Snelste en eenvoudigste Unico

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Jekihero

Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door Jekihero » zo 26 sep 2021 21:19

We zijn er nog niet uit, Unico of Fortex of toch Isabella, maar verdiepen ons nu tegen wil en dank in een mogelijke voortent.
De Omnistor luifel is okay maar voor langere tijd lijkt een tent toch comfortabeler.

Nu lees ik zojuist op de site dat de Unico Bologna de eenvoudigste en snelst op te zetten tent uit de Unico familie is.
Kan iemand mij uitleggen waardoor dat zo is?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 22:23

Alle unico modellen zijn hetzelfde eigenlijk.
Het zit in details.
Wel of geen petluifel of er aan vast of een luxe luifel.
Basis is allemaal gelijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door erichendri » zo 26 sep 2021 23:29

Voor de (dak?) luifel kun je ook zijwanden en een voorwand kopen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door Aviva » ma 27 sep 2021 13:08

Het opzet principe van alle Unico tenten is hetzelfde.
Tussen de verschillende voortent modellen van Unico zit naar mijn idee weinig verschil in opzet snelheid.

Wel is het zo dat de Bolonga (en de Genua) geen gordijntjes hebben die de andere modellen wel hebben.
Als je dit meerekent 'in opzettijd' zou je met de Bolonga eerder klaar zijn dan met een Genua.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 27 sep 2021 13:15

De bologna heeft standaard geen petluifel, deze is wel eraan te zetten dmv rits elk deel wat je op moet zetten kost tijd voordeel is dus als het er niet aan vast zit kun je die delen ook in de opslag laten liggen mocht het weer niet meezitten.
Maar het gebruik bepaald uiteindelijk wat het gemakkelijkst is
Voor een enkele dag is een (zal)luifel snel gezet en opgeruimd wil je een eenvoudige tent dan kun je er wanden in hangen om droog te zitten of uit de wind
Wil je 3 weken op 1 plek dan is een voortent misschien prettiger als het weer wat slechter is.

Deze zomer heb ik onze bologna als luifel gezet dus zonder de zij en voorwand delen kan ook. Wil je nadien wel een wand plaatsen zul je even een aantal haringen los moeten halen of met de wanden plaatsen en dan de wanden eruit halen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021 13:18

[re.gif]
Want een Genua heeft een vast aangenaaide petluifel.
Die moet ook "omhoog" en kost wat tijd.
Daarmee zou de Bologna de allersnelste worden, die heeft geen gordijntje of vaste Pet luifel.
Dat hebben de Milaan, Turijn en Rimini allemaal wel... een of beide.
In dat soort details zitten de tijdsverschillen met opzetten dus.

Zelf heb ik een Milaan met losse Petluifel en gordijnen... dus een langere opzettijd door die laatste 2.. knipoog.gif
En een snel opzetbare Torino... met event. 2 zijwanden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jekihero

Re: Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door Jekihero » ma 27 sep 2021 14:22

OK, thanks!

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Snelste en eenvoudigste Unico

Bericht door A3jaan » di 28 sep 2021 18:09

In je vraag lees ik ook iets over Fortex. Daarom een reactie over een Fortex Circum aan een Fendt 515SG:

We hebben de caravan en tent nu ca 1,5 jaar. In het begin vonden we het een hele klus om de voortent op te zetten. Zeker in vergelijking met ons vorige kampeermiddel, een vouwwagen Combi Camp Country. Na 15 jaar ervaring stond deze in ruim een half uur, inclusief voortent.

Nu we ondertussen wat meer ervaring hebben met het opzetten van de Fortex Circum zijn we in ca 3 kwartier klaar, zonder petluifel. Wat ook meespeelt is het gemak waarmee (in NL) de schroefharingen in de grond gezet kunnen worden.
Het opzetten van de petluifel (80 cm) hebben we nog niet echt goed onder de knie en duurt bij ons al gauw een half uur.
Ik heb geen ervaring met de Unico voortenten, maar ik vermoed dat het opzetgemak vrijwel hetzelfde is. De uiteindelijke keuze zal meer vanwege de uitstraling, kleur e.d hebben dan het opzetten.
Succes met jullie zoektocht.
Bijlagen
ADD5F117-FB3C-4553-999A-F8D471FC3463.jpeg
ADD5F117-FB3C-4553-999A-F8D471FC3463.jpeg (64.98 KiB) 621 keer bekeken
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”