Advies gevraagd,
We hebben van de zomer een seizoenplaats gereserveerd.
We zullen daar niet continu verblijven. En regelmatig een paar dagen naar huis gaan.
De voortent is maat 13 en 2,40 mtr diep.
Er zitten al 5 dakliggers bij, tenminste als de uiterste rechtse en linkse ook als dakligger dienen te worden beschouwd.
Om waterzakken te voorkomen, wat is dan de beste optie?
2 extra dakliggers of 2 van die nokbogen plaatsen?
Frans
Extra dwarsligger of nokboog?
Re: Extra dwarsligger of nokboog?
Nokbogen geven meer spanning op het doek.
Maar ik weet niet of het met een diepte van 240 ook nodig is, kwaad kan het nooit!
Maar ik weet niet of het met een diepte van 240 ook nodig is, kwaad kan het nooit!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Extra dwarsligger of nokboog?
Dan zou ik voor nokbogen gaan ik denk dat die het meeste effect hebben. Niet te strak zetten want dan rekt het doek mogelijk op.
Wat daarnaast van belang is is dat je frame niet inschuift. Ik weet zo niet welk merk tent je hebt? Maar bij sommige frames worden minder luxe klemmen gebruikt en daardoor schuiven ze wel eens in. Als dat gebeurt heb je kans dat de spanning van het doek gaat met waterzakken tot gevolg. Hier op het forum staan hierover wel meerdere tips om slangenklemmen te plaatsen.
Wat daarnaast van belang is is dat je frame niet inschuift. Ik weet zo niet welk merk tent je hebt? Maar bij sommige frames worden minder luxe klemmen gebruikt en daardoor schuiven ze wel eens in. Als dat gebeurt heb je kans dat de spanning van het doek gaat met waterzakken tot gevolg. Hier op het forum staan hierover wel meerdere tips om slangenklemmen te plaatsen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: Extra dwarsligger of nokboog?
Als er maar genoeg water valt kan er altijd ergens een zak ontstaan. Extra dakliggers zullen dat niet voorkomen. Je kunt beter zorgen dat het dak voldoende schuin staat en goed kan afwateren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Extra dwarsligger of nokboog?
Allereerst zorg dat je tent strak staat! Ik zie bij ons op de camping best een aantal seizoenskampeerders die zich er wel erg gemakkelijk af hebben gemaakt; alsof het doek los over het frame gegooid is. Als het dak van de tent niet strak staat, dan is dat vragen om problemen!
Het advies is wel wat afhankelijk van het soort tent wat je hebt. Kijk je naar het “klassieke” voortent model (dorema, bv), dan zijn deze relatief gevoelig voor waterzakken omdat de hoekliggers relatief hoog zitten. Daar kan gemakkelijk water op blijven staan, bij sommige tenten eigenlijk alleen op te lossen door een boogstok, zéker als er al eens waterzakken in gestaan hebben want dan is het doek opgerekt en dus gevoeliger voor nog een keer waterzakken.
Eventuele aanbouwen van voortenten vergen vaak ook extra aandacht om voldoende afloop in het dak te krijgen.
Wij hebben een Isabella, deze heeft wat meer verloop in het dak, de hoeken links en rechts zijn relatief laag. Daar heb je uit zichzelf al meer afloop en heb je dus eigenlijk niks nodig verder.
Het advies is wel wat afhankelijk van het soort tent wat je hebt. Kijk je naar het “klassieke” voortent model (dorema, bv), dan zijn deze relatief gevoelig voor waterzakken omdat de hoekliggers relatief hoog zitten. Daar kan gemakkelijk water op blijven staan, bij sommige tenten eigenlijk alleen op te lossen door een boogstok, zéker als er al eens waterzakken in gestaan hebben want dan is het doek opgerekt en dus gevoeliger voor nog een keer waterzakken.
Eventuele aanbouwen van voortenten vergen vaak ook extra aandacht om voldoende afloop in het dak te krijgen.
Wij hebben een Isabella, deze heeft wat meer verloop in het dak, de hoeken links en rechts zijn relatief laag. Daar heb je uit zichzelf al meer afloop en heb je dus eigenlijk niks nodig verder.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF