Cassette vs zakluifel?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Jeroent83 » za 19 jun 2021 10:55

Wij hebben een zakluifel, deze zat bij de caravan toen we hem hebben aangeschaft.
Zelf wilde ik liever een Cassette, maar dat kost ook wat.

Ik moet zeggen dat ik wel verrast was over de degelijkheid het is een Thule 1200 - 400 of 450.
De extra wanden om het geheel dicht te maken, vind wat minder.
Nu een aantal korte trips verder, moet ik zeggen dat het eignelijk prima gaat, ik zet hem altijd alleen op.
Ik denk wel dat als je groter gaat dit te zwaar wordt.

Wij hebben ook geen voortent, met zijn 2e is de caravan ruim genoeg bij slecht weer.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Chris » za 19 jun 2021 11:35

Daphne schreef:
za 19 jun 2021 08:51
Chris schreef: En nu een Unico Torino luifel... ( en 2 losse zijwanden)
Een juweeltje voor het oog….


Dat is natuurlijk een eigen mening. Over smaak valt niet te twisten maar ik weet wel wat ik liever zie, en dat is niet een Torino AfbeeldingAfbeelding
Mag... zeker....tuurlijk.... ieder zijn ding... en maar gelukkig ook want anders werd het saai op de camping.. en dat is het zeker niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door deusjevo » za 19 jun 2021 11:45

Hoe hou je het doek van een cassette luifel eigenlijk schoon?
Kan dat überhaupt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door PD » za 19 jun 2021 11:47

[re.gif]
Ik heb een telescoopstok met zowel een borstel als een trekker; werkt prima. Ook om de onderzijde (condens) in de ochtend te drogen wanneer je op tijd moet vertrekken. Om de bovenzijde te reinigen, laat ik de voorbalk zo ver mogelijk zakken; werkt prima.

Bovendien pakt het weinig vuil; hooguit wat vogelpoep :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » za 19 jun 2021 15:53

Net ff de caravan gemeten van buiten, das het handige als je op de camping staat. 3.75 op het rechte deel gaat net niet dus dan moet het 3.50 worden dan past hij netjes op het rechte deel.

Nadeeltje is wel dat de randen in welk geval dan ook boven de ramen komen. En voor ook half bij het luik van het bed en achter boven de stroom/water kleppen. Dus wanden aan een luifel (welke dan ook) gaat ook niet echt makkelijk.

Zit nu te denken aan een omnistor 6300 van 3.50 meter. Moeten we alleen even kijken of en hoeveel van die extra rafters erin kunnen. Bij 3.75 en langer zitten die erbij maar voor de 3.50 kan ik niet zo snel vinden hoeveel erin zouden kunnen. En dan dat ding mogelijk alleen als luifel gebruiken met hoogtens een extra sunblocker of windscherm.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door VIP » za 19 jun 2021 17:04

De zak van een zakluifel is langer dan de luifelrol zelf.

Wie weet past een 375 luifel en gaat alleen de zak iets in de bocht zitten, maar dat maakt niet uit, even testen dus
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » za 19 jun 2021 17:12

[re.gif]

De jonge dame die er wat over te zeggen heeft die elke keer mee gaat wil liever een luifel uitdraaien ipv oprollen 😅. En een 375 cassette gaat uitsteken dus dat is een no go.

Donderdag zijn we weer thuis, dan gaan we eens langs Schijndel.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door VIP » za 19 jun 2021 21:13

[re.gif]

Verkeerd gelezen, sorry ..... :oops:
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » za 19 jun 2021 22:28

[re.gif]

Haha geeft niet!

Ik ben stiekem aan het leunen naar een Thule 6300 en een Obelink Queen wanden set. Ja ik weet dat die kwaliteit van de wanden minder is dan die van Thule maar het aantal keer /weken dat wij al die wanden op gaan zetten per jaar kan ik met gemak op 1 hand tellen denk ik zo. En de meerprijs van de Thule set is me dan toch net even teveel.
Als corona voorbij is willen we ook vooral meer van Europa gaan zien en dan gaan we veel rijden met kortere verblijven. Ook dat is een reden om een luifel te nemen ipv voortent.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door DV_t » zo 20 jun 2021 00:40

[re.gif] en toch zou ik iets meer uitgeven en voor Thule gaan. De kwaliteit is echt een wereld van verschil!

