Cassette vs zakluifel?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » vr 18 jun 2021 20:28

Om maar weer eens wat aan te snijden. Ik ben al 2 dagen een beetje rond aan het lezen op het internet maar ik kom er niet echt aan uit.
Zijn er grote verschillen tussen een zak en cassette luifel?

Achtergrond van de vraag. Wij hebben vorig jaar onze caravan gekocht met een Doréma voortent. Maar puntje bij paaltje staat die bijna nooit. Vorig jaar 2x opgezet van de 6 trips waarvan 1x puur omdat het 35 graden was en we shaduw zochten. In september wel een volle week hem opgezet en de extra ruimte was heerlijk. Nu zijn we op dit moment ook op de camping. Woensdag de tent opgezet en een hoop zweet verder stond hij perfect. En toen begon gisteren iedereen rond ons heen toch de luifeltjes en tenten op te bergen vanwege het noodweer wat we gingen krijgen. En ook al stond hij vast en met stormbanden we staan op een open veld en durfde het toch niet aan. Dus balend als een stekker na 1.5 dag de tent alweer afgebroken.

Ik zit er nu heel hard aan te denken de tent (zo goed als nieuw dus) te verkopen en voor een luifel te gaan. We hebben begin dit jaar ook een goedkoop schuif luifeltje gekocht (is maar 2 bij 2) en die hebben we al wel een paar keer opgezet maar die stokjes gaan met een beetje wind al wapperen.

Dus het idee is nu om een zak of cassette luifel te kopen die je toch nog kan uitrusten met wanden rondom. Zowel een Thule luifel kan dat maar heb ook b.v. een Obelink Zip op het oog waar ik goede verhalen over heb gehoord.

Wil geen verschillende oplossingen meer meenemen en een tent die we bijna nooit gebruiken. Een luifel die je overdag uit kan klappen maar als het weer minder word net zo snel weer op bergt zou perfect zijn.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Cassette vs zakluifel?

Bericht door Daphne » vr 18 jun 2021 20:40

Grote verschil: de prijs
Ander groot verschil: Gemak
Nog een verschil: gewicht


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » vr 18 jun 2021 20:51

Cassette is duurder, zwaarder en makkelijker? 😅
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Chris » vr 18 jun 2021 21:14

Maar beide ook niet 100% stormvast.... wel makkelijker opruimen.

Ik heb ook dat moment gehad en idd de hele voortent mikmak verkocht.
En nu een Unico Torino luifel... ( en 2 losse zijwanden)
Een juweeltje voor het oog, enorm windvast en regen heeft er geen vat op.
Denk eens breed.... Unico Torino..
Plaatje bij het praatje..
.
IMG-20210425-WA0017_resized.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door petronella » vr 18 jun 2021 21:18

Wij hadden een zakluifel en hebben nu een dakluifel.

Bij de zakluifel moesten we samen ergens opstaan om hem in de zak te krijgen, nu zijn mijn man en ik niet echt groot dus een opstapje was voor ons echt nodig en wij vonden het ook best zwaar.

Voordeel : het dak hangt naar beneden als je m op moet rollen, dus heel makkelijk schoon te houden.
Al zetten we onze vaste dakluifel op de laagste stand, kan mijn man er nog niet goed bij, dus een klein trapje is dan wel nodig als je het dak schoon wilt maken.

Het is dat wij ook weleens de voortent en de Torino op willen zetten, hebben wij nu een dakluifel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door PD » vr 18 jun 2021 21:25

Nooit gedacht dat we zo'n enorme fan van een cassetteluifel zouden worden......... na verschillende voortenten, daarna 1x een Unico Verona en 2x een Unico Torino nu overtuigd van de Thule 9200, ofwel voortschrijdend inzicht thumbup.gif

Een zakluifel lijkt leuk (en goedkoop) maar zeker wanneer deze wat breder wordt, is deze nauwelijks te hanteren... een cassetteluifel draait verrassend licht in (ook de onze in een breedte van 6 meter):
Bijlagen
Z-IMG_3664-3x2-recht_mails2.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » vr 18 jun 2021 21:25

[re.gif] [re.gif] [re.gif]

Ik ga al lang genoeg mee op het forum dat ik al die Unico foto's al kan dromen ;). Maar met de rukwinden die nu allemaal afgegeven worden zou ik ook een Unico afbreken, maar dat ben ik.

