Ervaring zakluifel met voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door El1989 » di 27 jul 2021 19:35

Zoals sommigen al hebben kunnen lezen hebben we onze hobby 400kb verkocht en gaan we op zoek naar een iets grotere caravan, nu wil ik bij de volgende caravan helemaal van de voortent af zijn en dus een zakluifel met voortent nemen (zijwanden en voorwand ) nu zie ik een hoop leuke filmpjes van bv obelink op YouTube waar ze perfect en strak op staan met de nodige accessoires. Heeft iemand ervaring in het echt met bv de obelink markies zip ? Of de thule omistore ? Is het een aanrader of juist een afrader om van een zakluifel een voortent te maken?
Plan is om een zakluifel van ong 4 meter te nemen en dat vinden wij voldoende groot , ook als die dicht gaat dus .
Waarom geen voortent ; vind het te veel werk en geouwehoer (zal wel oefenen zijn ofzo I know ) en we gaan op langere vakanties na ook veel weekendjes weg en dan is een luifel ideaal en als het wat frisser is snel dicht te maken. Bij heel koud weer zitten we wel binnen. Nou ervaringsdeskundigen ik hoor het graag ! haphop.gif
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door Chris » di 27 jul 2021 21:00

[re.gif]

Ik hoor hier vaker vertellen dat het Obelink spul niet zo heel erg gewaardeerd wordt.
Mja... daar is de prijs dan ook naar..
Thule is snel 2x duurder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door Ton37 » di 27 jul 2021 21:17

Tja, geen gedoe met het opzetten van een caravanvoortent? Niet eenvoudig te beantwoorden/te beslissen. Wat vind jijzelf het belangrijkste? Opzettijd, comfort, kosten, flexibiliteit, leefbaarheid bij regen/wind of zon, gewicht/volume ....
Keuzes, keuzes...

Door omstandigheden beschikken wij (toevallig) over 3 mogelijkheden. A. Een Doremavoortent met luifel B. een Fiamma-etuiluifel met voor- en zijkanten C: een lichtgewicht bustent (soort starcamp Ranger).
We hebben ze alle drie gebruikt/in gebruik en dat hangt af van het soort caravanvakantie wat we van plan zijn te doen (jaargetijde, vast of rondtrekken, omgeving).
Daarom hebben we een extra rail op de caravan bevestigd. De Fiamma hangt daar altijd in en de andere tent kunnen we gewoon in de peesrail daaronder schuiven. De Fiamma ligt dan op het dak.

Een voorbeeld: in de zomer zuid-frankrijk/Spanje. Alleen een luifel nodig, voor de rest ben je altijd buiten. Najaar in Duitsland: frisjes, regenbuitje en rondtrekkend. dan de Bustent en/of Luifel. Vroege voorjaar Frankrijk (frisjes/wind) en wat langere staantijden, kiezen we voor Luifel + zijkanten + voorkant.

Dimensie Flexibiliteit: Etuiluifel + zijkanten als nodig + voorkant als nodig.
Dimensie Comfort: bij langer verblijf (3/4 weken): Dorema voortent met wel/geen luifel
Dimensie Bagageruimte/gewicht/opzetgemak voor 1/2 weken: de lichtgewicht Tunneltent.(past in 1 tas!)

Opzettijden: inclusief (na)spannen + interieur/grondzeilen
Bus-/Tunneltent (soort Starcamp Ranger): opzetten ca. 1-2 uur
Etuiluifel (+zijkanten + voorkant): vanaf 15 minutren tot ca. 2-3 uur
Doremavoortent: ca. 4 uur + 2 uur voor de luifel.

Oppervlakte:
Bus/Tunneltent: 9,6 m2
Fiamma: 8,8 m2
Dorema: 13 m2 + 11 m2

De Fiamma is wat gevoeliger voor/bij wind, maar door extra stangen te plaatsen kan die heel wat hebben. Is ook niet helemaal regendicht. Fiamma zegt dat het een zonneluifel is en geen regentent!??
Dus wat de een 'prettig' vind kan voor de ander 'onprettig' worden ervaren. Ligt er maar net aan vanuit welk gezichtspunt/dimensie je het bekijkt. Anderzijds, maak er geen punt van, 't hoort er gewoon bij ...
Laatst gewijzigd door Ton37 op di 27 jul 2021 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door Daphne » di 27 jul 2021 21:20

El1989 schreef:
di 27 jul 2021 19:35
Is het een aanrader of juist een afrader om van een zakluifel een voortent te maken?
Ik zou zeggen een afrader. Het wordt nooit een voortent.

