Thule cassetteluifel vastzetten ?
Thule cassetteluifel vastzetten ?
Door de keuze voor een jongebruikte Fendt Brillant 650 TF waarop een cassetteluifel is gemonteerd van 6 m breed en 3 m uitval, worden we nu min of meer "gedwongen" hier ervaring mee op te gaan doen.
Mijn vraag dan ook: waarmee deze luifel vast te zetten ?
Ik heb van PeggyPeg al ankerplaten gevonden maar met welke schroefharingen zetten jullie deze vast; is er een gewenste minimale lengte en voldoet kunststof voor de haringen of moeten we de metalen versie nemen ?
Voorts hetzelfde voor de stormbanden; worden daar kunststof schroefharingen voor gebruikt of uitsluitend de metalen versies waarbij ik ook relatief grote metalen Wurmi's heb gevonden maar dan moet ik volgens mij behalve de accuschroever ook een boormachine meenemen ?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bijgevoegd een plaatje van de cassette op de caravan:
Mijn vraag dan ook: waarmee deze luifel vast te zetten ?
Ik heb van PeggyPeg al ankerplaten gevonden maar met welke schroefharingen zetten jullie deze vast; is er een gewenste minimale lengte en voldoet kunststof voor de haringen of moeten we de metalen versie nemen ?
Voorts hetzelfde voor de stormbanden; worden daar kunststof schroefharingen voor gebruikt of uitsluitend de metalen versies waarbij ik ook relatief grote metalen Wurmi's heb gevonden maar dan moet ik volgens mij behalve de accuschroever ook een boormachine meenemen ?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bijgevoegd een plaatje van de cassette op de caravan:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Vorigjaar stond er een soortgelijke Fend tegen over ons. De luifel werd vast gezet met peggy peggs maar werd iedere avond in gedraaid, dat ging elektrisch. Stoelen en tafel gingen bij regen in de auto, met goed weer bleef alles buiten staan.
Nogmaals gefeliciteerd met jullie mooie caravan.
Nogmaals gefeliciteerd met jullie mooie caravan.
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Ik gebruik in de Peggy peg platen de korte schroefharingen. Drie is voldoende maar ik zet er vier haringen in. Voor de stormbanden gebruik ik de XL metalen Peggy Pegs.
Ik heb de luifel tot nu toe geen enkele keer in gedraaid bij wind. In juni hebben we in Limburg behoorlijk wat wind gehad maar de luifel stond prima.
Ik heb de luifel tot nu toe geen enkele keer in gedraaid bij wind. In juni hebben we in Limburg behoorlijk wat wind gehad maar de luifel stond prima.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Re.gif
Bij ons op exact dezelfde wijze.
Ik draai alleen ook de grote peggy's in de ankerplaten als de grond het toelaat en anders de peg en stop.
Ook de xl alu schroefharing voor aan de peggy stormbanden.
Ik monteer ook eigenlijk altijd de zij rafters die bij de zijwanden zitten en de rafter in het midden.
Zal niet zo stevig zijn als een unico luifel maar kan toch best wat wind hebben op die manier.
Bij ons op exact dezelfde wijze.
Ik draai alleen ook de grote peggy's in de ankerplaten als de grond het toelaat en anders de peg en stop.
Ook de xl alu schroefharing voor aan de peggy stormbanden.
Ik monteer ook eigenlijk altijd de zij rafters die bij de zijwanden zitten en de rafter in het midden.
Zal niet zo stevig zijn als een unico luifel maar kan toch best wat wind hebben op die manier.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Ik heb ook de lange kunststof Peggy's maar ik merk in deze droge maanden van het jaar dat de korte haringen al enorm veel weerstand geven.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Thule cassetteluifel vastzetten ?
Wij deden dat dus ook met deze. De speciale span lijnen schuif je in de rail waar een sunblocker oid in past.
Wel altijd met drie rafters!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
3 mtr uitval, dan heb je dus de 9200.
Naar verluid heeft die 9200 heeft ook de extra tension arms die ervoor zorgen dat rafters niet meer nodig zijn.
Ik gebruik bij de ankerplaten gewoon de korte kunststof Peggy's, ik heb ook de lange kunststof maar heb ze nog niet nodig gehad, je voelt vanzelf aan de manier hoe ze erin gedraaid worden door je accuboor of het gaat houden of niet.