Op het veldjes hier omheen zetten ze wanneer het mooi is de luifels uit en wanneer het weer begint klappen ze de boel in. Die flexibiliteit zoek ik eigenlijk. Of als we weer eens een dag weg gaan nu dat het zo opgeborgen is.

Enkel als het weer het dan toe laat en het net als vorig jaar september voor ons (of afgelopen weken in NL) langer mooi is bouwen we dan meer op en hangen we er wanden aan. Maar nu zit ik aan die hele stokken bende vast en daar ben ik nu al klaar mee eerlijk gezegd haha.

[re.gif]
Wij zouden max een zakluifel van 3.5 meter aan de rechte kant kwijt kunnen. Zo overdreven breed is hij niet. De 6 meter redden we net niet ;)
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door PD » vr 18 jun 2021 21:31

[re.gif]
Ook een Verona of Torino is niet oneindig stormvast; wij hebben de Verona in Oostenrijk ook al eens af moeten breken nadat we deze in eerste instantie aan de wielen van de Disco hadden gebonden knipoog.gif

Een cassetteluifel draai je heel snel in, zeker wanneer je de PeggyPeg grondplaten gebruikt; dan kun je alles in de grond laten zitten thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Reizigers

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Reizigers » vr 18 jun 2021 21:33

Waarom denk je dat camperaars een cassette luifel hebben?
Zowel electrisch als met de hand 2 minuten werk.
Ook een Unico is veel meer werk en heus niet stormvast. Maar wat wel.
Zakluifel is iets meer werk, maar kan je wel makkelijker schoonmaken als er eens een familie duif boven je in de boom gezeten heeft.
Een zakluifel rol je namelijk vertikaal naar beneden, dus kan je overal bij.
Wij hebben een Thule Omnistor met diverse wanden en sunblocker. Ideaal.
Per wand hooguit 2 minuten, totaal alles rondom dicht misschien 10 minuten werk.
Maar........... het blijft een zonneluifel hè. Is niet echt (langs de randen) super waterdicht.
Dan neem je bv de Thule Residence G3, dan heb je een tent van je luifel gemaakt.
Maar is veel meer werk en weegt ook veel meer.
Als je je voortent niet gebruikt zou ik een cassette luifel nemen en verderop af en toe een wandje erbij.
Te beginnen met een sunblocker.
Lijkt wel reclame.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door PD » vr 18 jun 2021 21:38

[re.gif]
Een Sunblocker is in de zomer idd een onmisbare accessoire thumbup.gif
Bijlagen
Thule Sunblocker.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

workel

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door workel » vr 18 jun 2021 21:39

[re.gif]
Wij hebben zakluifel, Torino gehad en nu cassette luifel.

Nadeel van zakluifel indraaien altijd met 2 persoenen als je een beetje redelijk brede luifel hebt. Vaak is de maat van een cassette luifel slag grote dan dakluifel.

Bij opkomend noodweer draai je hem zo in alleen, kan de ander stoelen en tafel opruimen.

Maar wel duurder, meer gewicht en denk ik lastig te koop nu, ze zijn schaars.

Torino veel werk voor ons, en op dit forum zijn er veel enthousiast over heeft ons nooit kunnen bekoren.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » vr 18 jun 2021 22:01

Een tent met stokken die in de rails moet valt sowieso af. Ik wil hem enigszins eenvoudig op kunnen bergen. Dus gaat het tussen een zak of cassette luifel.

