Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
CyrilHolten

Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door CyrilHolten » zo 29 nov 2020 09:07

Net aangeschaft: Caravalair 470 Venicia 2010.
Er zit alleen een voortent bij, fijn voor het voor- en najaar. We willen nu graag een luifel erbij maar zijn zoekende wat voor ons dan de beste keuze is: zakluifel of cassetteluifel. We zien de voor- en nadelen van een zakluifel waarbij ons grootste nadeel lijkt het oprollen. Dat moet je dus met z'n 2-en doen en op het laatst twee opstapjes voorhanden hebben om de luifel op te bergen in de zak en deze dicht te ritsen. Kunnen jullie het daar mee eens zijn?

Voorkeur gaat uit naar een cassetteluifel, maar die zijn nogal prijzig als je de adapters en montage erbij gaat rekenen.
Toch een cassetteluifel? Dakmontage of aan de wand. Wat kan bij deze caravan? Wat zijn jullie ervaringen / adviezen?
Gr Cyril

Martine
Berichten: 888
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Martine » zo 29 nov 2020 09:39

Wij zijn beiden niet lang en rollen op de volgende manier de zakluifel in.
Wij rollen de zakluifel met zijn tweeën op tot het punt dat het te hoog wordt. Dan gaat mijn man in het midden op het tweetraps opstapje staan en rolt verder. Ik ondersteun dat aan één kant met de bezem door daar de luifel mee omhoog te duwen en zo vast te houden. Mijn man zet de rol in het midden vast, dan aan de zijkanten, rits dicht en klaar. Gaat prima.
Wij zijn inclusief de poten en rafters inklappen nog geen 5 minuten bezig.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Erwin1987 » zo 29 nov 2020 09:45

Zakluifel kan ik prima alleen oprollen. Nadeel is wel dat hij er af moet als je de tent wil gebruiken ( of een extra rail maken) en hij kan er alleen (deels)afgerold weer af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Davendre » zo 29 nov 2020 10:43

Wij hebben nu een zakluifel. Hebben 2 opstapjes bij ons en mijn vrouw en ik rollen ieders aan 1 kant op. Rits dicht en klaar. Zou ik nu voor de keuze staan dan denk ik wel dat ik voor een dakluifel zou gaan.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Ron055 » zo 29 nov 2020 11:11

Misschien is het verschil in gewicht ook een overweging. Kan rond 20 kg verschillen. Afhankelijk van je overgebleven laadvermogen en de gewichtsverdeling links rechts (stabiliteit) zou ik dat in de overweging meenemen. Wij hebben op vorige caravans beide typen gehad, elk met hun eigen voor en nadelen en zijn nu happy met een losse luifel, de Torino. Iets meer werk, maar dan heb je ook wat.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

workel

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door workel » zo 29 nov 2020 11:26

Wij hebben zakluifel gehad op onze vorige Hobby die net niet op de grond hing tijdens het oprollen qua maat 3,50 prima te doen. Nieuwe caravan nieuwe dakluifel van 4,00 die dieper was en op de grond terecht kwam tijdens het opruimen, qua gewicht voor ons te zwaar en onhandig. Zakluifel verkocht, nieuwe Tonrino gekocht dat beviel een stuk beter.
Afgelopen zomer in Kroatië en Gardameer 2 noodweer gehad dan is het een hele klus om de Torino eraf te halen. Nieuwe caravan besteld met een Thule 6300 dakluifel erop, makkelijk indraaien kunt het onderweg ook goed gebruiken, eens kijken of dat gaat bevallen.

Op dit moment voor ons de keuze voor een dakluifel maar nog geen ervaringen mee.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Daphne » zo 29 nov 2020 11:32

Als je voor een cassetteluifel gaat, neem dan een dakluifel en niet een wandluifel. Die zijn meer voor campers bedoeld. Mocht je een voortent of andere luifel willen gebruiken, zit je met de dakliggers die je niet kwijt kunt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Davendre » zo 29 nov 2020 11:34

Wat ik overigens wel een voordeel vind van de zakluifel: wanneer je deze nat oprolt en weer naar huis rijdt, kunnen wij deze onder de carport thuis weer uitrollen en langs de caravan laten hangen om te drogen. Ook het schoonmaken van de buitenkant gaat eenvoudig. Laten hangen en met de lap er overheen.

Om een dakluifel thuis te laten drogen heb je dus iets meer ruimte nodig omdat deze in vol ornaat opgezet moet worden.

