Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
PDVeenstra
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 21:56

Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door PDVeenstra » ma 13 sep 2021 15:09

Hallo,

Ik lees op internet steeds verschillende antwoorden over welke tentstokken het beste zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Wij gaan een nieuwe voortent kopen (maat 11). Deze gebruiken wij tijdens de Mei- en zomervakantie een aantal weken.
In de Meivakantie blijven we altijd in NL, in de zomervakantie gaan we naar het buitenland, waarbij midden FR en DU en DE de maximaal afstanden zijn. We staan graag aan de kust of aan een meer dus windkracht 6 moet ie wel een dag kunnen hebben.
Onze voortent wordt minimaal 280/300 diep. Piper grips (of iets wat net zo goed is, is een pre).
Kan iemand mij aan het juiste advies helpen? Budget maakt niet zoveel uit. Als het maar stevig staat!
Een dag niet gekampeerd, is een dag niet geleefd! awhoea.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021 15:28

Heel stevig en sterk is Fortex en Unico tenten.
Dat zijn beide boogtenten en die hebben doorgaans veel sterkte en zijn erg windvast.
Frame bij die tenten is beide Aluminium... geen keuze mogelijkheid.

Anders kom je in de conventionele modellen tent, die ook erg goed kunnen zijn.
En dan een beetje van hoog naar laag:

Isabella: uitstekend
Brandt: erg goed.
Walker: ook erg goed.
Dorema: lagere middenklasser
Goldcamp/Starcamp en Hypercamp liggen in hetzelfde segement....budget tenten.

Ik zal er gerust wel wat vergeten..

Zelf voor de huidige set 2 Walker tenten gehad.
Goed bevallen en beide tenten met een Alu frame.
Bij de laatste leverde Walker geen Alu frame voor de luifel, dat was niet voldoende ivm afmetingen, dus daarvoor wel een stalen frame.
Beide tenten en luifels wel met een Piper frame en die staan erg goed bekend, ook de Piper easy grips zijn uitstekend.

Nu heb ik Unico... dat is een andere, hogere prijsklasse t.o.v. Walker en Unico gebruikt Aluminium Isabella frame materiaal.
Dat is zondermeer uitstekend.

Maar..
Alles valt of staat bij de juistheid van opzetten.
Ook een Unico of Fortex tent kan plat, ook een Isabella tent kan plat.
Als de tent niet goed is opgezet en niet goed is afgespannen blijft er in een beetje storm niks staan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Hobby Linka » ma 13 sep 2021 15:41

[re.gif]

Volgens mij is dat jouw persoonlijke voorkeur qua merkvolgorde.

De een hecht nu eenmaal meer aan merk / kostprijs van een voortent dan een ander.

Onze Starcamp voortent / luifel / uitbouw is van 2008 en voldoet nog prima. De jaren gaan tellen, en dat zie je aan de vlekken in het doek. Maar afgelopen week hebben we een hele dikke regenbui op de voortent gehad. Binnen helemaal niets.

Het is maar wat je zelf wil hebben en hoe merken .... je bent.

We hebben zitten denken over een nieuw voortent. Maar omdat hij op een paar vlekjes na nog steeds aan de verwachtingen voldoed gaan we er nog maar een jaartje of wat mee door.

Dus eerst kijken wat je wilt, dan pas een keuzemogelijkheid bekijken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Volvodriver

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Volvodriver » ma 13 sep 2021 15:52

Alles, maar dan ook echt alles is al eens gezegd over voortenten. Zeker hier op dit forum waar zoveel wensen zoveel zinnen zijn.
Ook ik heb in een ander topic al wat aaangegeven.

In jullie geval, met tieners, vraag ik mij echt af waarom een complete voortent en dan ook nog ten minste 270 diep.
Gezien het feit dat jullie slechts 1 week in Nederland kamperen is 240 tot 250 echt diep genoeg. Tijdens de 3 weken naar het zuiden volstaat deze als luifel. Eventueel met extra voortentluifel.

Een ieder moet en mag natuurlijk zelf bepalen hoe en wat ze willen.
Maar als ik zie wat er soms meegesjouwd wordt. En wat dat allemaal weegt en vaak compleet overbodig blijkt op de plaats van bestemming heb ik zo mijn vragen.

