Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
BBS

Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door BBS » di 15 feb 2011 21:30

Hallo Allemaal,

Ik kreeg vanmorgen het nieuwe CampingLife magazine door de brievenbus geschoven.
Na het ding wat gelezen te hebben viel mij oog op een stukje op bladzijde 65.
Ik heb het betreffende stukje ingescant en i.v.m. de beperkte afbeeldings afmetingen gehost bij Tiny Pic.
Het stukje heb ik als linkje bijgevoegd.

http://tinypic.com/r/2hn46t2/7

In mijn opinie slaan die Duutsers helemaal door. boos.gif Na de verplichting van de winterbanden, milieusticker waar niemand op zit te wachten en natuurlijk de tempo 100 sticker nu een 2 jaarlijkse gaskeuring van je caravan. boos.gif Keuren kan uitsluitend bij de TÜV Nord te Apeldoorn.
Wanneer je geen certificaat hebt van je gaskeuring kun je doodleuk geweigerd worden om op je zorgvuldig uitgekozen camping.
Op deze manier gaat mij de lol eraf om nog langer bij de oosterburen mijn vakantie te gaan vieren. Al is het maar omdat ik geen zin heb om 2 jaarlijks naar Apeldoorn te moeten om mijn gasinstallatie te laten keuren.
Mijn gasinstallatie laat ik ieder jaar controleren op werking en veiligheid. De installatie wordt afgeperst en de kachel gecontroleerd op werking en afstelling. (Co en Co2 meeting) Nu moet je dat allemaal in Apeldoorn laten doen om waarschijnlijk weer een sticker en een papiertje te mogen ontvangen. scratch.gif

Wat een onzin allemaal boos.gif
Wat vinden jullie ervan?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Ab » di 15 feb 2011 21:49

Het zal wel loslopen voorlopig. Ook totaal niks van gemerkt de laatste 8 jaar.
Ik ken veel campings in Duitsland, die de Nederlanders echt niet kunnen missen, zonder half leeg te komen staan.
In Nl is elke goed opgeleide monteur ook bevoegd om de gasinstallatie te keuren, en af te persen. Dat moeten ze in D ook gewoon accepteren vlgs mij.
Het stelt eigenlijk niet eens zo heel veel voor.

Er zullen misschien best stickertjes verschijnen net als op elektrisch gereedschap.. Dat moet ook elk jaar gekeurd worden.
Dat stelt ook al niks voor.
Een dagje een cursus, een meetapparaat aanschaffen, en je bent klaar. "Voldoende onderricht persoon" heet dat. Ik ben er ook zo een... :lol:

Ik krijg het vermoeden, dat TUV Nord graag meer omzet wil gaan maken... :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Micky » di 15 feb 2011 22:48

@BBS

Ik vind het allemaal wel meevallen, de winterbanden heb ik toch al omdat ik het zelf veiliger vind (ook op de prive auto)
de tempo 100 sticker zie ik als een voorrecht en niet als iets waar je geen zin in hebt, ff de keuring langs laten komen sticker betalen en je mag gewoon 100!!! ipv 80 leuk toch
de Milieu sticker kost 12euro!! daar zie ik ook geen probleem in en is ook zo geregeld.
en die 2 jaarlijkse keuring voor het gas? als dat echt een issue wordt kun je je caravan ook wel op meer plaatsen laten keuren en waarschijnlijk gewoon met de 2 jaarlijkse bovag beurt, die doe ik toch al, daar komt bij dat het bijdraagt aan je eigen veiligheid en die van de mensen direct naast je, daar heb ik ook geen probleem mee.

Als alle betutteling in Nederland niet verder zou gaan dan bovenstaand? dan teken ik er direct voor.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BeeWee

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door BeeWee » do 17 feb 2011 10:34

Dat artikel staat wel in een blad, waar er voor bijna ieder woord door de adverteerders/leveranciers moet worden betaald. In feite is alle inhoud van dat blad commercieel, al zie je dat niet altijd even duidelijk. Vinden jullie het ook niet raar dat we hier op dit forum, net als op het Nederlandse camperforum (met 19.000 leden, die ook vast regelmatig in Duitsland overnachten), helemaal niemand over hebben gehoord? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de Tüv Nord gewoon wat werkzaamheden er bij zoekt...

