noodverlichting op de mover accu

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

noodverlichting op de mover accu

Bericht door Jan van Vijven » vr 23 apr 2010 00:09

Voor diegene die een mover hebben en de accu nog niet voor de verlichting gebruiken hier een manier om het op een simpele manier aan te sluiten.
Ik weet dat er al meer over geschreven is.

Ik heb een kabel van de accu naar de dissel getrokken en deze aangesloten op een 13 polig stopkontakt, alleen de 9+ en de 13- zijn aan gesloten.
Als de caravan niet achter de auto hangt stop ik de stekker in dit stopkontakt en werkt de verlichting op de boord accu.
Als de 220 volt aangesloten word schakelt de Dometic omvormer automatisch over op het 220 volt net.

Let wel, ik zie dit alleen als noodverlichting als de stroom op de camping uitvalt blijft de 12 volt verlichting gewoon werken.
Wanneer de stroom op de camping weer werkt zal de omvormer weer overschakelen op 220 volt en word ook de accu weer normaal opgeladen.
Normaal gezien staat de koelkast op 220 volt en zal de accu dus niet uitputten, deze kan tijdelijk op gas gezet worden.

Bijna was ik vergeten te vertellen dat de water pomp en de wc pomp ook blijven werken.
En voor +/- 15 € was alles klaar.

Zie ook de foto.
Mvg,
Jan
Bijlagen
13 polig stekker.JPG
13 polig stekker.JPG (33.28 KiB) 10514 keer bekeken
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Ad » vr 23 apr 2010 11:24

Ik heb gewoon een kabel en aan de ene kant een contrastekkerdoosje op een plankje, waarin de stekker die normaal aan de auto gaat ingaat. Aan de andere kant 2 snelklemmen, die aan de accu kunnen. De kabel gaat gewoon buiten om en via het raam in de kierstand naar binnen en dan onder de bank. Het is toch alleen maar voor nood. Ik heb hem 2 jaar geleden gemaakt en nog nooit nodig gehad. Overigens zag ik bij een caravan een contra doos die met tyraps was bevestigd aan de dissel, met hier dus ook een kabel aan, die onder de caravan door naar de boordaccu ging. Deze spatwaterdichte contradoos, met een platte zijkant, is hier speciaal voor gemaakt, maar ik heb ze nog nergens in de winkel of op internet kunnen vinden.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Jan van Vijven » vr 23 apr 2010 12:09

Ad,
Jou manier is bijna het zelfde, alleen moet je het aansluiten als de stroom uitgevallen is.
Ik had ergens op dit forum gelezen dat iemand het net als jij gedaan had maar hij vertelde er gelijk bij dat je dan eventueel in het donker en/of in de regen aan de slag moest.
Mijn bedoeling is om het zo simpel mogelijk te maken maar toch altijd gebruiksklaar.
Tevens wil ik zo min mogelijk losse kabels, ik hou van opgeruimd, waarmee ik niet wil zeggen dat het op jou manier niet goed is hoor :oops:
Er zijn ook mogelijkheden om dit met relais of een plc te doen maar ik vond het zo goed genoeg.

Omdat het niet opvalt of je nu op 220 v staat of op de accu heb ik een relais met een 12 v led besteld zodat je bij thuiskomst direct kan zien dat de boel op de accu staat, dus weet je ook dat de koelkast niet werkt en kun je overwegen om deze tijdelijk op gas te zetten.

