Gasmelder 12V aansluiten

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Pmverhoef » ma 17 apr 2017 16:56

Goedemiddag,

Ik wil graag in mijn caravan mijn Gasmelder aansluiten op het 12V netwerk. Hebben jullie enig idee hoe ik aan het juiste 12V stekkertje kom? Is het een standaard stekker?

Op de foto links is het 12V connectie blok.

Alvast bedankt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door andrehj » ma 17 apr 2017 18:05

Mooie nieuwe Dethleffs! Toevallig wilde ik net gisteren in onze nieuwe Dethleffs ook een 3-gasmelder aangesloten. Op precies hetzelfde distributiepunt. Ik kon ook geen stekkertje vinden, maar heb gewoon standaard 6.3mm vlakstekkertjes gebruikt. En de melder werkt perfect.
Let overigens op de polariteit, Dethleffs gebruikt blauw als plus.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door pd0bao » ma 17 apr 2017 18:18

Op de foto links zie ik connectieblok 230 V wisselspanning. Het rechterblok is idd voor laagspanning bestemd en volgens een standaard Welke weet ik helaas niet te benoemen

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Pmverhoef » ma 17 apr 2017 18:38

Grappig dat je meteen weet dat hij nieuw is. Maar bedankt voor de tip over polariteit.

Mocht iemand bedanken welke standaard dit stekker systeem js dan hou ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door andrehj » wo 19 apr 2017 20:56

Hoi @Pmverhoef,

Ik ben er uit. Het antwoord vind je in deze post.

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Pmverhoef » wo 19 apr 2017 21:49

Bedankt voor je antwoord Andrehj. Ik ga denk ik ook maar gewone stekkertjes met krimkousje gebruiken.

Pmverhoef
Berichten: 130
Lid geworden op: do 19 jan 2017 13:16

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Pmverhoef » vr 21 apr 2017 22:44

De gasmelder is geïnstalleerd en werkt goed. Hij blijft alleen groen branden, hopelijk 's nachts geen last van.
Nu morgen met gas uit een aansteker even testen.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door iemand » za 22 apr 2017 09:49

tip...

beetje Tipp-ex op de groene LED stippen.
Dat dempt het licht.

Of een stickertje of plakvilt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Jepen » vr 27 dec 2019 21:12

Hallo, hopelijk toegestaan...wat stof van dit topic.

Heb hetzelfde dat ik wil doen, maar dan bij de Hobby 460 UFE uit 2005.
In een ander topic kreeg ik al advies voor het zoeken van een 12 volt aansluiting in de 'verdeeldoos'(onder bed)..
Maar ik wil dezelfde 3Gas+ melder netjes monteren naast de verwarming.
Ik weet dat er in de kledingkast een een automaat (aardlek) zit icm de omvormer naar 12 volt.
Heeft iedere omvormer een dergelijk aansluitblok waarop er dus pennetjes vrij zijn met een geschakelde 12 volt?

(zoals dit is denk ik wat ik heb: viewtopic.php?f=76&t=36779&p=709861&hil ... ng#p709861)

Greetz

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Jepen » za 28 dec 2019 10:41

Edit;

Krijg net een foto vd verkoper:
Er hangt een "Dometic CON2140100" in de kledingkast.

Heb geen foto van de verdeeldoos onder het bed, wel van de electra die daar al ligt..

1x Schaudt booster WA 1214-8 (houdt de laadspanning mover accu netjes op 14+ volt?!)

1x LBC 300 druppellader (tbv mover accu lijkt me?!)

Mbt een 12 volt aansluiting:
Volgens de handleiding van de Dometic zijn er een aantal 12 volt aansluitingen, met specificaties:

- met stocko contacten / zonder stocko
- met uitgangsbeveiling / zonder uitgangsbeveiliging
- 400 watt tot 600 watt
- 32 amp tot 47 amp


[image]https://www.flickr.com/gp/186210101@N07/8hk0ZQ/image]

Mss iemand ervaring mee ? @ Chris :-)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Chris » za 28 dec 2019 12:12

Uhhh... een voor een effe... ok??

De Schaudt booster zorgt ervoor dat de mover accu onderweg ook geladen wordt.
De LBC 300 is een wat oudere acculader, maar hij "draait" een netjes laadprogramma af, eerst laden en daarna over op druppelladen.
Kan permanent aangesloten worden op de accu.... geen probleem.

En dan... de Dometic..
Dat is de omvormer die van 230 Volt een nette gestabiliseerde 12 volt maakt voor de hele caravan.
Een z.g. "geschakelde voeding".
Dit zijn mooie apparaten, hoogwaardige techniek, maar gevoelig voor mishandeling helaas, kwetsbaar dus.
M.a.w. Ga er niet mee/in klooien als het niet nodig is, ze zijn eerder stuk dan weer gerepareerd.
( Er zijn heel veel verschillende modellen van dometic, ik kan zo snel geen duidelijke specs vinden van deze helaas..)
( En.. ik kan geen bedradingsschema vinden van jou caravan)
( Helaas is Dometic slecht zelf te repareren, de schema's zijn niet verkrijgbaar, geen support van hun)

Zelf heb ik 2 extra 12 volt aansluitpunten gemaakt, volledig los van de omvormer bedoel ik.
De eerste is met een zekeringblok aangesloten op de mover accu.
En de 2e is een LED powersupply 230 VAC <> 12 VDC.
Die gebruik ik voor de fannetjes en electronische temperatuurschakelaar achter de koelkast.