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door sailor wim » za 20 mar 2021 21:43

Ik haal dit even naar boven.
Ik heb al ergens eerder geschreven dat ik voornemens ben om naar Hongarije te gaan in 2022.
Nu verzamel ik info over de reis door Duitsland en Oostenrijk.
Slovenie vermijd ik.
Is eral meer duidelijkheid over de gaskeuring voor caravans in Duitsland?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Micky » za 20 mar 2021 21:45

[re.gif]

Volgens mij maakt dat niets uit voor je
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door VIP » za 20 mar 2021 21:48

N.V.T.

Je kunt gewoon op reis (zonder gaskeuring).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Hans1954 » za 20 mar 2021 22:14

In Oostenrijk en Duitsland geldt al jaren dat je gasinstallatie gekeurd moet zijn. Daar dus niets nieuws. Meestal is daar wel een bordje over te vinden op de camping. In Duitsland is echter ook een verplichte caravankeuring. En daar hoort een gascontrole (druk en leeftijd slangen/regelaar) bij. Voor vaste kampeerders wordt meestal een controle georganiseerd waarbij een bedrijf alle caravans naloopt. Daar wordt behoorlijk de hand aan gehouden. Van de caravans en campers die rijdend binnenkomen wordt veronderstelt dat het wel goed zal zitten met oog op de "Hauptondersuchung". Voor Nederlanders wordt daar niet anders mee omgegaan. De gemiddelde onderhoudsstaat van ons materiaal is minstens net zo goed als van de Duitsers. Wel kan een campingbaas bij twijfel je vragen aan te tonen dat het in orde is of zelfs iemand laten komen voor een check. Kosten zijn dan wel voor jou. Degene die controleert zal eventuele gebreken ook meteen verhelpen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Hermanus » zo 21 mar 2021 09:16

Ik doe om de 2 jaar een Bovag keuring. Daar zit controle van de gasinstallatie standaard bij.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Hobby Linka » zo 21 mar 2021 16:25

Bezem.jpg
Bezem.jpg (3.5 KiB) 1275 keer bekeken
Even de bezem er door heen.

Is hier geen babbelbox.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Frup » zo 21 mar 2021 16:37

[re.gif] op zo één vliegt mijn buurvrouw ook.
On-topic: op welke manier zou je moeten aantonen dat de gasinstallatie is gekeurd? Ik meen dat we een Bovag sticker op de dissel krijgen na controle (laten we jaarlijks uitvoeren).
Ik heb nog nooit gehoord dat hierop werd gecontroleerd. Anyone?
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door VIP » zo 21 mar 2021 16:39

[re.gif]

Daar wordt NIET opgelet / gecontroleerd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door PD » zo 21 mar 2021 16:49

Nee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door sailor wim » zo 21 mar 2021 17:20

De Bovag keuring gebeurd , dan ben ik door de reacties gerust gesteld.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Micky » zo 21 mar 2021 19:14

[re.gif]

Wim, de BOVAG is geen keuring, slechts een onderhoudsbeurt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door sailor wim » zo 21 mar 2021 19:34

Ik heb een logboek bij de caravan uit 2018.
Hierin staan de inspecties voor de garantie vermeld en afgestempeld. Natuurlijk staat de gaskeuring voor de eerste keer aangegeven. Maar moet elke twee jaar herhaald worden.
Als ik erop google kom ik bij een verhaal van verweijcaravans.nl uit. Die zijn ervoor gecertificeerd.
De gaskeuring in 2020 is door mijn Dettleffs dealer niet aangegeven in het logboek. Ook vermeld de site van Verweij de kosten hiervoor en de normen. Maandag is een draadje openen naar mijn dealer en Verweij.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Ab » zo 21 mar 2021 19:43

Lees nog effe het eerste bericht. En mijn reactie erop in het tweede bericht.
Dat was 10 jaar geleden.
In die 10 jaar ben ik best heel veel op tientallen campings in D geweest. Elk jaar wel. Vorig jaar ook nog.
Nog nooit heeft ooit iemand mij ook maar iets gevraagd over wat voor keuring dan ook.

Onnodige paniekzaaierij weer.
Zorg gewoon dat je gasinstallatie in orde is.
Dat doe je niet voor een sticker of allerlei niet of wel bestaande eisen of regeltjes.
Maar gewoon voor de veiligheid van jezelf, je gezin en je buren op de camping.
Nergens anders voor.
Ik doe al het onderhoud zelf. Kan je dat niet, dan volstaat een beurtje elk jaar door iemand die goed weet wat ie doet, en moet doen.
Al of niet met Bovag sticker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Hans1954 » zo 21 mar 2021 20:08

