Vuilwatertank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
gastjw

Bericht door gastjw » do 17 aug 2006 20:53

Bart, ik vind dat je wel erg kort door de bocht bezig bent.

Je had ook kunnen vragen hoe vaak we schoon water halen en wat we allemaal door de gootsteen spoelen.

Dan zul je zien dat eigenlijk maar weinig mensen de keuken en de gootsteen gebruiken voor het doel waarvoor die gemaakt zijn.

Ze koken vaak niet eens, laat staan dat ze een vette afwas hebben, die met veel sop in de caravan afgewassen wordt. Nee, je ziet bijna iedereen met hun afwasbakje naar het toiletgebouw gaan.

Dan blijft er bijna niks anders over om door te spoelen dan de koffiepot en het tandenpoetswater. En dat is niet echt iets om je druk over te maken.

Het komt er dus op neer dat men gewoon zelf wel weet wat er onder uit dat slangetje komt en het fatsoen heeft om dat op de geëigende manier al dan niet af te voeren.
Voor de één is dan een afvalwatertank min of meer een symbolisch ding. Voor de ander gewoon een nuttig gebruiksvoorwerp.

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 21:10

eh... Jasper, ik kort door de bocht? Ik verbaasde me er juist over dat er überhaupt van die tanks gebruikt werden, en vroeg me af waarom mensen dat dan wel nodig zouden vinden. Juist omdat ik mij ervan bewust ben dat er nauwelijks iets anders door die gootsteen gaat dan kookwater, sop en tandenpoets.
Hoe komt het dat dit draadje mensen zo persoonlijk lijkt te raken? Je kan voor of tegen het gebruik van zo'n tank zijn, en uitleggen waarom je dat vindt. Maar het is toch geen hoger principe... mensen die géén tank gebruiken zijn niet per sé de vuilpoetsen van de camping hoor...
Ik heb geprobeerd er nog een grapje over te maken maar het lijkt of ik alleen maar meer mensen tegen de haren instrijk... :(
Bart

gastjw

Bericht door gastjw » do 17 aug 2006 22:41

Bart,
Het lijkt me dat je er gemakshalve van uit gegaan bent dat iedereen het doet zoals jij. Met een verwaarloosbare hoeveelheid bijna schoon water.

Maar je hebt de essentie (het vervuilen) niet benoemd. En provoceerde dus iedereen die zich gewoon aan de regels van orde en netheid hield.
Die zelfs een vuilwatertank gebruiken omdat het zo hoort.

Dus is er verwarring en dat heb je zelf opgeroepen.
Ik zou zeggen: biedt je excuses aan voor het misverstand en hou op met iedereen tegen z'n schenen schoppen.

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 23:31

JasperW schreef:...Maar je hebt de essentie (het vervuilen) niet benoemd.
Hoe bedoel je - kook- en tandenpoetswater vervuilt toch niet? Ik dacht dat ik zelf alle stoffen heb genoemd die in elk geval uit mijn caravan komen.
JasperW schreef:...En provoceerde dus iedereen die zich gewoon aan de regels van orde en netheid hield.
Die zelfs een vuilwatertank gebruiken omdat het zo hoort.
Kijk, dat vind ik een beetje kort door de bocht... kijk eens om je heen op de eerste de beste camping. Wat voor percentage heeft een vuilwatertank? En ga je dan ook even vragen wat er bij de mensen die er géén hebben wordt geloost?
JasperW schreef:Ik zou zeggen: biedt je excuses aan voor het misverstand en hou op met iedereen tegen z'n schenen schoppen.
Kan je me ook vertellen wie ik tegen de schenen heb geschopt - behalve dan Vijve049, die me toevoegde "Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!", wat ik zelf nogal onbeschoft uitgedrukt vond. Ik ruim mijn eigen troep op, laat niks achter waar iemand zich aan kan storen, kortom, houd me aan "de regels van orde en netheid".
Waar heb ik iemand tegen z'n schenen geschopt? (behalve Vijve 049 dan, die telt niet mee want die had mij in eerste instantie tegen mijn schenen geschopt)...
Hallo medeforumleden, zijn er nog anderen die zich door mij tegen de schenen geschopt voelen?
Bart

PS- en o ja - voor het veroorzaken van welk misverstand moet ik mijn excuses eigenlijk aanbieden?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » do 17 aug 2006 23:34

Zo, en nou is't klaar. Morgen is er een nieuwe dag, welterusten. Paul.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Stef

Bericht door Stef » vr 18 aug 2006 10:37

bdoets schreef:
JasperW schreef:Ik zou zeggen: biedt je excuses aan voor het misverstand en hou op met iedereen tegen z'n schenen schoppen.
Kan je me ook vertellen wie ik tegen de schenen heb geschopt?

