schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Cocoon » ma 14 jun 2021 15:08

Vorig jaar tijdens onze vakantie in Italië scheen de zon vanaf een uur of 15.00 tot ca. 18.00 uur vol onder onze luifel van onze vouwwagen.
We konden daardoor niet lekker op de plaats zitten (was gewoon te warm) en probeerden met handdoeken de zon weg te houden.

Dit jaar gaan we voor het eerst met de caravan naar dezelfde camping en we staan op dezelfde plek. We hebben een Dorema Monaco 270 luifeltent. Het zal wel mooi weer worden dus nemen we dan geen wanden mee.
Voor het tegenhouden van de zon zijn we op zoek naar een permanente oplossing voor het creëren van schaduw ipv handdoeken.
We zoeken dus geen volledige extra luifel, maar een schaduwdoek dat bevestigd kan worden aan de tentluifel.
We denken eraan om dan links en rechts van de middenstok een schaduwdoek te kopen zodat we twee delen hebben en eventueel maar 1 deel te laten zakken.

Afgelopen weekend hebben we een bezoekje gebracht aan De Wit en daar zagen we het schaduwdoek van Thule voor de Thule uitdraailuifels.
Zou deze ook te gebruiken zijn voor de voortent? Onze voortentluifel heeft een pees dus ik dacht dat dat met een koppelstrip wel zou moeten passen.
Was erg druk bij De Wit, dus niet de gelegenheid gehad dit daar te vragen.

Heeft iemand hier ervaring mee of misschien andere tips of oplossing?
We zoeken dus iets dat we kunnen bevestigen aan de luifel en vervolgens naar gelang de zon, recht of schuin kunnen vastzetten aan de grond of een boom oid..
En dan, bij geen gebruik, oprollen tot de volgende dag.
We hebben ook gedacht om iets te laten maken met een pees aan 1 zijde en ogen aan de andere zijde. Maar ik kan me voorstellen dat wij niet de enigen zijn die dit gemakkelijk vinden en dat het daarom ook gewoon "koopbaar" in de winkel is.
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Micky » ma 14 jun 2021 15:21

RE.gif

Wij zetten het vast met knijpers voor marktkramen, dit staat ook zo in de volle wind op het strand en werkt perfect, schaduwdoek komt van obelink.

Opruimen hoeft dus niet, de hitte stijgt erdoor dus het is heerlijk koel eronder



Afbeelding

Onze vrienden naast ons en ook Forumlid Fran van Gelder haakt het doek aan de punten van de 3 staanders van de voortent en vervolgens net als wij ook 3 verstelbare stokken eronder met 5 scheerlijnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door PD » ma 14 jun 2021 15:32

Cocoon schreef:
ma 14 jun 2021 15:08
Afgelopen weekend hebben we een bezoekje gebracht aan De Wit en daar zagen we het schaduwdoek van Thule voor de Thule uitdraailuifels.
Zou deze ook te gebruiken zijn voor de voortent? Onze voortentluifel heeft een pees dus ik dacht dat dat met een koppelstrip wel zou moeten passen.
Was erg druk bij De Wit, dus niet de gelegenheid gehad dit daar te vragen.

Heeft iemand hier ervaring mee of misschien andere tips of oplossing?
De zgn. Sunblockers van Thule hebben inderdaad een pees, maar wel een dunnere dan een reguliere tent of luifel. Een koppelrail zal dan 2 verschillende maten pezen moeten kunnen koppelen. Voorts zijn de Sunblocker doeken niet zo hoog, ik schat ca. 1,75 m, de breedte gaat van 1,0 tot 4,8 m.
Het effect van de Sunblockers is wel echt Super, prima schaduw en toch blijvend goed zicht van onder de luifel richting het veld (en privacy andersom).
Afgelopen weekend gemerkt dat ook bij een luifeluitval van 3 m een sunblocker erg fijn (noodzaak) is !