Overigens zijn beide volgens mij totaal uitverkocht momenteel. Want ook de zakluifel die ik op het oog had is uitverkocht.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Frahazek » vr 18 jun 2021 22:26

[re.gif]

Wij hebben een etuiluifel en zijn er erg tevreden mee. Zowel uitzetten als opruimen is 2 minuten werk en gemakkelijk schoon te houden. Eventuele accessoires zijn ook snel aan te brengen. Ander voordeel; als het nodig is bijvoorbeeld voor een wintertent is hij er snel af te halen
Laatst gewijzigd door Trina op za 19 jun 2021 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door PD » vr 18 jun 2021 22:30

Frahazek schreef:
vr 18 jun 2021 22:26
Ander voordeel; als het nodig is bijvoorbeeld voor een wintertent is hij er snel af te halen
Een cassetteluifel hoeft er niet eens af voor de (winter)tent knipoog.gif
Bijlagen
IMG_0822crop2.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Robertolini » vr 18 jun 2021 22:33

Ik heb ervaring met Unico Verona, zakluifel en Omnistore…
De laatste wint😊
Zo gemakkelijk uitdraaien, schoonmaken geen probleem, borstel met lange steel, indraaien zo gepiept en staat ook nog eens fraaier dan zo’n zakluifel
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Reizigers

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Reizigers » vr 18 jun 2021 22:41

Om de luifel schoon te maken heb ik eens in Italië een rechthoekige vloerwisser/dweil met uitschuifbare steel gekocht.
Super handig ding.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door RonvA » vr 18 jun 2021 22:52

Ik denk niet dat we ooit een wintertent gaan aanschaffen. Nu brengen we ook al erg veel tijd door in de caravan. De ruimte van de voortent is ergens fijn maar het is zoveel werk. En buiten de wind is hem weer nat mee moeten nemen ook geen fijn idee. We hebben overigens nog nooit echt in de winter gekampeerd 😋

Een luifel is tot zover ik weet (vaak) van pvc. Wel zo makkelijk 😅

Schoonmaken doe je al snel met een trappetje ga ik vanuit? Thuis kan ie in ieder geval niet staan met een luifel uit haha.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door DV_t » za 19 jun 2021 00:00

Wij hebben voor de normale vakanties ook een 4,5 meter omnistor op het dak met zijwanden en voorwanden indien nodig.

Nu staan wij momenteel vier weken en heb de Kampa air Ace pro 500 er aan gezet. 5x3 meter voortent in 20 minuten met de elektrische pomp. Helemaal perfect. Dit pakket (+/- 45kg en een kofferbak vol) wil je alleen niet meezeulen op vakantie en zie nu al op tegen het inpakken volgende week. Ook al is dat maar een half uurtje werk en zie ik iedereen om ons heen een halve dag nemen om een voortent op te bouwen en af te breken voor een enkel weekend met traditionele stokken scratch.gif

Als je aan een cassette gewend bent, wil je nooit meer anders. Dag voor vertrek de wandjes er uit en oprollen. Op de dag van vertrek indraaien en wegwezen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Jan van Vijven » za 19 jun 2021 07:56

Wij hebben ervaring met bijna alle soorten luifels, wat wij vonden is:

Zak luifel voldeed maar eigenlijk moet je altijd met twee man zijn.
Cassette luifel het makkelijkst maar niet schoon te houden.
Beide voldeden voor mij persoonlijk minder omdat mijn vrouw veel last van tocht had en ik die losse zijwanden verschrikkelijk lelijk vind.
Wat betreft wind vast, met een sun of rainblocker staat het echt als een huis en ik zet alles vast met zware stalen schroefharingen, dus niet die plastic brol!

Toen de Verona, ja dat was het voor ons beide, iets meer werk maar je zit uit de tocht en met regen blijft het ook droog aan de zijkanten, dus je hoeft niet bang te zijn voor je koelbox. En wat voor mij belangrijk is... het staat mooi, en deze staat echt als een huis bij een stormpje, wel even het goede materiaal gebruiken.
Tevens hadden we ook altijd een Isabella Shadow met Carbon stokken bij ons, weegt niets, is niets, maar wel even handig om tijdens een overnachting droog of in de schaduw te zitten.