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door ArnoM » zo 20 jun 2021 07:38

[re.gif]
Helemaal mee eens, die Obelink troep hoef ik niet meer, been there done that.

OT, lekker de Thule 6300 nemen!
Wat een heerlijkheid dat ding.
Zo'n zakluifel heb ik niet eens overwogen, wat mij betreft esthetisch zeker niet mooier maar wel flink lastiger te bedienen.
Enige aankoop reden voor zo'n zakluifel zou kunnen zijn het gewicht, daar zal aardig verschil in zitten.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » zo 20 jun 2021 08:59

Tja geld is niet oneindig ;) en voor het aantal dagen waarop ik verwacht het te gaan gebruiken vind ik het gewoon dood zonde. Net als die hele tent van 1500 euro die enkel onder het bed ligt steeds. Als we de komende jaren de reizen kunnen gaan maken die ik al langer wil maken dan gaat er niet vaak meer uit dan de luifel.

Hier op de camping waar we nu zijn zie ik overal thule luifels maar in heel veel gevallen de obelink wanden, zo dramatisch zal het wel niet zijn. Het waait en regent behoorlijk en ze staan nog.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
SjefGS
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 11 okt 2019 10:57
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door SjefGS » zo 20 jun 2021 09:26

Direct gaan voor de dakluifel
Ook wij hebben de geschiedenis van caravan met voortent. Dat was vooral in de tijd dat de kinderen nog meegingen.
Maar het opzetten enkel al het luifelgedeelte, de zij- en voorkant deed ik er geeneens meer voor, ging mij met de warmte en de hoeveelheid haringen tegen staan. En daarna weer schoonmaken.
Met de komst van nieuwe caravan in 2016 gekozen voor zakluifel met Thule sunblocker.
Relatief goede oplossing met zoals al vermeld is je moet het met zijn tweeën doen zeker het oprollen.
Schoonmaken laat hem verticaal langs caravan hangen en je kunt erbij.
Wel heb ik ooit een rukwind gehad op zo’n hoog viaduct in Frankrijk waardoor de zakluifel tegen caravan aan sloeg met 3 kleine deukjes. Shit
Sinds vorig jaar nieuwe caravan maar nu met Thule dakluifel. Wat een genot met de 2 Thule sunblocker (1 voorkant en andere zijkant) voor ons voldoende.
En wij reizen gelijksoortig als jullie doen. Niet te lang ergens blijven en snel op te ruimen.
Schoonmaken was eerst wel dingetje maar zoals eerder aangegeven zet ik luifel op laagste stand en met schuifstok (tevens bezem) natte zeem erom en schoon is hij weer. Het doek pakt weinig vuil
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Henri Berends » zo 20 jun 2021 10:15

Na de winterstalling heb ik bij de casetteluifel wel weervlekken gezien. Ws. na een wasbeurt te vochtig ingedraaid.
Met een Thule kunstof reiniger de onderzijde vh doek weer schoon kunnen maken.

We zijn erg blij met de cassetteluifel. Snel en handig uitgedraaid. Vind wel de kunstof vergrendeling vd staanders erg kwetsbaar.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 20 jun 2021 10:33

Denk dat het weinig uitmaakt of je hem goed laat drogen en dan dicht in de regen zet

Onze zakluifel ging gegarandeerd droog in de zak maar na een paar regenbuien kwam die zijknat uit de zak..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Nimma » zo 20 jun 2021 10:59

+1
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Jan van Vijven » zo 20 jun 2021 11:10

Dat is zowel bij de zak als cassette luifel het geval.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » zo 20 jun 2021 14:01

Er parkeert net een Hobby Premium naast ons. In 10 minuten de thule cassette luifel uit en de wanden eraan, stroom erop en klaar..
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Ab » zo 20 jun 2021 14:24

Ik draaide net mijn luifel weer eens uit..
Die is droog erin gedraaid.
Regen gehad vannacht.
Hij was goed nat de onderste halve meter.
Nat of droog indraaien heb ik overigens nog nooit naar gekeken.
Het maakt weinig uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Pakkie » zo 20 jun 2021 14:56

Hier zowel een Torino, zakluifel als een cassetteluifel gehad.
Torino: mooiste, maar kost meeste tijd (ook al stelt het nog steeds niks voor met max 15" plaatsen en 5" opruimen)
Zakluifel: een net-niet oplossing wat ons betreft. Oa oprollen waarbij je bij wat lengte al snel met twee moet zijn is niet handig.
Cassetteluifel: veruit het snelste en ook eenvoudig schoon te houden met een telescoopstok met daarop een borstel/bezem met dweil er omheen of iets dergelijks. Nadeel bij een wat kortere caravan (bv de 450 FU van 6.70m met daarop een luifel van 3,50m) vind ik wel dat de ruimte om eronder te zitten beperkt is. Wat dat betreft biedt een Torino meer ruimte.

