Truma Saphir Comfort Airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Joko156

Truma Saphir Comfort Airco

Bericht door Joko156 » do 10 aug 2006 11:34

Ik wil een airco in de caravan gaan bouwen. Heeft er al iemand ervaring met de Truma Saphir Comfort Airco. Liefst heb ik geen unit op het dak maar als de ervaringen hiermee veel beter zijn stap ik alsnog over op een blizzard 2100.

Een vriend van mij bezit een Blizzard 2100 en vindt dat het apparaat bij inschakelen nogal wat herrie maakt (zijn caravan een hobby 560 gaat ervan op en neer), dit duurt echter niet lang als de caravan op temperatuur is hoor je de airco helemaal niet meer.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 10 aug 2006 16:26

Dan is de transportbeveiliging nog niet volledig verwijderd! :wink: :lol: :roll: :oops: :?:

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 10 aug 2006 21:59

Wij hebben van Truma de Frostair in onze (nieuwe) caravan laten bouwen en hebben er deze zomer de eerste keer gebruik van mogen maken.
Ze hebben 'n onder het vaste bed ingebouwd met een kompleet apart circuit van inblaas-leidingen. Totaal 3 inblazers verdeeld door de caravan. (1 bij het vaste bed, 1 bij de rondzit en 1 hoog aan de zijkant van de legkast).
Dat hebben ze bij de Knaus-dealer KEURIG gedaan.....komplimenten....
Er zit een Afstandsbediening bij waarbij je de airco bijv. nog een uurtje kan laten draaien als je naar bed gaat waarna hij automatisch uitgaat. Of als je een tijdje weg bent dat ie weer aanspringt als je terug komt.
Tevens kun je de ventilatorstand regelen in 3 standen of op automatisch zetten dan gaat ie gewoon harder blazen als ie gaat koelen....maar eerlijk gezegd is het geluid van de lucht uit de inblazers dan wel meer hoorbaar/hinderlijk....Gewoon op de "low"-stand laten staan en dan werkt ie perfekt.
Buiten de caravan is het geluid trouwens nauwelijks hoorbaar....ook 's-nachts...Alleen als de koel-kompressor aanslaat hoor je even die lichte "brom". En natuurlijk hoor je het geluid van de luchtstroom door de inblazers.
Wij zijn in ieder geval ZEER tevreden met deze airco. :lol: .
Ik zou voor zo'n airco kiezen en niet eentje op het dak.....Ook vanwege het gewicht....dat ligt dan lekker laag vlak bij de as en niet hoog op het dak.......Nadeel is bij ons wel dat je wat extra ruitme kwijt bent onder het vaste bed.....maar dat heb ik niet echt gemist.
Doch nog 1 tip: Zet 'm niet te koud tov. de buitentemp. want dan wordt je SNIPVERKOUDEN. :?....maar dat geldt voor alle airco's :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Trappist

Bericht door Trappist » vr 11 aug 2006 09:43

ik sluit mij helemaal aan bij het antwoord van Stoekie, zelfde airco laten inbouwen, alleen had dealer 2 van de 3 uitblaasopeningen vlakbij de unit onder het vaste bed laten uitkomen, lekker makkelijk ja maar niet ideaal en bovendien achter de (soms gesloten) schuifwand, dus die 2 heb ik zelf verlegd naar bovenin de kleerkast, een naar voren, de ander naar achteren voor optimale circulatie. En de unit is redelijk in de hoek gemonteerd waardoor er onder het vaste bed nog een zee van ruimte overblijft! Indien gewenst maak ik een foto :D

RonRS

Bericht door RonRS » vr 11 aug 2006 19:28

Ik heb een Truma Saphir comfort laten inbouwen en heb deze de afgelopen weken in Kroatie goed kunnen gebruiken.
De caravan stond de gehele dag vol in de zon maar hij had er geen enkel probleem mee om de caravan lekker koel te houden.

Het geluid buiten de caravan is minimaal, zeker niet hinderlijk voor de buren.
Binnen komt het meeste geluid vrij met het aanslaan van de compressor (lichte brom) en verder hoor je de lucht die door de uitstroom openingen komt.