Hallo medeforumleden, zijn er nog anderen die zich door mij tegen de schenen geschopt voelen?
Bart

PS- en o ja - voor het veroorzaken van welk misverstand moet ik mijn excuses eigenlijk aanbieden?
Je hebt mij zeker niet tegen de schenen geschopt en ik zou ook niet weten wie dat wel zou kunnen zeggen. Je kunt gewoon niet alles weten en vragen mogen toch gewoon gesteld worden? Uiteraard lokt dat een discussie uit, maar daar is niets mis mee.

Travelmover2

Bericht door Travelmover2 » vr 18 aug 2006 10:58

Ik adviseer de mensen die menen dat het met de vervuiling van het afvalwater wel mee valt en dat je het alvalwater dus gewoon weg kunt laten lopen, dat water weer zelf in gebruik te nemen. Dat scheelt naast het afvoeren van het afvalwater ook de loop om vers water.

travelmover2
Laatst gewijzigd door Travelmover2 op vr 18 aug 2006 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » vr 18 aug 2006 11:24

bdoets schreef:Hallo medeforumleden, zijn er nog anderen die zich door mij tegen de schenen geschopt voelen?
Bart
Je hebt mij zeker niet voor de schenen geschopt.....het is gewoon ieder z'n mening.....doch dat wil niet zeggen dat ik het met je eens ben.....omdat wij nml. wel een vuilwatertank gebruiken.
Sowieso denk ik niet dat de meeste Nederlanders/Belgen de intentie hebben om er een zooitje van te maken op vakantie.
Als iemand z'n water in het gras/bosjes laat lopen en het zou gaan stinken dan zal diegene snel genoeg weten waar het vandaan komt en evt. aktie ondernemen.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Waar legen jullie de afvalwatertank dan?

Bericht door Jan Br » vr 18 aug 2006 11:52

Zal ik dan maar eens tegen jullie aller schenen schoppen;

Ik gebruik een emmer met een gat erin!!

Ja en naar volle tevredenheid. Het is een gewone emmer met een klein gaatje (10mm boortje) pakweg 5 a 10 cm onder de rand.

Wij gooien niets anders weg dan een klein beetje kookvocht en wat water van de toilettafel, tandpasta, handenwassen e.d.

Omdat het gat zo hoog zit, zal alles wat zwaarder is dan water naar de bodem zakken en alleen water zal door het kleine gaatje naar buiten kunnen lopen.

Meestal gelijktijdig met het leegmaken van het toilet, leeg ik ook de emmer. Ik zie dan wel wat smurrie onderin de emmer zitten, maar dat wordt netjes bij de afvoerput geleegd.

Deze emmer ruik ik nooit.

Wat ik smerig vind is het volgende en ook dit jaar zag ik het weer, de afvalwatertank wordt geleegd in een van de wasbakken, dat is pas smerig om nog maar niet te spreken van de lucht die een leeggegoten vuilwatertank verspreid.

Maar ik zie vaak ook geen andere mogelijkheid. Het toilet mag niet, en een echte leegplaats voor vuilwater zie ik meestal niet.

Dus nu de vraag aan jullie fatsoenridders; Niet gebruiken jullie een vuilwatertank, maar waar legen jullie hem dan?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Loes

Bericht door Loes » vr 18 aug 2006 12:04

Waarom zou je een vuilwatertank niet mogen legen in het toilet? Is, wat er doorgaans in het toilet gedumpt wordt, minder smerig dan wat er uit de watertank komt??

En wanneer er een stortplaats voor het chemisch toilet aanwezig is, kan het ook daarin.

Ik vind het een groter probleem wanneer er geen stortplaats voor het chemische toilet is. Want waar laat je de inhoud daarvan dan? Het kan dan niet anders dan in het gewone toilet maar eigenlijk doen we dat met een beetje bezwaard hart.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » vr 18 aug 2006 12:06

Ik leeg 'm bij de plek waar je ook chemische toiletten kunt legen :wink:
Daar zijn ze wel ergere luchtjes gewend :lol:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 18 aug 2006 12:20

Nu heb ik het hele draadje gelezen. En er moet me iets van het hart.

In Nederland worden de campingeigenaren wettelijk verplicht om riolering met aansluitpunten aan te brengen. Ook voor mensen zoals ons die maximaal 3 weken op een plek staan met hun toercaravan. Waarom zou dat zijn denkt u.
Juist om de stank die het (volgens velen niet smerige afvalwater) met zich meebrengt. Tevens omdat het tandpasta water en kookvocht gewoonweg niet op het gras gedumpt dient te worden. Daar zitten vetten in die niet op de bodem thuishoren. Dat hoort allemaal bij het milieuhygiënisch denken van deze tijd.

