Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » do 29 apr 2021 19:35

[image]
IMG-20210428-WA0000.jpeg
[/image]

Willen jullie eens meedenken?
Onze huidige uitrusting heeft voor ons nadelen en daarom zoeken we iets anders.

Wij zijn in het bezit van:
- Een verdiepte voortent (3 × 5m) met daarbij een luifel met zijflappen en zelfs een nog nooit gebruikte aanbouw met binnentent.
- Een fiamma zakluifel van ca 3m breed met zijflappen.
- Een starcamp contempo snel opzetbare voortent.

De nadelen welke wij ervaren:
- Starcamp contempo: te klein bij slecht weer voor ons gezin incl hond, dunne stof niet behaaglijk, condens.
- Zakluifel: bij wind of regen niet beschut genoeg en te smal om allen droog te kunnen zitten, bredere past niet op de caravan.
- Voortent (met of zonder) luifel: opzetten duurt (naar onze zin) te lang. We willen makkelijker van camping wisselen na ca een week ergens te hebben gestaan.

We denken aan:
- Een makkelijk opzetbare luifel waarin een voorwand kan, bijv Unico/Reda/Frontex.
- Een grotere snel opzettende voortent dan onze starcamp met bijv. Glasfiber stokken maar liefst niet het dunne polyester doek maar all weather doek.
- Een opblaasbare voortent maar ook daar zie ik veel dun polyester doek behalve bij de Karsten voortent. En ik ben bang voor het doorknagen van zo'n airbag door onze puberhond.

Onze caravan is vanwege een vast stapelbed te klein om met het hele gezin bij slecht of koud weer in te verblijven, we hebben dus echt een buitenruimte nodig die ook bij een flinke weersomslag voldoet. Bovendien moet de hond in de bench in een afgesloten ruimte kunnen slapen. De kinderen vinden het leuk om soms op een luchtbed in voortent te slapen. Wij zitten het liefst buiten of onder een luifel om zo zoveel mogelijk contact met buiten te hebben, dus voorwand en of zijwanden die er grotendeels uit kunnen of open kunnen is erg prettig.

We kamperen zowel in bergachtig gebied (Oostenrijk, Jura, centraal massief) waar het overdag warm is en snachts afkoelt als in warme gebieden zoals Vendee of Dordogne. Ook Scandinavië staat nog op ons wensenlijstje.

Ik zou graag onze keus wat meer concreet krijgen dus graag jullie ideeën!
Laatst gewijzigd door SandraK op do 29 apr 2021 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Erwin1987 » do 29 apr 2021 19:41

Wij hebben een unico Verona met voorwand en over het algemeen word er gevonden dat dit makkelijk en snel op te zetten is, ik heb hiervoor een Isabella tent gehad en die vond ik veel makkelijker op te zetten, de Verona staat snel ( dak) maar als je de ramen met
Punten naar voren netjes wil opzetten( dus niet functioneel wat je hier vaak leest) vind ik het een stuk vervelender worden en als die voorwand erin moet vind ik het gewoon echt vervelend worden
Als het plekje wat minder recht is vind ik het zelfs echt een moeilijk op te zetten geheel. Nogmaals als je het functioneel wil zetten kan het snel, maar ik vind zo’n kreukelzone geen gezicht. Het is dat ik de vorm en uiterlijk van de luifel mooier vind als een zakluifel en dat je meer beschutting hebt, voor het gemak kocht ik liever wat anders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Stigter » do 29 apr 2021 19:56

Groet Arnold

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Chris » do 29 apr 2021 20:07

Ik heb ook een flink tijdje over eenzelfde wens als jij gedacht.
Zodra het een tent wordt is het niet meer snel.
Mijn gelukkig eenmalige ervaring met een deeltent blijkt net zoveel tijd te nemen als een volledige tent.
Boogstoktenten leveren wel extreem veel ruimte op trouwens...meer als het traditionele voortent model.
Fortex, Unico..goed spul...de Dorema Octavia is daarintegen een ramp qua frame om op te zetten.
Ik denk dat jij net als ik de onmogelijkheid zoekt die nog niet bestaat.
Alles is consessies doen aan een of ander..
Zoek de minste consessies..

De eerder genoemde Unico Verona met voorwand is ook consessies doen.
Moeilijk ventileren tijden regen en lastig op te zetten op niet gelijk terrein..
Om te ventileren moet je al bijna een luifel erbij kopen en dan heb je ongeveer de kosten van een Unico voortent..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » do 29 apr 2021 20:10

Dank je wel Arnold,

Onze caravan heeft 400m daklengte en daarin zit voorin een knik. Ik zou even goed moeten meten tot welke lengte we de zakluifel zouden kunnen nemen maar nu hebben we een fiamma en die is met ons gezin echt te smal.
Maar dit principe met een voortent erbij die compleet afgesloten kan worden vind ik helemaal geweldig!