Ik zou zeggen als je de ruimte kan missen zeker een aanrader

wimpy007

Bericht door wimpy007 » vr 11 aug 2006 19:47

trappist schreef:ik sluit mij helemaal aan bij het antwoord van Stoekie, zelfde airco laten inbouwen, alleen had dealer 2 van de 3 uitblaasopeningen vlakbij de unit onder het vaste bed laten uitkomen, lekker makkelijk ja maar niet ideaal en bovendien achter de (soms gesloten) schuifwand, dus die 2 heb ik zelf verlegd naar bovenin de kleerkast, een naar voren, de ander naar achteren voor optimale circulatie. En de unit is redelijk in de hoek gemonteerd waardoor er onder het vaste bed nog een zee van ruimte overblijft! Indien gewenst maak ik een foto :D

Foto interesseert mij wel :lol: ,
mvg,

Wim

Joko156

Bericht door Joko156 » za 12 aug 2006 13:36

wimpy007 schreef:
trappist schreef:ik sluit mij helemaal aan bij het antwoord van Stoekie, zelfde airco laten inbouwen, alleen had dealer 2 van de 3 uitblaasopeningen vlakbij de unit onder het vaste bed laten uitkomen, lekker makkelijk ja maar niet ideaal en bovendien achter de (soms gesloten) schuifwand, dus die 2 heb ik zelf verlegd naar bovenin de kleerkast, een naar voren, de ander naar achteren voor optimale circulatie. En de unit is redelijk in de hoek gemonteerd waardoor er onder het vaste bed nog een zee van ruimte overblijft! Indien gewenst maak ik een foto :D

Foto interesseert mij wel :lol: ,
mvg,

Wim
Mij ook

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Truma Saphir Comfort Airco

Bericht door JanW » za 12 aug 2006 18:36

En ik eigenlijk ook wel....

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 12 aug 2006 18:38

oke dan:

http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=264

Let wel niet op de troep :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

wimpy007

Bericht door wimpy007 » za 12 aug 2006 22:23

stoekie schreef:oke dan:

http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=264

Let wel niet op de troep :wink:
Dank je wel, ziet er goed uit !

Trappist

Bericht door Trappist » zo 13 aug 2006 10:35

was even puzzelen de eerste keer, maar is toch gelukt: :)
http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=266
groet
trappist

Joko156

Bericht door Joko156 » zo 13 aug 2006 12:05

Trappist ik zie dat jij een extra accu hebt geplaatst heb je die nodig en wat zijn de voordelen?

P.s. Wordt de accu automatisch opgeladen tijdens het rijden en zoja via de constante stroom?

Joko156

Bericht door Joko156 » zo 13 aug 2006 12:06

Nog bedankt voor de foto's

RonRS

Bericht door RonRS » zo 13 aug 2006 12:25

Ik heb hem op ongeveer de zelfde manier weggewerkt, bij mij werkt hij gewoon zonder accu.

Trappist

Bericht door Trappist » zo 13 aug 2006 12:31

Die accu is geplaatst bij de inbouw van de mover (heeft dus niets met de airco te maken) en wordt opgeladen zodra ik aan de 230 volt sta; opladen via de auto vind ik niet nodig.
Ik ga nog wel een schakelaar aanbrengen zodat ik bij stroomuitval de 12V verlichting/waterpompen kan blijven gebruiken, daarvoor heeft deze accu voldoende capaciteit.
En ik heb ook nog een omvormer klaarliggen 12V>>230V, om de satelliettuner en TV te voeden bij stroomuitval, maar daarvan heb ik nog geen gebruik hoeven maken :)

Joko156

Bericht door Joko156 » ma 14 aug 2006 22:49

Wat is het grote verschil tussen een saphir en een frostair 1700?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 14 aug 2006 23:10

joko156 schreef:Wat is het grote verschil tussen een saphir en een frostair 1700?
Volgens mij is de saphir voornamelijk stiller?

Kijk maar even op deze site....daar staan ze beiden vermeld:

http://www.truma.com/truma05/nl/product ... 05517.html
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Truma Frostair cq Saphir

Bericht door Jan Br » di 15 aug 2006 21:09

Stoeki, bedankt voor de duidelijke foto's, ik heb nog één vraag, als ik het goed zie, dan heb je maar één hoge uitstroom opening gericht op de rondzit vanuit de hangkst en zijn de andere twee laag geplaats vanuit de ruimte onder het vaste bed.