Ik heb al sinds ik kampeer een vuilwatertank of emmer onder mijn afvoer. Die leeg ik altijd bij het dichtsbijzijnde rioolpunt (chemisch toilet, speciale rioolput in het laantje of vergelijkbaar.
Zelfs op de campings in Frankrijk waar ik heb gestaan hebben ze deze mogelijkheden.
Op één camping aldaar was het zelfs mogelijk een slang rechtstreeks op het riool aan te sluiten. (kon ik helaas niet vanwege te weinig slang)

Die methode van emmer met gat is hoewel inventief niet voldoende om te voorkomen dat er vet op de bodem terecht komt.

Die methode van een slang de bosjes in. Heel leuk en misschien bij veel regen nog niet zo schadelijk maar bij een zonnige omgeving. Net zo'n beerput. Zeker als de slang op dezelfde plek blijft liggen.

Dus mijn motto, ruim je eigen rotzooi op en voer het af op de plekken die daarvoor bestemd zijn.

[Edit] En even over het weggooien in was of groentespoelbakken dat moet je dus idd niet doen.
Maar allleen je afvalwater van het kookvocht en tandenpoetsen mag gerust in het toilet gegooid worden. Dat komt in 90% van de gevallen in Frankrijk terecht in de septictank en daar is niets mis mee want dat gebeurt namelijk ook in 90% van de gevallen bij normale woonhuizen (onder andere bij ons vakantiehuis en dat is goedgekeurd)[/edit]
Laatst gewijzigd door Volvodriver op vr 18 aug 2006 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jan Br » vr 18 aug 2006 12:21

loes schreef:Waarom zou je een vuilwatertank niet mogen legen in het toilet?
Omdat wanneer er resten van zeep en of was/afwasmiddelen in zitten, dit de sceptische werking van het gehele toiletsysteem verstoort en dan ben je pas echt milieu-onvriendelijk bezig.

Legen bij het chemisch toilet, dat is uiteraard mogelijk.

m.vr.gr.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

DJ

Bericht door DJ » vr 18 aug 2006 12:49

bdoets schreef:
JasperW schreef:...Maar je hebt de essentie (het vervuilen) niet benoemd.
Hoe bedoel je - kook- en tandenpoetswater vervuilt toch niet? Ik dacht dat ik zelf alle stoffen heb genoemd die in elk geval uit mijn caravan komen.
JasperW schreef:...En provoceerde dus iedereen die zich gewoon aan de regels van orde en netheid hield.
Die zelfs een vuilwatertank gebruiken omdat het zo hoort.
Kijk, dat vind ik een beetje kort door de bocht... kijk eens om je heen op de eerste de beste camping. Wat voor percentage heeft een vuilwatertank? En ga je dan ook even vragen wat er bij de mensen die er géén hebben wordt geloost?
JasperW schreef:Ik zou zeggen: biedt je excuses aan voor het misverstand en hou op met iedereen tegen z'n schenen schoppen.
Kan je me ook vertellen wie ik tegen de schenen heb geschopt - behalve dan Vijve049, die me toevoegde "Doe gewoon en ruim je eigen troep op!!!!!!!!!", wat ik zelf nogal onbeschoft uitgedrukt vond. Ik ruim mijn eigen troep op, laat niks achter waar iemand zich aan kan storen, kortom, houd me aan "de regels van orde en netheid".
Waar heb ik iemand tegen z'n schenen geschopt? (behalve Vijve 049 dan, die telt niet mee want die had mij in eerste instantie tegen mijn schenen geschopt)...
Hallo medeforumleden, zijn er nog anderen die zich door mij tegen de schenen geschopt voelen?
Bart

PS- en o ja - voor het veroorzaken van welk misverstand moet ik mijn excuses eigenlijk aanbieden?

De lengte van je benen is niet zo dat je mij kan raken. 8) 8)

En je hebt inderdaad gelijk dat de meeste geen vuilwatertank gebruiken. En na een regen bui is alles weer weg.

Trappist

Re: Waar legen jullie de afvalwatertank dan?

Bericht door Trappist » vr 18 aug 2006 13:22

Piet P schreef: maar waar legen jullie hem dan?
in de stortplaats voor chemische toiletten zoals mij door het campingpersoneel jaaaren geleden ook is aangewezen!

Patje

Bericht door Patje » vr 18 aug 2006 13:50

Ben wat laat om te reageren (ben met vakantie geweest), sorry.

Eerst zeggen hoe wij het doen:

- wij hebben en gebruiken de bij de caravan geleverde vuilwatertank, omdat wij, behalve handen wassen en tanden poetsen, ook de vaat in de caravan doen en dat dus best wel eens wat viezigheid kan opleveren;
- wij hebben wel een flexibele darm van enkele meters bij; als we op een camping staan waar elke plaats een eigen afvoerputje heeft, dan gebruiken we natuurlijk de toch wel veel comfortabelere slang;
- hoe dan ook: wij vangen alles keurig op...

Mag ik tenslotte terugkomen op de vorige postings (ik heb het hele draadje gelezen!).

De topicstarter heeft mijns inziens op een correcte manier een keurige vraag gesteld en vraagt reactie van anderen en dus een discussie. Toch heeft het een paar keer niet veel gescheeld of de stakker kreeg klappen.

Ik vind dat we voorzichtig moeten zijn in het beoordelen (veroordelen?) van anderen: elkeen weet van zichzelf (en alleen van zichzelf) hoe het "afvalwater" van zijn caravan eruit ziet. Ik kan alleen zeggen dat wij ons afvalwater opvangen omdat wij het zelf te vies vinden om het te dumpen (omwille van de vaat). Maar wie ben ik om Bart te veroordelen? Misschien schat hij de zaken verkeerd in. Misschien ook niet. Het is in elk geval best mogelijk dat afvalwater in bepaalde gevallen schoon genoeg is om het aan de planten te drinken te geven. Koffie schijnt zelfs de plantengroei te bevorderen :D Ik ken Bart niet en wil dan ook geen oordeel vellen over de aard van zijn afvalwater. Maar als ik lees hoe hij zijn kampeerplek achterlaat, zelfs de lucifers opruimt, dan denk ik dat ik zonder veel zorgen na hem op die plaats wil gaan staan.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 18 aug 2006 14:32

Patje schreef:Ik vind dat we voorzichtig moeten zijn in het beoordelen (veroordelen?) van anderen: elkeen weet van zichzelf (en alleen van zichzelf) hoe het "afvalwater" van zijn caravan eruit ziet. Ik kan alleen zeggen dat wij ons afvalwater opvangen omdat wij het zelf te vies vinden om het te dumpen (omwille van de vaat). Maar wie ben ik om Bart te veroordelen?
Ben ik het volledig me eens. Wij zijn er niet om iemand te veroordelen.
We kunnen het er hoogstens niet mee eens zijn. Maar veroordelen doe ik de mensen niet. (Excuses als mijn posting daar op lijkt)

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Waar legen jullie de afvalwatertank dan?

Bericht door whOcArEz » vr 18 aug 2006 14:35

Piet P schreef:Deze emmer ruik ik nooit.
Piet P schreef:om nog maar niet te spreken van de lucht die een leeggegoten vuilwatertank verspreid.
Vreemd......................

Ik heb bij de caravan wel een tank aangeschaft, of het bevalt moet gaan blijken.

De reden hier voor is dat ik, als voormalig tentkampeerder, een aantal malen met mijn tent op een plaats heb gestaan waar voor mij een caravan was vertrokken. Je ligt dan met je luchtbedje achterin je tent ongeveer op de plaats waar de afvoer van de caravan had gestaan en ik verzeker je dat dat niet prettig is.

Gewoon op die plaats merk je het niet, maar als je met je neus boven de grond hangt zo als in bovenstaand voorbeeld ruik je het wel degelijk.

De combinatie van de diverse zaken (wat zeepresten, tandpasta en kookvocht) gaan, hoe onschuldig ook, na een week of 3 in 30-35 gr. te hebben opgehoopt toch ruiken dan.

Verder zal uiteraard de bodemgesteldheid een rol spelen.

Kortom is ga voor de tent om ieder risico een ander tot last te zijn die na mij op die plaats komt te staan te vermijden. Maar ieder zijn meug.....
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 18 aug 2006 14:40

Piet P schreef:
loes schreef:Waarom zou je een vuilwatertank niet mogen legen in het toilet?
Omdat wanneer er resten van zeep en of was/afwasmiddelen in zitten, dit de sceptische werking van het gehele toiletsysteem verstoort en dan ben je pas echt milieu-onvriendelijk bezig.

m.vr.gr.
Dat is dus een foute veronderstelling, die resten zeep en afwasmiddel mogen gewoon in de septictank. Daar is niets mis mee. Alleen als er een ander biologisch reinigingssysteem aan vast zit, en dat is in 95% van de gevallen in de vakantielanden niet zo, dan moet je inderdaad speciale zeep en afwasmiddel gebruiken.

