Voortent opzetten

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Peernij

Re: Voortent opzetten

Bericht door Peernij » do 28 jun 2012 13:50

HansHobby schreef:Ik heb de functie van de gekleurde tape nooit zo gesnapt. Zoveel buizen zitten er toch niet bij een voortent ? Na twee keer opzetten weet je toch precies welke buis waar hoort ?

Ik heb er in ieder geval geen moeite meer mee. Gisteren de boel weer eens opgebouwd op een proefveld en nu ook de kinderen precies hun taak weten stond de hele boel binnen het uur op. Tent en luifel. (alleen in de zijtent hadden we geen zin meer) thumbup.gif
Ook ik ben jaloers. Niet 1 , niet 2 maar 3 uur bezig geweest! Mag de pret niet drukken en denk hoe vaker je heb gezet hebt hoe makkelijker het wordt. Zeker met jullie tips! knipoog.gif

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Voortent opzetten

Bericht door blefke » do 28 jun 2012 14:20

Mijn stokken zijn ook voorzien van een kleurtje....
Maar om het nog gemakkelijker te maken heb ik de stokken die bij elkaar horen voorzien van een stuk ducktape, zo kan ik ze meteen op de juiste plek leggen :wink:
Het is naturlijk maar een klein tentje, ik heb er een hekel aan als ik moet gaan zoeken.
Nu gooi ik de tenstokken op de juiste plek op de grond.
Rijg de tent aan de caravan.
Bevestig de liggers aan de caravan en zet ze al op lengte (+/-) en laat ze met de voorkant op de grond liggen.
Bevestig nu de middelste staander aan de middelste ligger
Vervolgens de linker en rechter staanders en liggers monteren.
Om het geheel wat steviger te maken heb ik nog 2 extra liggers die ervoor moeten zorgen dat bij hevige regenval de tent geen zakken krijgt.
En als laatste de schuine zijkant vast zetten.
Als dit gedaan is kan ik het geheel afspannen.
Zonder afspannen zet ik de tent recht binnen 15 minuten.... de uitbouw is een ander verhaal hahahahaha

Het afspannen heb ik nog wel wat moeite mee scratch.gif.
Nu begin ik aan achterzijde vd tent, zowel links als recht zet ik eerste vast en werk zo naar de voorkant toe.
Op zich lukt het afspannen wel maar soms goed en soms stoor ik mij dan aan de plooien die ik er niet uit krijg.

Let wel ik heb een kip 37 kompakt met een schuin gedeelte aan de disselkant.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik de tent goed strak krijg, zonder dat ik de ritsen niet meer goed open krijg :oops:

Greetz,
blefke

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent opzetten

Bericht door Ab » do 28 jun 2012 22:09

Dit draadje staat er vol mee. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Voortent opzetten

Bericht door blefke » do 28 jun 2012 22:43

klopt Ab :oops: van achteren naar voren toe werken, maar soms heb ik moeite met de ritsen de tent staat dan te strak scratch.gif
Hier zou ik graag wat tips over hebben..

Greetz,
Blefke

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door HansHobby » vr 29 jun 2012 13:49

Ik heb hetzelfde probleem met de ritsen. mrgreen.gif Staat de tent loeistrak, kan ik er niet meer in! stom.gif mrgreen.gif

Ik heb ook de tip gekregen om de deur mee af te spannen, maar dan je spanrubbers/trapjes kruislings te plaatsen. Bij onze vorige voortent werkte die truc feilloss. Bij de huidige niet. Dus span ik hem iets minder strak af aan de deurkant. Uiteindelijk zie daar ook niks van qua vouwen of zo.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Voortent opzetten

