Unico Verona seizoenplaats

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door ArnoM » wo 20 jan 2021 18:27

[re.gif]
Tip 1
Niet quoten op een bericht wat net ervoor is geplaatst, zie de regeltjes.

Tip 2
Moet zonder slikranden kunnen schat ik.
Wij hebben een hele grote Verona XL gehad en daarmee ook een stormpje meegemaakt.
Geen enkel probleem.
Een en ander hangt uiteraard wel af van hoe de wind erop staat.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » wo 20 jan 2021 19:31

Ga er voor het gemak maar vanuit dat Unico materiaal een topproduct is.
En dat ze echt goed nagedacht hebben over de tenten en luifels die ze produceren.
Zij m.b.t. tot windvastheid gewoon heel erg goed.
En hetzelfde met afwateren bij regen.
Heel veel luifels worden grote super BH's bij een fikse bui... dan is alle vorm weg en krijg je zo'n luifel bijna niet meer strak.
Door de boogstok loopt al het water van Unico's af... niks super BH.

Echter... alles is betrekkelijk.
Elke tent of luifel kan wegwaaien.... de een heeft alleen meer wind nodig daarvoor dan de ander.
Dan komt natuurlijk ook de bevestiging aan moeder aarde erbij kijken.
Haringen zijn er in heel veel soorten en maten.... en elke haring heeft zijn eigen toepassing.
Dat moet goed zijn gewoon.
Zo heb ik voor mijn Torino ook een paar stormharinkjes gemaakt... daarmee kan je gewoon weer wat meer wind hebben.
Maar bij windkracht 10 blijft er maar heel weinig staan denk ik.... daar is niks tegen bestand.
De klus is dus om een Verona (b.v.) met het goede materiaal vast te zetten, materiaal wat geschikt is voor de grond waar je dan op staat.
Voor het idee van stormharingen.. zo heb ik er 3, zijn 40 cm lang, en goed geschikt voor gras, maar niet voor zand.
.
Haring met harpje2.jpg
Haring met harpje.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » za 30 jan 2021 22:10

Conclusie van alle reacties:

- Advies is om er een voorwand bij te nemen tbv de stormvastheid
- gebruik de juiste haringen

Hoe zorgen jullie ervoor dat we geen vochtprobleem ontstaat? (Hier lees ik op diverse plekken over). Slikranden weghalen?

Klopt het dat het doek minder stevig is dan het doek van de voortenten?

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door petronella » za 30 jan 2021 23:45

[re.gif] onze vrienden staan al een paar jaar met de Verona incl voorwand op een voorseizoensplaats.

Ze hebben spijt van de aankoop en wel om de volgende redenen,

Geen ventilatie mogelijkheden
Geen gordijntjes
Zonder ( pet) luifel komt de regen naar binnen als je de deur open doet.
Als je aan de korte kant bent, is het flink voorover hangen als je de deur wilt openritsen, doordat de want schuin naar voren staat.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Frank Volvo » zo 31 jan 2021 00:58

[re.gif]
Da’s de reden dat wij na dezelfde ervaringen voor een Genua met kuipgrondzijl zijn gegaan. Het kuipgrondzeil zorgt voor aanmerkelijk minder vocht in de tent en houdt daarmee de ramen doorzichtig. Wel zo prettig bij regenachtig weer. Overigens heeft onze Genua geen “gordijnen”, maar dichtritsbare stroken ( aan de binnenkant). Overigens wel een kostbare tent, maar staat als een huis en daardoor geen probleem bij sterke wind. Bovendien zorgt de petluifel ervoor dat je bij regen de ingang van de tent open kunt laten, is ook erg practisch.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door 4Motion » zo 31 jan 2021 07:59

Wij hebben een Verona (met voorwand) die we regelmatig in het tussenseizoen gebruiken. Nooit echte seizoenplaats, een weekje ter plaatse.

Met betrekking tot het vocht: Het hangt voornamelijk af van wat je op de grond legt (platic vs waterdoorlatend). Dat verschilt met wat je gebruikt in de zomer. Wellicht vormt daar jullie "kuipzijl" het grootste verschil. Ventilatie via de tochtstroken en de rits in de zijwanden van de Verona is perfect mogelijk.

Op een seizoensplaats zal een voortent hoe dan ook beter tot zijn recht komen, ik zou daar dan ook voor een volwaardige voortent gaan. Deze gebruik je wellicht niet in de zomer voor een weekje dus hou best rekening met de extra aankoop van een luifel (verona/torino/vortex naar keuze) of cassetteluifel.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Aviva » zo 31 jan 2021 11:22

Het hangt van verschillende zaken af of je vocht in de voortent krijgt, zal aan de plek liggen waar je staat. Onder de bomen, snel in de zon.
Tevens hangt het er vanaf wat je op de grond hebt liggen onder de luifel. Veel campings mag je tegenwoordig geen plastic meer gebruiken.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » zo 7 feb 2021 19:32

Ik mag op de seizoenplaats wel plastic neerleggen. Persoonlijk vind ik dat het wel netjes moet zijn. (Ik heb een hekel aan meters plastic die onder een tent uit steken.

