Extra dwarsligger of nokboog?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Extra dwarsligger of nokboog?

Bericht door Wally » di 20 apr 2021 22:51

Advies gevraagd,

We hebben van de zomer een seizoenplaats gereserveerd.

We zullen daar niet continu verblijven. En regelmatig een paar dagen naar huis gaan.
De voortent is maat 13 en 2,40 mtr diep.
Er zitten al 5 dakliggers bij, tenminste als de uiterste rechtse en linkse ook als dakligger dienen te worden beschouwd.

Om waterzakken te voorkomen, wat is dan de beste optie?
2 extra dakliggers of 2 van die nokbogen plaatsen?

Frans

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Extra dwarsligger of nokboog?

Bericht door ArnoM » wo 21 apr 2021 05:40

Nokbogen geven meer spanning op het doek.
Maar ik weet niet of het met een diepte van 240 ook nodig is, kwaad kan het nooit!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Extra dwarsligger of nokboog?

Bericht door Aviva » wo 21 apr 2021 08:03

Dan zou ik voor nokbogen gaan ik denk dat die het meeste effect hebben. Niet te strak zetten want dan rekt het doek mogelijk op.

Wat daarnaast van belang is is dat je frame niet inschuift. Ik weet zo niet welk merk tent je hebt? Maar bij sommige frames worden minder luxe klemmen gebruikt en daardoor schuiven ze wel eens in. Als dat gebeurt heb je kans dat de spanning van het doek gaat met waterzakken tot gevolg. Hier op het forum staan hierover wel meerdere tips om slangenklemmen te plaatsen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Extra dwarsligger of nokboog?

Bericht door Daphne » wo 21 apr 2021 09:10

Wally schreef:
di 20 apr 2021 22:51
Om waterzakken te voorkomen, wat is dan de beste optie?
2 extra dakliggers of 2 van die nokbogen plaatsen?
Als er maar genoeg water valt kan er altijd ergens een zak ontstaan. Extra dakliggers zullen dat niet voorkomen. Je kunt beter zorgen dat het dak voldoende schuin staat en goed kan afwateren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Extra dwarsligger of nokboog?

Bericht door Gemineye » wo 21 apr 2021 14:35

Allereerst zorg dat je tent strak staat! Ik zie bij ons op de camping best een aantal seizoenskampeerders die zich er wel erg gemakkelijk af hebben gemaakt; alsof het doek los over het frame gegooid is. Als het dak van de tent niet strak staat, dan is dat vragen om problemen!

Het advies is wel wat afhankelijk van het soort tent wat je hebt. Kijk je naar het “klassieke” voortent model (dorema, bv), dan zijn deze relatief gevoelig voor waterzakken omdat de hoekliggers relatief hoog zitten. Daar kan gemakkelijk water op blijven staan, bij sommige tenten eigenlijk alleen op te lossen door een boogstok, zéker als er al eens waterzakken in gestaan hebben want dan is het doek opgerekt en dus gevoeliger voor nog een keer waterzakken.

Eventuele aanbouwen van voortenten vergen vaak ook extra aandacht om voldoende afloop in het dak te krijgen.

Wij hebben een Isabella, deze heeft wat meer verloop in het dak, de hoeken links en rechts zijn relatief laag. Daar heb je uit zichzelf al meer afloop en heb je dus eigenlijk niks nodig verder.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”