Welk merk zakluifel kiezen?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door freekvo » vr 8 jan 2021 13:01

Aangezet door een aantal recente topics (Peesrail opruimen en Keuze zakluifel of voortent) ben ik toch eens gaan nadenken over de aanschaf van een zakluifel.
Ik heb dat altijd ondingen gevonden vooral door het systeem van samen oprollen (mijn vrouw is nogal klein van stuk dus heeft dan altijd een hoog opstapje nodig) en door het systeem van in- en uitschuiven (helemaal afgerold). Nu hebben we een dubbel opstapje bij ons en met een extra open stuk in de peesrail hoeft de zakluifel ook niet meer afgerold te worden.
Het grote voordeel is natuurlijk dat je altijd een luifel bij je hebt voor onderweg of voor het voorseizoen (in de zomer staan we altijd met een voortent op onze 'vaste' plek in Frankrijk) die je (bij weinig wind) ook zonder scheerlijnen kan opzetten (toch?).
Nadeel van onze caravan is dat deze al snel een gebogen daklijn heeft (zie de bijlage) dus we hebben hooguit ca. 250 rechte peesrail beschikbaar. Maar goed , iets is beter dan helemaal niets. Of maakt een kleine bocht in de peesrail niet zo heel veel uit?

Nu zit ik te twijfelen tussen:
- de Thule Omnistore 1200 (https://www.obelink.nl/thule-omnistor-1 ... uifel.html); dit is ongetwijfeld een goed product en de zijstokken kunnen op een simpele manier strak opgespannen worden;
- de Obelink Markies Zakluifel (https://www.obelink.nl/obelink-markies-zakluifel.html); deze is toch wel een stuk goedkoper dan de Thule en de Fiamma maar over de kwaliteit is niet iedereen enthousiast;
- de Fiamma Caravanstore XL(https://www.obelink.nl/fiamma-caravanst ... uifel.html); deze is ongeveer net zo duur als de Thule en in tegenstelling tot de Thule en de Obelink is het doek wel UV-bestendig maar het afspannen van de zijstokken is minder makkelijk dan bij de Thule.

Wat dat laatste betreft (UV-bestendig doek) zit mijn twijfel. In principe zou ik gaan voor de Thule maar die is dus niet UV-bestendig. Is dat een probleem? wat heeft het UV-licht dan voor invloed op het doek?

Wie heeft ervaringen (positief of negatief) met een van bovengenoemde zakluifels?

PS En nee, ik wil geen cassetteluifel op het dak! Dat gaat niet passen met de schoorsteen (kan niet verplaatst worden, hebben we al naar gekeken).
Bijlagen
20200701_104134 (2).jpg
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Graantje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 11 aug 2018 15:10

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Graantje » vr 8 jan 2021 13:27

Hier een Thule naar volle tevredenheid. Ik kan hem inderdaad niet of lastig alleen oprollen (4,50m), maar met z’n tweeën gaat het super snel.
UV bestendigheid zou ik me geen zorgen over maken. In ons geval ben ik al als de luifel 4 weken per jaar zon zou zien...

Op onze vorige caravan, Hobby 500kmfe, kwam de Fiama luifel iets voorbij de knik. Op zich geen probleem, alleen kreeg ik hem nooit helemaal mooi strak. Wellicht gaat dat met de Thule beter omdat die traploos te stelen is, in tegenstelling tot de Fiama.

Succes met je keuze.
Gertjan
Volvo V90 D4 - Dethleffs 530FSK 2018

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Ron055 » vr 8 jan 2021 13:48

Mijn ervaring met Fiamma is inderdaad ook dat die horizontale stangen lastig op spanning te brengen zijn en dat het mechanisme van de klik knopjes niet lekker werkt altijd. Soms komen ze niet voldoende naar buiten en "pakken" ze niet voldoende waardoor de buizen weer in elkaar schieten. Soms willen ze met moeite naar binnen. Na paar jaar gebruik waren die klipjes bij mij wat versleten. Het is ook wel zaak te kijken welk merk voor jouw daklengte de optimale effectieve luifel lengte levert. Ze leveren niet allemaal dezelfde maten. Voor je het weet heb je maar een postzegeltje schaduw te pakken.
Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

workel

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door workel » vr 8 jan 2021 14:20

[re.gif]
Wij hebben een Thule 1200 gehad vanaf 2012-2016 op onze 2 Hobby's. Daarna vervangen door een Unico Torino en op onze nieuwe Knaus komt een Thule 6300.