Ik kan je alleen maar veel wijsheid in je keuze toewensen. Waarbij ik nog wel wil meegeven dat een Unico of Fortex voortent heel mooi zijn en kwalitatief uitstekend, eigenlijk te zwaar en te bewerkelijk zullen zijn om mee te trekken.

Citrorob

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Citrorob » ma 13 sep 2021 15:58

Ik heb het alle 3 gehad.
Van staal, naar glasvezel, aluminium en uiteindelijk weer terug naar staal.

Aluminium klinkt leuk maar Aluminium is 1/3 van het gewicht maar ook 1/3 van de sterkte van staal.
Dus als het net zo sterk moet zijn win je niets aan gewicht...

Glasvezel is mooi maar heel duur en bij een stevige wind vaak te flexibel om mooi te blijven staan.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Hobby Linka » ma 13 sep 2021 16:08

[re.gif]

Bij mij reactie vergeten aan te geven wat voor een stokken we hebben.

Voortent en luifel hebben aluminium stokken, uitbouw kon enkel met staal worden geleverd.

Als je de tijd neemt om de voortent goed te plaatsen is er naar mijn mening niets mis met aluminium stokken. Onze set is inmiddels 13 jaar oud en heeft altijd netjes gestaan. En we hebben in die jaren ook meer dan drie maanden op een plek gestaan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Micky » ma 13 sep 2021 16:31

Wij hebben 2 kids en willen juist minimaal 3 meter diep, ik kan je een boogtent aanraden omdat die gewoon heel stormvast zijn, makkelijk op te zetten en kies maar gewoon voor alu stokken, sterk genoeg onze tent is dik 8 jaar oud en staat al 5 jaar het hele voorseizoen op de camping, en al 5 zomers 2 weken in de volle wind op het strand in Zuid-Frankrijk, daar niet als tent, maar zonder voorwand, als een volwaardige luifel zonder midden stok.

Wij hebben een Fortex, maar ik hoor ook alleen maar goede verhalen over de Unico, deze beide merken hebben een volledige boog tot op de grond.
Brandt kent ook een ronde voorkant maar daarvan zijn de staanders tot ooghoogte wel gewoon recht, wat mij betreft iets minder ideaal, maar vrienden hebben deze tent nu 1 seizoen gebruikt en zijn er ook heel erg tevreden mee.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Conradi » ma 13 sep 2021 17:10

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met carbon en dat bevalt ons prima. Persoonlijk vind ik het lichte gewicht tijdens het opbouw/opruimen ideaal.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Niels83 » di 14 sep 2021 01:53

Je vraagt iets over stokken en krijgt tent tips...

Ik heb een alu frame voor de tent en staal voor de uitbouw.
Voordeel van alu is dat het aanzienlijk lichter is. Het voelt minder sterk, en is ook veel dunner, maar in werkelijkheid, heeft het tot nu toe al mijn vakantie met tot windkracht 8-9 vol op de tent goed gehouden.

Carbon staat bekend om zijn kracht en lage gewicht.

Nadeel is de prijs alu is een stukje duurder dan staal en carbon nog duurder.

Alu heeft heeft wat dikkere buizen vaak dus een groter pakket.

Alle drie zullen ze wel blijven staan, als het goed is opgezet en niet te gek met de wind.

Hoeveel ruimte in gewicht heb je nog in de caravan?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Staal, aluminium of glasfiber stokken?

Bericht door Micky » di 14 sep 2021 08:07

[re.gif]

Dat is logisch, want bij veel tenten kun je helemaal niet kiezen welk frame je wil, dus dan hoort bij een frame advies ook de tent, verder geeft TS aan dat de tent een forse wind moet kunnen weerstaan, budget niet uitmaakt als het maar stevig staat, het zou dom zijn omdat alleen maar een frame te adviseren en niet de voordelen van bepaalde modellen tent te benoemen.
Je ziet duidelijk dat TS er nog helemaal niet uit is, daar is juist dit forum voor, uitgebreid advies ook bij aanschaf van een frame whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”