Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Janloco » vr 14 mei 2021 15:36

Beste lezers,

Wij hebben sinds vorig jaar weer een Fendt caravan. Nou kampeer ik al ongeveer 40 jaar met een caravan, waaronder verschillende merken. Maar, deze nieuwe Fendt, de Bianco 495 heeft een stuk opengewerkte tentrail voor de invoer van de voortent. Bij mijn vorige caravans was het gewoon de tent invoeren via het einde van de rail. Een "mannetje" om de tent zoveel mogelijk voor de rail te sturen en een "mannetje" om de tent door te trekken via het al ingevoerde stuk.

Maar bij onze huidige caravan moet de tent ingevoerd worden via het opengewerkte deel van de rail. Daar hebben wij veel moeite mee. Het invoeren moet onder een hoek en je moet constant zorgen dat de tent niet uit de rail loopt. Je moet dus eigenlijk de tens in stukjes van een cm of drie in de rail duwen en tegelijk de tweede persoon de tent een cm of drie doortrekken. Kortom het duurt een flinke tijd (en wat woorden die niet voor herhaling vatbaar zijn) om de tent in zijn geheel door te voeren.

Natuurlijk maak ik eerst de tentrail schoon en spuit ik hem in met sileconenspray voor dat ik aan het "feest" ga beginnen.

Nou weet ik dat er meer gebruikers op het forum zitten en mijn vraag aan hen is: Hebben jullie een foefje om het vlotter te laten verlopen??

Als dat zo is, dan lees ik dat bijzonder graag.

Alvast veel dank voor het lezen en reageren.

Overigens......Ik heb dit probleem niet eerder kunnen vinden op het forum

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door ArnoM » vr 14 mei 2021 15:52

Janloco schreef:
vr 14 mei 2021 15:36
Natuurlijk maak ik eerst de tentrail schoon en spuit ik hem in met sileconenspray voor dat ik aan het "feest" ga beginnen.
Zo natuurlijk vind ik het niet om de rails in te spuiten met siliconenspray.
Ik lees niet alles op het forum maar ik geloof dat ik dat ook niet eerder ben tegen gekomen.

Zelf heb ik bij 3 verschillende caravans (Knaus Dethleffs en Hobby) luifels en voortenten in de rails getrokken, nooit iets nodig gehad om het soepeler te laten glijden zeg maar.
Bij onze huidige Fendt (gelukkig) nog nooit een luifel of voortent in de rails hoeven trekken dus of het een specifiek Fendt probleem is kan ik niet over oordelen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Ron » vr 14 mei 2021 17:07

Bij onze vorige en huidige caravan kan je ook aan het uiteinde invoeren.
En halverwege als je bijvoorbeeld alleen een dakluifel gebruikt.
Welke invoer je ook gebruikt. Het is altijd onder een bepaalde hoek.
Maar als hij maar 3 cm opschuift. Vraag ik me af of de pees niet te dik is voor de rail.
Bij ons gebeurt het in stukken van 50 - 75 cm.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Chris » vr 14 mei 2021 17:17

Ik heb dezelfde situatie als TS.
Ook een stukje opengewerkte rail.
En het is idd lastiger om in te voeren, maar als beide "arbeiders" daaraan op elkaar letten dan gaat het best.
Ook is de invoerder "gewapend" met een hamersteel oid, iets wat ze in de bovenkant van de invoergleuf kan zetten/drukken... dan loopt de pees niet telkens vast in die bovenkant.
Ik heb mijn rail ook niet met siliconen ingespoten, want hoe gek het ook klinkt, siliconen is daar nou niet echt het goede middel voor.
Siliconen hangt vuil aan, spoelt weg, geeft vlekken op de tentpees en is niet bestand tegen druk.
Vele malen beter is z.g. PTFE spray, z.g.Teflon spray.
Dat spuit ik wel spaarzaam in mijn rail...en dan schiet de pees erdoor.
Wel idd zorgen dat je de pees niet klem in de openingshoek trekt... da's het spelletje met je tentopzetmaat en zijn duwijzer......
Hier staan er 3 sprays op de foto, Links en midden is PTFE en rechts siliconen spray.
PTFE is ook bij de Action te vinden, ik dacht van Bison.
.
Spray.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Niels83 » vr 14 mei 2021 23:56

[re.gif]
Als TS nu maar niet loctite gebruikt...

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Avontuur » za 15 mei 2021 07:58

ArnoM schreef:
Bij onze huidige Fendt (gelukkig) nog nooit een luifel of voortent in de rails hoeven trekken dus of het een specifiek Fendt probleem is kan ik niet over oordelen.

Ik heb onze Isabella tent aan de Fendt gehangen en dat ging zonder problemen. Wel spuit ik wat PFTE van WD40 in de rail, werkt prima!