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » do 29 apr 2021 20:16

Dank jullie wel Erwin en Chris,

Lastig als je dan een ongelijke plek hebt dat het niet lekker opzet. Schiet dus eigenlijk zijn doel voorbij dan. Hebben jullie ervaring met opblaasbare voortenten? Ik heb er 1 van Karsten gevonden. De boog is opblaasbaar. Dus in de pees, hoeken vast, boog oppompen, 3 lichtgewicht stokken erin hangen en haringen tikken.

Ook de Dorema Air en Kampa Air heb ik een klein beetje in het verzier maar bij Dprem moet je allemaal losse buizen oppompen, schiet dus weer niet op. En bij Kampa volgens mij van het dunnere polyester doek?

Gelukkig nog even tijd om internet af te struinen voor het zover is..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Chris » do 29 apr 2021 20:24

In warme landen zag ik geen goede ervaringen met oppompbare voortenten.
Door de zon wordt de lucht in de tubes erg warm en lost het overdruk ventiel soms.
Gevolg is een ingezakte voortent in de ochtend.
Of dit altijd zo is durf ik niet te zeggen maar ik heb het meerdere keren gezien.
Voor mij een no-go...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reizigers

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Reizigers » do 29 apr 2021 20:55

Tot 3 jaar terug reisden wij met een caravan.
We reisden, omdat we nooit ergens 3 weken blijven staan.
2, 3 of hooguit 4-5 dagen ergens en dan weer verder.
En altijd de voortent opgezet.
Als we ergens aankwamen was het even wat drinken.
En terwijl mijn vrouw het eten ging bereiden zette ik de tent even op.
Nooit langer dan een uurtje over gedaan.
Nu reizen we met een camper met luifel.
Ik wil maar zeggen,het is maar net hoeveel tijd je er aan wil besteden.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Erwin1987 » do 29 apr 2021 21:00

Re:

Door jouw post bedenk ik me net dat snel opzetten natuurlijk voor iedereen verschilt, persoonlijk vind ik een uur aardig lang maar zoals ik net lees heb jij daar een heel andere opvatting over. Ik ben met de Verona zonder voorwand (netjes) met ongeveer 20 minuten tot een half uur klaar met de voorwand (netjes) komt daar nog 15-25 minuten bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » do 29 apr 2021 21:27

Dank je wel @reizigers,

Wij moeten echt samen de voortent doen ivm door de pees halen en de stokken vasthouden etc. Op zich als we even hard werken hebben we het ook redelijk snel voor elkaar hoor, alleen we willen dat gewoon niet meer op die manier omdat we het ontzien om telkens dat te doen en daardoor dan langer op een camping zouden blijven. Ook niets mis mee, maar wensen veranderen soms. De vrijheid van makkelijk weer door naar een volgende bestemming vinden we heerlijk.

De tijden van de Unico zoals Erwin omschrijft spreken me meer aan. Je kunt ook altijd de voorwand later nog doen. Bijv eerst luifel, dan eten en even benen strekken van de rit ofzo en later nog eens de voorwand erin ritsen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Chris » do 29 apr 2021 21:32

[re.gif]
Dat laatste...eerst de Verona en na een tijdje de voorwand erin kan je bij deze vergeten.
Dat gaat nooit passen..of een vuilniszak of te wijd opgezet is zeker.
Je kan alleen opzetten met voorwand om het goed te doen
Laatst gewijzigd door Chris op do 29 apr 2021 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Erwin1987 » do 29 apr 2021 21:37

Re:

Inderdaad en daarna eruit halen of aan de kant rollen. Toch blijf ik er bij als het plekje wat scheef of ongelijk is ben je er langer mee bezig en word het nooit optimaal.

Op deze plek bijv. ( let niet op het gordijn bed stond omhoog)

Afbeelding
Was dit toch echt het beste wat ik er van kreeg.
Afbeelding

En dan storen die rimpels in die driehoek me toch aardig.

En wat Chris zegt die voorwand klinkt leuk, maar het word zeker geen goed geventileerde tent en door gebrek aan petluifel krijg je ook nog wat water als je de deur los ritst.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Erwin1987 op do 29 apr 2021 21:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Home-car racer 48

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » do 29 apr 2021 21:37

Dank Chris, in dat geval kunnen we misschien net zo goed gaan voor een Unico voortent dan?