Bax geeft aan dat ventilatie zou kunnen door slik randen en tochtstroken weg te halen. Iemand hier ervaring mee?

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » ma 8 feb 2021 13:33

Hoe lang verwachten jullie dat je kunt doen met een Verona die heel het seizoen staat?

Ik begrijp dat het 2-laags gecoat is waar de voortenten 3-laags zijn?

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Jstevens » ma 8 feb 2021 14:42

Wij hebben Verona luifel incl. Halve voorwand. En we hebben genua incl extra luifel en grondzeil. Het klopt inderdaad dat we de voortent alleen bij voorseizoen gebruiken en niet meenemen op zomervakantie. Daarvoor gebruiken wij de Verona. Verona heeft geen goede ventilatie mogelijkheden, deze heeft de genua wel. De genua is erg stormvast want we hebben al diverse keren erg stevige rukwinden meegemaakt op een camping bij Calantsoog. Veel mede campinggasten moesten dan midden in de nacht hun tent verstevigen of erger, sommigen waaiden compleet over de caravan. Bij ons niets van dit alles met de genua..wel de juiste haringen gebruiken overigens. De Verona zonder voorkant had denk ik deze storm ook niet overleeft. Dus, seizoenplek zou ik een echte voortent nemen. De voorkant en zijkant rits je er zo uit en heb je een luifel bij mooi weer.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Aviva » ma 8 feb 2021 15:21

@Barth1234

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom je zo graag een Unico Verona wilt op een seizoenplaats.
Ik heb net even snel gekeken, ik kom voor een Verona uit op een aanschafprijs van € 1.838,- en als voorbeeld als ik een Unico Genua neem ben je € 2.609,- kwijt.
Betekend dat je € 771,- duurder uit bent, ik weet wel dat zijn wel € 771,- aan euro's en je moet het wel kunnen uitgeven.
Maar ik denk dan wat is die kleine € 800,- nou op die caravan van 20k die je hebt gekocht.
Heb je straks een prachtige hut op de camping staan met een luxe luifel ervoor die net niet helemaal voldoet aan hetgeen waar je het voor wilt gebruiken en je loopt elke zondagavond de flappen weer op te ruimen en elke vrijdag weer aan te brengen....

Maar uiteraard is het zo dat ik niet in je portemonnee kan kijken, maar als je het kan doen zou ik zeggen ga voor wat meer comfort.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » ma 8 feb 2021 15:31

Ik snap jouw bericht.

Misschien wil ik iets wat niet kan. Het is niet zozeer een financiële overweging (een Milaan is volgens mij zelfs 2200 euro en goedkoper dan de genua).

Ik wil de caravan ook voor de zomervakantie, maar ook wellicht voor andere momenten relatief snel kunnen meenemen.

In de meest ideale situatie heb ik dus alleen een luifel. Deze luifel is of zeer makkelijk op en af te breken (dit doe ik dan elk weekend) of is stormvast. Waarbij je ook redelijk beschut zit.

Door alle tips en raadgeving ben ik nu op het punt Verona met voorwand. Dit zou stormvaster zijn.

Ik heb ook de volledige voortent overwogen... Keuzes...

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door petronella » ma 8 feb 2021 16:06

[re.gif] een Verona op en afbreken ieder weekend scratch.gif , daar krijg je spijt van..... best nog een klus en waar laat je dan al je spullen die onder de luifel staan?
Ook in jullie zomer vakantie zal je zien dat de Verona niet “ even snel” opgezet wordt...

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » ma 8 feb 2021 16:17

Hi Petronella,

Als de betreffende luifel storm vast is (lees de Verona) dan laat ik deze staan. Hiervoor wordt mij geadviseerd wel een voor wand te nemen.

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Jstevens » ma 8 feb 2021 16:48

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij krijg je spijt om de Verona als seizoentent te gebruiken. Bij koud weer wil je toch de voorkant dicht hebben lijkt mij. De ventilatie is dan wel erg weinig denk. Ik heb beide tenten standaard in de caravan liggen en een setje buizen. Zodoende kan ik altijd kiezen wat ik wil opzetten.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » ma 8 feb 2021 22:03

Barth1234 schreef:
ma 8 feb 2021 16:17
Hi Petronella,

Als de betreffende luifel storm vast is (lees de Verona) dan laat ik deze staan. Hiervoor wordt mij geadviseerd wel een voor wand te nemen.
Hi Barth1234.