Voordeel van het originele Peggy peg spul is dat er een soort borg oer bij zit die je naar beneden kunt draaien als de schroefharingen er eventueel niet geheel ingedraaid kan worden.
Voor de stormbanden gebruik ik de grote alu Peggy's, die hebben het voordeel dat je het kunststof oog waarin je de veren bevestigd van de syromband naar beneden kunt verplaatsen als de grote schroefharingen er eventueel niet geheel ingedraaid kan worden.
Dat heeft als voordeel dat de kracht onder op de haring komt en niet bovenop de haring die niet geheel in de grond is gedraaid, dat heb ik al meerdere keren gebruikt.
Jij met je kennis over krachten en armen begrijpt dat dit systeem een voordeel is.
Het grote voordeel tov de Wurmi's (waarbij je de harpsluiting gebruikt om de staander vast te schroeven) is dat je deze ankerplaats open kunt schuiven en dan zo de staander kunt loshalen.
De ankerplaat blijft in de grond waardoor je ook weer makkelijk de poot kunt neerzetten en vergrendelen als je de luifel weer uitschuift.
De Wurmi's zien er dan wel wat beter uit....., je draait ze in de grond (als dat geheel lukt) en bevestigd met de harpsluiting de staander eraan waardoor je ze eigenlijk niet ziet.
Je vraag over de boormachine kan ik niet beantwoorden, ik kan me voorstellen dat voorboren in een ijzige ondergrond nodig is maar dan kun je toch ook beter de Haba's pakken denk ik.
Of zou dat voorboren ook werken in rotsgrond?
Naar verluid heeft die 9200 heeft ook de extra tension arms die ervoor zorgen dat rafters niet meer nodig zijn.
Ik gebruik bij de ankerplaten gewoon de korte kunststof Peggy's, ik heb ook de lange kunststof maar heb ze nog niet nodig gehad, je voelt vanzelf aan de manier hoe ze erin gedraaid worden door je accuboor of het gaat houden of niet.
Voordeel van het originele Peggy peg spul is dat er een soort borg oer bij zit die je naar beneden kunt draaien als de schroefharingen er eventueel niet geheel ingedraaid kan worden.
Voor de stormbanden gebruik ik de grote alu Peggy's, die hebben het voordeel dat je het kunststof oog waarin je de veren bevestigd van de syromband naar beneden kunt verplaatsen als de grote schroefharingen er eventueel niet geheel ingedraaid kan worden.
Dat heeft als voordeel dat de kracht onder op de haring komt en niet bovenop de haring die niet geheel in de grond is gedraaid, dat heb ik al meerdere keren gebruikt.
Jij met je kennis over krachten en armen begrijpt dat dit systeem een voordeel is.
Het grote voordeel tov de Wurmi's (waarbij je de harpsluiting gebruikt om de staander vast te schroeven) is dat je deze ankerplaats open kunt schuiven en dan zo de staander kunt loshalen.
De ankerplaat blijft in de grond waardoor je ook weer makkelijk de poot kunt neerzetten en vergrendelen als je de luifel weer uitschuift.
De Wurmi's zien er dan wel wat beter uit....., je draait ze in de grond (als dat geheel lukt) en bevestigd met de harpsluiting de staander eraan waardoor je ze eigenlijk niet ziet.
Je vraag over de boormachine kan ik niet beantwoorden, ik kan me voorstellen dat voorboren in een ijzige ondergrond nodig is maar dan kun je toch ook beter de Haba's pakken denk ik.
Of zou dat voorboren ook werken in rotsgrond?
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Hoe bevestig je de zijwanden dan?
Ik heb de Thule 6200,en voor de bevestiging van de zijwanden heb je juist de rafters nodig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
RE.gif
Met een rafter, logisch.
Voor de stevigheid heb je geen rafters nodig.
Laatst was er in een ander draadje over luifels een opmerking dat de 9200 ook die Tension arms heeft, vandaar.
Maar als je geen zijwand hoeft of wilt bevestigen heb je dus helemaal geen rafter nodig.
Juist die zijwanden maken een cassetteluifel lelijk, vind ik.
