Unico Verona (XL) luifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Nickvh
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 sep 2021 11:53

Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Nickvh » ma 13 sep 2021 15:49

Hallo allemaal,

Na jarenlang huisjes, stacaravans e.d. te hebben gehuurd hebben we vorige maand onze eerste caravan gekocht, een Hobby de luxe easy 495 uit 2002.

De caravan zelf ziet er werkelijk waar prachtig uit. De voortent daarentegen (een Isabella) ziet er alleen niet meer helemaal fris uit en is technisch ook niet helemaal tiptop meer. Mijn vrouw en ik willen dus graag een nieuwe voortent/luifel kopen en hebben een mogelijke opvolger op het oog! thumbup.gif

Unico Verona Luifel (incl. extra dakluifel) of de Unico Verona XL (dan zonder extra dakluifel want die is er volgens mij niet..)

Wij hebben 3 kinderen (1,5 / 4 en 6). Onze voorkeur gaat uit naar een luifel omdat deze, voor zover wij weten, net wat eenvoudiger zijn op te zetten en je net wat meer vrijheid geven m.b.t. inpakken en wegwezen.

Ik hoor graag jullie mening over deze beide luifels (kwaliteit, gebruik in de praktijk) want ik heb zelf weinig ervaring en of verstand van.

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1848
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door EricS » ma 13 sep 2021 16:31

Welkom op het forum en gefeliciteerd met de aankoop van de caravan !

Zo te zien heb je al eea gelezen en gezien, er is al een voorkeur voor een luifel, zelfs met merknaam. Weet dat naast Unico ook Fortex gelijkwaardige luifels maakt...

De Verona is ideaal, je kan met een voorwand een dichte luifel maken indien nodig...echter is het nog geen volwaardige voortent maar die wil je ook niet.

Persoonlijk vinden wij de Verona net te ondiep, een XL zou dit 'probleem' kunnen verhelpen... Wij hebben voor de dakluifel gekozen, dan heb je ineens 4,6 mtr diepe luifel, ideaal voor zon en regen. Toevallig afgelopen weekend gestaan (mini familie weekend) en zaten ruim met 8 man droog en beschut onder de luifel thumbup.gif

Met een beetje oefenen is de Verona set binnen 30-40 min op te zetten. Voor de korte weekendjes 1 of 2 nachten doen wij de Thule zakluifel eraan, is gewoon veel sneller klaar.
Fendt met Verona luifels.jpg
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Micky » ma 13 sep 2021 16:33

[re.gif]

thumbup.gif inderdaad kijk ook even bij Fortex, vergelijkbaar model, iets meer maatwerk, daar zijn wij al dik 8 jaar heel tevreden over
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door ArnoM » ma 13 sep 2021 16:50

Wij hebben de Verona XL gehad aan onze Hobby 650, ik vond het nog veel teveel werk.
Het was een flinke lap dat dak, wel makkelijk schoon te maken maar wij wilden meer gemak en dus bij onze huidige caravan lekker een cassetteluifel genomen.
Als je het over gemak hebt verslaat niets zo'n luifel.

Bedenk wel dat een voortent met zulke kleine kinderen als jullie hebben wel heel veel comfort bied, zeker als het weer wat slechter is.
Ik zou dan iig gewoon een voortent met luifel willen hebben, hebben wij 5 jaar gehad toen onze kids nog mee gingen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door PD » ma 13 sep 2021 16:58

Wij hebben in chronologische volgorde 3 jaar een Unico Verona, daarna 4 jaar een Unico Torino en nu 1 jaar een Thule Cassetteluifel in gebruik (gehad).

Ingeval je met z'n tweetjes reist en niet lang op dezelfde plek blijft, vinden we inmiddels de cassetteluifel veruit de beste keuze. Met een (jong) gezin echter zou ik altijd voor tenminste een Unico Verona gaan, het liefst aangevuld met de grote dakluifel (en evt. nog een voorwand). Met deze laatste combi ben je flexibel; je kunt er dan namelijk ook voor kiezen uitsluitend de Verona op te zetten en naar behoefte te combineren met de dakluifel en/of de voorwand.
In plaats van de voorwand is er ook een gaaswand voor beschikbaar of evt. een portaalwand al is voor die laatste jullie caravan eigenlijk te kort om goed bruikbaar te zijn.

De Verona XL biedt in mijn optiek weinig meerwaarde tov de standaard Verona; de boog blijft in beide gevallen best hoog in het midden waardoor de zon er te makkelijk onderdoor valt en er is geen fatsoenlijk (toonbaar) schaduwdoek voor beschikbaar. Je ziet er nog wel eens zelfbedachte lappen oid voor hangen maar dat ziet er echt niet uit.

