koelkast ventilator plaatsen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
nicky
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 mei 2018 20:05

koelkast ventilator plaatsen

Bericht door nicky » di 24 jul 2018 18:58

hey hey ik heb een probleem onze knaus frigo en diepvries koelt niet zo super ijsblokjes of ijsjes duurt mega lang om te bevriezen ( zaten in spanje met temp van 32 gr buiten ) nu heb ik zitten lezen om pc ventilators te platsen ( 12cm het stuk )
nu zit ik te denken om er 3 stuks te steken 2 onderaan en 1 boven aan of anders om 🤔🤔
ik zou ook moeten weten waar ik het beste de 12 v stroom aftap om de de ventilators te laten werken en of ik een schakelaar of termostaat zou steken
graag wat meer uit leg en ervaringen
thanks gr
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 25 jul 2018 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door blefke » di 24 jul 2018 19:32

Hery Hey Nicky voordat je een ventilator gaat platsen, probeer eens de koelkast wat lager te zetten en indien mogelijk de roosters v.d. koelkast los te halen.

Hoe oud is die koelkast?
Ventilators platsen zeker doen.

Even heel simpel gedacht..
2 ventilators beneden en 1 boven, naar mijn idee krijg je de warme lucht niet weg...
Die ene ventilator boven houdt die 2 beneden niet bij om de warme lucht naar buiten te verplaatsen..

Voor 12 volt zul je moeten kijken in de caravan waar die vandaan komt.
Dan kun je ook zien of je van daaruit kunt aftakken.
Als je geen 12 volt hebt eventueel een kleine voeding.


Succes met platsen ;-)

Blefke

nicky
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 mei 2018 20:05

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door nicky » di 24 jul 2018 19:41

hey hey hebben we geprobeerd de frigo minder te zetten en zelgf op gas voor een paar dagen de frigo is maar 1,5 jaar oud nieuwe gekocht 2017 januarie
heb met mensen zitten praten in spanje en zij zijden om het zo te ( er waren er nog die zo hun frigo warmte weg kreeg 🤔🤔🤔)
merk van frigo is dometic grote frigo met diepvries
het is wel zo dat de roosters uitkommen in de voortent en daar meschien te warm is 🤔🤔oplosingen zijn welkom

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door blefke » di 24 jul 2018 19:56

1 1/2 jaar oud zit er wellicht nog garantie op?
Is de koelkast wel goed koud
Hoe lang heb je de kk minder gezet, dat duurt natuurlijk wel even.

nicky
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 mei 2018 20:05

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door nicky » di 24 jul 2018 20:29

wij zijn toegekommen in spanje en hebben de frigo op elec. gezet een dag of 5 later merkte dat hij niet echt koud was dus verminderd van temp. een dag of 2 niets beter overgezet op gas voor een dag of 6 blijft het zelfdte geen verschil van temp terug op elec. gezet en ben een ventilator een grote voor thuis gekocht en er onder gezet zo dat er vrisse lucht door ging het was een stuk koeler aan de achterkant van de frigo maar binnen was de temp.
iets beter niet veel maar had toch frisser bier 😂
zo ben ik op het idee gekommen om pc bruchles fans te steken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door Chris » di 24 jul 2018 21:08

Ik heb de Dometic voorzien van 2 fans van 14 cm.
Bovenrooster..uitblazend.
12 volt zit achter de koelkast..2x zelfs.
12 volt dunne draden is voor de verlichting in de kk, 12 volt dikke draden is voor het element.
Gebruik de dunne draden maar.
Schakelen kan met een gewoon schakelaartje of een clixon of de W1209 van Aliexpress.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door WillyL » wo 25 jul 2018 10:31

Wanneer hij echt niet koelt op zowel gas als electriciteit is er misschien toch iets mis.
Je heebt een vriesvak in de koelkast. Daarin zou je toch ijsklontjes moeten kunnen maken. Indien dat niet is, dealer aanspreken en pogen de herstelling onder garantie te laten gebeuren.