Bericht door petronella » vr 12 okt 2012 14:38

Wij hebben een Isabella, die kan je met een blinddoek voor opzetten. thumbup.gif

gaan

Re: Voortent opzetten

Bericht door gaan » zo 23 jun 2013 13:28

blefke schreef:Mijn stokken zijn ook voorzien van een kleurtje....
Maar om het nog gemakkelijker te maken heb ik de stokken die bij elkaar horen voorzien van een stuk ducktape, zo kan ik ze meteen op de juiste plek leggen :wink:
Het is naturlijk maar een klein tentje, ik heb er een hekel aan als ik moet gaan zoeken.
Nu gooi ik de tenstokken op de juiste plek op de grond.
Rijg de tent aan de caravan.
Bevestig de liggers aan de caravan en zet ze al op lengte (+/-) en laat ze met de voorkant op de grond liggen.
Bevestig nu de middelste staander aan de middelste ligger
Vervolgens de linker en rechter staanders en liggers monteren.
Om het geheel wat steviger te maken heb ik nog 2 extra liggers die ervoor moeten zorgen dat bij hevige regenval de tent geen zakken krijgt.
En als laatste de schuine zijkant vast zetten.
Als dit gedaan is kan ik het geheel afspannen.
Zonder afspannen zet ik de tent recht binnen 15 minuten.... de uitbouw is een ander verhaal hahahahaha

Het afspannen heb ik nog wel wat moeite mee scratch.gif.
Nu begin ik aan achterzijde vd tent, zowel links als recht zet ik eerste vast en werk zo naar de voorkant toe.
Op zich lukt het afspannen wel maar soms goed en soms stoor ik mij dan aan de plooien die ik er niet uit krijg.

Let wel ik heb een kip 37 kompakt met een schuin gedeelte aan de disselkant.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik de tent goed strak krijg, zonder dat ik de ritsen niet meer goed open krijg :oops:

Greetz,
blefke

Wij zetten de tent op dezelfde manier op.
Het afspannen gaat ook redelijk eenvoudig.

1. zorgen dat de dakliggers mooi gelijnd zijn met de caravan
2. De haringen direct aan de caravan zijde plaatsen
3. De hoeken van de voortent afspannen (natuurlijk wel met alle ritsen dicht), als het goed is zijn er nu al geen plooien meer
4. Dan de wanden en voorzijde afspannen.

Meestal een half uurtje voor de hele voortent vanaf het moment dat de zak uit de bank komt.
Daarna het grondzeil erin en de boel inrichten, koelkast, keuken, kastje, kapstokjes, lampen.

Jetje

Re: Voortent opzetten

Bericht door Jetje » do 27 jun 2013 14:26

Wat handig deze handleiding. Bij onze "nieuwe"oude caravan zit een voortent die pas 3 jaar oud is alleen zat er geen handleiding bij, dus dit komt goed van pas. Heb hem gelijk uitgeprint ;-)

gaan

Re: Voortent opzetten

Bericht door gaan » do 27 jun 2013 21:50

Wel grappig dat het een 10 stappenplan genoemd wordt.
Ik tel wel bijna 40 stappen en dan zijn sommige stappen nog erg uitgebreid scratch.gif

Maar goed het is wel duidelijk.

Een andere manier is om de tent in de rail te schuiven en dan van binnenuit het frame eronder op te bouwen.

Voyage

Re: Voortent opzetten

Bericht door Voyage » wo 25 sep 2013 23:17

Hobbyhans, leuke stoelen mrgreen.gif we hebben de zelfde. Eerste keer dat ik ze bij een ander zie.

Sanne

Re: Voortent opzetten

Bericht door Sanne » wo 12 feb 2014 11:34

De voortent opzetten gaat na 3 jaar kamperen nu goed.
Wat helaas bij ons nooit lukt is de slaapcabine aan de voortent.
Dit is iedere keer een ramp met de nodige woorden erbij.
Heeft iemand hier nog een tip voor?