Wij gebruikten voorheen in aanvulling op de Unico luifels (Verona en Torino) een losse en vrijstaande tarp op 4 telescoopstokken; voordeel is dat je deze naar behoefte kunt verplaatsen en elke hoek afzonderlijk kunt laten zakken. Onze tarp was 3x3 meter, geschikt voor max. 4 personen.
Bijlagen
Thule Sunblocker.jpg
Thule Sunblocker aan cassetteluifel
20200809_122845D.jpg
Vrijstaande Tarp, 3x3 meter
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Chris » ma 14 jun 2021 16:55

Ik heb zelf een schaduwdoek gemaakt aan mijn Torino.
Nog geen foto van.
Die zwarte schaduwdoek werkt prima maar mooi is heel anders.
Gewoon een grote lap dun lichtgrijs katoen met 6 ogen op de breedte gemeten en in het midden.
Beetje huisvlijt en een hoop plezier hoop ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Micky » ma 14 jun 2021 18:18

RE.gif

Helaas is katoen niet te vergelijken met schaduwdoek. Katoen is gewoon een luifel met veel te veel warmte eronder, dit schaduwdoek danst in de wind en klappert niet tevens stijgt alle hitte door het doek omhoog dus het is veel koeler dan bijv katoen. Dit kies je om koel in de schaduw te zitten zonder je ook nog eens zorgen te moeten maken of het wegwaait

En mooi is mijn vrouw wel, dus dat compenseert

Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Chris » ma 14 jun 2021 18:34

[re.gif]

Nee M.... dit is een heel open geweven lappie katoen of linnen... .weet ik veel....juist op uitgezocht
Dat zwarte ken ik maar al te goed, in Spanje graag gebruik van gemaakt, ligt ook in de hut.
Misschien zal dit niet net zo goed werken als die zwarte, maar het is wel zeer luchtig..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Micky » ma 14 jun 2021 18:39

RE.gif

Ben benieuwd of je het niet te heet vind


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Cocoon » ma 14 jun 2021 19:45

Dank voor de reacties, ik weet nu in ieder geval dat de sunblocker van Thule (of ander merk) hem niet gaat worden. Wel dat het beter dus een luchtdoorlatende stof kan zijn.

Die tarp opstelling van PD ziet er mooi uit. Wel veel scheerlijnen, dat is wel een nadeel met die pubers van ons die niet echt in de gaten hebben wat er allemaal in hun omgeving is en gebeurt .

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Ron055 » ma 14 jun 2021 22:25

Ik zou er wel andere stokken bij nemen. Ik heb zojuist 6 van die dure stokken bij het grofvuil gezet. Stuk voor stuk slippen deze klemmen waardoor de stokken in elkaar zakken. Had ze 1 seizoen gebruikt met een zwaar katoenen tarp..

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Micky » ma 14 jun 2021 22:30

Ik weet niet welke je bedoelt, maar wij gebruiken ze al 10 jaar zonder inzakken, ooit 1 vervangen omdat die klem had gezeten in de dissel en dus een deuk had

We gebruiken ze ook met de reisluifel waar veel water en soms hagel op komt, geen probleem

Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Taan » ma 14 jun 2021 22:33

Wij gebruiken een flinke driehoek tarp. Daar klemmen we van deze dingen aan.

https://www.bol.com/nl/p/zeil-clip-set/ ... P8QAvD_BwE

Tenminste dat was bij onze vorige voortent. Die had wel van die puntjes op de petluifelstokjes.
aan de uiteinden kun je makkelijk een touwtje knopen. Daar kan evt een scheerlijn aan vast of een haring doorheen.