El1989 schreef:
di 27 jul 2021 19:35
Waarom geen voortent ; vind het te veel werk en geouwehoer (zal wel oefenen zijn ofzo I know ) en we gaan op langere vakanties na ook veel weekendjes weg en dan is een luifel ideaal en als het wat frisser is snel dicht te maken.
Van een zakluifel een voortent maken is nog meer werk, zeker als het waait. Bedenk dat bij zware weersomstandigheden de zakluifel ingerold moet worden. Dat je er een tent van hebt gemaakt, levert alleen maar meer werk op.

Een zakluifel of een vaste luifel is ideaal voor het snelle werk om een dak boven je hoofd te hebben. Zodra je er een voortent van wil maken is het werken en dan is het nog steeds geen voortent.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door El1989 » di 27 jul 2021 21:43

Ton37 schreef:
di 27 jul 2021 21:17
Tja, geen gedoe met het opzetten van een caravanvoortent? Niet eenvoudig te beantwoorden/te beslissen. Wat vind jijzelf het belangrijkste? Opzettijd, comfort, kosten, flexibiliteit, leefbaarheid bij regen/wind of zon, gewicht/volume ....
Keuzes, keuzes...

Door omstandigheden beschikken wij (toevallig) over 3 mogelijkheden. A. Een Doremavoortent met luifel B. een Fiamma-etuiluifel met voor- en zijkanten C: een lichtgewicht bustent (soort starcamp Ranger).
We hebben ze alle drie gebruikt/in gebruik en dat hangt af van het soort caravanvakantie wat we van plan zijn te doen (jaargetijde, vast of rondtrekken, omgeving).
Daarom hebben we een extra rail op de caravan bevestigd. De Fiamma hangt daar altijd in en de andere tent kunnen we gewoon in de peesrail daaronder schuiven. De Fiamma ligt dan op het dak.

Een voorbeeld: in de zomer zuid-frankrijk/Spanje. Alleen een luifel nodig, voor de rest ben je altijd buiten. Najaar in Duitsland: frisjes, regenbuitje en rondtrekkend. dan de Bustent en/of Luifel. Vroege voorjaar Frankrijk (frisjes/wind) en wat langere staantijden, kiezen we voor Luifel + zijkanten + voorkant.

Dimensie Flexibiliteit: Etuiluifel + zijkanten als nodig + voorkant als nodig.
Dimensie Comfort: bij langer verblijf (3/4 weken): Dorema voortent met wel/geen luifel
Dimensie Bagageruimte/gewicht/opzetgemak voor 1/2 weken: de lichtgewicht Tunneltent.(past in 1 tas!)

Opzettijden: inclusief (na)spannen + interieur/grondzeilen
Bus-/Tunneltent (soort Starcamp Ranger): opzetten ca. 1-2 uur
Etuiluifel (+zijkanten + voorkant): vanaf 15 minutren tot ca. 2-3 uur
Doremavoortent: ca. 4 uur + 2 uur voor de luifel.

Oppervlakte:
Bus/Tunneltent: 9,6 m2
Fiamma: 8,8 m2
Dorema: 13 m2 + 11 m2

De Fiamma is wat gevoeliger voor/bij wind, maar door extra stangen te plaatsen kan die heel wat hebben. Is ook niet helemaal regendicht. Fiamma zegt dat het een zonneluifel is en geen regentent!??
Dus wat de een 'prettig' vind kan voor de ander 'onprettig' worden ervaren. Ligt er maar net aan vanuit welk gezichtspunt/dimensie je het bekijkt. Anderzijds, maak er geen punt van, 't hoort er gewoon bij ...
Bedankt voor je uitgebreide uitleg hier heb ik echt heel veel aan. Ik hoop alleen wel dat de etuiluifel met een goeie regenbui niet lekt dat zou niet wenselijk zijn scratch.gif .
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door El1989 » di 27 jul 2021 21:47

Daphne schreef:
di 27 jul 2021 21:20
El1989 schreef:
di 27 jul 2021 19:35
Is het een aanrader of juist een afrader om van een zakluifel een voortent te maken?
Ik zou zeggen een afrader. Het wordt nooit een voortent.

