Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door willianv » zo 9 mei 2021 10:26

Nu we weer eens gebruik maken van de luifel valt het weer direct op dat bij een beetje wind de luifel al enorm krakende geluiden veroorzaakt.
Het geluid lijkt vandaan te komen waar het pvc doek de bak ingaat.

Het betreft dus een thule 9200 cassetteluifel, knikarm scherm. Luifel staat vast met de poten in peggy pegg platen. Verder is de stormbandenset van Thule gemonteerd.
Knikarm gedeelte staat in vergrendelde stand.

Ervaren andere cassetteluifel eigenaren (vooral de 9200) ook deze geluiden?

Ik heb geen idee of ik het geluid als normaal moet zien of dat er toch iets mogelijk is om het geluid te reduceren.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door PD » zo 9 mei 2021 10:30

De oplossing is eenvoudig, kleine stukjes powertape plakken ter hoogte van de rvs veerbladen 👍 Daarna hoor je echt niets meer.

Bij ons zitten er 6 in over een breedte van 6 meter van de 9200.
Bijlagen
02A6A79C-6418-492B-9087-51F0E74A1974.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Reizigers

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Reizigers » zo 9 mei 2021 10:38

Luifel uitdraaien.
RVS platte veerplaatjes in de kap verwijderen.
Het ligt er aan hoeveel van die plaatjes er zitten, maar dat aantal verdelen over de lengte van de kap.
Daar even een potloodstreepje zetten.
Dan op die plekken één voor één een prop/klosje/wig of wat ook tussen het doek en het kunststof profiel stoppen zodat het daar een paar centimeter open staat.
Dan een stukje Ducttape of iets dergelijks op het kunststof profiel plakken op de plaats waar straks de RVS plaatjes weer komen.
Plak tot precies voorkant profiel.
En zo op alle vier de plekken.
Daarna RVS veren weer terug plaatsen.
Nooit geen gekraak meer.
In plaats van Duckttape kan je ook een setje “noice reduser” bij Thule bestellen, maar dan krijg je 4 stukje doorzichtig tape.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Jaap van Duijn » zo 9 mei 2021 10:40

En zo gezegd zo gedaan vorig jaar en nooit weer horen kraken tot op heden.
Al is dit jaar de luifel nog niet uit geweest :).
Echt succes hoor kost 2x niets.
U beiden hier boven 110% gelijk volgens mij.
Jaap

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door ArnoM » zo 9 mei 2021 11:32

PD schreef:
zo 9 mei 2021 10:30
De oplossing is eenvoudig, kleine stukjes powertape plakken ter hoogte van de rvs veerbladen 👍 Daarna hoor je echt niets meer.

Bij ons zitten er 6 in over een breedte van 6 meter van de 9200.
De detailfoto zegt mij niets.
Zit dit ook op een 6300?
Eerlijk gezegd nog geen last gehad van een krakende luifel.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door PD » zo 9 mei 2021 11:35

[re.gif]
Geen idee of er bij een 6300 ook veerbladen in de kap zitten; is een ander systeem van opspannen wellicht ? De 9200 heeft een uitval van 3 meter.
Gebruikers van een 9200 herkennen deze RVS veerbladen zeker thumbup.gif

Thule verkoopt er een "noise reduction set" voor, maar dat zijn slechts een paar héél dure stukjes plakband knipoog.gif Het rolletje watervaste powertape kostte € 5,- en daar kan ik nog tientallen luifels mee voorzien...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door willianv » di 11 mei 2021 10:14

Dank voor de antwoorden. Ik ben echter op dit gebied zo a-technisch dat zelfs de uitgebreide uitleg van @reizigers me te moeilijk is.

Ik heb overigens 4 rvs bladen zitten op een luifel van 4,5 meter lengte.

Powertape had ik niet bij, ik heb even een ander soort tape gebruikt om de veerbladen vast te zetten.
@PD , dank voor de tip.

Het kraken is nog niet helemaal weg, maar wel al een heel stuk minder. Zodra ik thuis ben zal ik powertape gebruiken, misschien dat dat nog scheelt.

