Deeltent of wintertentje?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door WillyL » za 26 dec 2020 11:52

Ik heb ook zo een tentje met fiberstokken zoal Micky (zie een 5-tal replies terug)
Voor een reguliere winter hier is dat voldoende om je jassen en dergelijke uit te doen.
De afmetingen zijn wel erg beperkt, dus niet om in te eten.
Een kleine plooibare kledingkapstok kan je erin kwijt, eventueel ook een klein droogrekje maar niet veel meer.
Openen kan aan de 3 kanten, dus afhankelijk van waar de wind staat.

Om dit nu een wintertent te noemen, nee, dat is wat overdreven. Het staat wel relatief snel op, alhoewel het soms een gevecht kan zijn met de fiberstokken en de sponning/geleidingstentstofbuisjes waar ze in moeten.
Deze voortentjes zijn ook erg licht.

Ooit heb ik ermee in LDF, streek rond Cannes, gestaan toen de hemel zowat naar beneden kwam, een echte stortvloed waar sommige campings toen erg van geleden hebben, en die voortent heeft het wel overleefd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door petronella » di 5 jan 2021 17:21

Na lang wikken en wegen een tentje gekocht voor een weekje winterkamperen in Nederland.
Lijkt ons makkelijk om schoenen jassen en wat rommeltjes in te zetten. Net wat meer dan alleen de luifel.
Het vloer oppervlak is 2 m bij 2,70 .
Ben benieuwd of er een grondzeiltje bij zit.....
A510C113-DAE3-4E3E-9ECE-0FB32E6463CE.jpeg

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Erwin1987 » di 5 jan 2021 18:14

Ja zit een grond zeiltje bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door petronella » za 20 feb 2021 21:27

Hij staat hoor , het tentje wat we hebben gekocht. Geen topkwaliteit maar ja, daar is de prijs ook naar.
We krijgen alleen de spanband aan de voorkant niet dicht , dus morgen even kijken of we wat verkeerd hebben gedaan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Micky » za 20 feb 2021 21:30

[re.gif]

Wat bedoel je met de spanband?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Deeltent of wintertentje?

Bericht door Erwin1987 » za 20 feb 2021 21:35

Ik heb dezelfde En ik kan me geen spanband herinneren, of bedoel je de gene tussen die pootjes? En de kwaliteit is inderdaad niet echt bepaald top, maar je kan droog naar binnen en je schoenen neerzetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door petronella » za 20 feb 2021 21:41

[re.gif] ja, de band tussen de pootjes.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Micky » za 20 feb 2021 21:51

[re.gif]

Die spanband sluit je dus eerst, voordat je haringen plaatst thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Erwin1987 » za 20 feb 2021 22:04

Re:
Zo heb ik het wel gedaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Hans1954 » zo 21 feb 2021 09:29

Jammer dat de beste wintertent ooit al jaren niet meer gemaakt wordt. De VanderHorn. Kon je op elke maat die je wilde laten maken, en had weinig tot geen last van condens. Kon je bovendien snaarstrak opzetten. Jammer maar helaas en dus moet je het doen met wat er nog wel is. Alle huidige tenten zijn van PVC en hebben allemaal last van condens. Niet alleen aan het dak, maar de hele tent. Van het dak valt het het meest op omdat je daarvan de druppels in je nek krijgt. Voor een juiste keuze moet je even in de theorie duiken. Een wintertent is een sluis tussen je caravan en de buitenlucht. En moet eigenlijk voor die functie ook niet te groot zijn. Een wintertent is ook bedoeld om bij elke hoeveelheid sneeuw altijd uit de caravan te kunnen komen. Uiteraard wordt hier dan wel gedacht aan hoeveelheden in de wintersportlanden. Verder is een wintertent geschikt om jassen op te hangen en schoenen neer te zetten. Een wintertent moet een sneeuwlast kunnen dragen. Gezien de natte kledder die hier meestal valt is dat net zo belangrijk hier als op de echte wintersport. In elk geval hoor je, anders dan bij regen, de sneeuw niet vallen. Dat sluit eigenlijk tenten die geen stevig stalen frame hebben uit. Opzetten vraagt wat tijd. Maar je kan heel wat besparen door vooraf de opbouwfilmpjes van Isabella op YouTube grondig te bekijken. Ik neem voor de wintersport ook altijd een klopboormachine mee. Dan hoef ik de haringen er niet in te slaan, maar volstaat insteken en een laatste klap. De hemel gaat er bij ons altijd in. Evenals een hanglamp met een ledlamp. Scheelt in de stroomkosten en geeft een koninklijk licht. Kortom: ook in Nederland kan je mijns inziens ook geen concessies doen op de kwaliteit van de wintertent.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door PD » zo 21 feb 2021 09:37