Ik ben een knutselaar die alles "bijna" perfect wil, bij mij thuis zie je ook geen enkele kabel, alle kabels zelfs van de schemerlampen zitten in de muur en als mijn ega de lampen ergens anders wil worden deze ook weer in de muur weggewerkt.
:|

Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Ab » vr 23 apr 2010 13:09

Maar goed, dat je mijn ega dan niet hebt Jan, want dan zou je gek druk worden.. awhoea.gif awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door pd0bao » vr 23 apr 2010 13:17

Omdat ik over een engelse caravan beschik , alles altijd op 12 V , en de overschakeling van 12 V netvoeding naar 12 V accu zo snel gaat dat het niet te zien is aan de TL buizen kocht ik bij de kijkshop een "noodverlichting" bestaande uit een (rand)aardestekker voorzien van een lamp en zoemer. Bij stroomuitval gaat lamp branden en klinkt een waarschuwingssignaal gedurende 60 sec. Het merk is Frontech , type nl-1466 en beschikt over een (rand)aarde stopcontact zodat je geen stopcontact "kwijt " bent in de caravan. Als je een caravan hebt met 12 en 230 V verlichting is de waaarschuwing dat je op accu staat m.i. niet zo nodig omdat er andere verlichting brandt dan je gewend bent. Gr. Jaap.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Knaus440 » vr 23 apr 2010 18:01

Ik heb op de dissel twee contrastekkerdozen ztten, een voor de mover en de andere voor de (nood) stroom aan boord. Denk aan verlichting, kraan, WC pomp. De stekker zit onder het rijden in de auto en regelt alle caravanverlichting en de koelkast. Voor het rijden met de mover gaat de stekker in de truma contra stekkerdoos. Wanneer we ergens staan en geen stroom hebben gaat de stekker in de andere contrastekker doos. De 105 amp accu kan 1 nachtje zonder stroom wel aan.
Dit systeem had ik al aangesloten en dit jaar is de mover bijgeplaatst. De hh accu is nu dus hh accu en moveraccu.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

herman-hannie

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door herman-hannie » vr 23 apr 2010 18:19

ik heb gewoon met het restant draad van de mover een verbinding gemaakt van de mover accu naar de omvormer en de omvormer er uit gegooid.
alle 12 volt gaat nu alleen via de accu.
1 zekering van 20amp en 6 zekeringen van 7amp. (autozekeringen dus)
gr. herman.

pd0bao

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door pd0bao » vr 23 apr 2010 19:23

En dan herman-hannie een volautomatische acculader parallel aangesloten op de accu ? Met een capaciteit van minstens 7 Ah vermoed ik en goed afgevlakt zodat een radio/CD speler geen 50 Hz brom heeft. Gr.Jaap

pd0bao

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door pd0bao » vr 23 apr 2010 19:31

Jan als jij zo,n perfectionist ben heb je op de k.k.toch wel een verklikker gemonteerd werkend op de spanning die opgewekt wordt in het bi-metaal dat het thermokoppel bedient. Dus uitsluitend bij werking op gas het "metertje"heeft slechts een groen en rood vlak, bij groen weet je dat de vlam brandt, bij rood ,uiteraard,uit. Is als los accessoire nog steeds verkrijgbaar bij Electrolux/Dometic. Montage:slechts 2 draden aansluiten. Gr. Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Ab » vr 23 apr 2010 20:21

Je kan ook gewoon naar de schakelknop kijken, dan zie je toch ook waar de koelkast op staat, of zie ik iets over het hoofd ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door pd0bao » vr 23 apr 2010 22:34

Ab je ziet niks over het hoofd alleen dat gekoekeloer in zo een klein glaasje in de k.k. om te zien of hij brandt , altijd moeilijk te zien bij fel zonlicht zoals wij dat graag hebben, was ik eens zo zat dat ik genoemd ding ens monteerde. Je weet het je kan voor 10.000 euro een caravan kopen maar voor 100.000 aan accessoires.Gr. Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Ab » vr 23 apr 2010 23:03

Oh, het kwartje is gevallen !
Dat ding wat jij bedoeld zit standaard op onze koelkast. Is inderdaad erg handig om te zien of de koelkast het nu wel of niet doet op gas.
Ik had het over iets anders.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Pensionado » za 24 apr 2010 08:11

Wellicht dan handig voor de Truma kachel moet je ook altijd voor op de kniëen.
Ik zie nooit of de waakvlam al ontstoken is :(

pd0bao

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door pd0bao » za 24 apr 2010 08:36