Is het vastzetten van de bladen overigens wel een goed idee? Ze zullen niet voor niets verend zijn gemaakt?
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Reizigers

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Reizigers » di 11 mei 2021 10:32

[re.gif]
Helaas moet je niet de veerbladen vastplakken.
Maar op de plek waar de veerbladen zitten een stukje tape tussen de plastic kap en het doek.
Dan de veerbladen terug plaatsen.
Het kraken wordt namelijk veroorzaakt doordat op de plek van de veerbladen de plastic kap tegen het kale doek geklemd wordt.
En als daar dan een stukje tape tussen zit schuift het gladder.
En het mooiste is als je de 4 bladen, incl tape, netjes verdeeld over de lengte van je luifel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door PD » di 11 mei 2021 16:18

[re.gif] [re.gif]
Ik heb de veerbladen niet vastgeplakt maar de tape daar ruim overheen laten vallen. Het gaat zoals Reizigers ook schrijft erom dat je het contactoppervlak van het doek met de rand van de cassette onderbreekt ter hoogte van de veerbladen. Dat de tape er nu wat overheen valt, is geen probleem.

Foto is van een recent weekend op DKA toen ik me ook stoorde aan het gekraak, al bij relatief weinig wind.

Wanneer je de veerbladen even verwijdert, mag de tape er ook onder maar dat maakt voor het effect niets uit. Het kraken is bij ons echt helemaal weg thumbup.gif
Ik zou de tape direct boven de veerbladen ook nog even weg kunnen snijden al houd ik dan slechts een klein plakrandje over.

Jaja ik weet het.... uiteindelijk gaan de 6 veerbladen er even af awhoea.gif misschien morgen op de camping al knipoog.gif maar mogelijk schuurt de tape onder de veerbladen dan weer stuk en/of schuift het omhoog ?

Het idee van de powertape heb ik adhv een medekampeerder; die schuift oude CD-tjes tussen het doek en de cassetterand ter hoogte van de veerbladen...
Typisch anti-geluid awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Sjakie » di 11 mei 2021 19:42

Hier ook krakende 9200 . Zelfs naar belgie gereden(fabriek) vanuit midden Nederland.
Salesmanager erbij geweest . Werd gewoon gezegd we kennen het probleem niet. Komt bij mij nooit meer Omnistor op.
Neem wel tape mee volgende vakantie en kopieer jullie trucje met de tape

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door VIP » di 11 mei 2021 19:45

Eigenlijk is het absurd dat je moet lopen klooien met wat tape/plakkers om het gekraak weg te krijgen.

En dan bedoel ik op een top product van een gerenommeerd merk.

Ze zouden ze gewoon zelf af fabriek moeten monteren of beschikbaar stellen voor 9200 bezitters (en ja, wij hebben ook een 9200 maar nog geen noemenswaardig gekraak zoals ik bij anderen heb gehoord).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Frup » di 11 mei 2021 20:57

Interessant!
Hoe verwijder je de veerplaatjes? Ik zag vanmiddag dat de kunststof beugels waar de veren inzitten vast zitten.
Ik heb een Omnistor 6200.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door willianv » wo 12 mei 2021 11:25

[re.gif] Goede vraag. Ik heb zojuist nog gekeken maar het is mij niet duidelijk hoe ik die veerplaten kan verplaatsen/demonteren.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Frup » wo 12 mei 2021 12:59

Zo zien de veerplaten er uit op de 6200. De ruimte tussen de kunststof plaat en de luifel is heel krap. De cassette boven de luifel laat het niet toe om het doek omhoog te duwen om er tape tussen te plakken. Ik heb één veer omhoog geschoven, en die kwam toen los. Het terugplaatsen van de veer in de klem is echter bijzonder lastig, omdat de veer onder spanning staat en ergens in een onzichtbare uitsparing geschoven lijkt te moeten worden. Ik ben er maar mee gestopt. Hopelijk blijft de veer zitten. Het kraken/klapperen is waardeloos en Thule onwaardig. Overigens ook de dealer al eens hierover gevraagd. En die wist daar geen oplossing voor.

Afbeelding
Afbeelding
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Jaap van Duijn » wo 12 mei 2021 17:21

@Frup,

Het is zo eenvoudig dit euvel te verhelpen.
Leest U toch eens van begin af hoed anderen waaronder ik ook dit verholpen hebben.

