Vullen / overloop schoonwatertank

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door CNB » di 11 mei 2021 21:39

In onze nieuwe Fendt van 2011 zit een 25ltr (?) vaste watertank.

Echter vraag ik me af hoe ik deze kan vullen zonder het gevaar dat deze overloopt ?
De vulopening zit mijn inziens hoger dan de bovenzijde van de tank. Dus als ie begint te overstromen aan de buitenzijde zal deze waarschijnlijk ook overstromen in de bank. Of is de draaideksel volledig waterdicht ?

Ik zie in ieder geval een gat zitten in de deksel waar de pompkabel en niveau uitlezer in zit.
En er zit een slangkoppeling op de vulopening aan de bankzijde (zie foto)
Moet hier geen slangetje tussen voor ontluchting of of overloop ?
IMG_20210511_210521.jpg
IMG_20210511_210450.jpg
Ik zag dat er in ieder geval eens stop in zit om het overtollige water eruit te laten lopen.
En ik had ook in een ander topic gelezen dat sommige er een overloop in draaien (origineel of zelf gemaakt).
Maar er zit geen schroefdraad in de bodem van de tank ?

Iemand ervaring hoe dit veilig kan zonder er een zwembad van te maken aan de binnenkant ?
IMG_20210511_210629.jpg

luc werkx
Berichten: 23
Lid geworden op: do 25 feb 2016 22:40

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door luc werkx » di 11 mei 2021 21:52

Hallo,
Ik heb een Fendt 470 van 2009 en ik had hetzelfde probleem. Er zat geen overloop op mijn watertank. In Italië de dop niet goed vastgedraaid en bij het vullen is het water via de dop overgelopen, door de caravan gelopen en aan de andere kant onder mijn bank uitgekomen. de helft van mijn caravan stond onder water. Ik heb dan bij thuiskomst aan de zijkant van mijn watertank, bovenaan zo hoog mogelijk een gat geboord, daar een tankdoorvoer met een haakse bocht ingedraaid, hier een darm op vastgemaakt en die door een gat door in de vloer naar buiten geleid. Als ik nu mijn tank vul en hij is vol dan loopt het er via de overloop uit. Sorry dat ik geen foto kan laten zien maar mijn caravan staat in de stalling tot half juni. Een tankdoorvoer vind je in de betere doe-het-zelf.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Chris » di 11 mei 2021 21:58

Volgens mij is de vulpijp lager dan de totale watertank hoogte.
Dus als je teveel vult komt het water er bij de vulpijp weer uit.
Zo werkt het bij mij tenminste.

Wat je event. ook kan bedenken..
De stop... ipv die stop er een pijpje inmaken wat goed in het gat past.
Pijpje 2 cm onder de bovenkant v.d. tank afzagen en dan echt goed klem in het aftapgat duwen.
Zodra je dan teveel vult zal het water door het open pijpje gaan stromen en onder de caravan weglopen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door CNB » wo 12 mei 2021 17:09

[re.gif]

Hier zit toch echt de toevoer hoger dan de tank.
Ik denk dat het water via het minuscule gaatje in de technische afdekdop zo eruit loopt.

Ja dat overlooppijpje lijkt me de mooiste oplossing, want dan hoef ik geen extra gat te boren.
Maar ik weet nog even geen oplossing voor de aansluiting in het tabs toelopende gat.
Hij moet nl. wel goed aansluiten. Ik zal het eens even opmeten en bedenken wat ik daar mee kan.

Dank voor je reactie.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door CNB » wo 12 mei 2021 17:12

luc werkx schreef:
di 11 mei 2021 21:52
Hallo,
Ik heb een Fendt 470 van 2009 en ik had hetzelfde probleem. Er zat geen overloop op mijn watertank. In Italië de dop niet goed vastgedraaid en bij het vullen is het water via de dop overgelopen, door de caravan gelopen en aan de andere kant onder mijn bank uitgekomen. de helft van mijn caravan stond onder water. Ik heb dan bij thuiskomst aan de zijkant van mijn watertank, bovenaan zo hoog mogelijk een gat geboord, daar een tankdoorvoer met een haakse bocht ingedraaid, hier een darm op vastgemaakt en die door een gat door in de vloer naar buiten geleid. Als ik nu mijn tank vul en hij is vol dan loopt het er via de overloop uit. Sorry dat ik geen foto kan laten zien maar mijn caravan staat in de stalling tot half juni. Een tankdoorvoer vind je in de betere doe-het-zelf.
Dat is inderdaad mijn nachtmerrie. Een overloop op deze manier is ook een optie.
Maar ik moet even zoeken of er doorvoeren door de vloer zitten.
Ik boor liever niet te veel door de vloer.