Verona met dakluifel vind ik verreweg de beste keuze voor jullie (binnen genoemde keuzes) thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Den Adriaan » ma 13 sep 2021 19:26

Koop een andere luifel.
De unico luifel is niet makkelijk op te zetten.
Voor minder geld zijn er genoeg keuzes die veel fijner in gebruik zijn.
Succes.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1848
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door EricS » ma 13 sep 2021 19:45

[re.gif]
Sorry hoor, maar wat een belachelijke, kort door de bocht reactie. Als je het al niets vind ga het dan onderbouwen scratch.gif

Dat je de Verona niet makkelijk op te bouwen vindt ligt dan echt aan jezelf...mijn 12.1 (niet de kleinste..) weet mijn vrouw zelfs grotendeels op te bouwen.
Een boog met een lap stof...mits je de goede volgorde doet is het echt eenvoudig.

Eric
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7984
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Ron » ma 13 sep 2021 19:48

[re.gif] [re.gif]
Hoe kom je daar nu bij?
Een Verona is net zo makkelijk op te zetten als iedere andere luifel.
Behalve een cassette luifel of zakluifel.
Die zijn nog makkelijker. Maar wel iets minder comfort.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
MrCain
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 sep 2018 15:26

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door MrCain » ma 13 sep 2021 20:22

Wij hebben kinderen met de zelfde leeftijden en hebben een “normale” Verona met dakluifel en voorwand. Qua opzet en afbreek gemak vind ik dit het zelfde als een “normale” voortent met boogstokken => je bent er net zo lang mee bezig => een uurtje of 2 opzetten en meestal wat langer met afbreken.
Wat voor ons eigenlijk de doorslag gaf waren een aantal redenen: hij is (bewezen) storm vast, dit omdat we vaak aan de Zeeuwse kust staan. De luifel/tent is lekker modulair => je kan alleen de luifel opzetten of met dakluifel of compleet met voorwand en de voorwand (de luxe) is in 2 delen te gebruiken: zit een rits in het midden en je kan deze deel per deel omhoog oprollen, Handig om de wind uit de tent te houden zeker met jonge kinderen. Word t kouder dan rits je hem weer dicht. Als het herlbergvwarm word rits je alles open => de zijwanden haal je er zo uit.
En hij is vrij licht van gewicht, handig aangezien we niet heel veel laadvermogen hebben. En hij is goed alleen op te zetten => meestal zet ik m alleen op als de vrouw met de kinders bezig is.

Let wel: het is een luifel en geen echte voortent, bij zware regen kan het soms bij de ritsen op de voorwand lekken en ventilatie heeft wat creatief denken nodig.

Wij zijn er na 3 jaar nog steeds heel erg blij mee, hebben het meeste 2e hands kunnen kopen. Als ik een Fortex voor een mooie prijs was tegengekomen had het net zo goed en Fortex kunnen zijn.
Wens was een stormvaste luifel/tent met boogstok. En beide voldoen daar aan.
Een dakluifel is wel een must naar mijn mening.
XL heeft niet zo heel veel meerwaarde inderdaad, de dakluifel wel.

Het kost best wel wat geld, er zijn complete voortenten met bijna de zelfde mogelijkheden te koop voor net zo veel geld of zelf veel minder. Het is een keuze die je maakt.
Als ik ooit wat anders koop zal het of een Unico Belogna of Fortex Circum worden.

Maar kan net zo goed wat anders worden als er wat anders moois op de markt komt wat ons past. Of een cassette luifel mrgreen.gif
Liever spijt van iets wat ik heb gedaan dan spijt dat ik het niet heb gedaan

Bürstner 480 TK Ventana Avantgarde (2000) en niet meer getrokken door een Volvo 850 estate +300pk op LPG (1995)… maar nu door een Seat Alhambra 1.4 TSI

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Micky » ma 13 sep 2021 20:30

Den Adriaan schreef:
ma 13 sep 2021 19:26
Koop een andere luifel.
De unico luifel is niet makkelijk op te zetten.
Voor minder geld zijn er genoeg keuzes die veel fijner in gebruik zijn.
Succes.
Vraag me af of je er zelf wel ervaring mee hebt, makkelijker kan gewoon niet, ik heb alleen wel eens gehoord dat mensen de eerste keer het wat lastig vinden, maar dat geldt voor elke nieuwe tent die je aanschaft
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021 22:48

Den Adriaan schreef:
ma 13 sep 2021 19:26
Koop een andere luifel.
De unico luifel is niet makkelijk op te zetten.
Voor minder geld zijn er genoeg keuzes die veel fijner in gebruik zijn.
Succes.
Dat snijd lekker hout zeg...
Ik snap direct dat jij de kunst niet meester bent..
Want een Unico Verona is prima te doen..alleen.... nog makkelijker met 2.

