Luifel Eriba Feeling 442

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Effeweg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 26 apr 2021 20:56

Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Effeweg » di 27 apr 2021 10:05

Ik heb mij gisteren aangemeld en ben dus nieuw op dit forum. Bij deze stel ik me even voor en combineer dit gelijk met een vraag.
Ik heb (nét ;-) de AOW leeftijd bereikt en ga met echtgenote een paar keer per jaar met de caravan op pad. Deels Nederland, deels Frankrijk en/of Italië. Wij doen dit al 20 jr met een Kip Kompakt (hefdak), eerste 10 jr met een KK 37TA, sinds 2011 met een KK 37EKV (bouwjaar 2009, op kenteken 2011).

Omdat wij nu een vast bed willen én de caravan gedurende het kampeerseizoen nog wél onder de carport moet passen, hebben wij na lang dubben de Eriba Feeling 442 gekocht.
De Kip gaat dus, knarsetandend (het is op zich nl fijne handzame caravan) binnenkort in de verkoop.
De Feeling wordt juni/juli geleverd.
Wij twijfelen echter over de luifel. Er zijn m.i. maar twee échte opties, t.w. de Unico Verona en de Fortex Aronde. Fortex plaatst bij de meeste hefdakcaravans ook een boogstok bij de caravan. Bij de Feeling 442 echter niet, bij deze komt de luifel met pees rechtstreeks a d caravan.
Dit laatste heeft onze voorkeur, dat hebben we nu ook met een v d Horn luifel a d Kip, wij vinden de stahoogte voldoende.
De boogstok a d voorkant v d luifel komt bij de Fortex echter wat hoger te staan dan de tentrail a d caravan.
Ik ben dus bang dat dit lekkage zou kunnen geven (via tentrail) langs de caravan.
Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee?
Ik ben sowieso geïnteresseerd in ervaringen met de luifels Unico Verona en de Fortex Aronde.
Nu nog een Kip Kompakt 37EKV achter Mazda CX-5 2.0 165 PK. Wordt Eriba Feeling 442 mrgreen.gif

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door blazoen » di 27 apr 2021 11:06

Hoi Effeweg,

Wat leuk jullie verhaal om te lezen. Wij hebben ongeveer dezelfde weg bewandeld. Wij hebben jarenlang een Eriba Touring en daarna een kip kompakt 37 met hefdak gehad. Echt een heel fijne caravans.
Afgelopen jaar toch ingeruild voor een Eriba Feeling. Wij hebben de Feeling 425 genomen mede omdat die nog net op de oprit past. Verder ook een fijne caravan.
Jullie zullen veel plezier gaan beleven aan de Feeling 442.
Ook wij hebben gezocht naar een goede luifel. Wij hadden via marktplaats eerst in sept 2020 een gebruikte Reda voortent gekocht om te kijken hoe zo iets bevalt.
Het was een op maat gemaakte voortent/luifel met een vrijstaand frame. Wij vonden het opzetten toch nog lastig en hebben besloten om hem te vervangen voor een Fortex Aronde en daarnaast nog een vaste Thule luifel. Een Unico hebben wij eerder ook gehad aan onze Eriba Touring maar ik vond het opzetten lastig met name de constructie met de extra stangen op de rail van de caravan.
De Fortex is onlangs geleverd en de Thule wordt over 3 weken gemonteerd. Aansluitend kunnen wij beide gaan uitproberen.
De Fortex Aronde heeft echter bij ons wel een 2e boogstang tegen de caravan. Dit heeft als voordeel dat hij stabiel staat en dat het water goed wegloopt naar de zijkanten. Ik weet dat het ook gemaakt kan worden zonder de 2e boog zoals bij jullie dus. Dat maakt het opzetten natuurlijk sneller maar er zal wellicht meer problemen kunnen geven bij veel regen. Wat betreft de lekkage bij de rail. Dat schijnt wel mee te vallen, maar ik heb nog geen regen meegemaakt de ene keer met de Reda.
Zodra wij onze nieuwe luifels hebben kunnen proberen zal ik er meer over schrijven.