[re.gif] Valt nog te vermelden dat in Nederland op gebruikersniveau voor particulieren er zo goed als geen wettelijke eisen zijn. Gasfles 20 jaar over datum: geen probleem. Maar daar is hij toch weer: verzekering kan (zal) op dit punt ook weer eisen stellen omdat een ongeluk mogelijk te herleiden valt tot eigen gebrek.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Bram » zo 21 mar 2021 20:14

Frup schreef:
zo 21 mar 2021 16:37
[re.gif] op zo één vliegt mijn buurvrouw ook.
On-topic: op welke manier zou je moeten aantonen dat de gasinstallatie is gekeurd? Ik meen dat we een Bovag sticker op de dissel krijgen na controle (laten we jaarlijks uitvoeren).
Ik heb nog nooit gehoord dat hierop werd gecontroleerd. Anyone?
Bij mijn dealer in Hillegom wel.
bij BOVAG-onderhoudsbeurt.jpg
bij BOVAG-onderhoudsbeurt.jpg (33.27 KiB) 1187 keer bekeken
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Ab » zo 21 mar 2021 20:15

[re.gif] [re.gif]

Weinig relevant..
Tenzij het ongeluk een direct gevolg is van een ondeugdelijke gasinstallatie en dat aantoonbaar te bewijzen valt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door VIP » zo 21 mar 2021 20:17

[re.gif] [re.gif]
Ook dit zegt niets......... alleen dat er naar gekeken is en het jaartal van de slang / drukregelaar.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Frup » zo 21 mar 2021 20:29

@Bram
Inderdaad geloof ik dat we ook een rapport na de inspectiebeurt ontvangen waarin e.e.a. is afgevinkt.
Wat ik eigenlijk bedoelde, is of er wel eens door ‘instanties’ wordt gecontroleerd of de verplichte controle wel is uitgevoerd.
Maar ik begrijp uit andere reacties, dat ‘verplicht’ niet betekent dat er ook daadwerkelijk op wordt gecontroleerd en gehandhaafd. Wij laten jaarlijks gewoon een inspectiebeurt uitvoeren. Niet alleen voor de vochtmeting (ivm verzekering), maar ook voor onze eigen veiligheid.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Ab » zo 21 mar 2021 20:35

Dat is niet verkeerd...
Maar realiseer je wel, dat die inspectie inhoudt, dat iemand kijkt naar de datum van gasslang en drukregelaar, en daarna effe een vinkje op een formulier zet. En dat is het dan.
Even in de disselbak kijken naar die slang en regelaar, en je weet het zelf ook.

Alleen het afpersen is een dingetje.
Echter, voor een paar tientjes controleer je dat zelf ook.
Niet 1 keer per jaar, maar elke keer dat je de fles dichtdraait.
Met een zgn. Gasstop, die bij lekkage direct afsluit, en een metertje erop die niet terugloopt na dicht zetten van de fles.
Als alles dicht staat..en je geen gaskraan open zet, of de koelkast op gas zet, of aan de kachel zit, en het waakvlammetje aanzet.
Na een dag rijden moet de meter dan nog steeds 30 mbar aangeven.
Doet ie dat niet, dan ontsnapt ergens iets gas.
Dat is veel beter dan 1 keer per 1 of 2 jaar dat bij een beurt te laten controleren door afpersen.
Dat blijft immers een momentopname.
Een maand later kan het anders zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door sailor wim » zo 21 mar 2021 21:06

Ik ga geen olie op het gasvuur gooien.
Ik kom uit de pleziervaart wereld dat is nu wel duidelijk.
Hier is het gebruikelijk dat je de gasinstallatie laat keuren.
Op gasveilig.nl vind je de informatie.
Maar bij varende schepen langer als 20 meter is een CvO van toepassing waaronder een verplichte gaskeuring.
Natuurlijk zit er in een caravan geen ruim waarin gas zich kan ophopen, maar efin ik sla mijn gekozen weg in en wil geen gezeur op een Duitse camping.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verplichte gaskeuring ook in Nederland.

Bericht door Ab » zo 21 mar 2021 21:22

Wim, dit topic is van 10 jaar geleden..
Toen waren er die ( niet op waarheid beruste) geruchten dat men in Duitsland naar gaskeuring zou gaan vragen, en toegang tot campings zou weigeren als je geen (Duitse) goedkeuring had.
Nu 10 jaar later hoor je daar nooit iets meer van, en bij mijn weten is niet 1 van de honderdduizenden kampeerders afgelopen 10 jaar daar ook maar naar gevraagd.
Wat ik eerder al schreef..
Geval onnodige paniekzaaierij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”