Hans1954 schreef:
zo 21 feb 2021 09:29
Jammer dat de beste wintertent ooit al jaren niet meer gemaakt wordt. De VanderHorn. Kon je op elke maat die je wilde laten maken, en had weinig tot geen last van condens. Kon je bovendien snaarstrak opzetten. Jammer maar helaas en dus moet je het doen met wat er nog wel is. Alle huidige tenten zijn van PVC..,,
Sorry, niet met je eens. Onze Isabella Universal 360 Dawn is een perfecte wintertent en alleen het dak is van PVC !

Incl. extra winterset echter wel een kleine 2k€.
Bijlagen
DB59D1A6-3CED-43B9-8715-75C309010395.jpeg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Jan van Vijven » zo 21 feb 2021 09:47

Tja... hieronder een “gestolen” tekst, dat er mensen zijn die deze gebruiken als normale tent is iets anders.
Klein is dit geval ook aan te bevelen vanwege de “meters” sneeuw op het dak.

Quote:
“Een wintertent wordt met name als voorportaal gebruikt om bijvoorbeeld je eventuele uitrusting uit te trekken en je skiメs op te slaan. In vergelijking met een normale voortent, wordt er in de wintertent minder geleefd. Dit vindt in de winter meer plaats in de camper of caravan zelf.”


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door dieseltijger » zo 21 feb 2021 09:52

@hans1954: Wij hebben een Van Der Horn voortent, en nu je het zegt: Ik zou niet weten van wat voor materiaal het dak is gemaakt, maar het blijft ook bij kou soepel - en de binnenkant is een beetje vilt-achtig. Dat absorbeert het gecondenseerde water uit de lucht - en we hebben dus - ook als het vriest en we flink stoken - geen last van condensdruppels.

Ik dacht dat het vrij standaard was deze materiaaltoepassing, en heb het 19 jaar geleden gewoon als vanzelfsprekend beschouwd. Toen was het een rib uit ons lijf, zeker met de lichtmetalen buizen. Maar je ziet het weer he...."buy quality - cry once": de tent is inmiddels 19 jaar oud - nog steeds vrij van gebreken - en we hebben de tent in de loop van de tijd steeds meer weten te waarderen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Hans1954 » zo 21 feb 2021 09:58

[re.gif] Ik ga jou tent niet bekritiseren. Als jij er blij mee bent OK. Maar Isacryl is ook gewoon een kunststof met enigszins ademende eigenschappen. Maar vergelijk het alsjeblieft niet met een zomertent. Na 25 jaar winterkamperen weet ik wat een pak sneeuw op de tent kan doen. En dan is groot zeker geen voordeel. Ik zelf heb een Snowboy Lux van Isabella. Ook niets meer dan een stugge vuilniszak.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door dieseltijger » zo 21 feb 2021 10:15

Oh nee hoor, ik ben kansloos met mijn voortent in de sneeuw. Ik focuste mij op het materiaal van het dak, en was getriggerd door "Van der Horm - en linkte dat aan de eigenschappen van het materiaal dat voor het dak van onze voortent is gebruikt. Ik volg het topic met belangstelling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door Hans1954 » zo 21 feb 2021 10:20

[re.gif] Reactie was niet op jou. VanderHorn is gewoon uitstekend. Frame had iets roestbestendiger mogen zijn. Als de tent strak genoeg staat, kan hij elke sneeuwval aan. Heb er zelf ook een gehad. Geldt natuurlijk niet voor een zomertent. De sneeuwlast komt uiteindelijk terecht op de hoekpoten.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Deeltent of wintertentje?

Bericht door SBerend » zo 21 feb 2021 17:19

Voor zover bekend is vanderHorn een aantal jaren geleden gestopt.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”