Prima luifel die van Thule icm stembanden en pegg-pey prima wat te zetten. Wel een klus om hem op te rollen, klein klap trapje doet wonderen. Bij regen een staander iets inschuiven loopt het wat er zo af.

Gebruikersavatar
WouterJ
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 24 nov 2014 19:37

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door WouterJ » vr 8 jan 2021 14:55

Hallo Freek,

Wij hebben zelf ook een Elddis (534) met dezelfde daklijn en gebruiken een Fiamma 410 voor de korte weekendjes. Prima snel op te zetten en met enige handigheid met zn tweeën in te rollen. Zelf gebruiken we ook 2 zijwandjes bij wind en peggypegs voor de pootjes.
Heb even een foto opgesnord voor het totaalplaatje. Zoals je ziet maakt een beperkte doorloop in de 'knik' niet veel uit.

Gr Wouter Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Sorento 3.3 V6 & Elddis Odyssey 534

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door freekvo » vr 8 jan 2021 15:09

@Wouter.
Bedankt voor de foto! Dat maakt het een stuk duidelijker en makkelijker voor ons.
Ik kies btw liever voor de Thule dan voor de Fiamma ivm het op spanning brengen van de horizontale stangen met de klikknopjes.
Dat lijkt bij de Thule toch een stuk makkelijker te gaan. Zie dit filmpje vanaf 1:37 min. https://www.youtube.com/watch?v=N5SOLst ... e=youtu.be.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Nimma » vr 8 jan 2021 15:37

Ik heb de Fiamma gehad. Prima en makkelijk op te zetten. Nu een andere caravan waar een Thule 1200 op zat/zit. Werkt ook prima, al kom ik met het uit/inschuiven vd staanders nog al eens klem (au🥴) te zitten in het schuifsysteem. Ook dat went.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door nonblond » vr 8 jan 2021 16:16

Je hoeft je door de knopjes niet te laten weerhouden om voor de Fiamma te gaan. Ga gewoon voor de zakluifel die het beste past. De Obelink luifel ken ik niet. Overigens bevrouw ik een Fiammazakluifel van 4.10 alleen en ben 1.58 meter lang.Gebruik een trapje van twee treden om de luifel op en af te rollen. Alleen als de caravan aan de voorkant op een keg staat is het soms moeilijk om hem alleen op te rollen (afrollen lukt wel), doordat ik er dan net niet goed genoeg bij kan. Gelukkig sta je doorgaans niet alleen op een camping. Heb er een zijwand bij en zet die aan de windkant indien nodig. Ik zet de luifel overigens goed vast met grondplaten, de scheerlijnen om de poten heen gedraaid en stormlijnen aan de luifel en eroverheen. Heeft al eens een onverwachte windhoos overleeft als enige van vele luifels op de camping waar ik toen stond. Zet altijd een poot lager dan de ander i.v.m. regen. Het water loopt er dan altijd vanaf en heb nooit waterzakken gehad. Stond in 2020 op een camping waar de zon recht van voor op de cavavan scheen en het erg warm was, heb toen een tarp met pees in de luifel geschoven, voor extra schaduw. Niet mooi wel doeltreffend.

Gebruikersavatar
WouterJ
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 24 nov 2014 19:37

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door WouterJ » vr 8 jan 2021 16:48

@Freek

Top! Ik ben benieuwd welke het gaat worden! Zoals ik al zei, voor een paar nachtjes en doortrekken vinden wij dit ideaal. In de wat langere vakanties gaat de Unico erop.

Gr
Sorento 3.3 V6 & Elddis Odyssey 534

Gebruikersavatar
Naish
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 1 jan 2021 11:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Naish » vr 8 jan 2021 19:27

Peggypegs. Weer wat geleerd. Nooit van gehoord of gezien.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Chris » vr 8 jan 2021 19:41

Freek...

Ook zou je nog kunnen denken om een nieuwe peesrail net onder de huidige, en dan zo lang mogelijk tegen de zijkant aan te laten maken....
Maar... die knik bij jou is zo minimaal... dat moet de zakluifel best wel op kunnen vangen.
Stukkie meer dan 250... want da's wel erg kort hoor..
Bij een Beijerland of Kip of de oudere Hobby's is die knik veel groter, dan is het wel wat anders idd..