Afbeelding

Afbeelding
Ik denk dus niet dat het een Fendt iets is, met onze Eriba spoot ik ook een geringe hoeveelheid in de rail en doorvoeren maar.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door PD » za 15 mei 2021 08:20

[re.gif]
Bij ons werkt het ook probleemloos, in ons geval zonder er vooraf iets in te spuiten.
Bijlagen
6DCE7DA2-6A57-42F5-BD0D-F4A576AEC512.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door VIP » za 15 mei 2021 08:48

Wij hebben bij onze Fendt na aanschaf direct onze Unico Torino getest en ging er moeiteloos doorheen.

Wellicht zoals geopperd een te dikke pees, maar ook dat kan niet want TS schrijft dat de “Tent uit de rail loopt” dan zou de pees te dun zijn.
Porsche + Tabbert

Paul Vingerhoets
Berichten: 2403
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Paul Vingerhoets » za 15 mei 2021 08:58

Het zou zomaar een combinatie van factoren kunnen zijn..
Onze unico was nieuw en de caravan nieuw met de eerste plaatsing liep de pees ook wat moeilijk door de rail met kleine stukjes tentpees nog stug door lage temperatuur en veel vouwen erin werkt allemaal tegen
Tent Is er tot nu toe nog niet uit geweest dus weet nog niet hoe gemakkelijk dat zal gaan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Ron » za 15 mei 2021 09:01

[re.gif]
Misschien is hij inderdaad juist te dun.
Maar dat kan ts zelf het beste zien.
Met het juist begeleiden moet het makkelijk gaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Chris » za 15 mei 2021 10:26

Uit de rail lopen herken ik wel.
Dan is de "trekker" te snel en de "invoerder" heeft de pees niet goed recht voor die opening en dan trek je de pees klem in de bovenhoek van die opening.
Trek je dan te hard dan trek je de hele pees vast in de peesgleuf met het onderste stuk klem naar buiten.
Het is een samenspel tussen beide.... meestal mijn dochter zegt ja, en dan trek ik weer een stuk tot ze stop roept.
Soms een ietsepietsie terug trekken ter voorkoming dat de pees vastloopt.
Daarom zetten we een hamersteel in die bovenhoek van de invoergleuf, voorkom je dat vastlopen mee.

Ik geef toe, vroeger toen caravans nog geen bumper hadden en er gewoon van onderaf ingevoerd kon wordenwas het simpel.
Nu met de mooie profielen en "wangen" waas die peesgleuf in zit kan het wat lastiger zijn, maar het gaat uitstekend... met beleid..
En wat PTFE spray....


( @ Niels.... dat zal ie toch wel snappen.... locktite is juist volkomen ANTI glij... awhoea.gif )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Janloco » za 15 mei 2021 12:47

Lezers Bedankt!!!

En met name Chris die mede mijn probleem omschrijft!! Veel stukken van je gelezen waar je problemen voor lezers ook oplost. En ook hier geef je denk ik de oplossing waar ik wat mee kan. De hamersteel!!!!

Het schoonmaken van mijn tentrail en het inspuiten met sileconen spray (vanaf nu vervangen door teflonspray) deed ik hoofdzakelijk om ter voor te zorgen dat ik in de rail geen "opstoppingen" tegen kon komen.

Ja idd deze Fendt caravan heeft door de bumpers, geen mogelijkheid meer de pees aan een onderzijde in te voeren.

Mocht iemand in de komende maanden nog een Fendt opgezet zien worden waar wat stuntelig voor de 1e keer de hamersteel gebruikt zal worden?.... dan ben ik het.

Forumleden, nogmaals dank voor het meedenken en oplossen van mijn "probleem"

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door VIP » za 15 mei 2021 16:13

Als de invoerder de pees (van de in te voeren tent) gewoon recht naar beneden houdt heb je geen hulpmiddelen nodig.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door PD » za 15 mei 2021 16:51

Wij hebben ook nog nooit hulpmiddelen gebruikt en in voorgaande jaren tot wel ca. 20x per seizoen een luifel (Torino) ingevoerd... idd aan de invoerkant gewoon netjes laag en langs de caravan houden 😊

Geen extra hulpmiddelen voor niet-bestaande problemen verzinnen... gewoon eenvoudige tips opvolgen 👍
Laatst gewijzigd door PD op za 15 mei 2021 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Voortent invoeren in openstuk tentrail

Bericht door Ronald Jan » za 15 mei 2021 17:04

Hallo ik heb je verhaal gelezen en het is heel herkenbaar want ik had het zelfde probleem bij mijn Fendt en dat heb ik op gelost door de invoer opening iets wijder te maken en het probleem was op gelost.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”