extra rail monteren voor zakluifel
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 19:21
extra rail monteren voor zakluifel
Dag liefhebbers van dit forum,
mijn vraag is ooit voorbij gekomen maar niet met het door mij gezochte antwoord.
Ik wil een extra rail monteren zodat de luifel en tent gebruikt kunnen worden, zonder ze te wisselen.
Ik heb sinds kort een Knaus Sudwind 450 fu uit 2001.
Mijn vraag is: weet iemand waar ik met zekerheid kan schroeven? Vermoeden is dat langs de ramen wel een frame zit maar ik neem liever niet een
(verkeerde) gok.
Dank voor je antwoord
mijn vraag is ooit voorbij gekomen maar niet met het door mij gezochte antwoord.
Ik wil een extra rail monteren zodat de luifel en tent gebruikt kunnen worden, zonder ze te wisselen.
Ik heb sinds kort een Knaus Sudwind 450 fu uit 2001.
Mijn vraag is: weet iemand waar ik met zekerheid kan schroeven? Vermoeden is dat langs de ramen wel een frame zit maar ik neem liever niet een
(verkeerde) gok.
Dank voor je antwoord
-
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: extra rail monteren voor zakluifel
Geen idee maar langs de ramen zal die wel aan de lage kant komen zitten.
Net onder de bestaande rail lijkt me een betere plek
Net onder de bestaande rail lijkt me een betere plek
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: extra rail monteren voor zakluifel
Let erop, dat de luifel boven je deur blijft.
Zodat die open en dicht kan.
Frans
Zodat die open en dicht kan.
Frans
Re: extra rail monteren voor zakluifel
De beste plaats is bovenop de bestaande rail, bij de meeste caravans. Die hoek is sterk, daar zitten de wand en het dak aan elkaar geschroefd, vanaf de bovenkant.
Werkwijze: de lengte van de rail bepalen.
De rail op lengte zagen.
De afdichtbies verwijderen over een afstand van ca 3-4 cm korter dan de nieuwe rail.
De nieuwe rail naast de oude op het dak leggen.
In de oude rail zie je de bevestigingsschroeven zitten.
Met een viltstift merken waar de nieuwe schroeven moeten komen. Zoveel mogelijk tussen de bestaande.
Geen schroeven strak naast een bestaande schroef zetten, bij voorkeur zover mogelijk er vandaan blijven.
De rail mee naar beneden nemen, op een plank leggen, en de gemerkte plaatsen doorboren met een 5 mm boortje.
Voorzichtig de gaten verzinken met een grotere boor van ca 11 mm, of ( beter) met een verzinkboor.
Leg de rail op de bestaande, op de juiste plaats.
Boor met de 5 mm boor de gaatjes door, net door de bestaande.
Net door het alluminium, vooral niet te diep.
Zet de rail iets vast, met de 2 buitenste gaatjes.
Voorzie de overgebleven gaatjes van een klein dotje butylkit.
Niet te veel,
Schroef de rail vast met 4 mm RVS verzonken schroeven ca 40 of 45 mm lang.
De bovenkant van de schroeven ook even wat butylkit, en gladstrijken.
Bij voorkeur een nieuwe afdichtbies aanbrengen, je kunt ook het weggenomen deel gebruiken, je moet het dan wat uitrekken en de uiteinden goed vastzetten.
Heel verhaal...maar goed voorbereid niet meer dan een uurtje werk.
Als je een tent eraan wilt zetten, kan je de zakluifel gewoon laten zitten.
Even omklappen zodat ie op het dak komt te liggen, en de originele rail is vrij.
Werkwijze: de lengte van de rail bepalen.
De rail op lengte zagen.
De afdichtbies verwijderen over een afstand van ca 3-4 cm korter dan de nieuwe rail.
De nieuwe rail naast de oude op het dak leggen.
In de oude rail zie je de bevestigingsschroeven zitten.
Met een viltstift merken waar de nieuwe schroeven moeten komen. Zoveel mogelijk tussen de bestaande.
Geen schroeven strak naast een bestaande schroef zetten, bij voorkeur zover mogelijk er vandaan blijven.
De rail mee naar beneden nemen, op een plank leggen, en de gemerkte plaatsen doorboren met een 5 mm boortje.
Voorzichtig de gaten verzinken met een grotere boor van ca 11 mm, of ( beter) met een verzinkboor.
Leg de rail op de bestaande, op de juiste plaats.
Boor met de 5 mm boor de gaatjes door, net door de bestaande.
Net door het alluminium, vooral niet te diep.
Zet de rail iets vast, met de 2 buitenste gaatjes.
Voorzie de overgebleven gaatjes van een klein dotje butylkit.
Niet te veel,
Schroef de rail vast met 4 mm RVS verzonken schroeven ca 40 of 45 mm lang.