Voor minder geld koop je idd ook minder... en minder kwaliteit...en minder windvast denk ik.
Zowel Unico als Fortex hebben daar wel faam in verworven.

Maar ja... jij hebt een andere mening over fijn...ik vraag me dan wel af wat dat is??
Noem eens iets ?? ik leer graag wat bij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7984
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Ron » ma 13 sep 2021 23:47

Ik zet samen met mijn vrouw de Verona in 25 minuten op.
Dan heb ik alleen de slikranden er niet inzitten.
Als ik de luifel daar nog eens aan rits komt daar nog eens 20 minuten bij.
Er zit echt niets moeilijks aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Jstevens » di 14 sep 2021 00:07

Zelf heb ik een Verona luifel incl. Portaalwand en ik heb een bologna voortent incl. Extra luifel. Voor en naseizoen zet ik de voortent met luifel op. Ben daar iets meer dan een uur mee bezig, met ons tweeën, en heb dan het grondzeil er ook in. De Verona luifel is binnen een halfuur opgezet. Een extra luifel eraan stelt al helemaal niets voor, een boogstok en midden dakdrager. Luifel rits je aan elkaar vast en je hebt dan twee scheerlijnen en ik meen 6 haringen totaal om de luifel strak te spannen. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, de eerste keer ben ik heel erg lang bezig geweest, maar heb daarna de instructiefilm minutieus bekeken en hierna ging het al vele malen sneller. Ik zou in jou geval voor de Verona gaan incl. voorwand en extra luifel.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Den Adriaan » di 14 sep 2021 08:12

Natuurlijk heb ik de ervaring.
Ik heb er zelf een.
Hebben jullie nooit andere mensen geholpen omdat het zo een makkelijk opzettent is?
Ik wel.
En windvast, belachelijk.
Die van mij scheurde uit zijn naden, zo de lucht in.
Maar als jullie het een fijne tent vinden, prima hoor.
Voor mij is en blijft het een zeer matig geval.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Micky » di 14 sep 2021 08:13

[re.gif]

Nou dat is dan duidelijk, dan blijft er voor jou alleen Fortex over mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7984
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Ron » di 14 sep 2021 10:02

Nee een gewone voortent is makkelijk scratch.gif
3 kruisstukken.
3 staanders
3 of 5 stokken tussen caravan en voorzijde uit 2 delen
2 tussenstukken van de kruisstukken. uit 2 delen
Eventueel nog 3 pijpjes van petluifel
En voor de petluifel nog 2 tussenstukken die uit 2 delen bestaat

Een willekeurige boogtent.
1 boog die al met elastieken in elkaar zit.
3 of 5 stokken tussen caravan en voorzijde uit 2 delen

Ik heb al vaak genoeg mensen geholpen met een gewone voortent of luifel.
Maar nog nooit iemand met een boogtent.
Verder bestaat iedere kwaliteitstent uit het zelfde Ten Cate materiaal.
Zelfs de mindere tenten scheuren niet als ze strak genoeg gespannen staan.
Als de tent scheurt bij @Den Adriaan zegt dat meer over de kunde om een tent op te zetten als de kwaliteit van de tent.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door ArnoM » di 14 sep 2021 11:37

Tja, het is wel weer een typisch Adriaan verhaal.
Iedereen vind boogluifels makkelijk opzetten, zelfs alleen (als je het eenmaal door hebt), bij ons ging zelfs de 1e x opzetten redelijk snel.
En dat was een boven gemiddeld grote maat 17+...
weenie.gif
Als je je maar goed voorbereid, paar x het instructie filmpje bekijken, even Youtube een beetje afstruinen.
Maar Adriaan vind het blijkbaar moeilijk.
weenie.gif
Door de vorm is een boogluifel (van welk merk dan ook) bewezen stormvaster dan een conventionele luifel en geen kans op waterzakken.
Adriaan is het er niet mee eens.
weenie.gif
De luifel van Adriaan zal vast niet zo hebben gestaan zoals het moet.
weenie.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Volvodriver

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Volvodriver » di 14 sep 2021 13:07

Voor mij is het enige "nadeel" aan de Veronaluifel dat deze helemaal door de pees van de caravan moet. Daardoor lijkt ie teveel op een voortent. En daarom heb ik geen Verona maar een (wel degelijk strak opzetbare 😎😎😎🤣🤣🤣) Torino.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Chris » di 14 sep 2021 19:49

[re.gif]

Zo... of je die strak op kan zetten zeg..rete strak zelfs.... als je je materiaal kent.
Geen rimpeltje afgelopen zomer in Spanje.
Geen rimpeltje tijdens het CFW ( na een correctie ... toegegeven)
Geen rimpeltje tijdens onze week in Ermelo.