Goedenmorgen ,Zou misschien best kunnen Pensionado weet alleen niet absoluut zeker of dat thermokoppel ook electrisch werkt : er bestaan ook - zuiver mechanisch werkend. Maar er zijn vast en zeker deskundiger lui op gasgebied op dit forum.
Gr.Jaap

Hobby Max

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Hobby Max » za 24 apr 2010 19:35

Wat handig zijn jullie toch allemaal. In de dertig jaar dat wij nu met de caravan op pad zijn, hebben we slechts één keer zonder 220v gezeten en dat was door een storing in onze eigen kast. (Na blikseminslag op camping) Als we op de camping waren sloten we de caravan op de auto aan, zodat de wc en kraan het deden. Zo hebben we ons best de rest van de vakantie gered.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Jan van Vijven » za 24 apr 2010 22:35

RE.gif
Je hebt volkomen gelijk het is allemaal onzin, maar misschien zijn er ook mensen die dit soort dingen leuk vinden en het als een hobby zien.

Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Kees Mol » zo 25 apr 2010 00:50

ik zou wel wat meer willen weten over het metertje wat aangeeft of de koelkast op gas brandt of dat de vlam uitgegaan is. het lijkt me een interessant apparaatje.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Knaus440 » zo 25 apr 2010 08:09

Hobby Max schreef:Wat handig zijn jullie toch allemaal. In de dertig jaar dat wij nu met de caravan op pad zijn, hebben we slechts één keer zonder 220v gezeten en dat was door een storing in onze eigen kast. (Na blikseminslag op camping) Als we op de camping waren sloten we de caravan op de auto aan, zodat de wc en kraan het deden. Zo hebben we ons best de rest van de vakantie gered.

Dat is idd handig, maar een probleem bij veel moderne auto's. Onze auto schakelt tussen de 20 en de 30 minuten zelf over op de zgn ecostand. Dat betekend dat alle stroom aansluitingen(mits goed en/of origineel aangesloten) afgesloten worden. Dit ter bescherming van een leeglopende accu. Ook de computer aan boord van de auto controleert waar stroom naar toe gaat. Bij contact af en langere tijd stilstand zal de computer dit zien als lekstroom en deze afsluiten of een storingsmelding geven.
En verder hebben we redelijk veel "wild" gekampeerd met onze camper, daardooris dit soort van "noodverband" prettig. Dit doen we nog wel eens wanneer we op doorreis zijn, hoewel het nu niet verder gaat dan overnachten op een "doortrekplaats"bij een camping oid. En daar zijn meestal geen stroom aansluitingen.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

pd0bao

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door pd0bao » zo 25 apr 2010 08:53

Hallo Kees ,er valt niet veel over te zeggen (schrijven) klein rond "geval" met rood/groen vlak via 2 draadjes wordt het aangesloten op het bi-metaal waarin, door verwarming met een gasvlam , een spanning wordt opgewekt. Deze spanning zorgt ervoor dat gastoevoer wordt opengehouden en bij wegvallen van de spanning ,gas op of uitgewaaide vlam, wordt afgesloten.Werd altijd al als los accessoire geleverd en ,naar ik uit bericht van Ab opmaak nu ook standaard geleverd bij de duurdere? caravan.Aansluiten ;fluitje van een (euro)cent. Zinvol ? Moet iedereen zelf maar uitmaken ! Tenslotte zijn er ook hele volksstammen gelukkig zonder caravan toch ? He de groeten ga met dit mooie weer niet verder filosoferen. Jaap

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door PeterD » ma 26 apr 2010 21:04

Ik gebruik de mover accu ook regelmatig als stroomvoorziening.
De standaard omvormer die in onze caravan zit produceert er veel storing op de korte golf.
Omdat ik gelicenseerd radio zendamateur ben neem ik vaak een kortegolf transceiver mee.
Als ik dan verbindingen wil maken hoor ik veel rommel, maar weinig morsetekens.
Dan haal ik de omvormer uit de 230V en wordt het een stuk rustiger met de ontvangst,