Terloops, thermostaat zowat halverwege zetten en zeker zien dat er niet voor de verluchtingsopeningennhzngt.
De koelkast zo weinig mogelijk en zo,krt mogelijk openen en gevuld houden, al,is het.met enkele flessen water en een koelelement in het vriesvak.
Ook,bij het vullen proberen reeds gekoelde levensmiddelen te gebruiken.
Een absorbtiekoelkast is niet van de snelste en krachtichste koelers...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door Paul » wo 25 jul 2018 10:34

Het zou ook nog kunnen dat je last hebt van een luchtbel in je systeem.
Vaak na een stuk rijden is dat er weer uit.
Ik heb ook wel eens dat op de ene caravan de koelkast het als een speer doet en op de volgende bij dezelfde temperaturen dat hij het minder doet.
Blijven ondingen die absorptiemachines.
Het liefst zou ik er een compressor koelkast inzetten.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

nicky
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 mei 2018 20:05

Re: koekast ventilator platsen

Bericht door nicky » do 26 jul 2018 09:43

Chris schreef:
di 24 jul 2018 21:08
Ik heb de Dometic voorzien van 2 fans van 14 cm.
Bovenrooster..uitblazend.
12 volt zit achter de koelkast..2x zelfs.
12 volt dunne draden is voor de verlichting in de kk, 12 volt dikke draden is voor het element.
Gebruik de dunne draden maar.
Schakelen kan met een gewoon schakelaartje of een clixon of de W1209 van Aliexpress.
hey chris zou u mij u schema kunnen door sturen aub van u aansluiting van je fans gr nicky

Kriettie
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 jul 2015 16:47
Locatie: Deventer

Re: koekast ventilator plaatsen

Bericht door Kriettie » do 26 jul 2018 11:23

Ik zie dat er 2 topics zijn over de koeling van de koelkasten.
Zie onderstaand de uitleg nadat ik een koelings technicus heb gesproken.

Ik zie hier meerde malen gesproken wordt over dat de ventilators naar buiten moeten blazen(passief koelen).
Aangezien ik de laatste week ook problemen heb met de koeling van de koelkast ben ik er even ingedoken.
Gesproken met een koel technicus en die geeft aan dat je beter geforceerd kan koelen als passief. Dus op dit moment draaien er overdag 2 ventilatoren in het rooster achter de koelkast die naar binnen blazen. En de warme lucht komt er onderaan weer uit.
Eerst stond de koelkast op stand 7 en deze heb ik terug gezet naar stand 5 met de ventilators erop en tot op heden koelt hij redelijk.

Hopelijk hebben jullie er wat aan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: koekast ventilator plaatsen

Bericht door HansHobby » do 26 jul 2018 11:48

RE.gif

Mijn koelkast is zo'n "net op het randje probleem geval". Door het plaatsen van twee ventilatoren in het bovenste rooster, naar buiten blazend kreeg ik de koelkast altijd rond de 8 graden als de voortent er aan stond.

Echter begaven de ventilatoren het dit jaar op de tweede dag. Hierop heb ik het bovenste rooster gedemonteerd en er een tafelventilator voor gezet. Naar binnen blazend. dus net andersom.

Eerlijk is eerlijk, ook dit werkte prima ! Koelkast werd weer netjes 8 graden. Ik denk dat er voor allebei wel wat te zeggen valt.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

koekast ventilator plaatsen

Bericht door thmeyer » do 26 jul 2018 13:25

Sorry,
2 blazende ventilatoren in de bovenste rooster, blaas warme lucht, die van nature naar boven stijgt, terug naar de beneden waar het juist koeler is.
Ook blaas je onnodig stof en warme lucht via eventuele kieren de kasten en caravan in.

De enige juiste werking is, dat de ventilatoren in het bovenste rooster de warme lucht onttrekt achter de koelkast en naar buiten blaast en onderin wordt automatische de lucht vervangen door de iets koelere lucht van beneden.