De bovenkant van de schroeven ook even wat butylkit, en gladstrijken.
Bij voorkeur een nieuwe afdichtbies aanbrengen, je kunt ook het weggenomen deel gebruiken, je moet het dan wat uitrekken en de uiteinden goed vastzetten.
Heel verhaal...maar goed voorbereid niet meer dan een uurtje werk.
Als je een tent eraan wilt zetten, kan je de zakluifel gewoon laten zitten.
Even omklappen zodat ie op het dak komt te liggen, en de originele rail is vrij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 19:21
Re: extra rail monteren voor zakluifel
Geweldig Ab,
hartelijk dank voor je reactie. Er werd al gesuggereerd: je moet bi Ab wezen en ik merk nu waarom.
Nog wel twee korte vragen svp:
-sommigen waarschuwen voor lekkage. wat is jouw mening?
-onder de bestaande rail moet ik nog oogjes monteren voor het tentenframe. (oud model dus geen blokjes)
En de zakluifel zou daarvan last kunnen hebben (slijtage enzo)
Mag ik jouw visie daar nog op?
Hartelijk dank.
Vr.groet
Martin
hartelijk dank voor je reactie. Er werd al gesuggereerd: je moet bi Ab wezen en ik merk nu waarom.
Nog wel twee korte vragen svp:
-sommigen waarschuwen voor lekkage. wat is jouw mening?
-onder de bestaande rail moet ik nog oogjes monteren voor het tentenframe. (oud model dus geen blokjes)
En de zakluifel zou daarvan last kunnen hebben (slijtage enzo)
Mag ik jouw visie daar nog op?
Hartelijk dank.
Vr.groet
Martin
Re: extra rail monteren voor zakluifel
Dat maakt totaal niks uit.
Je hoort ook verhalen als zou een zakluifel de lak van de caravan beschadigen op den duur.
Mijn ervaring is, dat er na 5 jaar geen spoor van ook maar iets van lakschade te bespeuren was .
Vaak mäkt men zich ( ook op dit forum) veel te druk over dingen die misschien wel zouden kunnen gebeuren.
In de praktijk valt het allemaal reuze mee.
Lekkage is ook totaal geen issue.
Je doet immers exact hetzelfde als wat de caravanbouwer ook deed toen de caravan op dezelfde plaats met schroeven in elkaar gezet werd.
En juist op die plaats lekt een caravan zo goed als nooit.
Afgezien van bepaalde types en bouwjaren Kip caravans.
Bovendien is een caravan een massaproduct.
Lopende band werk, en tijdslimieten.
Zelf heb je plenty tijd om aan elk schroefgaatje aandacht te besteden, en bij twijfel een dotje kit extra te doen.
Geloof me, een monteur in de fabriek heeft veel minder tijd.
En zelfs dan gaat het in 99,9 % van de meeste caravans gewoon goed.
Niet verwonderlijk..een caravan is niks meer of minder dan een heel simpele doos op wielen.
Je hoort ook verhalen als zou een zakluifel de lak van de caravan beschadigen op den duur.
Mijn ervaring is, dat er na 5 jaar geen spoor van ook maar iets van lakschade te bespeuren was .
Vaak mäkt men zich ( ook op dit forum) veel te druk over dingen die misschien wel zouden kunnen gebeuren.
In de praktijk valt het allemaal reuze mee.
Lekkage is ook totaal geen issue.
Je doet immers exact hetzelfde als wat de caravanbouwer ook deed toen de caravan op dezelfde plaats met schroeven in elkaar gezet werd.
En juist op die plaats lekt een caravan zo goed als nooit.
Afgezien van bepaalde types en bouwjaren Kip caravans.
Bovendien is een caravan een massaproduct.
Lopende band werk, en tijdslimieten.
Zelf heb je plenty tijd om aan elk schroefgaatje aandacht te besteden, en bij twijfel een dotje kit extra te doen.
Geloof me, een monteur in de fabriek heeft veel minder tijd.
En zelfs dan gaat het in 99,9 % van de meeste caravans gewoon goed.
Niet verwonderlijk..een caravan is niks meer of minder dan een heel simpele doos op wielen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: extra rail monteren voor zakluifel
Meelezend, bedankt Ab voor de duidelijke taal en uitleg
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 19:21
Re: extra rail monteren voor zakluifel
Dank je Ab.
En je hebt natuurlijk helemaal gelijk: een doos op wielen.
Grt Martin
En je hebt natuurlijk helemaal gelijk: een doos op wielen.
Grt Martin
Re: extra rail monteren voor zakluifel
Ja..en dat meen ik echt.
Het is echt geen heel bijzondere raket technologie.
Het is echt geen heel bijzondere raket technologie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.