Dit is geen milieuforum dus daarom ga ik niet verder in de uitleg. Maar als adviseur van onder andere IBA's (systemen voor individuele behandeling van afvalwater) word ik wel geacht hier wat van af te weten.

gastjw

Bericht door gastjw » vr 18 aug 2006 14:42

Het probleem met de vraag van Bart lijkt dat ie zichzelf rekent tot de door hem geschatte 75%, die geen afvalwatertank gebruikt.
En vervolgens de overige 25% wil confronteren met zijn manier van handelen. Alsof die beter zou zijn.

Dat zorgt voor misverstanden en levert reacties op die beide 'systemen' door elkaar halen.
We zouden het verhaal kunnen splitsen in "lichte gebruikers' en 'zware gebruikers'.

DJ

Bericht door DJ » vr 18 aug 2006 23:06

Volvodriver schreef:
Piet P schreef:
loes schreef:Waarom zou je een vuilwatertank niet mogen legen in het toilet?
Omdat wanneer er resten van zeep en of was/afwasmiddelen in zitten, dit de sceptische werking van het gehele toiletsysteem verstoort en dan ben je pas echt milieu-onvriendelijk bezig.

m.vr.gr.
Dat is dus een foute veronderstelling, die resten zeep en afwasmiddel mogen gewoon in de septictank. Daar is niets mis mee. Alleen als er een ander biologisch reinigingssysteem aan vast zit, en dat is in 95% van de gevallen in de vakantielanden niet zo, dan moet je inderdaad speciale zeep en afwasmiddel gebruiken.

Dit is geen milieuforum dus daarom ga ik niet verder in de uitleg. Maar als adviseur van onder andere IBA's (systemen voor individuele behandeling van afvalwater) word ik wel geacht hier wat van af te weten.

Er is niet mis mee als je het uitlegt, Dan wordt het mischien begrepen waarom je het afvalwater op moet vangen. En als het goed uitgelegt wordt "waarom" dan gaan mischien meer mensen de afvalwatertank gebruiken. En omdat het milieu ons allemaal aan het hart gaat moet dit kunnen. Dus doe je voordeel hiermee en leg het maar eens haarfijn uit.

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 19 aug 2006 06:51

Maar als adviseur van onder andere IBA's (systemen voor individuele behandeling van afvalwater) word ik wel geacht hier wat van af te weten.



Er is niet mis mee als je het uitlegt, Dan wordt het mischien begrepen waarom je het afvalwater op moet vangen. En als het goed uitgelegt wordt "waarom" dan gaan mischien meer mensen de afvalwatertank gebruiken. En omdat het milieu ons allemaal aan het hart gaat moet dit kunnen. Dus doe je voordeel hiermee en leg het maar eens haarfijn uit.
Hopelijk maakt jouw uitleg het de onverschilligen onder ons ;-) het een beetje duidelijk, waarom je zo voorzichtig met een "ouwe" septic tank moet omgaan.
En voor de onwetenden is het niet onaardig om iets meer te weten van de valkuilen van een IBA systeem op de camping...

Stef

Re: Waar legen jullie de afvalwatertank dan?

Bericht door Stef » za 19 aug 2006 10:57

Piet P schreef:Deze emmer ruik ik nooit.
Piet P schreef:om nog maar niet te spreken van de lucht die een leeggegoten vuilwatertank verspreid.
Dus als ik het goed begrijp moeten we allemaal een emmer met een gat gaan gebruiken, omdat het afvalwater dan niet stinkt?

DJ

Re: Waar legen jullie de afvalwatertank dan?

Bericht door DJ » za 19 aug 2006 13:34

Stef schreef:
Piet P schreef:Deze emmer ruik ik nooit.
Piet P schreef:om nog maar niet te spreken van de lucht die een leeggegoten vuilwatertank verspreid.
Dus als ik het goed begrijp moeten we allemaal een emmer met een gat gaan gebruiken, omdat het afvalwater dan niet stinkt?
Laatst gewijzigd door DJ op za 19 aug 2006 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ

Re: Waar legen jullie de afvalwatertank dan?

Bericht door DJ » za 19 aug 2006 13:34

Stef schreef:
Piet P schreef:Deze emmer ruik ik nooit.
Piet P schreef:om nog maar niet te spreken van de lucht die een leeggegoten vuilwatertank verspreid.
Dus als ik het goed begrijp moeten we allemaal een emmer met een gat gaan gebruiken, omdat het afvalwater dan niet stinkt?
ik heb dezelfde als de schoonwatertank alleen een andere kleur, maar gebruik toch meestal de emmer met zeef of de slang.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”