Bij defecte ventilatoren is het een ander verhaal, maar het kan altijd beter !!!!!
Laatst gewijzigd door thmeyer op do 26 jul 2018 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Turbodesk » do 26 jul 2018 13:49

RE.gif

thumbup.gif
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door iemand » do 26 jul 2018 15:10

functie van een ventilator achter/boven het verwarmingselement van je koelkast is de conventionele warmte ontwikkeling "een extra zetje" geven, zodat de warmte niet blijft hangen.
1 fan is mi dan ook meer dan voldoende en de draaisnelheid hoeft ook niet hoog te zijn. Dat maakt nl alleeen maar lawaai.
2 fans kan interessant zijn, als je ze in serie schakelt en ze dan toch nog vanuit 0 op toeren kunnen komen. Ze draaien dan lekker langzaam, maken daardoor nauwelijks lawaai en beengen samen de luchtstroom aardig op gang thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
tonh
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 16:55
Locatie: Groningen

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door tonh » di 18 sep 2018 16:21

Hierbij mijn duit in het zakje.
Ik heb 3 pc ventilatoren van 12Volt in serie gezet welke door een thermoschakelaar, die bij de ventilatoren gemonteerd is en bij 30 graden de ventilatoren inschakelt.
Mijn 26 jarige koelkast is nog nooit zo koel geweest, en dat bij buitentemperaturen tussen de 35 en 38 graden.
De ventilatoren zijn achter het bovenste rooster gemonteerd en blazen naar buiten.
Groet
Ton
Je kunt niet verdwalen, alle wegen zitten aan elkaar vast.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » di 18 sep 2018 16:54

RE.gif

Aanschakelende fan's bij 30 graden is wel heel laag gekozen.
Wanneer schakelen ze dan uit??
Het verwarmingselement in de KK moet wel warm kunnen worden om te koelen n.l.

De officiele Clixon die hiervoor te koop is schakelt in bij 50-55 graden en weer uit bij 35 graden ongeveer.
Ik heb de W1209 van Aliexpress tussen mijn fan's gemaakt, die is volledig vrij instelbaar, en de officiele Clixon temperaturen overgenomen.
KK werkt als een tierelier... ook in het gloeiendhete Spanje en de KK aan de voortentkant.
Konden ijs maken in de vriezer.
KK op instelling ong. de middenstand.

p.s.
Ik ben ook voor naar buitenblazend bij het bovenrooster.
Naar binnenblazend bij het onder rooster kan ook stof enzo door de kieren van de kk de caravan inblazen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Jan van Vijven » wo 19 sep 2018 06:00

RE.gif

Dertig graden te koud? De buitenlucht is vaak niet kouder, te koud worden lijkt me dan ook helemaal niet aan de orde...je wilt te warme stilstaande lucht afvoeren, thats it!

Dit soort apparaten werken ook gewoon bij een graadje of 10 of minder!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Koelkast ventilator plaatsen

Bericht door thmeyer » wo 19 sep 2018 11:13

Ik ben het met Erik eens, een te laag temperatuur instellen is niet slim, maar ik en andere (Jan van Viegen) zijn van menig dat koelkast ook bij een lagere omgevings temperatuur prima werkt. Het enige is dat de ventilatoren onnodig langere draaien.

Voorbeeld: Je laat een lamp ook niet onnodig branden, terwijl de zon schijnt. C forum7.gif

Opmerking:
Ik heb nog geen ventilatoren achter de koelkast gemonteerd, dus echte ervaring heb ik nog niet. Afgelopen 2 weken heb ik aan de Moezel (25-31 Celsius) gestaan. De koelkast heeft 95% dag en nacht continu van de tijd aangestaan. Nu de caravan weer op het pad staat, heb ik de mogelijkheid om de ventilatoren met thermostaat te installeren. Ik zal zeker dingen meenemen die in dit forum benoemd zijn en mijn praktische ervaringen in de toekomst met jullie delen.