Op de huidige Fendt zit een Thule 9200 van 5,50m breed en 3m diep en die bevalt tot op heden prima. We hebben nog wel een zijwand van de Torino en twee liggers liggen voor het geval hier ook nog eens ooit een Torino voor willen kopen. Vooralsnog niet die behoefte want de diepte van 3m is wel erg fijn zeker in combinatie met een Thule Sunblocker ervoor. Gemak en snelheid is ongekend en met de Thule stormbanden en Peggy Peg grondplaten waait hij er ondanks zijn 16,5m2 doek echt niet zo maar vandoor.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » zo 20 jun 2021 15:23

Ja wij hebben ook geen enorme caravan dus word ook een 3.50 luifel als we er 1 vinden. Maar ja dat is nog altijd meer schaduw / ruimte dan niks 😅. Zitten nu voornamelijk binnen omdat we eigenlijk geen beschutting hebben buiten. En we zijn maar met zijn 2en dus denk dat het qua ruimte wel goed moet komen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Peutje » zo 20 jun 2021 19:23

Wij hadden ook een voortent op de vorige hut, alleen maar als luifel gebruikt. Paar jaar terug naar Zweden gegaan dachten we, daar gaat geen voortent aan als je gaat trekken. Toen voor weinig een 3m Thule zakluifel gekocht.
Die hadden we overgezet 2 jaar terug naar de nieuwe Knaus, maar vonden hem toch wat te smal. Vorige week dan ook de 3.5m Thule 1200 gekocht. De 3m was vanzelfsprekend zo weg via mp. Een zijwand paar maanden terug gekocht, toen het zo fris in mei was die combi bevalt heel goed. Ook snel opgeruimd en voor 3.5m maar een 14 kg. Wij zijn er blij mee.
Oh ja en zijwanden van een ander merk dan Thule, niet doen, zien er niet uit en stokken ook rommel. Thule spul is gewoon goed over nagedacht, en dat kost net iets meer.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Volvodriver

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Volvodriver » ma 21 jun 2021 16:27

Zakluifels vind ik persoonlijk lelijk. Ik ben er geen fan van. Hij is dan ook direct van de caravan gehaald en doorverkocht. Zie daarnaast hieronder waarom ik deze ook niet praktisch vind (en het eigenlijk niet snap dat de vorige eigenaren hem wel hadden). Een cassetteluifel is wat dat betreft mooier, en werkt ook veel fijner maar werkt voor ons ook niet.

Gezien de lay-out van onze caravan, met deur voor en een knik in het dak voor is zowel een cassetteluifel als een zakluifel niet te doen. Deze kunnen niet lang genoeg zijn. De deur blijft altijd buiten de luifel uitsteken. Dat werkt voor ons niet. Daarom hebben wij voor de (in onze ogen) mooiste optie gekozen om een Unico Torino te gebruiken tijdens onze doortrek vakanties. En echt die staat ook gewoon snel.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » ma 21 jun 2021 17:09

[re.gif]

Dat de niet Thule dingen er niet uit zien is smaak volgens mij. Maar eens Thule ziet ee beter uit. Maar aangezien we hem eigenlijk ook met voorwand willen uitrusten kom je al snel bij een Obelink set uit. Behalve losse rain / sun blockers heeft Thule zelf geen echte voorwand volgens mij. En zon residence.. er is geen haar op mijn hoofd die daar 1700 voor neer gaat tellen 😅. Zoveel koste onze hele voortent niet eens. En voor het sporadische gebruik is dat mij echt veel te veel. Het is geen seizoens tent voor ons..
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door DV_t » ma 21 jun 2021 20:22

[re.gif]

Thule heeft ook voorschermen op verschillende breedtes om jouw maat te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”