Ik hoorde van kennissen dat hij op Marktplaats een 2e hands gekocht had en dat er best veel aangeboden werden daar.
Zou je kunnen overwegen... en dan een langere dan 250... niet naar het zin... hup weer op MP.. zo weer weg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door MarcoC » vr 8 jan 2021 19:49

Hier ook een zakluifel van Thule gekozen vanwege het makkelijker afspannen van de zijstangen.
Heb alledrie de luifels goed bekeken bij Obelink destijds, vond de Thule ook een stuk degelijker aanvoelen overigens.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door freekvo » vr 8 jan 2021 19:58

@Chris: wij komen nu uit op een lengte van 300 cm en dan 250 cm diep.
Er worden er 2 aangeboden op MP; op de ene is al meer dan 200 euro geboden en voor de andere wordt 175 euro gevraagd. Een nieuwe kost 300 euro en dat doen we liever dan een dure 2e hands (want je weet dan toch niet wat je koopt).
Ik moet dan wel 2 losse luifels en een kleine voortent verkopen...... Ik heb gewoon teveel 'zooi' gekocht die toch niet goed bevallen is.

@MarcoC: dank, we kunnen nu natuurlijk niet IRL vergelijken, dus jouw info is dan erg welkom.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Chris » vr 8 jan 2021 20:04

Freek..

Vrienden van mij hebben er volgens mij nog een die op MP moet..( of was ie daar al geweest) scratch.gif
Geen idee van de maat.... zal ook iets van 3 meter zijn.
Moet ik hem effe vragen.... belletje is simpel.
Prijs zal zeker meevallen..

p.s
teveel zooi.... herkenbaar.... ik kocht afgelopen zomer een flut deeltent.. na onze vakantie direct op MP..
Verkocht voor 75 euro minder dan de nieuwprijs van 400 euro meen ik.
3 weken gebruikt... nooit meer zo'n deeltent.
Wel droog in NL gekampeerd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1851
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door EricS » vr 8 jan 2021 20:23

Op onze Kip 44 hadden we (voor onderweg of eeekendjes) een Fiamma 330, ondanks knik in dak paste het prima en veel plezier van gehad, maar...

Nu bij de Fendt een Thule 1200 van 4,5 mtr in gebruik....toch wel groot verschil, kwaliteit en gebruik van Thule vind ik beter en makkelijker...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door freekvo » vr 8 jan 2021 20:53

@Chris: thnx maar we gaan toch voor nieuw. Niets ten nadele van wie dan ook maar hebben we een beter gevoel bij.
We willen er ook nog een zijwand bij maar dat zullen er wel 2 worden want de wind kan van links of van rechts komen (en dus nooit van voren.....).

@EricS: thnx, de voorsprong van de Thule wordt steeds groter whistle.gif
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Chris » vr 8 jan 2021 21:15

[re.gif]
Snap ik echt Freek... ik heb dat ook meestal..
Succes, met dit soort luifels heb ik geen ervaring... weet er nix van gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door freekvo » vr 8 jan 2021 21:23

[re.gif]
Tsja, zit niets elektrisch aan dus.........

Kun je dat niet uitvinden??? Een elektrisch oprolbare zakluifel? Lijkt me wel een gat in de markt. Ik wil het prototype ook wel uitproberen, hoor whistle.gif
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Davendre » vr 8 jan 2021 22:07

Zelf hebben wij de Thule. Afspannen is prima te doen. Ik vind het lastig bij die van ons dat er “maar” 2 klittebandjes aan zitten. Door het ontbreken van klitteband in het midden is oprollen in je eentje er niet bij.

Zwager had afgelopen zomer een caravan met Fiamma luifel gehuurd. Vond het klik systeem eerlijk gezegd wel makkelijk.

Gewoon zelf even keer goed kijken en waar je het beste gevoel bij hebt thumbup.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Ab » vr 8 jan 2021 23:59

Dat is wel een goed punt..
Je hebt echt heel veel gemak van een klitteband in het midden.
Ik had ooit een zakluifel, vlgs mij van Thule, van 4,5 meter of zo.
Alleen oprollen geen enkel probleem, door inderdaad dat bandje in het midden.
Als je die niet hebt, wordt het inderdaad bijna onmogelijk het alleen te doen.
Het zou voor mij het breekpunt zijn bij keuze uit de verschillende zakluifels.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Ron055 » za 9 jan 2021 00:03

Ik vond het kliksysteem ook pas problematisch als je het echt op spanning wilde zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door freekvo » za 16 jan 2021 10:45

Wij zien voorlopig toch maar af van de aanschaf van een zakluifel. Deze was met name bedoeld om te gebruiken bij onze reizen in het (vroege) voorjaar wanneer wij ergens voor meer dan een paar dagen zouden blijven staan.
Nu zie ik het er voorlopig niet van komen dat wij voor juni met de caravan op pad kunnen of zullen gaan. En vanaf medio juni vertrekken we al weer naar onze 'overzomerplek'.