Groeten Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door JosD » wo 19 sep 2018 18:02

RE.gif RE.gif

Chris bedoeld niet de temperatuur van de omgevingslucht, maar de temperatuur van de condensor van de koelkast.
Hier zit namelijk de thermostaat op bevestigd.

knipoog.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » wo 19 sep 2018 20:51

RE.gif
mrgreen.gif klopt..
Kijk maar:
.
20170711_173236_resized_1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

koelkast ventilator plaatsen

Bericht door thmeyer » wo 19 sep 2018 22:00

Sorry Chris,

Je heb helemaal gelijk, we hebben het over de thermostaat instelling en niet over omgevingstemperatuur.

Theo stom.gif
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door graaf » do 20 sep 2018 04:03

Ik heb al eerder een bericht over gepost. Sinds ik 4 ventilatoren heb (boven 2 uit en onder 2 in) en met een voortent bij hier constant temperaturen van boven de 28 tot 32 graden heb ik zelfs flinke ijsafzetting op de koelribben buiten het vriesvak. Moet dus regelmatig de koelkast ontdooien!
Zodra ik weer thuis ben ga ik van die binnen/buiten temperatuur meters in de koelkast en in de koelbox die buiten in de voortent staat monteren. (Ze lagen hier vorige week bij de Lidl) Moet nog een geschikte plaats vinden waar ik de aflees-units plaats.
Bijlagen
C9BA647F-D2BB-4A7D-B9E1-EE469126041D.jpeg
Ijsafzetting buiten vriesvak
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door HenkR » do 20 sep 2018 22:47

Is 4 niet wat overdreven? Denk dat je ze moet aanlaten, want als ze uitstaan is de natuurlijke doorstroming hierdoor afgesloten.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door scooterandre » vr 21 sep 2018 09:21

RE.gif
Langs een stilstaande ventilator kan nog genoeg lucht, dus afsluiten gebeurt dus niet.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

koelkast 2 ventilatoren plaatsen

Bericht door thmeyer » vr 21 sep 2018 17:00

Gisteren 2 ventilatoren voor de koelkast in de caravan ingebouwd. Avento had om de warme lucht goed af te voeren, een plaatje hout schuin naar boven de bovenste ventilatie gat gemonteerd. Dit plaatje zat de 2 ventilatoren deels in de weg. Na wat frezen en vijlen de 2 ventilatoren toch 1,5 cm hoger kunnen plaatsen. Vanwege de simpele montage voor een tijdelijk opstelling hem ik toch voor de W 1209 thermostaat gekozen. De thermostaat hangt nu achter in het keukenblok aan de achter-plaat. Doordat de draden lang genoeg zijn, kan ik de thermostaat afhaken en deels naar m’n toe halen en de thermostaat makkelijk bedienen. De thermostaat is nu ingesteld op 55 graden aan en 35 graden Celsius uit. Voor een betere tempartuur overdracht heb ik de sensor met zilverpapier omwikkelt en met de oplossing van Chris de sensor met een papierklem op 1 van de koelplaten van de koelkast geklemd. De 12 volt was al aanwezig ivm de ledjes die ik al eerder gemonteerd voor de keuze-schakelaar van de koelkast. Het wachten is nog op de schakelaar (een wipschakelaar met een 0-stand). Ik ben er nog niet uit waar deze komt te zitten, waarschijnlijk gewoon in het bedieningspaneel van de koelkast. Ook is het de bedoeling dat de ventilatoren op halve kracht kunnen werken, ook daar ben ik nog niet helemaal uit. Misschien zijn er mensen van de dit forum die hiervoor al een passende oplossing voor hebben, dan hoor ik dat graag !!! En het eindresultaat een zachte luchtverplaatsing. De ventilatoren zitten nu geschroefd, mocht het nodig zijn dan heb ik al noise blockers klaar liggen, alleen dan moet ik nog voor de bovenkant een oplossing bedenken voor dat schuine plankje en balkje wat daar nog deels zit. Alleen nu moet ik wachten, op het warmer weer en dan weet ik of het werk niet voor niets is geweest !!!
Bijlagen
Koelkast ventilatoren.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”