Desondanks zou ik de volgende keer voor de dakluifel kiezen. Zwager heeft deze ook en gemak wil ook wat.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door moyzo » zo 29 nov 2020 12:57

Wij hebben op 2 caravans een zakluifel gehad van 450 cm. Zodra we aankwamen ging ik de binnenkant inrichten: dwz koffiezet apparaat in gebruik stellen etc. Mijn man rolde de zakluifel altijd in zn eentje op of in, had er gewoon handigheid in, behalve bij harde wind, dan hielp ik een handje. Laatste caravan en de nieuwe die komt hebben een dakluifel, gewoon een stapje luxer maar ook zwaarder. Ook dat doet hij alleen bij normale weersomstandigheden.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Abve » zo 29 nov 2020 14:10

CyrilHolten schreef:
zo 29 nov 2020 09:07
Net aangeschaft: Caravalair 470 Venicia 2010.
Er zit alleen een voortent bij, fijn voor het voor- en najaar. We willen nu graag een luifel erbij maar zijn zoekende wat voor ons dan de beste keuze is: zakluifel of cassetteluifel. We zien de voor- en nadelen van een zakluifel waarbij ons grootste nadeel lijkt het oprollen. Dat moet je dus met z'n 2-en doen en op het laatst twee opstapjes voorhanden hebben om de luifel op te bergen in de zak en deze dicht te ritsen. Kunnen jullie het daar mee eens zijn?

Voorkeur gaat uit naar een cassetteluifel, maar die zijn nogal prijzig als je de adapters en montage erbij gaat rekenen.
Toch een cassetteluifel? Dakmontage of aan de wand. Wat kan bij deze caravan? Wat zijn jullie ervaringen / adviezen?
Gr Cyril
Wij hebben eigenlijk al jaren een cassetteluifel.
Waarom?
Om het gemak: je doet het alleen, geen krukjes nodig om op te staan, nat opgerold is geen probleem en je bent in een minuutje klaar, wat ook ideaal is bij opkomende storm.
Nadeel: de prijs is hoger dan de zakluifel.

Ik zou je aanbevelen de zoekfunctie in dit forum te gebruiken.
Dan krijg je een aardig beeld.
Neem ook de hoogte, lengte en (al genoemd) het gewicht van je caravan daarbij in overweging.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 15:17

Ik heb ervaring met beide luifels.
Op onze voorlaatste caravan had ik een zakluifel, 4,5 meter.
Uitzetten en oprollen deed ik altijd alleen.
Dat gaat prima, met het opstapje in het midden kon ik er net bij om het middelste klittenband vast te zetten.
Voordelen: Veel lichter dan een cassetteluifel. Erg makkelijk schoonmaken, je kunt de luifel vertikaal langs de caravan laten hangen.
Op de laatste caravan en nu op de camper hebben we een cassetteluifel.
Nadelen: Zwaarder. Minder makkelijk schoonmaken.
Voordelen: Makkelijker uitzetten, en ietsje sneller ( scheelt niet veel) Hogere aanschafkosten.

Bij langere luifels dan 4,5meter is een zakluifel in het nadeel, door hanteerbaarheid.
Ik weet een grote caravan waar 2 zakluifels van ca 3 meter op zitten.
Is ook een optie.
Als gewicht geen probleem is zou ik bij 5 of 6 meter lengte absoluut kiezen voor een ( al dan niet elektrische) luifel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door AadB » zo 29 nov 2020 17:06

RE.gif

Voordelen: Hogere aanschafkosten mrgreen.gif

Voor de verkoper knipoog.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Hans 555 » zo 29 nov 2020 17:34

Onze vorige caravan had een zakluifel van Fiamma met een uitval van 2.25 meter, lengte 4 meter en een gewicht van 11 of 13 kg, dat laatste weet ik niet meer precies. Uitrollen en poten uitzetten deden wij met z'n tweeën, andersom ook met z'n tweeën. Maar de fiamma was ook door 1 persoon op te zetten en in te rollen. Nu bij de nieuwe hut een Thule 6300 besteld, lengte 4.50 meter, uitval 2,5 meter en een totaal gewicht van 33 kg. Voordeel van de Thule: door 1 persoon te bedienen. Succes bij jullie keuze. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Ron055 » zo 29 nov 2020 17:43

Oh ja, omdat je met een zakluifel afhankelijk bent van het horizontale deel van de daklijn, kom je bij de daklijn van sommige caravans nogal ongunstig uit met de max lengte van de zakluifel.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Hans 555 » zo 29 nov 2020 17:52