Verder kwam ik er achter dat ik de wereld aan losse luifels heb liggen die we niet of nauwelijks gebruikt hebben.

Zo hebben we onder andere een kleine luifel van 200 cm breed (zeg maar een soort 'schaamlapje' om droog de caravan in en uit te stappen.
luifel.JPG
luifel.JPG (20.98 KiB) 2905 keer bekeken
Eenzelfde luifel hebben we ook nog in 400 cm breed maar die ligt in onze LMC in Frankrijk. We hebben die luifel bij die caravan nog nooit gebruikt; we kunnen die dan beter overhevelen naar onze Elddis (maar dan moeten we wachten tot we weer naar Frankrijk gaan).

Ook vond ik in mijn bergkast nog een schuifluifel van 540 cm die we een paar jaar geleden hebben gekocht voor aan onze Constructam NG 430.
schuifluifel.JPG
schuifluifel.JPG (44.06 KiB) 2905 keer bekeken
Maar ja, de Constructam hebben we kort daarna omgeruild voor onze Elddis en deze luifel is dus ook nog nooit gebruikt. In principe is de maat niet goed maar we kunnen altijd nog kijken of we hier toch niet iets mee kunnen.

Verder hebben we ook nog een boog-zonneluifel voor aan de caravan. Wij gebruiken die voor aan de voortent om meer schaduw te creëren. We hebben nl. een fantastische 'vaste' plek direct aan het meer; enig nadeel is dat er heel weinig schaduw is.
20190624_115921.jpg
Maar goed, deze luifel kunnen we ook direct aan de caravan gaan gebruiken.

Al met al, de 400 euro die we kwijt zouden zijn aan een zakluifel + toebehoren (Peggy Peg luifelset, stormbanden en nog wat klein spul) besteden we liever aan andere zaken.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Kipvriend » za 16 jan 2021 14:02

Bij/voor de Elddis loopt het dak rond.
Zou daarom niet kiezen voor een etuiluifel.
Deze krijg je niet strak gespannen en het is lastig met oprollen.
(mijn ervaring in de tijd dat ik een Elddis had.)
Gebruik daarom de Isabella Shadow.
Bij komend voordeel is dat je ook nog eens een lagere luifel kan gebruiken.
De Isabella Shadow laat namelijk wel toe door de ronding heen gespannen te worden.
En als je de toegangsdeur aan de voorkant hebt kan je de Shadow zo ver mogelijk naar voren doen.

O ja niet geheel onbelangrijk, er zijn ook zijwanden voor leverbaar
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door Chris » za 16 jan 2021 14:55

@ Freekvo

Haha... ook een luifelcollectie dus??
Ik had er ook een paar... verschillende...nog van onze eerste Knaus en nog een van de Hobby ook.
Nu voor het "echie" de Torino aan de Knaus....en de rest is ooit eens op MP gegaan en verkocht.
Waren we kortgeleden de zolder wat aan het opruimen kom ik er nog eentje tegen.
En eigenlijk is dat wel een handig en vooral superlicht en flinterdun ding..
Die moeten we maar weer in de hut gooien, eigenlijk wel makkelijk onderweg... kan met 1 stok en wat lange scheerlijnen meestal opgezet worden.
Als er niks in de buurt staat heb je 3 stokken nodig.
Dit ding... ooit bij Obelink gekocht... zijn er nog steeds zag ik.... ( foto van O te W gepikt.)
.
luifel-tarp.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Welk merk zakluifel kiezen?

Bericht door freekvo » za 16 jan 2021 15:17

@Chris: zal ik jou eens wat zeggen? Die was ik helemaal vergeten........ Waarschijnlijk omdat het eigenlijk alleen maar een zonneluifel is en niet bedoeld als bescherming tegen weer en wind.
Hier staat die tarp-luifel in vol ornaat in Spanje.
rps20210116_151322.jpg
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”