Er loopt een gezekerde, twee aderige draad richting omvormer.
De draden die van de auto komen en de draden van de accu kan ik schakelen met een dubbelpolig-om-schakelaar.
De accu wordt door een eigen lader geladen.
Nu kan ik kiezen tussen mover -accu voor 12V en tijdens de rit voor de auto accu.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

pd0bao

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door pd0bao » ma 26 apr 2010 21:16

Peter was jij verleden jaar ook in Bad Bentheim en bood je daar misschien accubakken van(en voor) Dares gebruik aan ? Of vergis ik me sprak daar nl een O.M. ook uit Huizen. Maar kan toeval zijn natuurlijk ! 73 Jaap

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door PeterD » di 27 apr 2010 08:46

Dag Jaap,

Nee, dat was ik niet. Dat was mijn bijna voornaamgenoot Peer. aka PA2PBT.
Als je interesse hebt kan ik in een PB wel zijn e-post adres sturen

73/cu
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Peli71 » wo 28 apr 2010 09:09

Noodstroom haal ik van de auto af (ik heb geen mover/accu) middels een 12V haspel. Dit haspel heb ik enigzins gemodificeerd: oude aansluiting en stekker gemodificeerd naar Jaeger aansluitingen, en een 10m. lang twee aderig snoer. Is handig in geval van nood maar ook thuis wanneer de caravan in een parkeervak staat en ik eventjes licht/water nodig heb.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Leonos

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door Leonos » di 18 mei 2010 22:06

Ik heb een schakelaar geplaatst in de caravan, waarmee ik kan kiezen welke 12v toevoer ik naar mijn caravan voeding (dometic) stuur.
Normaal tijdens het rijden en camperen staat die op de 'Auto-stroom' en tijdens het plassen (makkelijk met doorspoelen) op de tussenstops en bij uitval op de camping op de mover-accu.

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: noodverlichting op de mover accu

Bericht door XV_limburg » ma 21 jan 2013 12:23

Jan van Vijven schreef:Voor diegene die een mover hebben en de accu nog niet voor de verlichting gebruiken hier een manier om het op een simpele manier aan te sluiten.
Ik weet dat er al meer over geschreven is.

Ik heb een kabel van de accu naar de dissel getrokken en deze aangesloten op een 13 polig stopkontakt, alleen de 9+ en de 13- zijn aan gesloten.
Als de caravan niet achter de auto hangt stop ik de stekker in dit stopkontakt en werkt de verlichting op de boord accu.
Als de 220 volt aangesloten word schakelt de Dometic omvormer automatisch over op het 220 volt net.

Let wel, ik zie dit alleen als noodverlichting als de stroom op de camping uitvalt blijft de 12 volt verlichting gewoon werken.
Wanneer de stroom op de camping weer werkt zal de omvormer weer overschakelen op 220 volt en word ook de accu weer normaal opgeladen.
Normaal gezien staat de koelkast op 220 volt en zal de accu dus niet uitputten, deze kan tijdelijk op gas gezet worden.

Bijna was ik vergeten te vertellen dat de water pomp en de wc pomp ook blijven werken.
En voor +/- 15 € was alles klaar.

Zie ook de foto.
Mvg,
Jan

Mooie oplossing Jan. Als ik toch binnenkort met onze nieuwe mover aan de slag ga, maak ik dit er maar meteen bij denk ik zo.
Zijn we van alle gemakken voorzien, ook bij onvoorziene ongemakken zoals stroomuitval whistle.gif
Wel even een vraagje, wat voor soort stroomkabel heb je gebruikt voor de aansluiting accu naar 13polige stekker.
Ik heb namelijk ergens hier gelezen dat deze bij 12v wel eens heel warm kunnen worden etc.
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”