Ik zal eens even zoeken of ik iets over jou lichtstuurkast kan vinden, en dan vrije 12 volt punten.
Vrije 12 volt aansluitingen op de Dometic weet ik niet, dat is in elk model Hobby weer anders.

Of... gewoon een eigen voedinkje geven.. zoiets: https://www.allekabels.nl/ac-dc-adapter ... lxEALw_wcB
Loop je geen risico.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Jepen » za 28 dec 2019 15:05

Super bedankt voor de heldere reactie!!

Gezien je uitleg heb ik er direct meer vrede mee om de gasmeter op de moveraccu aan te sluiten.
De genoemde apparatuur laadt deze accu tijdens zowel het rijden als aan de walspannning, dus een lege accu zal niet snel ontstaan door die gasmeter.

Als het echt zo is en ik het dus begrepen heb kan dit direct de oplossing zijn voor mn andere topic; een 12 volt aansluiting voor de camera.

Even kijken naar een nette manier van aansluiten, zoals zo.n door jou genoemd 'zekeringblok'.

Dacht een accu gezien te hebben onder het bed, wat mij betreft kan de gasmeter daar ook vast wel. Als die maar lekker laag kan hangen.

Thanks vh meedenken en uitleggen en mocht je meer info vinden hoor ik het graag. Ik zal niet zelf in de omvormer rommelen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door WillyL » za 28 dec 2019 23:45

Toch wel opletten met continu stroom af te nemen van de batterij. Bij heeeel lang stilstaan kan die toch door de ruststroom langzaam leeg lopen, ook al is het een klein ledje en wat controle electronica. In dat geval zou ik de batterij loskoppelen van het metertje. Nu kan een gewone rookmelder wel lang doorgaan op een kleine 9v batterij en vermoed ik dat jou gasindicatortje ook weinig verbruikt. Ik wil gewoon waarschuwen.
Kijk even hoeveel het metertje verbruikt en je weet ongeveer hoe lang je mag stilstaan zonder bijladen (bv 10 mA is per dag 0,25 A. Voor een batterij van bv. 25Ah dus ongeveer 50 dagen (meer dan 1/2 ontladen is niet gunstig). Dit alles heel ruw geschat en met de nodige afrondingen. Corrigeer me indien mijn gedachtengang fout is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jepen
Berichten: 230
Lid geworden op: wo 31 jul 2019 22:31

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door Jepen » zo 29 dec 2019 08:10

Dank voor de meedenker!!
Hij verbruikt max 180 mah, in rust 100 mah.

Volgens jouw voorbeeld:
24x 0.1 ampere is 2.4 ampere per dag, dacht dat de accu 65 ampere was. Dan zou hij dus ca 27 dagen standby kunnen staan?! (Bij je 50% voorbeeld dus minder).
En..de accu vd mover wordt door de druppellader bijgeladen op walspanning, dus zolang die meer laadt dan 100mah (LBC 300 laadt met 6 tot 10 ampere) moet dat geen punt worden.

Heb overigens connectors voor twaalf volt, dus ga er mss naast een zekering van 0.5 amp ook een stekkerverbinding tussen maken. Tijdens stalling maak ik de stekkertjes los. Las net dat de meter aan/uit geschakeld kan worden door de meter in te drukken, dus sowieso alleen snachts aan is wel wijs, ook geen loze meldingen door bv deo of koken.

Ga hem denk ik toch maar wegwerken bij het bed, aan het einde. Volgens mij staat de accu daar ook thv het voeteneinde.

Voorkeur voor alleen aan bij walspanning, maar rommelen in omvormer lijkt geen goed plan.
Dan kom ik uit op door Chris genoemde voedingsadapter, als er een stopcontact vrij is.

Denk dat het zo wel goed moet komen op de accu.

roessie
Berichten: 2
Lid geworden op: do 12 sep 2019 17:37

Re: Gasmelder 12V aansluiten

Bericht door roessie » di 25 mei 2021 16:37

Kon vorig jaar 3gas+ melder eenvoudig aansluiting op 'vrije' 12volt aansluiting in onze Kip caravan. Dit jaar met een Hobby op stap en kon dit daar niet zo 123 ontdekken. Aansluiten op accu van de mover vond ik geen optie. Eenvoudige oplossing (€3,50) gevonden met 2 geschakelde batterijhouders van 4 x AA. Er zijn ook batterijhouders van 8 x AA te verkrijgen! Nu tijdens vakantie even professorisch maar maak er na de vakantie nog één geheel van (denk klein houten ombouw oid) die simpel is te (de)monteren op juiste hoogte van 30 cm boven de vloer.
Succes en prettige vakantie.
Ruud Smit te Voorhout

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”