El1989 schreef:
di 27 jul 2021 19:35
Waarom geen voortent ; vind het te veel werk en geouwehoer (zal wel oefenen zijn ofzo I know ) en we gaan op langere vakanties na ook veel weekendjes weg en dan is een luifel ideaal en als het wat frisser is snel dicht te maken.
Van een zakluifel een voortent maken is nog meer werk, zeker als het waait. Bedenk dat bij zware weersomstandigheden de zakluifel ingerold moet worden. Dat je er een tent van hebt gemaakt, levert alleen maar meer werk op.

Een zakluifel of een vaste luifel is ideaal voor het snelle werk om een dak boven je hoofd te hebben. Zodra je er een voortent van wil maken is het werken en dan is het nog steeds geen voortent.
Bedankt voor je reactie, dat het niet precies zoals een voortent word snap ik maar dat is ook niet de insteek . Ik wil gewoon een snelle oplossing voor een soort van voortent die je snel opzet en ik weet zeker naar het kijken van verschillende filmpjes dat dit sneller gaat dan een voortent compleet op zetten enige verwachting die ik heb is een droge plek uit de wind . Vraag me alleen af als die stevig genoeg is met een beetje wind maar je kan daar in tegen wel extra frames plaatsen
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door moyzo » di 27 jul 2021 22:00

Zakluifel gehad met zijwanden prima maar flink windje en de boel waait weg. Daarna cassetteluifel 6200 met queen luifeltent van obelink
Toch nog behoorlijke opzet tijd en het regent nog in via de zijkant boven. Bij hevige wind zaak snel losmaken en luifel indraaien. We waren er snel in getraind en hebben dit paar keer snachts moeten doen.
Nu omnistore 6300 cassetteluifel met de thule residence al uitgeprobeerd met zeer veel regen en enorm veel wind staat als een huis maar opzetten ( en de flappen schoonmaken bij afbreken) is denk ik net zoveel werk als een voortent.
Voordeel; zeer stevig staat prachtig strak
Ook in delen te gebruiken zoals alleen 1 zijwand
Nadeel behoorlijke investering , zeer zwaar toch behoorlijke tijd nodig om op te bouwen.
Vrienden( Duitsers) hebben een zakluifel die ook als voortent opgebouwd kan worden van Duitse makelij, ga het dit weekend eens bekijken schijnt echt mooi en ruim te zijn omdat de zijwanden net zoals bij een voortent door de zijgeleiding gaan. Dat is dus een nadeel van de luifeltenten( je gaat meestal over een raam en of servicepunt waardoor deze niet open kunnen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ton37
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 3 feb 2017 20:42

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door Ton37 » di 27 jul 2021 22:15

Toen ik de Fiamma een aantal jaren geleden niuew had gekocht, hadden we in onze voorjaarsvakantie toch wel een aantal regenachtige dagen. Wij hadden de zij en voorkant eraan gezet. Op de grond lag een grondzeil en een boulontapijt. Na verloop van tijd werd het tapijt nat. Er bleken kleine regenstraaltjes door het stiksel van de naad te lopen waaraan de zaketui is gestikt. Na reclamering bij Fiamma zeiden die doodleuk: het is een zonluifel en geen regenluifel. Dus men is gewaarschuwd .. Daarbij valt het niet mee om bij frisse wind hem
, zonder crearieve ideeen, redelijk tocht dicht tekrijgen. En aangezien het pvc is, even de zon erop en het is geliijk bloedheet... Deze zaken weten we en houden er rekening mee, dan is het een heel flexibel modulair systeem. Zeker als zonluifel met een flinke sunblocker over de gehele lengte. Die fungeert tevens als xtra stormband. Dus zoals de vorige forumlid schrijft, beter niet als (regen)tent of hoofdverblijf voor langere tijd geschikt.
Btw het stiksel insmeren met pvc lijm (die voor afvoeren) helpt wel om het stiksel waterdicht te krijgen.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door Wally » di 27 jul 2021 22:34

Wij zijn in het bezit van een voortent maat 13 en een zakluifel 4 mtr.

Zakluifel vinden wij alleen handig voor korte uitjes van hooguit 2 a 3 dagen.