Jou zoektocht is voor mij helemaal niet onbekend.
Wij hadden een complete Walker tent.... maar ik wilde al dat opzet werk niet meer.
Weg tent, welkom Torino.
Echter... mijn vrouw zou toch wel graag iets hebben wat toch dicht kan.
In Spanje is dat helemaal niet nodig, maar in NL kan dat wel eens prettig zijn.
Wij hebben ook over de Verona met voorwand gedacht... maar doen dat echt niet.
Geen ventilatie als het regent... en zonder luifel aan de Verona regent het ook direct in wanneer de deur geopend wordt.
En... geen privacy at all..
Wil je dat wel... dan komen de andere Unico's in beeld.
Maar... da's weer een werkkamp met opzetten en afbreken... ( en vergeet het schoonmaken niet hoor)
Nu kampeer ik al wel een paar jaar... en weet dat die utopie van een tent met alle mogelijkheden die ook nog eens aansluit op al je wensen... die tent bestaat niet.
100% lukt helaas niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door mrbullmastiff » ma 8 feb 2021 23:09

Ik had bij al mijn mijn vorige caravans een voortent en met de voorlaatste ook een Walker voortent. In het algemeen heb ik het opzetten en afbreken nooit als een probleem ervaren. Het opzetten heeft me nooit meer dan een uurtje tijd gekost en dan waren alle werkzaamheden gebeurd inclusief het tenttapijt en de tochtstrook.

Bij de huidige caravan hebben we geen voortent maar voor het eerst een cassetteluifel, dat bevalt tot nu toe prima omdat we de afgelopen paar jaar steeds hebben rondgetrokken. Als we er zoals vroeger weer voor zouden kiezen om enkele weken op dezelfde plaats te blijven staan komt er zonder twijfel opnieuw een voortent aan de caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

workel

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door workel » di 9 feb 2021 11:05

[re.gif]
Laten wij wel zijn een Unico Verona is geen voortent maar een luifel.
Wil je een voortent op een seizoenplek met alle gemakken van die dan zul je de bij Unico voor een Genua moeten gaan of kijken daar alternatieven, Walker, Brand, Isabella, Dorema e.d.
Of je bent opzoek naar iets wat er niet is, met die verstonden dat je daar na een seizoen zelf achterkomt en wat anders aangeschaft, je zult te portemonnee moeten trekken voor een goede oplossing, maar dat is een keuze die zelf moet maken.

Kampeerliefhebber
Berichten: 497
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » di 9 feb 2021 11:44

Hi Workel,

Ik denk dat dat laatste van toepassing is.

Op zoek zijn naar iets wat er niet is... :)

Hoewel de Verona voor mij akelig dichtbij komt.

Enige waar ik nog over twijfel:
- Bij 2 weken afwezig zijn met voorwand erin;
- Tochtstrook en slikranden weg;
- Ontstaat er dan condens / schimmel?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Micky » di 9 feb 2021 15:43

[re.gif]

Wij hebben van Fortex de Luifel met voorwand, die hebben we inmiddels 8 jaar en staat al 4 jaar het voorseizoen op de camping, geen last van condens of wat dan ook, maar we hebben wel netjes plastic en een kleed erin liggen, het doek ziet er natuurlijk niet meer als nieuw uit, maar daar heeft 4 zomers 2 weken op het strand bij Port Grimaud ook aan bijgedragen. mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2053
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Aviva » di 9 feb 2021 15:56

[re.gif] Heb jij dan de Aronde met voorwand?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Micky » di 9 feb 2021 16:16

[re.gif]

Ja
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door jackt » di 9 feb 2021 16:24

dan zul je de bij Unico voor een Genua moeten gaan of kijken daar alternatieven......
Unico heeft nog alternatieven voor de Genua, zoals Turijn, Milaan en Bologna. Zelf hebben wij de Bologna met petluifel...die ons prima bevalt maar nog niet als (voor)seizoenstent gebruikt hebben.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

PNFENDT
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 20 aug 2018 11:18

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door PNFENDT » vr 6 aug 2021 13:55

Hallo allemaal, om te beginnen ik ben een groot unico fan heb zelf een verona met alle opties alles tweedehands gekocht. Naar mijn mening is een verona een perfecte luifel. Maar echt geen voortent. Een van de punten die ik mis in de vergelijking tussen luifel en tent is de lekkage boven de deuren van de voorwand ik dacht dat ik de enige was met het probleem. Maar ik ben in de laatste paar jaar verschillende verona eigenaren tegengekomen met het zelfde probleem. Ik vond het vreemd dat het hier niet benoemd wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » vr 6 aug 2021 15:39

Ik ben ook een Unico fan.
En snap je opmerking.
Bedenk dan dat je een luifel hebt die met een voorwand tot tent gemaakt kan worden.
Maarrrr
Nooit een volledige tent zal zijn.
Het blijft altijd een luifel..

Wij stonden net zo te prakkedenken..
En voor ons was het duidelijk dat een Verona geen 1 op 1 vervanger van een tent is..
Dus hier een Torino die nu is Spanje meer dan voldoende is en voor het voorjaar in NL net een Milaan met petluifel gekocht.
Een Milaan omdat dat wel een voortent ( met ventilatiemogelijkheden in de regen) is.

Edoch..
De lekkage op de hoeken van het dak bij de boogstok overgang...met de voorwand..kan wel lekvrij opgezet worden.
Las daar pas geleden op iets over in de Unico FB groep.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”