Hebben we overigens maar één keer gebruikt. In de Provence. Liever gaan we naar een plek waar het minder heet is en nemen we een plek in de schaduw.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door PD » ma 14 jun 2021 22:37

Ron055 schreef:
ma 14 jun 2021 22:25
Ik zou er wel andere stokken bij nemen. Ik heb zojuist 6 van die dure stokken bij het grofvuil gezet. Stuk voor stuk slippen deze klemmen waardoor de stokken in elkaar zakken. Had ze 1 seizoen gebruikt met een zwaar katoenen tarp..
De telescoopstokken zijn inderdaad niet goedkoop, ik schat ca. € 25,- per stuk en je hebt er 4 nodig..... wij gebruiken ze naar mijn inschatting al sinds 2013 (toen we onze 1e Premium kochten met Unico luifel) en ze functioneren alle vier nog uitstekend. Ik kan nu met 3 stokken de Sunblocker horizontaal plaatsen.
Of ik dat ooit ga doen.... geen idee, ze liggen ervoor in de caravan knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Micky » ma 14 jun 2021 22:45

https://www.tarpshop.nl/nl/product/euro ... GwQAvD_BwE

Dit zijn de gene die wij hebben, er zijn veel verschillende in omloop
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Cocoon » ma 14 jun 2021 22:48

En zo’n tarp, laatje die dan staan of breek je die elke avond af?
Dat laatste lijkt me nogal een werkje... of valt dat mee?
Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door PD » ma 14 jun 2021 22:50

[re.gif]
Tarp blijft gewoon staan; de wind kan er makkelijk onderdoor knipoog.gif Overigens stelt "afbreken" ook niet veel voor; 8 haringen trekken mrgreen.gif

Let er wel op dat je een tarp van katoen koopt en niet van het goedkope polyester "doek"; die laatste is veel te warm.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Taan » ma 14 jun 2021 22:53

Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Ron055 » ma 14 jun 2021 22:57

@ micky : Precies die. Ik had ze in 2 lengtes al een jaar of 10 toen we nog met tent kampeerden. Toen ze het 2e jaar bleken te slippen en we met de tent stopten hebben we ze opgeborgen. En met slippen bedoel ik niet dat ze ongeschikt bleken voor paaldansen.
Zojuist dus afscheid van genomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk


Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Micky » ma 14 jun 2021 23:57

[re.gif]

Ja, voor paaldansen zijn ze niet geschikt als je meer dan 63 kilo weegt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Doortje62 » di 15 jun 2021 00:22

Wij hebben een driehoekig schaduwdoek bij ons (Action en Kruidvat € 7,95)
Verkrijgbaar in 3.6x3.6x3.6 of 5.2x5.2x5.2
Deze klemmen we met van die marktklemmen vast aan de luifel of voortent, en onder de 3e punt gaat een telescoopstok
Simpel en snel !

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Niels83 » di 15 jun 2021 02:04

Ik heb een simpele 4kanten tarp van de action. Of de lidl, bewerkt met zeilringen op de juiste plek voor de staanders. Daar heb ik ook wat touwtjes erop genaaid. Voor snel schaduw laat ik die vallen voor het luifel. Als het regent, of vervelend waait kan ik het luifel zo wat dicht maken, en met wat stokken kan ik de luifel verlengen.

Voordeel kostte haast niks, en is zowel voor schaduw als wat regen werkzaam.

Nadeel, zoals Micky beschreef, dit isoleert veel beter dan het schaduw doek, zonder wind wordt het alsnog warm.

Zelfde truc kan uiteraard ook met schaduw doek.

BelgianCaravanner
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 mar 2021 11:25

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door BelgianCaravanner » vr 18 jun 2021 07:31

Wij gebruiken zo’n schaduwdoek al jaaaaaren. Hebben we ooit in Spanje eens aangeschaft toen we nog een vouwwagen hadden.
We haken het ding gewoon over de stokken van de voortent en met 3 telescoopstokken houden we het mooi op zijn plaats. De wind en de regen kunnen er mooi doorheen dus je kan het gewoon laten hangen.
Never leave home without it…


Verzonden met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: schaduwdoek vastzetten aan voortentluifel

Bericht door Cocoon » za 19 jun 2021 21:39

Vandaag op camping Beringerzand een bezoekje gebracht aan mijn ouders. Daar nog wat extra inspiratie opgedaan!

Dank voor de tips

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”