Groetjes,

Blazoen

Effeweg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 26 apr 2021 20:56

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Effeweg » di 27 apr 2021 17:13

Hoi Blazoen,
bedankt voor de snelle, uitgebreide en leuke reactie.
Wij kijken heel erg uit nr de levering van onze Feeling, kan ons niet snel genoeg ;-). We hebben de afgelopen jaren vooral in Frankrijk al meerdere keren een Feeling gezien op één van 'onze' campings. De eigenaren waren unaniem erg content met de caravan.
Over de schroefoogjes van de Unico Verona bij hefdakcaravans tbv de korte boogstok is al meer geschreven. Is in de praktijk blijkbaar minder eenvoudig dan het opzetinstructie filmpje op YouTube suggereert.
Wij gaan binnenkort (weer) kijken bij Fortex (wonen vlakbij) en zal eens doorvragen of de afloop náár de caravan ipv eraf problemen (lekkage, waterzakken) kan geven. Ik laat de reactie weten op dit forum.
Uiteraard ben ik benieuwd nr uw gebruikers ervaringen met de Fortex luifel binnenkort.
Ook ben ik benieuwd nr de Thule. Bij een 'normale' caravan wordt deze zeker 20 à 25cm hoger geplaatst en is de hellingshoek ruim voldoende. Bij een montage hoogte van 2,05 à 2,10m en een uitval van 2,5 is dit een ander verhaal. Wellicht nog steeds voldoende, ben wél heel benieuwd of er bij stevige regen waterzakken gaan ontstaan.
Voorlopig gaan wíj voor een Unico of Fortex luifel en proberen we voor een korte trip een schuifluifel uit.
Hopelijk komen er nog wat meer reacties.
Wordt vervolgd dus ...
Nu nog een Kip Kompakt 37EKV achter Mazda CX-5 2.0 165 PK. Wordt Eriba Feeling 442 mrgreen.gif

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Apeldoorn62 » wo 28 apr 2021 16:29

Hallo,

Wij hebben een Feeling 470 met daarop een Thule Omnistor 6200. Deze zit inderdaad niet heel hoog gemonteerd, maar wel hoog genoeg om er geen last van te hebben.
Ik moet wel melden dat als het regent er inderdaad een waterzak kan ontstaan. Wij zetten de luifel dan altijd in de regenstand waardoor het water naar 1 kant wegloopt. Daardoor nog nooit echte problemen gehad. Wij hebben een luifel van 425 cm breed en mogelijk dat een extra rafter dit probleem ook zou kunnen verhelpen.

Verder hebben wij een Unico voortent met extra boogstok. Deze is vrij eenvoudig op te zetten, maar een voortent zonder die extra boogstok zou waarschijnlijk nog veel eenvoudiger zijn. Maar of je dan voldoende hoogte hebt betwijfel ik. Je kunt, afhankelijk van je eigen lengte, nog wel lopen zonder te bukken, maar een heel laag tentdoek lijkt me een benauwend gevoel te geven.
Bij de Unico voortent hebben we nog nooit waterzakken gehad. Dit zal mede te maken hebben met de extra boogstok waardoor het middendeel toch flink omhoog wordt gezet.
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Effeweg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 26 apr 2021 20:56

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Effeweg » wo 28 apr 2021 18:05

Apeldoorn62, bedankt voor de reactie.
We zijn vandaag bij Fortex geweest, voor de langste Feeling's, dus de 442 maar ook voor de Feeling 470 maakt Fortex alleen nog maar luifels met één boogstok. De luifel a d caravan kant gaat rechtstreeks en zonder extra verhoging in de tentrail. Een tweede boogstok langs deze langere hefdak caravans vonden ze te lomp worden.
Waterafvoer is volgens Frank van Fortex geen probleem. De tent staat strak en water loopt via de zijkanten weg.

Vwb de hoogte: de voorste boogstok komt (heel) iets hoger dan de tentrail a d caravan.
Wij hebben nu nog een Kip Kompakt met hefdak, tentrailhoogte 1,98m mét de v d Hornluifel die rechtstreeks zónder verhoging in de rail zit. Deze nooit als benauwend ervaren. Ik kan me echter best voorstellen, zeker als je wat groter bent, dit níet prettig is.
Daarnaast lijkt me de afwatering v d 'Verona' door de rondere vorm sowieso beter.
Gaan het zien, ik denk dat wíj de gok gaan nemen. De railhoogte v d Feeling is volgens mij 1 of 2cm hoger dan onze Kip.
De Fortex Aronde ziet er kwalitatief erg goed uit.
Ik zet onze ervaring tzt wel op dit forum. Gaat echter nog wel even duren, levertijd niet voor eind aug ;-)
Hopelijk reageert er nog iemand die een Feeling 442 of 470 heeft mét Fortex luifel/voortent zonder tweede boogstok.
20210406_101505.jpg
Onze Kip Kompakt met (lage) v d Horn luifel
Nu nog een Kip Kompakt 37EKV achter Mazda CX-5 2.0 165 PK. Wordt Eriba Feeling 442 mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Chris » wo 28 apr 2021 19:22