Momenteel heb ik niets, maar als ik nu moest kiezen zou het iets moeten zijn wat in je eentje te mannen is en dat maakt de overweging dan weer anders, ik zou nu dus kiezen tussen de cassette luifel en de Torino (uiteraard zonder losse zijkanten mrgreen.gif)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Nimma » za 19 jun 2021 08:51

Hier altijd en nog een zakluifel. Aan de Tourings kon ik het makkelijk alleen. Nu 3,5m Thule aan de hogere Knaus doen we het samen, mijn lief met een 2 treeds Altrex en ik pak het opstapje erbij. Eitje. Één zijwandje erbij, gebruiken we zelden
Kijk ook eens op MP.
Laatst gewijzigd door Nimma op za 19 jun 2021 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Cassette vs zakluifel?

Bericht door Daphne » za 19 jun 2021 08:51

Chris schreef: En nu een Unico Torino luifel... ( en 2 losse zijwanden)
Een juweeltje voor het oog….


Dat is natuurlijk een eigen mening. Over smaak valt niet te twisten maar ik weet wel wat ik liever zie, en dat is niet een Torino AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 19 jun 2021 10:08

Tja heb je ruimte op je dak voor een cassette luifel ?

Hebben op de hobby 440 een zakluifel gehad van 3.10 kon ik goed alleen af en oprollen wel een krukje nodig om bij de zak te komen.

Onze huidige hut heeft een mooie railing op het dak zitten dus daar kan alvast geen cassette op en de zakluifel is toch echt een metertje te kort om het netjes te hebben.

Ben er nog niet helemaal uit wat er in Augustus mee gaat toch de zakluifel of de huidige voortent bologna en dan zal ik hem waarschijnlijk opzetten zonder de zij en voorkanten zodat ie meer als schaduwluifel kan dienen

Wanneer ga je weg ? Kan wel eens met de baas overleggen wat we met de zakluifel gaan doen is een omnistore 3.1 m uitval 2,5 m de zak heeft aan 1 kant wat beschadiging
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Ab » za 19 jun 2021 10:17

Reizigers schreef:
vr 18 jun 2021 21:33
Waarom denk je dat camperaars een cassette luifel hebben?
Niet alleen camperaars..
Wij hadden na een zakluifel bij een vorige caravan, een cassetteluifel van 5.5 mtr op de volgende.
De zakluifel werkte ook prima, die was 4.5 mtr lang en die had ik ( alleen ) ook in een paar minuten weer opgerold.
De cassetteluifel had ik achteraf wat spijt van, vanwege het gewicht. Ik kon niets meer in de caravan laden, beetje te enthousiast geweest met accessoires.
Inmiddels heb ik weer een cassetteluifel op mijn camper.
Dat gaat niet anders, het ding zit vrij hoog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Reizigers

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door Reizigers » za 19 jun 2021 10:30

[re.gif]
@Ab.
Ik bedoel daar eigenlijk mee dat camperaars eigenlijk geen of nauwelijks werk willen.
Ze hebben immers een camper.
En een cassette luifel is de makkelijkste/snelste oplossing tov een zakluifel waar TS om vraagt.
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op za 19 jun 2021 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aangepast wegens onnodig quoten.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Cassette vs zakluifel?

Bericht door sindaco » za 19 jun 2021 10:35

wij hebben al sinds 10 jaar een zakluifel en voordelen zijn al genoemd.

ik ben redelijk lang en kan er makkelijk bij met inrollen.
als dat minder gaat worden dan misschien cassette luifel.

alleen opening bij bovenrail gemaakt ivm snel kunnen uitschuiven als we ergens lang staan en de torino er aan komt.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”