Wordt de slaapruimte zo voldoende gekoeld, koude lucht zakt, dus ik vraag me af of je er op bed dan nog wel veel effect van hebt??

b.v.d.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Trappist

Bericht door Trappist » di 15 aug 2006 21:57

de koude luchtstroom is dermate krachtig dat het op deze manier toch wel overal in de ruimte koelt; ikzelf heb idd de uitblaasopeningen verlegd omdat de leverancier ze alle 3 onderin de LMC had aangebracht, dit was een van de redenen dat ik alle reclame van de caravan heb verwijderd ;)

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » di 15 aug 2006 22:09

Klopt, ik heb maar 1 hoge uitstroom. eentje laag bij het bed en eentje op +/- 30cm. hoogte bij de rondzit.
Wij zijn v/d zomer naar spanje op vak. geweest waar het dagelijks tussen de 30 en 35 graden was en we konden de caravan goed koel krijgen.
Ook bij het bed. De koele lucht verspreidt zich toch wel door de gehele caravan. Mocht dat niet zo zijn kun je altijd nog de ventilator van de kachel bijschakelen voor een betere/snellere luchtstroming. maar het is echt niet nodig.
Tuurlijk is het wel het beste als je de 3 uitstroom-openingen hoog zou kunnen plaatsen.
Trappist heeft er dacht ik 2 hoog kunnen plaatsen via de kast maar bij mij ging dat sowieso niet door de indeling.

Btw. net voor het slapen gaan zet ik de timer nog op 1 uurtje en dan schakelt die vanzelf uit...Het is dan koel genoeg :wink:

Trouwens alvast een tip als je een airco (welke dan ook) aanschaft:
Zet 'm niet te koud want je wordt echt snipverkouden.
In spanje had ik 'm eerst op 21/22 graden staan maar dat was echt te koud.....het is dan net alsof je dan een koelcel binnenloopt...
Later heb ik 'm op 25 graden gezet...PERFEKT

Een ander voordeel van een airco is dat je de caravan bijna helemaal gesloten kunt houden waardoor er bijna geen stof van buiten je caravan in komt. :wink:
Vrienden bij ons op de camping (met eenzelfde caravan..zonder airco) hadden de ramen steeds open, de horretjes wel dicht en na 3 weken het stof nog tot in de kastjes liggen :cry:
Zelfs de horretjes zagen grijs van het stof.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jan Br » wo 16 aug 2006 15:36

Toch nog een vraag aan Stoekie en Trappist;

staat de airconditioning aangesloten op het omloopsysteem van de verwarming?? en als dat zo is, kan dan 's winters gewoon de verwarming weer draaien?

b.v.d.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 16 aug 2006 16:45

Piet P schreef:Toch nog een vraag aan Stoekie en Trappist;

staat de airconditioning aangesloten op het omloopsysteem van de verwarming?? en als dat zo is, kan dan 's winters gewoon de verwarming weer draaien?

b.v.d.
Nee, het airco-systeem heeft een geheel eigen aan en afvoersysteem van buizen.
Misschien verwarrend maar toen ik in mijn vorige verhaal schreef over het aanzetten van de ventilator van de kachel bedoelde ik dat je zo misschien een betere/snellere luchtcirculatie krijgt.
Op onze verwarmingskachel zit nml. nog een extra regelaar waarmee je de kachel de lucht in de caravan kunt laten circuleren....Ik denk dat de meeste kachels dat wel hebben.

Het zijn dus 2 aparte systemen :wink:

De verwarming kan 's-winters dus gewoon draaien....evt tegelijk met de airco.
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Joko156

Bericht door Joko156 » do 17 aug 2006 12:36

Ik begrijp het toch goed dat de Blizzard 2100 wel verwarmd en de truma niet? Toch?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » do 17 aug 2006 12:51

joko156 schreef:Ik begrijp het toch goed dat de Blizzard 2100 wel verwarmd en de truma niet? Toch?
Ook dat klopt ja!

Maar ik neem aan dat je toch een kachel in je caravan hebt?


Beide systemen hebben gewoon hun voor- en na-delen.

Wij hebben toen bewust gekozen voor de truma ivm. het laaggeplaatste gewicht en wij tevens de ruimte konden missen wat zo'n truma toch enigszins in beslag neemt.

Daarbij hebben wij de kachel voorzien van Ultraheat en daarnaast ligt er elektrische vloerverwarming in de caravan.
Beiden erg prettig in het voor, na-jaar want dan willen wij ook gebruik maken van de caravan :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

famvanmaanen

Verschillen Waeco 1000 en Saphir Comfort

Bericht door famvanmaanen » za 19 aug 2006 21:49

Kan iemand mij enigzins adviseren in de eigenhandige ervaringen c.q. verschillen tussen deze 2 systemen? Dus niet dat de ene hoog zit en de ander laag maar gaarne zou ik weten of ik de Waeco 1000 in kan laten bouwen voor een Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK (2004) ivm de grootte.

M.vr.gr.

P. van Maanen.

VW Touran TSI met Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”