Hier op de camping staat een Troll met Verona.
Toch wel zat hoogte en mooi gemaakt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Diny » wo 28 apr 2021 19:43

Hoewel al een jaar of 8 geleden een 470 met Unico Verona gehad.

Veel gedoe met de 2 boogstokken en ook lekkage bij de caravanrail.
Helaas in die tijd niet zonder 2de boogstok te krijgen.

Als er nu een tent/luifel te koop is met alleen een voorste boogstok dan is dat helemaal prima. In de beginfase lekt er altijd wel iets bij de rail-peesverbinding, maar dat is bij alle tenten zo.
Die paar cm hoogteverschil zou ik me geen zorgen om maken.
( ) Verwacht niet veel service bij Bax als je klachten hebt. Sommigen hebben betere ervaringen, maar wij waren zeer teleurgesteld.

Succes met de aankoop, of bij Bax, of bij Fortex thumbup.gif

Effeweg
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 26 apr 2021 20:56

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Effeweg » wo 28 apr 2021 20:48

Chris en Diny, bedankt voor de reactie's.
Ik ben inmiddels wel redelijk overtuigd, het wordt de Fortex en we nemen de gok vwb hoogte en waterafvoer.
De service van Fortex schijnt heel goed te zijn.
Bovendien zit Fortex bij ons in de stad, we lopen we daar dus zo effe binnen, ook niet verkeerd.
Nu nog een Kip Kompakt 37EKV achter Mazda CX-5 2.0 165 PK. Wordt Eriba Feeling 442 mrgreen.gif

WimApeldoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 mar 2023 13:29

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door WimApeldoorn » zo 5 mar 2023 13:41

Goedendag beste kampeerders,

Ik zit nu in dezelfde situatie als 'Effeweg' (april '21): bijna met pensioen en aan het overstappen van een Kip Kompakt naar een Eriba Feeling 442, die we eind deze zomer hopen te krijgen.
En dus op zoek naar een passende luifel, die niet te veel afsluit en vlot opzetbaar is. We hebben bij de Kip een mooie luifel van Atomatenten, maar de Fortex Aronde spreekt ons ook aan.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de combi Eriba Feeling 442 / Fortex Aronde. Klopt het dat deze nu nog maar met één boogstok wordt geleverd (en dus vlotter op te zetten is)? En hoe bevalt dat?

Vriendelijke t,
Wim

jaapj
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 18 dec 2016 19:44

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door jaapj » zo 5 mar 2023 14:35

Goedemiddag Wim,

Wij hebben dezelfde combinatie als jij wilt, dus een feeling 442 in combinatie met een Fortex aronde.
Ook bij ons zit de voortent direct in de tentrail. (Dus 1 boogstok)

Gaat prima. Omdat de breedte best groot is heeft Fortex vorig jaar 2 extra dakliggers bijgeleverd.
Ik heb er foto's van gemaakt en doorgestuurd naar Fortex.

Binnenkort gaan we de caravan weer uitlaten. Zin in.

Je mag me een PB sturen . Groet Jaap.

WimApeldoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 mar 2023 13:29

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door WimApeldoorn » zo 5 mar 2023 22:02

Dag Jaap,

Dank voor je reactie. Goed om te horen dat het bevalt. Ik denk dat ik binnenkort een keer bij Fortex langs ga,

Vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 681
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door Klapzwaan » zo 5 mar 2023 23:52

Hou alleen rekening met minimaal 8 maanden levertijd bij Fortex.
Dus niet gereed voor deze zomer
Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

WimApeldoorn
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 5 mar 2023 13:29

Re: Luifel Eriba Feeling 442

Bericht door WimApeldoorn » ma 6 mar 2023 17:20

Ik vrees dat mijn caravan ook niet voor eind september wordt geleverd. Dus dat wordt najaar kamperen vooral binnen met een simpele tarp en dan in het voorjaar een prima nieuwe luifel thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”