Ik zou liever het idee van de overloopbuis van Chris (of van Deujevo) toepassen, maar ik moet nog wat bedenken voor de waterdichte aansluiting van de buis in het gat.
scratch.gif

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door ArnoM » wo 12 mei 2021 18:15

Dit is echt de allerbeste oplossing ooit.
https://www.campingmarkt.eu/Overlooppij ... 2001-Fendt

Afbeelding

Pijpje sluit de aftap af en als de tank te vol zou komen loopt het automatisch door het pijpje naar buiten.
Simpeler kan het echt niet.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Chris » wo 12 mei 2021 18:24

[re.gif]
Die heeft schroefdraad onderaan...de Hobby en Fendt overloop.

In deze watertanks zit geen schroefdraad in de uitloop....werkt dus niet.

Ik stelde wel een vergelijkend systeem voor want dat is slim en functioneel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

luc werkx
Berichten: 23
Lid geworden op: do 25 feb 2016 22:40

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door luc werkx » wo 12 mei 2021 19:15

Hallo,
Ik heb ook geprobeerd om een pijpje in de uitlaat te monteren. Maar dat gat is niet mooi recht maar conisch. Je kan een buisje met schroefdraad aan de buitenkant en binnenkant door het gat steken en dan vastzetten langs binnen en langs onder met een grote moer met afdichting. Daarin kan je dan een ander buisje draaien tot net onder je vulstop. Maar dan blijft er altijd 1cm water in de tank staan als je het water wil aflaten. Daarom heb ik dat niet gedaan. De nieuwe Fendt caravans hebben een tank met een pijpje, maar die tank is anders gemaakt aan de uitloop. Een nieuwe tank vond ik te duur. Veel succes.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 12 mei 2021 20:44

Je zou ook een slangetje op de opening bij je pomp. Kunnen plaatsen en. Die naar je vulopening voeren en daar op het aanwezige pijpje te plaatsen, kijk wel even of die open is anders even open maken.. daarna vullen en kijken of het werkt zoals je wil

Er lijkt een rood iets in de beluchting te zitten bij de pompdoorvoer even kijken of dat niet toevallig een afsluitklepje is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door mrbullmastiff » do 13 mei 2021 18:31

Chris schreef:
di 11 mei 2021 21:58
Volgens mij is de vulpijp lager dan de totale watertank hoogte.
Dus als je teveel vult komt het water er bij de vulpijp weer uit.
Zo werkt het bij mij tenminste.

Wat je event. ook kan bedenken..
De stop... ipv die stop er een pijpje inmaken wat goed in het gat past.
Pijpje 2 cm onder de bovenkant v.d. tank afzagen en dan echt goed klem in het aftapgat duwen.
Zodra je dan teveel vult zal het water door het open pijpje gaan stromen en onder de caravan weglopen.
Bij mij zit de vulpijp ook lager dan de totale watertank hoogte, daar zit zeker vijf centimeter verschil in dus de tank kan nooit overlopen bij vullen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Janloco » za 15 mei 2021 12:55

Ik heb een aantal jaren een Hymer Eriba Living Pulse gehad. Die had ook geen "overloop". Ik zorgde dat de dop goed gesloten was op de tank en vullen maar. De vuldop van het watersysteem zat ook boven het niveau van de tank. Was de tank vol? dan kwam het overschot gewoon door de vulopening weer naar buiten.

Heeft altijd prima gewerkt en nooit lekkage of andere problemen.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door JRijkmans » za 15 mei 2021 13:54

Wij hebben al 12 jaar een Fendt met hetzelfde systeem en ik heb tot op heden nog nooit last gehad van lekkage via de bovenkant van de tank. Wel draai ik de dop altijd goed vast. De doorvoer van de pomp is bij ons waterdicht. Ik vul hem gewoon aan de buitenkant tot het water er uit loopt.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Pakkie » za 15 mei 2021 17:36

ArnoM schreef:
wo 12 mei 2021 18:15
Dit is echt de allerbeste oplossing ooit.
https://www.campingmarkt.eu/Overlooppij ... 2001-Fendt

Afbeelding

Pijpje sluit de aftap af en als de tank te vol zou komen loopt het automatisch door het pijpje naar buiten.
Simpeler kan het echt niet.
Wow, wat een geld...23,56€ voor een overlooppiijpje scratch.gif
Toevallig vandaag bij de lokale bouwmarkt zo'n puntstuk 20mm, schroefdraad 1" gehaald met stukje pijp wat je erin lijmt. De schroefdraad van het exemplaar wat in de caravan zit, is niet helemaal jofel. Ik was 1,50€ kwijt mrgreen.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door iemand » za 15 mei 2021 18:06

foto scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Hobby Linka » za 15 mei 2021 22:22