Wij hebben er wel een om te gaan gebruiken in geval van regen en/of wind maar gelukkig nog niet hoeven gebruiken.
Met een rafter, logisch.
Voor de stevigheid heb je geen rafters nodig.
Laatst was er in een ander draadje over luifels een opmerking dat de 9200 ook die Tension arms heeft, vandaar.
Maar als je geen zijwand hoeft of wilt bevestigen heb je dus helemaal geen rafter nodig.
Juist die zijwanden maken een cassetteluifel lelijk, vind ik.
Wij hebben er wel een om te gaan gebruiken in geval van regen en/of wind maar gelukkig nog niet hoeven gebruiken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
RE.gif RE.gif
Een cassetteluifel is al niet onze eerste keuze en met die zijwanden vinden we het echt verschikkelijk maar wie weet kopen we er één bij wanneer de casseteluifel alsnog bevalt. Mogelijk ook een sunblocker maar dat gaan we eerst ervaren met 3 meter uitval; bovendien heb ik die nog niet op 6 meter breedte kunnen vinden.
Een cassetteluifel is al niet onze eerste keuze en met die zijwanden vinden we het echt verschikkelijk maar wie weet kopen we er één bij wanneer de casseteluifel alsnog bevalt. Mogelijk ook een sunblocker maar dat gaan we eerst ervaren met 3 meter uitval; bovendien heb ik die nog niet op 6 meter breedte kunnen vinden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Thanx, ik heb het spulletje zojuist bij Obelink besteldArnoM schreef: ↑ma 14 sep 2020 06:473 mtr uitval, dan heb je dus de 9200.
Naar verluid heeft die 9200 heeft ook de extra tension arms die ervoor zorgen dat rafters niet meer nodig zijn.
Ik gebruik bij de ankerplaten gewoon de korte kunststof Peggy's, ik heb ook de lange kunststof maar heb ze nog niet nodig gehad, je voelt vanzelf aan de manier hoe ze erin gedraaid worden door je accuboor of het gaat houden of niet.
Voordeel van het originele Peggy peg spul is dat er een soort borg oer bij zit die je naar beneden kunt draaien als de schroefharingen er eventueel niet geheel ingedraaid kan worden.
Voor de stormbanden gebruik ik de grote alu Peggy's, die hebben het voordeel dat je het kunststof oog waarin je de veren bevestigd van de stormband naar beneden kunt verplaatsen als de grote schroefharingen er eventueel niet geheel ingedraaid kan worden.
Dat heeft als voordeel dat de kracht onder op de haring komt en niet bovenop de haring die niet geheel in de grond is gedraaid, dat heb ik al meerdere keren gebruikt.
Jij met je kennis over krachten en armen begrijpt dat dit systeem een voordeel is.
Verder heb ik nog een heel arsenaal dikke rotspennen voor het geval de Peggy's een keer de grond niet ingaan en ook nog een paar "mammoet" haringen met ringen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Een sunblocker op de hele lengte is ook helemaal niet nodig, met zo'n werkbare lengte heb je zat aan een mtr of 4/4,5 sunblocker, wij hebben 5 mtr luifel met 4 mtr sunblocker.
Als je dan de sunblocker gebruikt zoals het op de plaatjes van Thule staat, schuin naar beneden afgespannen dus, dan kun je nog gewoon langs de sunblocker naar de deur lopen.
Vergeet niet je alu uitschuifbare stokken mee te nemen die je bij je tarp gebruikt, dit om de sunblocker horizontaal af te spannen, dat bevalt ons veel beter dan schuin naar beneden.
Ook met 3 mtr uitval ga je een extra doek nodig hebben als de zon gaat zakken tegenover je caravan, op een gegeven moment loopt de schaduwlijn naar je banden of nog hoger waardoor er echt geen schaduw meer te vinden is.
Overigens is het onder de sunblocker wel duidelijk iets warmer dan in de luifelschaduw.
RE.gif
Rotspennen heeft een goed voorbereide kampeerder altijd bij zich.
Hopelijk kunnen we ooit weer eens naar gebieden waar we die nodig hebben.
Volgende x moet ik de scheerlijnen van de sunblocker wat verder weg zetten, dan kan het geheel wat strakker gespannen worden.