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Voortent opzetten

Bericht door Kingpin1966 » wo 12 feb 2014 11:55

landyv schreef:voor mij is er maar een manier en die heb ik van Miel geleerd en werkt als volgt:

Schuif de tent in de peesrail
zet in de twee buitenste hoeken de stokken die daar horen en zet ze schuin naar buiten met een scheerlijn vast. Zo heb je al een tentje. Vervolgens bouw met de stokken je de hele tent van binnen uit op. Dat kun je in bijna je eentje. Op deze manier ook nooit stokken die tegen je caravan vallen met alle gevolgen van dien.
Ideaal. Ik doe het nooit meer anders.
Miel bedankt.
Het valt mij juist op dat je geen opzetinstructiefilmpje kunt opzetten of je moet juist vanuit het midden het frame opbouwen.
Zoek ze maar op op YT, Walker, Isabella of Brand, allemaal beginnen ze in het midden het frame op te bouwen en dan pas de zijkanten.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gerhard N

Re: Voortent opzetten

Bericht door Gerhard N » wo 12 feb 2014 15:55

RE.gif
in het midden beginnen is ook makkelijker, op die manier kan je het evt. ook alleen doen!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door JPGeetje » wo 12 feb 2014 21:03

Kingpin1966 schreef:....allemaal beginnen ze in het midden het frame op te bouwen en dan pas de zijkanten.
Dat is volgens mij ook de enige goede manier bij een voortent waarbij het front door 3 stokken wordt gevormd.
Je ziet wel vaker van die exotische vormen om een voortent op te zetten.
Twee jaar geleden stonden we naast een ouder seniorenstel die op een gegeven moment, toen ze er al enkele dagen stonden, ook besloten om de voortent op te zetten.
Die deden het op een manier zoals ik nog nooit had gezien.
Men begon met het in de rail schuiven van de tent waarna deze met veel pijn en moeite helemaal op het dak van de caravan werd gewerkt scratch.gif scratch.gif
Daarna werd het hele frame voor de caravan opgezet waarna de tent van het dak af over het frame moest worden uitgedrapeerd.
Een heidens werk, en zeker voor mensen op leeftijd.
Ik heb de man enkele malen aangeboden om te helpen en nadat de tent stond heb ik geprobeerd om hem te vertellen hoe het ook makkelijker kon.
De man was echter voor geen enkele reden te porren en bleef erbij dat het moest zoals hij het deed. stom.gif
Jammer, ik vond het alleen een beetje sneu voor mevrouw die hem tijdens zijn exercities (die een halve dag geduurd hebben) steeds bij moest staan en de nodige verwensingen moest ondergaan als het weer eens niet ging zoals het baasje wilde. boos.gif
Verder best een aardige man maar als je deze "traditie" elke vakantie moet meemaken, zou ik er toch voor passen denk ik whistle.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent opzetten

Bericht door Daphne » wo 12 feb 2014 21:17

RE.gif
Dat is net zo complex als eerst het frame opzetten en dan pas het tentdoek door de rail heen trekken. Wat een getob, niet om aan te zien...... schrik.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voortent opzetten

Bericht door Ab » wo 12 feb 2014 21:30

gaan schreef:Wel grappig dat het een 10 stappenplan genoemd wordt.
Ik tel wel bijna 40 stappen en dan zijn sommige stappen nog erg uitgebreid scratch.gif

Maar goed het is wel duidelijk.

Een andere manier is om de tent in de rail te schuiven en dan van binnenuit het frame eronder op te bouwen.
Ik denk, dat je het 10 stappenplan toch niet helemaal goed hebt begrepen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RobTec
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 5 aug 2012 14:44

bijbouw aan tent zetten

Bericht door RobTec » zo 8 jun 2014 14:24

Wij hebben een uitbouw / slaapcabine aan onze voortent (in gebruik als fietsenschuurtje) en zet deze er aan nadat ik de voortent heb afgespannen. Dit betekend dus ook dat ik de tent op moet spannen met de zijwand er in, die er daarna weer uit moet.
Mijn vraag is of ik die zijwand zelf, ook eerst af moet spannen of is er in ritsen voldoende om de voortent voldoende strak te krijgen.
Laatst gewijzigd door RobTec op zo 8 jun 2014 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Voortent opzetten

Bericht door Hobby Linka » zo 8 jun 2014 14:46

Of het de juiste manier is weet ik niet, maar zo doe ik het ook.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
buzz
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 14 apr 2014 22:00

Re: Voortent opzetten

Bericht door buzz » zo 8 jun 2014 17:27

Wij hebben de tent in de auto en doen als eerste de tent door de rail en leggen hem op het dak daarna het dak omhoog en dan de stokken! Dat is het handige van een esterel:P

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Voortent opzetten

Bericht door fortissimo » do 24 jul 2014 17:56

Bij de vouwwagen moet je eerst je tent aan de wagen ritsen, hem op het dak leggen, het frame opbouwen en de tent terugtrekken.
Misschien dat die caravanners die het zo doen, oud vouwwagen gebruikers zijn?