Ik heb ooit zelf de losse watertank vervangen door en vaste. Hier het verslag ervan. viewtopic.php?f=149&t=19663#p269711
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door WillyL » za 15 mei 2021 23:15

Kan je niet gewoon een net passende buis gebruiken en daar op het eind een stukje isoleerlint of van dat wit waterbuisafsluitli t (ken de techinische benaming niet) om wikkelen? Dan klemt het ding ook en je kunt met het lint een conische afsluitring maken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door CNB » za 15 mei 2021 23:54

Bedankt voor alle tips allemaal. Ik zal aankomende week eens kijken wat er allemaal mogelijk is.

Gebruikersavatar
Marco85
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 20:43

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Marco85 » di 18 mei 2021 10:48

Ik heb het zojuist bij mijn knaus sport 420 ss geprobeerd en als ik hem vul tot het er buiten uit komt kan ik de dop op de tank er gewoon af draaien. Het blijft net een cm of 2 onder de rand van de tank. Hier dus geen gevaar voor overstroming in de caravan. haphop.gif
Ford Focus Titanium Business 1.5 ecoboost 150pk 2019 - Knaus Sport 420 QD Silver Selection 2019

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door VIP » di 18 mei 2021 12:17

caravan-newbie schreef:
di 11 mei 2021 21:39
In onze nieuwe Fendt van 2011 zit een 25ltr (?) vaste watertank.

Echter vraag ik me af hoe ik deze kan vullen zonder het gevaar dat deze overloopt ?
De vulopening zit mijn inziens hoger dan de bovenzijde van de tank. Dus als ie begint te overstromen aan de buitenzijde zal deze waarschijnlijk ook overstromen in de bank. Of is de draaideksel volledig waterdicht ?

Ik zie in ieder geval een gat zitten in de deksel waar de pompkabel en niveau uitlezer in zit.
En er zit een slangkoppeling op de vulopening aan de bankzijde (zie foto)
Moet hier geen slangetje tussen voor ontluchting of of overloop ?
IMG_20210511_210521.jpgIMG_20210511_210450.jpg

Ik zag dat er in ieder geval eens stop in zit om het overtollige water eruit te laten lopen.
En ik had ook in een ander topic gelezen dat sommige er een overloop in draaien (origineel of zelf gemaakt).
Maar er zit geen schroefdraad in de bodem van de tank ?

Iemand ervaring hoe dit veilig kan zonder er een zwembad van te maken aan de binnenkant ?
IMG_20210511_210629.jpg

De stop / plug op de foto is NIET origineel, zelfbouw.


Origineel hoort er in dit bouwjaar een zwart buisje te zitten ZONDER schroefdraad welke je er zo insteekt.

Dat buisje is lager dan de bovenkant van de tank, waardoor je bij teveel vullen automatisch een overloopt hebt.

Dat tuutje wat aan de binnenkant van de wand zit (van de buitenvulling) is niet in gebruik.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door CNB » za 22 mei 2021 14:43

Ik was al op zoek geweest naar een overloop zonder schroefdraad, maar die had ik nog niet kunnen vinden.
Dus zelf maar wat gemaakt met een stukje buis 25mm en 22mm en een rubberen ring. AfbeeldingAfbeelding

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door JRijkmans » wo 26 mei 2021 19:52

Hopelijk lekt hij niet. Verder top. thumbup.gif
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door Chris » wo 26 mei 2021 22:27

[re.gif]
En als ie wel zou lekken is dat naar buiten op de grond..
Niet economisch maar geen ramp.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door CNB » wo 26 mei 2021 22:55

Ik heb afgelopen weekend savonds en de ochtend daarna met een duimstok het waterpeil gemeten in de tank, en die was gelijk.
Dus geen lekkage.
De uitloop loopt taps toe, dus het rubber komt er klemvast in te zitten.

RikB
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Vullen / overloop schoonwatertank

Bericht door RikB » do 27 mei 2021 10:39

Ik gooi er altijd maar 1 gieter in als ik bijvul. Ben ik sneller klaar whistle.gif
Natuurlijk is hij dan wel vaker leeg, maar daarmee wordt het water ook vaker ververst. En er blijft een sfeer van 'voor water moeten we lopen, dus we doen zuinig'. Dat is niet onbelangrijk thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”