Als je dan de sunblocker gebruikt zoals het op de plaatjes van Thule staat, schuin naar beneden afgespannen dus, dan kun je nog gewoon langs de sunblocker naar de deur lopen.
Vergeet niet je alu uitschuifbare stokken mee te nemen die je bij je tarp gebruikt, dit om de sunblocker horizontaal af te spannen, dat bevalt ons veel beter dan schuin naar beneden.
Ook met 3 mtr uitval ga je een extra doek nodig hebben als de zon gaat zakken tegenover je caravan, op een gegeven moment loopt de schaduwlijn naar je banden of nog hoger waardoor er echt geen schaduw meer te vinden is.
Overigens is het onder de sunblocker wel duidelijk iets warmer dan in de luifelschaduw.
RE.gif
Rotspennen heeft een goed voorbereide kampeerder altijd bij zich.
Hopelijk kunnen we ooit weer eens naar gebieden waar we die nodig hebben.
Volgende x moet ik de scheerlijnen van de sunblocker wat verder weg zetten, dan kan het geheel wat strakker gespannen worden.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Ik zit liever droog onder een luifel met een lelijke zijwand dan nat onder een design luifel zonder zijwand. .
Meestal doe ik er niet gelijk een zijwand aan,maar wel de rafter,zodat ,wanneer nodig,ik er de zijwand zo in kan schuiven.
In het dak van mijn caravan zit een "knik"zodat de luifel daar ook ophoudt en een evt zijwand daar direct langs de deur loopt.
Ik heb dit opgelost door van mijn oude luifel een kwart te hebben afgeknipt en daar een pees aan late naaien;ik schuif nu eerst het stuk luifel in de peesgoot op de caravan,vervolgens de rafter op de pees die dwars op de peesgoot loopt en klik vervolgens de rafter in de luifel en in de goot.
Héél lelijk,maar wel héél effectief.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Super idee,
Wilde eigenlijk de huidige zijkanten namaken in schaduw/wind doek voor de zuidelijke vakanties ( wat je per meter kunt kopen van de rol ) maar dit is ook briljant.
Wilde eigenlijk de huidige zijkanten namaken in schaduw/wind doek voor de zuidelijke vakanties ( wat je per meter kunt kopen van de rol ) maar dit is ook briljant.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport
Re: Thule cassetteluifel vastzetten ?
Wij hebben ook de 9200 luifel. Ik bevestig deze op de peggy peg platen. De platen zelf zet ik vast met een haring afhankelijk van type ondergrond.
Ik heb ook de haba schroefharingen, maar in tegenstelling tot anderen hier op het forum vind ik deze vrij waardeloos.
In zand/gras grond doen deze helemaal niets. In de rotsgrond in Spanje en Kroatië kreeg ik ze met veel moeite de grond in gedraaid (met accu schroefmachine), eruit ging echter zo makkelijk dat ik me afvraag of het enig nut had gehad mocht het nodig zijn geweest.
Ik gebruik de originele thule stormbanden welke je in poot van de luifel kan bevestigen. Onze 9200 laten we gerust staan als het behoorlijk waait.
Enige nadeel is wel dat je het binnen dan wel hoort 'tokken'. Overdag niet zo erg, in de nacht toch wel vervelend.
We hebben ook een Verona gehad, maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de opzetsnelheid en toepassing van de 9200 luifel. De verona vond ik maar een onding.
Ik heb ook de haba schroefharingen, maar in tegenstelling tot anderen hier op het forum vind ik deze vrij waardeloos.
In zand/gras grond doen deze helemaal niets. In de rotsgrond in Spanje en Kroatië kreeg ik ze met veel moeite de grond in gedraaid (met accu schroefmachine), eruit ging echter zo makkelijk dat ik me afvraag of het enig nut had gehad mocht het nodig zijn geweest.
Ik gebruik de originele thule stormbanden welke je in poot van de luifel kan bevestigen. Onze 9200 laten we gerust staan als het behoorlijk waait.
Enige nadeel is wel dat je het binnen dan wel hoort 'tokken'. Overdag niet zo erg, in de nacht toch wel vervelend.
We hebben ook een Verona gehad, maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de opzetsnelheid en toepassing van de 9200 luifel. De verona vond ik maar een onding.
Momenteel weer caravan- en camperloos….