1--Rol het scherm zover mogelijk UIT.
Daardoor word de stang waar het doek op dit geklemd het dunst en dus minste spanning op de RVS veer plaat.
2--Wip met bijvb een plamuur mesje de veer uit de sponning doe dit door de veer goed in te drukken zodat er speling ontstaat. pos nummers 12 en of 23, doe dit een voor een.
3--Neem een stukje tape (dat aluminium spul) en plak dit geheel waar de RVS veer plaat zat, probeer dan ook de opsluit plaat/ strip nummer 3 iets open te maken tussen het doek en houder en plak daar juist die tape.
4--Plaats nu de veer terug door deze goed in de groeven te drukken.
5--En rol het doek weer op.
6--Hierbij is geduld een van de meest nodige dingen en de juiste trap, zodat U op juiste hoogte staat en stevig :).

Gaat dit niet lukken dan probeer ik morgen een foto verslag te maken en eventueel te sturen - U zegt het maar.
Want ik ben zeer tevreden over dit gadget.

groeten Jaap van Duijn
Bijlagen
thule-1.jpg
thule-1.jpg (84.14 KiB) 1953 keer bekeken

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Frup » wo 12 mei 2021 18:02

[re.gif] @Jaap
Bedankt voor de duidelijke toelichting en meedenken! Echter denk ik dat de verschillende modellen, ook verschillende veer bevestigingen hebben. Ik heb de 6200. De metalen veer (nr 18) zit van bovenaf in een kunststof houder geklemd (ook nr 18). Die houder zit vast, het is niet duidelijk hoe deze is bevestigd.
De ruimte tussen de cassette, het luifeldoek, en de strip (tussen nr 2 en 4 dus) is vast. Het op en afrollen van het doek verandert de ruimte niet.

Afbeelding
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door PD » wo 12 mei 2021 18:58

Ik heb ook slechts plaatselijk het doek iets opgedrukt en de tape ertussen geschoven. Het werkt uitstekend.

Je kunt het zo complex maken als je wilt. Wanneer je de witte tape vervangt door een transparante variant, zie je er niets van en kunnen de veerplaten gewoon blijven zitten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Frup » wo 12 mei 2021 20:28

[re.gif] Ok, dus het blijft dan evengoed zitten?
Je hebt denk ik wel gelijk. Ik zal het wel weer (te) oerdegelijk willen doen zodat het zowel voor als achter stevig zit geplakt en het de komende 20 jaar blijft zitten. scratch.gif
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door PD » wo 12 mei 2021 20:29

[re.gif]
Voorlopig zit het goed. Mocht het ooit los gaan, dan kijk ik wel verder. Voorlopig doe ik er alsnog niets aan, ook niet vervangen door transparant.

Momenteel hebben we tijdens een bui behoorlijk wat wind, maar de luifel is volledig stil 👍
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Jaap van Duijn » do 13 mei 2021 14:49

@Frup,

met pos 18 zit je aan de verkeerde kant maar goed je weet het te vinden.
Nog gemakkelijker denk ik dan, schuif die RVS plaat een stukje op, plak de tape en druk die tussen de rol en de kap.
Schuif het RVS plaatje terug en klaar.
Niet moeilijker maken hoor het is echt simpel en het is een goed product dat velen van ons gebruiken en gebruikt hebben tot tevredenheid.

grtn Jaap

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door mrbullmastiff » do 13 mei 2021 18:16

Wij hebben een 6200 op de caravan en heb nog nooit gekraak gehoord.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Frup » do 13 mei 2021 18:56

@mrbullmastiff
Interessant. Wat maakt dan het verschil vraag ik me af. Gebruik je ook een spanstang/rafter in het midden?
Wij gebruiken die. Het geluid is minder, als ik de luifel minder strak opdraai. Dan zit het doek wat losser.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door mrbullmastiff » do 13 mei 2021 19:04

De middenrafter heb ik nog nooit geplaatst, gebruik wel de rafters aan de zijkant waar de zijwand in geschoven kan worden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 367
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Frup » do 13 mei 2021 19:17

[re.gif] Waardevolle info! Zoals gezegd is het al een stuk minder als er geen spanning op staat. De zijrafters sluiten nu nét aan.
Ik zal morgen de middenstang eens verwijderen om te kijken wat het effect is.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Reizigers

Re: Krakende cassetteluifel Thule 9200

Bericht door Reizigers » do 13 mei 2021 19:52

Het enige dat ik kan bedenken waarom de een wel kraakt en de ander niet zou misschien het type doek kunnen zijn.
Een glad doek glijdt gladder langs de kunststof kap waar de RVS veren zitten.
Zit er iets van een ribbeltje in het doek dan resoneert in combinatie van de veren en de kap.
Vandaar dat het kraken stopt met een stukje tape ertussen.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”