Groot nadee,l als je en zijwanden en voorwanden plaatst, de voortent bijna net zo snel staat.
En je bent veel ruimte kwijt tov van een voortent, maat 13. Het scheelt toch een kleine 2 mtr.
Bovendien staat in mijn geval een zijkant precies voor het serviceluik, wat dus niet te openen is.

Frans

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door stoney33 » di 27 jul 2021 23:50

Op de vorige hut een zakluifel gehad, nu op de huidige een cassette luifel. De laatste bevalt ons beter.

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door Niels83 » wo 28 jul 2021 02:06

Als je ergens langer staat wil je toch juist een dak dat kan blijven staan. Ik weet niet hoeveel reisgenoten je hebt, maar de caravan is volgens mij niet de grootste.
Wij hebben dan ook van alles in de voortent staan, kratje schoenen, kastje met boodschappen, vaak veel drinken (ook zonder alcohol). Het weer in zuid Europa kan drie weken windkracht 1 en stralend blauw zijn, maar het kan ook een paar keer per week in de nacht ineens windkracht 5 met regen worden.

Dan vind ik het erg prettig dat ik de spullen in de voortent kan zetten en rustig slapend kan afwachten of dit weer ook echt komt, want aan weer apps heb je in dat soort plekken vaak alleen iets als het al te laat is. Bij etui luifels ed zie ik mensen bij een slechte voorspelling alles opruimen. Als je dat drie keer in een vakantie moet doen, weet ik zeker dat een tent opzetten sneller is.
Ik ben met opzetten en vast zetten inmiddels zo'n ruim half uur tot 45 minuten, afhankelijk van de ondergrond. Vanavond, had ik in 3 minuten de zijwand erin.
Het is net begonnen met onweren, dus zit heerlijk te genieten van het getik op de tent, mijn buren zijn het luifel aan het indraaien.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 28 jul 2021 06:53

Tja hadden voor de vorige caravan (hobby 440) een zakluifel 310 met een fiamma light tent vooral voor het betere weer en af en toe een buitje.

Zeker als de dagen net even wat minder zijn heeft het een voordeel dat je wel binnen kunt zitten uit de wind en regen.

Maar het is geen volledig dichte voortent die je voor een aantal weken opzet en laat staan.

De nieuwere fiamma zip luifels met wanden zien er best stevig uit als ze volledig opgezet zijn en met een set stormbanden zal die ook best een beetje wind kunnen hebben zolang de wind maar niet teveel in de tent kan komen.
Verder is de standaard diepte van een fiamma maar 2.2 m de xl is 2.5 m diep

Een vaste luifel of een zakluifel zal voor overmatige wind hetzelfde probleem geven ook een cassette luifel is een zonne luifel geen regenluifel
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door nonblond » wo 28 jul 2021 16:29

Hier een Fiamma zakluifel met een zijwand. Bevalt prima. De zakluifel wordt soms wel en soms niet gebruikt. Meestal als het erg zonnig is. De zijwand wordt gebruikt aan de kant waar de wind vandaan komt. Als het erg warm is dan word deze niet gebruikt, omdat het windje dan wel fijn is. Met hele hoge temperaturen er een tarp ingeschoven om extra schaduw te hebben. Zet wel de luifel vast met twee stormbanden aan de voorkant en nog een stormband over de luifel heen, voor het geval de luifel niet bij wind niet op tijd kan worden ingerold. De poten worden met een grondplaat van de Vrijbuiter vastgezet, zodat die ook steviger vaststaan, dan met een haring. Kan zo best veel wind hebben. Vind een voorkant en nog een zijkant erbij niet nodig en te benauwd. Heb wel genoeg ruimte in de caravan. Dus geen extra opslagruimte buiten de caravan nodig.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Ervaring zakluifel met voortent

Bericht door El1989 » wo 28 jul 2021 19:43

[re.gif]
Dat denk ik dan ook straks . Meeste staat toch binnen en wat buiten staat zijn de stoelen , tafel en eventueel een buitenkeukentje, als zo zakluifel met wanden staat met een stormband en extra dakliggers moet het toch een aardige wind kunnen weerstaan lijkt me zolang er geen wind onder komt , maar dat moet met een normale voortent ook niet . Vooralsnog denk ik eraan om dus een zakluifel te nemen met de wanden rond om en dan dus extra dakliggers te plaatsen. Zou in ons geval goed voldoen. Alleen nog even kijken naar merk/kwaliteit.
Twijfel nu tussen de zip versies van fiamma en obelink .
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”