Qlima of Zibro

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » za 2 feb 2019 20:29

Zo, 3x 20 liter Qlima Kristal gekocht voor €35,95 per , terwijl de normale prijs in Nederland €55,- per 20 liter is, snel verdient dus mrgreen.gif
ik kan wel even vooruit nu thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » za 2 feb 2019 21:26

Zoetermeer, Bouwhof (een goed gesorteerde bouwmarkt waar het personeel verstand heeft van zaken):

Qlima Cristal: 54,95 met klantenpas 10% korting: 50,-
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ferdi

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ferdi » za 2 feb 2019 22:08

Re, re, moet er in een Zibro geen Zibro brandstof?
Net als in de 2 merken kachels zal er dan ook wel verschil in de brandstof zitten, of zie ik dat verkeerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » za 2 feb 2019 22:17

RE.gif

Zibro heeft geen eigen brandstof, dat heet Firelux, de kachel wordt gemaakt door Toyotomi, daar hebben ze ook geen Firelux (wordt in Nederland gebotteld bij de importeur van Zibro), de Zibro kachels die in Belgie verkocht worden draaien doorgaans ook op het in Gent gebottelde Qlima.
ik heb de specs bekeken en ze zijn vergelijkbaar, dus het lijkt me geen probleem.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Michel1975 » zo 3 feb 2019 08:58

Micky schreef:
za 2 feb 2019 20:29
Zo, 3x 20 liter Qlima Kristal gekocht voor €35,95 per , terwijl de normale prijs in Nederland €55,- per 20 liter is, snel verdient dus mrgreen.gif
ik kan wel even vooruit nu thumbup.gif
Waar was dit?
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

sjjo
Berichten: 32
Lid geworden op: do 17 aug 2017 23:03

Re: Qlima of Zibro

Bericht door sjjo » zo 3 feb 2019 09:26

Wil ik ook graag weten..
Ik stook er per seizoen 4 kannen doorheen dus een keer naar België rijden is de moeite waard

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » zo 3 feb 2019 09:46

Ottevaere in Oudenaarde, maar ze hadden wel extra korting, je betaald een paar euro meer maar vaste prijs bij Hubo en Brico in België Google maar even


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Michel1975 » zo 3 feb 2019 11:24

RE.gif
Zitten over 2 weken toch in de Ardennen. Top thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

BasSwift
Berichten: 108
Lid geworden op: do 6 mar 2014 14:27
Locatie: Schiedam

Re: Qlima of Zibro

Bericht door BasSwift » zo 3 feb 2019 12:14

kijk hier eens naar, ik heb er geen verstand van maar volgens mij dezelfde olie.

https://www.marktplaats.nl/a/huis-en-in ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/huis-en-in ... =mympBuyer

Gr
Bas
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Qlima of Zibro

Bericht door Micky » zo 3 feb 2019 15:17

RE.gif

Dat is petroleum type c wat los verkocht wordt, dit is niet dezelfde brandstof en zal zeer waarschijnlijk je kachel verstoppen/verkleven stuk maken. los daarvan zal het zeer zeker ruiken en dat is nu net 1 van de belangrijke puntjes, heel internet staat er uiteraard vol van, alleen de top producten aangeven door de kachelmakers/importeurs is goed gebleken voor zo vel ik heb kunnen vinden, van de type C is de Clima Laserkachel van kennissen idd stuk gegaan.

meestal ben ik ook niet zomaar van vertrouwen wat de verkoper zegt, echter in dit geval heb ik meer dan genoeg gezien, ik koop dan ook alleen maar de beste kwaliteit van de 2 die elk officieel merk doorgaans biedt.

Eigenlijk is het simpel, als de verkoper niet kan medelen hoeveel % aromatics erin zitten, weet je eigenlijk genoeg, de goedkope brandstof die ik gisteren in de Hubo tegen kwam en die ze daar verkochten als brandstof voor de Zibro had <2%, kostte 29,99 voor 20 liter.
de kwaliteit vloeistoffen van Firelux en Qlima, hebben <0,007%
dit zegt genoeg als je weet dat je zo min mogelijk wilt ruiken in je voortent

Afbeelding

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » zo 3 feb 2019 16:46

Ik moet Micky's bijdrage onderschrijven. Petroleum klasse C is ooit geintroduceerd als brandstof voor open verwarmingstoestellen binnenshuis. Het stelt eisen aan het zwavel- en aromaatgehalte, evenals aan het vlampunt. De Firelux- en Qlima producten hebben factoren minder zwavel- en aromaten, en daar betaal je voor.

