schreef:[re.gif]

Schrijft Dometic dit zo voor of heeft de dealer dit bedacht? Ik neem toch aan dat ze dan ook een net beugeltje leveren IPV het houten latje waar hij aan hangt.
Weet ik veel wat Dometic voorschrijft.
Hoe het bevestigd is zal me een zorg zijn, ik heb niet zelf hoeven...... en het zit achter de koelkast.
Als 't maar werkt.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door DV_t » za 10 apr 2021 13:02

[re.gif]

Het kon zijn dat je het wist omdat overal aangegeven wordt dat ze echt op de bovenste roosters moeten voor de beste werking.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » za 10 apr 2021 13:06

[re.gif]
Als je op de Dometic site in de US gaat zoeken kan je vinden dat die fan's achter de KK horizontaal gemonteerd zijn daar.
En dus bij allemaal..
Wat wij hier bedacht hebben is dus niet zoals het daar gemaakt wordt.
Maar daar zijn die KK ook vaak in veel grotere campers ingebouwd... en hebben ze meer ruimte... diepte wellicht... daarom horizontaal??
Geen idee... maar de truuk is om de warmte er sneller af te voeren..
En dat werkt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Eefje » za 10 apr 2021 13:13

@ chris, we hebben een Boiter Bip Transformateur TRA W 23J in de caravan

er komt ws deze omvormer https://www.conrad.nl/p/led-transformat ... lp-1606223

en idd moeten we even kijken wat er gaat passen achter het rooster, zal het met mooi weer weer eens open maken thumbup.gif

en kwa fannetjes: ws is 50 m3/h al voldoende luchtverplaatsing? dus hoef ik niet zo op de hoogte van dit getal te letten (hoger is beter maar soms dan ook meer rpm)
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”