RE.gif
Dat is bij deze caravalair niet van toepassing.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Ab » zo 29 nov 2020 18:49

AadB schreef:
zo 29 nov 2020 17:06
RE.gif

Voordelen: Hogere aanschafkosten mrgreen.gif

Voor de verkoper knipoog.gif
Elk voordeel heb se nadeel.

mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door petronella » zo 29 nov 2020 21:34

Wij hebben ook beide gehad, nu een vaste dakluifel waar we erg blij mee zijn.
Wij vonden het erg lastig om de zakluifel van de caravan te halen als we de voortent wilde gebruiken.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door AadB » zo 29 nov 2020 21:40

RE.gif RE.gif
mrgreen.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23436
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door PD » zo 29 nov 2020 21:56

Ik heb geen ervaring met etuiluifels maar hoor medekampeerders wel vaak klagen dat oprollen/opbergen eigenlijk te zwaar is wanneer de luifel 4 meter breed of breder is. Ze rollen die dingen veelal met z'n tweeën op maar voor het laatste stuk is vaak slechts één opstapje beschikbaar en dan wordt het toch snel te zwaar (heb ik van horen zeggen) omdat het alsnog boven je macht is.
Een oplossing zou een tweede opstapje zijn, maar wie neemt dat nou mee ?

Sinds september hebben wij een cassetteluifel (6 meter breed en 3 meter uitval) en dat werkt verrassend eenvoudig en deze draait ook lekker licht in en uit. Echter moet je dit ding ook met z'n tweeën in- en uitdraaien omdat je de staanders enkele keren moet verzetten tijdens in- en uitdraaien. Daarnaast laten we deze niet los totdat ie vast zit aan de grond (met tenminste de PeggyPeg grondplaten)

Mijn voorkeur: cassetteluifel (op het dak).
Laatst gewijzigd door PD op zo 29 nov 2020 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door mrbullmastiff » zo 29 nov 2020 22:03

Wij hebben in het verleden altijd alleen een voortent gehad. In de tent hadden we op een gegeven moment zoveel spullen staan dat je een dag voor vertrek al moest beginnen opruimen. Met onze huidige caravan hebben we er bewust voor gekozen om geen voortent meer te nemen. We hebben een cassetteluifel op het dak en die bevalt ons heel erg goed.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door eurotrotter » zo 29 nov 2020 22:19

PD schreef:
zo 29 nov 2020 21:56
Echter moet je dit ding ook met z'n tweeën in- en uitdraaien omdat je de staanders enkele keren moet verzetten tijdens in- en uitdraaien.
Die begrijp ik effe niet;
Wij hebben een Thule 6200 op het dak en die zet ik in mn eentje op,met twee vingers in de neus.
Volgens de instructies van de V te R :
De luifel één meter uitdraaien,vervolgens de staanders uitklappen en schuin vooruit op de grond plaatsen.
Dan de luifel verder uitdraaien tot de luifel helemaal uitgedraait is ,en dan de staanders rechtop zetten,rafters er tussen en strak zetten
Mijn luifel is 4 meter breed,bedoel je dat jij van de ene naar de andere staander 2 meter meer moet lopen? dan heb je een punt. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23436
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door PD » zo 29 nov 2020 22:25

RE.gif
Met een uitval van 3 meter, plaatsen wij de staanders na 1 meter uitdraaien op de grond, daarna verplaatsen bij ca. 2 meter en uiteindelijk nog een keer bij 3 meter uitval. Zoals ik al schreef, wil ik bovendien niet dat mijn vrouw de luifel loslaat voordat deze vast staat.
Voor mij hoeft de 18 m2 geen parachute of zeilboot te worden knipoog.gif Bovendien is het samen zo gebeurd thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door eurotrotter » ma 30 nov 2020 11:40

RE.gif

Samen is t wel gezelliger,daar heb je gelijk in.
Maar echt noodzakelijk is t niet om met twee personen de luifel uit te draaien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door Wally » ma 30 nov 2020 12:05

RE.gif

Als het wind stil is niet.
Maar veel wind is er echter niet nodig om de luifel in een ongecontroleerde opwaartse beweging te krijgen.

Frans

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zakluifel of dakluifel of aan de wand?

Bericht door eurotrotter » ma 30 nov 2020 12:08

RE.gif
Dat klopt,maar dat is niet alleen met een luifel,als t wat te hard waait moet je ook niet aan je voortent beginnen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”