Wederom vloerverwarming perikelen.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
remlof
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 19 dec 2014 19:10
Locatie: Warnsveld

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door remlof » ma 5 mar 2018 13:45

image.jpeg
Infrarood thermometer van de Lidl
image.jpeg (12.03 KiB) 1334 keer bekeken
Hiermee zou de de temperatuurverschillen van de mat kunnen meten.
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door evr66 » ma 5 mar 2018 13:53

RE.gif zoiets heb ik wel,liggen mocht je hem willen lenen (goedkoop ding van Ali, maar werkt heel aardig als indicatie) . 1 nadeel: het ding meet heel erg plaatselijk. Maar hiernaast: Je kunt toch vrij eenvoudig (eerder genoemde vermogensmetertje) het verschil in totaal (door de hele caravan) opgenomen vermogen meten en dan even de vv een paar keer aan- en uitschakelen? Even zorgen dat andere verbruikers die het beeld kunnen verstoren (bv koelkast, e boiler, acculader, verlichting) uit staan en het opgenomen vermogen bepalen. Als het verschil dat tussen in- en uitgeschakelde vv wordt gemeten kleiner is dan je mag verwachten (ik schat zo'n 200-300 Watt, gezien de transformator die men geplaatst heeft), zit er in de vv of de voeding daarvan (trafo, bekabeling) iets mis.

Beperken van ventilatie vind ik eigenlijk (zeker voor de winter) geen optie.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door JPGeetje » ma 5 mar 2018 14:55

Hans 555 schreef:En een meter plaatsen om het opgenomen vermogen te meten zal niet zomaar gaan. De stekkers van de trafo zijn geen normale stekkers zoals je die thuis hebt.
Dat hoeft ook niet.
Je steekt die meter in een normaal stopcontact thuis of op de camping.
Daarna steek je de stroomkabel van de kabel in op die meter. evt. met een verloopkabeltje.
Je kunt nu op de meter aflezen hoeveel stroom er naar de caravan gaat (meter instellen op watt of Kilowatt maar niet op Kwh.)
Als je nu de vloerverwarming aan zet zal de meter meer aan gaan geven. Het verschil in de twee waardes is het opgenomen vermogen door de vloerverwarmingstrafo. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door Chris » ma 5 mar 2018 16:52

@ TS en JPGeetje..
Zullen jullie vast wel weten..
De trafo kan wel gelijk zijn maar dat wil nog niet zeggen dat de oppervlakte van de verwerkte folie even groot is.
En oppervlakte bepaald het opgenomen vermogen.
De trafo MOET dat aankunnen, anders moet er een groter model gebruikt worden, of zoals bij mij, een tweede exemplaar.

En om nogmaals op de folie terug te komen...
Ik weet dat er wel degelijk verschillende soorten folie bestaan.
Er zijn er van 90 watt per m2 tot aan 160 watt per m2.
Duidelijk zal zijn dat de eerste minder warm wordt dan de laatste.
Maar met een contact thermometer moet zo rond 26 graden voor de 90 watt versie tot 33-35 graden voor de 160 watt versie gemeten kunnen worden. ( na opwarming)
Ik heb geen idee welke versie TS in zijn caravan heeft liggen helaas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door JPGeetje » ma 5 mar 2018 17:31

RE.gif
Daar heb jij gelijk Chris; dezelfde trafo impliceert niet hetzelfde opgenomen vermogen.
Stel dat TS vloerverwarmingselementen heeft van dat lagere vermogen waarbij zoals jij aangeeft dat de contacttemp. 26 gr. is.
Ook dat is een temperatuur waarbij je goed het verschil zult voelen tussen verwarmde en onverwarmde vloerdelen.
En dan is er echt geen kleedje nodig waaronder het dan warm gaat worden.
Dat kleedje vind ik overigens de grootste onzin want het voorkomt enigszins (isolatie) dat de vloer zijn warmte kan afgeven aan de omgeving. Wordt je vloer wel warm maar kan zijn warmte niet afgeven scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door evr66 » ma 5 mar 2018 17:57

RE.gif idd, waarschijnlijk blijft de vloer daarom wel warm met een kleedje. Het beetje warmte dat uit de vv afkomstig Is, kan niet weg (ook niet naar de voeten of zo...) of zie ik dit verkeerd?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door Gerardo » za 7 aug 2021 21:28

Is het misschien een 24V vloerverwarming mat op een 12V voeding. Foutje bedankt weenie.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door refram » do 16 sep 2021 09:59

Een tijdje terug een 42V vloerverwarming gekocht via internet bij een Nederlandse kampeerwinkel.
De vloerverwarming komt ook van een Nederlands bedrijf.
Groot was mijn verbazing toen ik het thuis geleverde pakket opendeed. De vloerverwarming bestaat uit twee afzonderlijke banen van 33cm x 100cm die verbonden zijn met de transformator, zoals beschreven op hun site.
De kabelverbindingen waren zeer amateuristisch verbonden met een zwarte kleefband waaronder een zwarte kleverige substantie een groot deel van de witte isolatie om er onder te leggen besmeurd had. Ook de vloerverwarming zelf was op verschillende plaatsen besmeurd.
Ook zijn er twee verschillende kabeldiktes door mekaar gebruikt. (foto 1 en 2)
Afbeelding