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » do 29 apr 2021 22:00

Erwin, ik zou daar zeker genoegen mee nemen hoor, hoe je hem hebt afgespannen! Zou me daar echt niet aan storen!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Chris » do 29 apr 2021 22:01

[re.gif]
Idd...want een Unico voortent ventileert wel als je er minimaal een pet luifel aan hebt.
En...veel ruimtewinst door de grote breedte vanzowel Unico maar ook Fortex.
Zeker niet overslaan in je zoektocht.
Fortex wordt zelfs pas gemaakt op jou caravan.
Meer details mogelijk
Maar beide zijn werkelijk top producten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door MarcoC » do 29 apr 2021 22:27

[re.gif]
Een Unico Verona eerst opzetten zonder voorwand en later die voorwand erin hangen kan prima hoor. Hooguit dat je de driehoekkanten nog wat bij moet stellen!
Tis mij nooit overkomen dat de voorwand niet paste ofzo
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door El1989 » do 29 apr 2021 22:51

Ik heb zelf een extra rail op me caravan gezet ook ivm knik in het dak zo kan ik er een stuk langere zakluifel aanhangen en hoef ik hem niet te demonteren als ik op een plek langer sta omdat de voortent er over heen gaat . Sommigen zouden dit niet mooi vinden maar het stoort mij niet en heb er een hoop gemak aan 👍🏻😎
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Erwin1987 » do 29 apr 2021 23:07

MarcoC schreef:[re.gif]
Een Unico Verona eerst opzetten zonder voorwand en later die voorwand erin hangen kan prima hoor. Hooguit dat je de driehoekkanten nog wat bij moet stellen!
Tis mij nooit overkomen dat de voorwand niet paste ofzo
Kan ook prima, maar ik begreep uit de openingspost, dat er eigenlijk een luifel gewild word en alleen bij omslag van het weer een voorwand word gewild, is het volgens mij handiger om hem compleet op te zetten en dan de voorwand op te rollen of iets dergelijks( ligt aan het uiteindelijk gekozen product) zodat je niet als het weer omslaat de voorwand erin moet gaan zetten en dan de driehoeken en voorwand (deels opnieuw ) moet gaan afspannen, maar meteen dicht kan ritsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 30 apr 2021 10:22

Voor de fiamma zakluifel zijn ook safari tenten beschikbaar als de luifel staat kun je er redelijk eenvoudig een complete tent van maken al blijft de diepte beperkt tot de uitval van de luifel.
Kan niet zeggen dat de unico veel werk is om op te zetten als je het de eerste keer meteen goed doet, ik had de hoogstam verkeersongeval staan waardoor de oogjes voor de petluifel aan de bovenkant zaten ipv de onderkant
Meeste werk vindt ik nog de haringen rondom maar dat is bij elke tent hetzelfde afspannen is dan wel weer sneller met de bandjes na spannen al helemaal een tukje aan desbetreffende bandje is voldoende. alleen op een perfecte vlakke plaats zal een tent zonder rimpels staan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » vr 30 apr 2021 17:01

We zijn eruit, het wordt een verona of lucca!

Nu nog op zoek naar een tweedehands gelukje in maat 9 maar dat valt nog niet mee. Anders maar gewoon nieuw..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Chris » vr 30 apr 2021 17:12

[re.gif]
Beide zeker topkwaliteit thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door PMT » za 1 mei 2021 13:58

SandraK schreef:
vr 30 apr 2021 17:01
We zijn eruit, het wordt een verona of lucca!
Dus niet awhoea.gif
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » wo 5 mei 2021 18:00

Denk je eindelijk dé Verona gevonden te hebben (staat niet zoveel op MP te koop)....maar de maat is te kort? Durf ik het aan?

Onze omloop (A-B en vanaf einde pees haaks naar de grond) is 865. En bij onze caravan zat altijd een voortent en luifel maat 8.

Dus....de luifel die ik zocht én vond is een maat 8...825 - 850.. In theorie dus 7,5 cm te kort aan beide kanten...SH*T

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door Erwin1987 » wo 5 mei 2021 18:22

Re:

Heb je de Bax gecontacteerd over welke maat je moet hebben? Best kans dat dit een maat kleiner is als je zou denken. Ze meten ook op een andere manier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

SandraK
Berichten: 10
Lid geworden op: do 29 apr 2021 10:25

Re: Andere snel opzetbare voortent/luifel combi

Bericht door SandraK » wo 5 mei 2021 20:00

Ja heb contact met ze opgenomen en uitgelegd hoe ik hem gemeten. Hoop dat het de juiste maat is!

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”