Bewijs..
.
1.jpeg
20210805_210345_resized.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Den Adriaan » di 14 sep 2021 21:15

Even voor de duidelijkheid, ik weet precies en exact hoe je het spul moet opzetten.
En het spul staat perfect.
Maar als de fabrikant niet in staat is geweest om de naden goed te naaien waait elke tent uit elkaar.
En dat is precies wat er gebeurt is.
En, gesjeesde kapitein, wat is een typisch Adriaan verhaal.
Afijn, een opmerking maken dat de tent mij niet bevalt is blijkbaar niet toegestaan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Micky » di 14 sep 2021 21:21

[re.gif]

tuurlijk wel, maar jij bent denk ik een uitzondering, dus ik ben echt benieuwd wat de fabrikant aan jouw probleem gedaan heeft thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Chris » di 14 sep 2021 21:38

@ Adriaan...

Naden niet goed naaien??
Lieten die na een paar jaar los soms??

Maar..
Wat heb je nu dan wat beter is?
Laatst gewijzigd door Chris op di 14 sep 2021 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door ArnoM » di 14 sep 2021 21:43

Den Adriaan schreef:
di 14 sep 2021 21:15
Even voor de duidelijkheid, ik weet precies en exact hoe je het spul moet opzetten.
En het spul staat perfect.
Maar als de fabrikant niet in staat is geweest om de naden goed te naaien waait elke tent uit elkaar.
En dat is precies wat er gebeurt is.
En, gesjeesde kapitein, wat is een typisch Adriaan verhaal.
Afijn, een opmerking maken dat de tent mij niet bevalt is blijkbaar niet toegestaan.
Een typisch Adriaan verhaal is een negatief verhaal en altijd net wat anders dan een ander.
Mag ik dan vragen waarom ik "gesjeesd" ben?
❓ ❓ ❓
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door Micky » di 14 sep 2021 21:58

[re.gif]

Laat maar Arno, het verhaal is zo ongefundeerd, alsof een zelfs slecht genaaide naad direct openscheurt bij een beetje wind, ik sta altijd open voor kritiek, Unico is niet direct mijn merk, maar dit gaat echt nergens over, als je ineens gaat spuwen op een forum waar je al langer best wel actief lid van bent.... Ik zou verwachten dat dit al uitgebreid besproken is, incl. de reactie van de fabrikant.

Nu kan het zijn dat het hier aangekaart is, ik ben best actief hier, maar dan heb ik het helaas gemist, of ik ben het vergeten, dat zou ook kunnen....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Unico Verona (XL) luifel

Bericht door dieseltijger » di 14 sep 2021 22:06

@Nickvh: Met kleine kinderen zou ik inderdaad de optie om extra, goed beschutte ruimte beschikbaar te hebben ernstig overwegen. Sec een luifel valt dan af. Onze voortent (zo'n klassiek rechthoekig geval) vervloek ik bij het opzetten - maar dan heb je winddichte, extra ruimte van 3 meter diep over de volledige caravan lengte. Kost je wel anderhalf uur vanaf het optillen van de stokkenzak tot en met het erin geramd hebben van de laatste van de 40 of meer haringen. Tweede nadeel: een klassieke voortent is een slechte luifel: prima bij lage windsnelheden, maar als het wat harder gaat waaien dan gaat de centrale middenpaal omhoog. Met stormbanden en sjorbanden wordt dit op matige wijze tegengegaan

Een Fortex lijkt me dan een elegant en lichter alternatief met haar boogstok.Zonder wanden erbij heb je er volgens mij ook een prima luifel aan, in tegenstelling tot bij een klassieke voortent: Ik schat in dat je de boogstok met tuidraden naar voren trekt en dat is stukken steviger dan de klassieke tent.

De Unico's zijn een streling voor het oog - maar je hebt met jouw kinderen een echte voortent nodig die ook de regen volledig buiten kan houden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”