Afbeelding

Moest ik deze gekocht hebben in een fysieke winkel in de buurt was er ermee terug geweest. Maar omdat klacht indienen en terugsturen naar Nederland omslachtiger was heb ik maar besloten om het hele boeltje zelf op te kuisen en te herstellen.
Een uurtje kuiswerk met terpentine, wat ducttape en enkele nieuwe Wago klemmen en het was toch aanvaardbaar. (foto 3)

Afbeelding

Eenmaal onder het vloerkleed is er niets meer van te zien en de eerste test was prima. Een thermometer onder het vloerkleed deed op 15 minuten de temperatuur van 25°C naar 29°C stijgen.
Er was keuze tussen 100W/m2 of 160W/m2 vloerverwarming. Heb gekozen voor de 100W/m2 en gebruik deze zonder thermostaat.

Afbeelding

Afbeelding

De vloerkleden onder de tafel, tussen de bedden en in de toiletruimte zijn op maat gemaakt. Onder de tafel is ze misschien optisch gezien wat kort maar ik wilde niet dat de tafelpoot op de vloerverwarming ruste.
De transformator is een eenvoudige (zware) kerntransformator. Maar aangezien ik hier op het forum al gelezen heb dat een elektronische transformator storingen kan geven op andere elektronische apparaten toch tevreden met dit ouderwetse maar waarschijnlijk degelijker spul.

Afbeelding

Heb dezelfde foto's van de bevuilde stukken gestuurd naar de campingwinkel waar ik dit kocht maar nog geen antwoord ontvangen. :(
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door Chris » do 16 sep 2021 10:04

Geen reclame dus...
Slechte zaak hoor maar gelukkig werkt het thumbup.gif

En nu genieten....zo lekker he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door Micky » do 16 sep 2021 11:55

[re.gif] [re.gif]

Als je het bij dezelfde als ik gekocht hebt, is echt een prutbedrijf, na ontvangst heb ik hun een mail gestuurd met de vraag waarom het niet zoals op de foto uit 1 stuk bestond, ook ik heb nooit een reactie gehad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door petronella » do 16 sep 2021 13:12

[re.gif] Hier het zelfde verhaal……

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door iemand » do 16 sep 2021 16:02

Los vd duc-tape…

Even een paar vragen over de technische aspecten

hoe is eea electrisch verbonden en aangeloten op de stroken ? Anders gevraagd.. wat zit er onder de duc-tape ?

staan de 2 stroken parallel of in serie

welke kabels zijn dik en welke dunner en wat is de kerndiameter?

hoeveel stroom loopt er per strook; gezien de spec van de trafo en totaal maximaal 2,8 ampere (80% van 150/42)

en meet anders de spanningsval van de aanvoerleiding; maw wat meet je op uitgang trafo en wat op aansluiting van de stroken… en aan andere zijde
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door refram » do 16 sep 2021 17:01

De beide delen zijn parallel aangesloten.
De bedrading bestaat uit een deel in 1,5mm, het andere stuk uit 0,75mm of 1mm. (te zien op bovenste foto)
Aan de connector was was al een draad losgekomen. Heb deze dan ook vervangen door Wago klemmen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door iemand » do 16 sep 2021 17:12

Tja slechte overgangsweerstand moet je niet hebben. Goed dat je die eruit haalde.

Met een spanningsmeting in het hele traject zie je waar evt een probleem ontstaat.

Mbt draaddikte https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator geeft aan dat 42 volt en 3 ampère over 10 meter, prima kan met 0.75mm^2 dat is diameter van 1.0 mm. Het spanningsverlies is dan 1.38V
Knipsel.JPG
Vul op die site maar eens 12 volt in en dan de stroom 10, dan komt er een dikkere kabel uit.
Daarom de werkspanning van 42 volt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door refram » do 16 sep 2021 20:07

[re.gif]
De draaddikte van de vloerverwarming tot de connector is minder dan 2m. (Nu Wago klemmen)
Van daaruit tot de transformator hebben ze een dikkere kabel gebruikt van 3X 2,5mm.
De twee vloerverwarmingsdelen samen zijn 62W. Dus op 42V iets minder dan 1,5A. De bedrading is dus dik genoeg.

De zwarte kleverige isolatie welke men bij de samenstelling gebruikt heeft, heb ik laten zitten. Heb de uitpuilende blubber wel verwijderd en er daarna een paar cm groter ducttape over gekleefd.

Blijkbaar ben ik dus niet de enige waar men zo slordig en vuil materiaal aan heeft geleverd.
Aangezien de verzenddoos een pak groter was dan het geleverde spul was het ledige gedeelte opgevuld met smerige gebruikte zwarte afdekfolie.
Nog nooit een bedrijf gezien welk zo vuil en amateuristisch werk aflevert. :roll:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

TFJ

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door TFJ » do 16 sep 2021 20:46

Ik zou graag willen weten om welk bedrijf als het gaat, koop ik daar niet whistle.gif
Mag wat mij betreft hier of per PB thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wederom vloerverwarming perikelen.

Bericht door Micky » do 16 sep 2021 22:18

[re.gif]

Ik ben echt tevreden hoor, er werd alleen niet op mijn mail geantwoord, maar het product is keurig
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”