De eerste keer...

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: De eerste keer...

Bericht door Morgoth » do 8 apr 2021 08:53

Ik vind um mooi. En ach, misschien wat op de groei gekocht maar dat is niet erg.

De buitenste liggers zou ik parallel laten lopen met de overgang dak naar wand. De rest van de liggers loodrecht op de voorwand.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: De eerste keer...

Bericht door Christian86 » do 8 apr 2021 10:39

Voor de mensen die het wat interesseert. Het lijkt erop dat de buitenste ligger juiste niet horizontaal moeten omdat ze dan minder stevigheid bieden. Isabella heeft er een filmpje voor gemaakt.

[youtube]https://www.youtube.com/embed/m4oGbmHHmqc[/youtube]

Nog even terug naar de discussie of 7 liggers niet wat overdreven is; op facebook zie ik verschillende mensen met een ingestorte tent vanwege de sneeuw. Misschien zie ik het verkeerd maar een extra ligger had wellicht ervoor gezorgd, dat de tent nu nog zou staan. scratch.gif

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: De eerste keer...

Bericht door Witte yeti » do 8 apr 2021 11:43

[re.gif]
Het filmpje is duidelijk, zal er morgen naar kijken als ik de voortent opzet.
Wat betreft 5/7 liggers met sneeuw dat zal weinig uitmaken. Het probleem is het gewicht van de sneeuw op een voortent, dar glijdt er niet vanzelf af in tegenstelling tot een wintervoortent. Die loopt veel schuiner af en is minder groot.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: De eerste keer...

Bericht door Trina » do 8 apr 2021 15:36

Christian86 schreef:
wo 7 apr 2021 15:36
Tja... ik kan natuurlijk niet meer terug om de tent te ruilen in een maatje kleiner.

Ik zal in de mei vakantie nog eens de tent opnieuw opzetten en wat duidelijker letten op het afspannen en de plaatsen van de stokken.
De tent is niet rampzalig veel te groot hoor.
Op de foto met vooraanzicht staat ie prima.
Misschien de volgende keer met het inschuiven van de pees aan de caravan even goed kijken of het dak aan beide kanten even laag staat.
Gewoon lekker houden dus.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: De eerste keer...

Bericht door Taan » wo 14 apr 2021 09:56

De buitenste liggers zetten wij meestal horizontaal, maar de manual van de Ventura D300 zegt daar niks over. Ziet er schuin uit op het plaatje.

De volgende ligger moet op ca 30cm bij de caravan en 20cm bij het voorframe.(volgens de manual) Dat lijkt bij jou iets verder.
De buitenste liggers zijn bij jouw tent dus eigenlijk dubbel uitgevoerd.

Dan doe je bij grote tenten vaak een extra ligger midden tussen de buitenste en de nokligger. bij jou zijn dat dus nr 6 en 7.

Er is ook een opzet filmpje van de ventura op internet te vinden. Ook met dubbele buitenste liggers.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
GerardJT
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 feb 2016 15:26

Re: De eerste keer...

Bericht door GerardJT » wo 14 apr 2021 11:13

Mijn ouders hebben dezelfde tent welke ik altijd help met opzetten. De stokken staan net iets meer uit elkaar (de buitenste stokken). Ik zal van het weekend als ik daar ben eens kijken of het strakker kan als ik de eerder genoemde tekening volg. Links staat prima maar rechts is het altijd een kunstje om goed strak te krijgen.
20210407_194259.jpg
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk




Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”