Wil je een open verwarmingsbron met nagenoeg nul zwavel of aromaten: koop een gaskachel. Zit je tegen de kosten aan te hikken: helaas pindakaas: petroleumkachels op Qlima brandstof zijn een factor 4..5 keer duurder dan een kachel op aardgas per warmte eenheid.

Het is niet anders.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » do 14 feb 2019 22:18

Even een update, heb de afgelopen 2,5 weken altijd als ik thuis (aan het werk) was en in het weekend de hele beneden verdieping (plafond 4 meter hoog) verwarmt met de Zibro.

Ben er super tevreden over, wat een gave kachel! (oke, ik heb een beetje een kachel tik mrgreen.gif ) heb nu ongeveer15 liter verstookt, waarvan ongeveer 10 liter Firelux en 5 Qlima. mijn idee is toch dat de qlima minder ruikt (ook al is de firelux van Zibro) met starten en stoppen, de firelux brandstof is bijna wit, de qlima is geler, dus het komt echt uit een andere fabriek, of heeft een ander proces, de specs zijn vergelijkbaar.
maar wat een heerlijke kachel, ik wilde hem bewust ook in huis uitgebreid uitproberen om over een langere periode te kijken hoe het verbruik is en de geur.
als je in onze woonkamer/woonkeuken (kleine 70m2 waarvan 28m2 een hoogte heeft van 4 meter) binnenkomt ruik je niets.

binnenkort ga ik testen in de voortent, waar hij voor gekocht is mrgreen.gif thumbup.gif

Edit, ik heb trouwens niet steeds een hele tank opgebruikt, maar probeer steeds een dag of een paar dagen op de ene en daarna omgekeerd, heb zojuist weer de Firelux teruggegoten en stop de tank met Qlima erin wanneer de kachel zijn interne voorraad weer op heeft gebruikt leuk om uit te proberen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Qlima of Zibro

Bericht door willianv » di 19 mar 2019 20:50

@Mickey; de zibro inmiddels ook al getest in de voortent?

Aangezien we in de meivakantie, valt erg vroeg dit jaar, weer naar het Gardameer gaan ben ik aan het overwegen om de Unico Milaan mee te nemen ipv de casetteluifel te gebruiken... Gaat de Milaan mee, dan wil ik het er ook warm kunnen stoken indien nodig..
Vandaar dat ik me aan het inlezen ben op de petroleum kachels.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Qlima of Zibro

Bericht door Micky » di 19 mar 2019 20:52

Nog niet in de voortent, dat wordt eind april schat ik, maar stuur even een PB aan Pvaken, die heeft al langer ervaring.

Ik gebruik hem wel geregeld thuis in de garage en been zeer tevreden.
Als mijn info juist is werkt mijn Zibro met een brandermat en de Qlima met een injector, wat ik gelezen heb is dat die eerder verstoppen als je mindere petroleum gebruikt. Heb dit echter van lezen online en ben niet 100% zeker of dit juist is.

Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Re di Coppi » di 19 mar 2019 22:55

RE.gif RE.gif

Check ff op blz 3 naar wat ik heb geschreven over het verwarmen vd voortent, wel met de 4 kw uitvoering.
Kachel is gewoon top!
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Michel1975 » di 19 mar 2019 23:10

willianv schreef:
di 19 mar 2019 20:50
@Mickey; de zibro inmiddels ook al getest in de voortent?

Aangezien we in de meivakantie, valt erg vroeg dit jaar, weer naar het Gardameer gaan ben ik aan het overwegen om de Unico Milaan mee te nemen ipv de casetteluifel te gebruiken... Gaat de Milaan mee, dan wil ik het er ook warm kunnen stoken indien nodig..
Vandaar dat ik me aan het inlezen ben op de petroleum kachels.
Hier een seizoensplek en ik zou geen andere kachel meer willen. Stookt een voortent zo warm en ook nog eens comfortabele warmte en met de thermostaat heel goed te regelen. Geen dag spijt van gehad dus ik zou niet langer twijfelen. Ook een stuk handzamer dan de gaskachel die we hiervoor hadden.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Cara-Fan » di 30 apr 2019 00:04

Na lang wikken en wegen toch ook maar over op een QLIMA of ZIBRO in de voortent.

Welke functies zijn een must? Welk type raden jullie aan?

De tent is 3 bij 5 meter.

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Hannibalb » di 30 apr 2019 00:53

Cara-Fan schreef:
di 30 apr 2019 00:04
Na lang wikken en wegen toch ook maar over op een QLIMA of ZIBRO in de voortent.

Welke functies zijn een must? Welk type raden jullie aan?

De tent is 3 bij 5 meter.
Deze kachels heb je in 2 soorten.
Volgens mij de orginele en de nieuwere volgens mij noemen ze dat de laser modellen.

Deze laatste hebben een veel hoger verbrandingstemperatuur waardoor "schadelijke stoffen " beter verbranden dan met de oudere modellen.

Koop de kachel met de hoge temperatuur.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » di 30 apr 2019 08:30

De Zibro heeft een brandermat en de Qlima een injector, veel maakt het niet uit, maar wat ik gelezen heb, geeft de brandermat minder storing en is minder gevoelig voor slechtere brandstof, ik baseer dit niet op feiten van de fabrikant maar op basis van wat ik gelezen heb op internet voordat ik er 1 aangeschaft heb, wij hebben dus de Zibro.

Let wel ik heb de 3.1KW versie en die maakt met dit weer de voortent 23 graden in de laagste stand, dus een te grote kopen zorgt ervoor dat het te warm wordt binnen, echter bij temperaturen rondom vorst zou een zwaardere variant de tent warmer krijgen, hier kan Pvaken je als het goed is zijn mening over geven thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Paul » di 30 apr 2019 09:25

Hier ook een zibro van 3.2 Kw (SRE 229 TC) en die bevalt al een jaar of 4 zeer goed.

Als het rond het vriespunt zit krijgen we de voortent (unico Genua 280 op een Knaus 500qdk) zo rond de 18 graden.
Als je dus veel in het koude voorseizoen wil kamperen en comfortabel in de voortent wil zitten dan zou ik een zwaardere versie nemen.
Als het deze temperaturen zijn (14 graden) dan regelt hij naar de laagste stand en dat is vaak nog te warm. Dan moet je hem echt op de spaarstand zetten zodat hij echt helemaal uit gaat.
Nadeel is dat je hem even ruikt als hij uit en aan gaat maar dan regelt hij wel keurig de temperatuur.

Ik zou geen andere verwarming meer willen hebben in de voortent, echt super tevreden over.

BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Cara-Fan » di 30 apr 2019 09:29

Samenvattend:
Zibro minder storing
3.1 kw voldoende verwarming
Laser model

Is er nog verschil in geur? Of uitstoot in fijnstof?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » di 30 apr 2019 09:57

RE.gif

Ik onderzoek dat nog, ik heb het gevoel dat ik de Firelux clear (de duurste van Zibro) minder ruik dan de Qlima Kristal (duurste van Qlima), maar ik ben er nog niet zeker van.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Paul » di 30 apr 2019 10:08

Ik heb tot op heden alleen de qlima (duurste versie) gebruikt.
Ik zag laatst dat de Welkoop over is gestapt op firelux dus mogelijk dat ik ergens dit seizoen ook een vergelijking kan maken.
Overigens prima tevreden over de qlima brandstof.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ab » di 30 apr 2019 10:15

Ik gebruik al jaren geen voortent meer..
Maar mijn 4 Kw gaskachel rook ik helemaal niks van. mrgreen.gif
Maar dat is off topic denk ik. :lol:
Zou ik echter weer een tent gaan gebruiken, ( wat niet waarschijnlijk is) is mijn keuze duidelijk.
Geen geknoei met Peterolie .
Familieleden van mij zijn er ook klaar mee.
Lekkage van de jerrycan gehad achterin de auto.
Krijg die stank er maar eens uit. [aschrik.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Cara-Fan » di 30 apr 2019 11:35

Dat snap ik Ab, maar met 2 kleine kinderen is dat voor ons geen optie. De petroleum zou ik trouwens ook altijd in de disselbak vervoeren, evenals de gasflessen.

Elk heeft zijn voor en nadelen, ben gewoon opzoek naar de beste optie voor dit moment.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”