Bij mijn voortent kan dat niet eens aangezien ik de tweede pees op mijn tent nodig heb om de stokken aan vast te maken ;)

Ik blijf het nog steeds lastig vinden hoe ik hem mooi strak moet krijgen.
De ene kant zit altijd hoger dan de andere en dat begint al bij de caravan.
Afspannen op de grond met een werkende deur kan ik dan weer wel.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent opzetten

Bericht door Micky » vr 25 jul 2014 18:02

RE.gif

klein adviesje, trek de tent door de rail, verdeel hem netjes zodat als je onder het doek staat de lijnen van het tentdoek aan de voor en achterkant van de caravan gelijk staan (dus nu is de tent recht ingeschoven tov de caravan) sla de tent vast aan de voorkan en aan de achterkant van de caravan met de hoekpunten van de tent, moeilijk te verwoorden, maar wat ik bedoel is dat je nu de tent niet meer door de goot kunt verschuiven omdat hij aan de voorkant en de achterkant van de caravan al aan de grond gefixeerd is.
Nu kun je de stokken plaatsen en de tent opzetten, de tent zal nooit meer verschuiven tov de caravan aangezien hij al vast staat in de grond aan de caravankant.
stokken plaatsen en zorgen dat geheel haaks op de caravanwand komt, succes verzekert thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Voortent opzetten

Bericht door rovado » ma 25 aug 2014 17:06

RE.gif
Moest idd even nadenken bij: "voor- en achterkant van de caravan".
Met deze wijze van opzetten/fixeren is idd succes verzekerd. thumbup.gif
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gebruikersavatar
Manza
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 21 jul 2014 19:35
Locatie: Houthulst - België
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door Manza » za 6 sep 2014 10:43

Wij zijn sinds midden jullie eindelijk ook de trotse eigenaars van een (tweedehands) caravan ... we hebben intussen 3 pogingen ondernomen om de voortent open te zetten ... 3 keer vlammende ambras en bijna een scheiding rijker stom.gif boos.gif stom.gif boos.gif

Ik heb gezegd ... schatje als het weer wat beter mee zit rij ik met de caravan ergens nar een verlaten stukje gras ofzo en neem ik een vriend mee om alsnog een poging te ondernemen :-)
reactie was kus.gif

Die voortent zal daar niet lang aanhangen en héél snel moeten plaats maken voor een luifel ... ik heb dat nu al gezien mrgreen.gif
LMC - Musica 540 E - Mercedes Viano cdi 3.0 v6 @ 300 bhp / 620 Nm

Ervaring is iets wat je hebt, kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Voortent opzetten

Bericht door HansHobby » za 6 sep 2014 11:56

RE.gif

mrgreen.gif mrgreen.gif

Toch vreemd, want eigenlijk is een voortent helemaal niet zo ingewikkeld. scratch.gif Even logisch nadenken. :wink: Overigens hebben wij de eerste keer ook geoefend op een verlaten veldje hoor. Verder nooit geen "vlammende ambrass" gehad. (mooie uitdrukking trouwens thumbup.gif )
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

gert en gea

Re: Voortent opzetten

Bericht door gert en gea » za 6 sep 2014 14:10

RE.gif knipoog.gif
ik denk tot wij onze brand voortent + luifel in twee uurtjes hebben opgezet,
als ik het frame van zowel de voortent als de luifel uit de zak haal weet ik exact waar de stok komt te zitten.
Bijlagen
IMG_0007.JPG

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”