Te klein front in nieuwe luifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
marcel59
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 2 sep 2020 10:43

Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door marcel59 » di 8 sep 2020 10:29

Hallo,

Wij hebben een nieuwe luifel gekocht bij onze caravan Chateau Calista 450 maar nu lijkt het dat het front van de luifel veel kleiner is dan de caravan.
Desgevraagd bij de dealer terug geweest maar deze beweert dat dit normaal is, ook na ruggespraak met de leverancier.
Als ik de afstand meet tussen de stangen op/aan de caravan meet ik 4,5mtr, en als ik de afstand bij het front meet, meet ik 4,15 mtr.
Het betreft hier een standaard luifel met de juiste omloopmaat.
Kan iemand mij vertellen of het juist is wat de dealer beweert.

Groet

Marcel
20200710_163220_resized.jpg
20200710_163203_resized.jpg

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door Trina » di 8 sep 2020 12:40

Zit er aan de rechterkant niet een soort van driehoek aan de tent?
Moeilijk te zien op de foto.
Het dak zit goed en zo te zien, de linker zijkant ook.
De rechter zijkant loopt schuin omhoog.
Vandaar de vraag om de driehoek.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door Erwin1987 » di 8 sep 2020 13:06

Slik rand staat bijna rechtop op de eerste foto, is de tent zelf wel de goede maat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door MarcoC » di 8 sep 2020 13:29

Mijn eerste reactie is "hij is te klein", na de opmerking van Erwin lijkt dit inderdaad ook zo. De slikrand hoort deels op de grond te liggen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Citrorob

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door Citrorob » di 8 sep 2020 13:34

Hoe zit de slikrand links? Ik kan het niet goed zien op de foto's.
Zit de tent wel goed in het midden?

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door Knaus440 » di 8 sep 2020 14:34

Ik zou ook zeggen dat de voortent te klein is, de slikranden zitten echt te hoog.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

marcel59
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 2 sep 2020 10:43

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door marcel59 » di 8 sep 2020 14:47

Hallo,

Aan de rechterkant zit idd een driehoek en deze is passend als de luifel is gespannen.
De foto's zijn gemaakt toen deze luifel er 15 minuten aanhing, zoals je ziet zit ie nog iets te veel naar links, zodat de slicks nog te hoog zitten.
De maat van de luifel is 3x nagemeten en deze klopt met het label, ook de omloop klopt. Mij is gezegd dat het doek nog iets uit zal rekken.
Maar mijn probleem is dat de luifel zo scheef loopt aan de rechterzijde, en dat de stokken die erbij geleverd zijn eigenlijk te groot/lang zijn voor de voorkant van de luifel.

Groet

Marcel

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door BertJan » di 8 sep 2020 14:52

de tent is voor de dorema die is de juiste maat 875-900, echter had een ander merk beter gepast, de chateau 450 heeft een maat van 900 en dit valt in het uiterste van deze dorema tent. met goed uitspannen lukt het wel de tent goed op te zetten, maar hij zit op het randje.
je vraag ging over het taps naar voren teruglopen van een tent, dit is volstrekt normaal, isabella heeft dit meestal het extreems, juist door dit taps naar voren toelopen is de tent netjes strak op te zetten.

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door EricS » di 8 sep 2020 15:01

Eerste indruk was voor mij ook dat het te klein zou zijn..

Als je aangeeft dat de luifel nog niet goed in de rail zit zou ik daar eerst mee beginnen. Zorg dat links en rechts slikrand gelijk hoog van de grond af staan, zou ongeveer 15 - 20 cm vanaf de elastiek ogen moeten zijn.
Zet daarna je buitenste stokken op goede hoogte, dat doe je door de naad grijs /blauw vrijwel horizontaal te laten zijn. Hiermee trek je ook de zijwand mooi strak.
IK denk dat ik snap wat je vraag is...het lijkt of de breedte van de voorzijde van je luifel (je blauwe bies) aanzienlijk minder breed is dan het grijze gedeelte wat in de pees van het dak zit. Nu is hij aan de achterzijde mooi uitgelijnd en aan de voorzijde staat het geheel erg schuin.

In dit geval zou ik de beide buitenste staanders in zn geheel iets naar rechts (voorzijde) verplaatsen. Krijg je het ook achter iets schuin en voor iets minder schuin...
ps, je stokken zijn toch niet te lang? die kan je toch inkorten/afstellen?
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

marcel59
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 2 sep 2020 10:43

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door marcel59 » di 8 sep 2020 16:30

Hallo,

Dank voor jullie reacties.
Deze antwoorden kreeg ik ook van de dealer en leverancier.
Als de luifel juist opgespannen is zit ie ook wel goed en strak en ik heb de tip gekregen om de stokken maar in te korten.
Blijft toch lastig te accepteren temeer daar ik nergens een tent of luifel aan een caravan zie zitten die zo scheef loopt als onze nieuwe luifel.
Laat het nog even sudderen.

Nogmaals bedankt, groet
Marcel

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door Gemineye » di 8 sep 2020 16:43

Misschien nog even duidelijkere foto’s als het geheel eenmaal helemaal staat? Ik kan me er op basis van je foto’s hierboven nu niet echt een beeld van vormen eerlijk gezegd..
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door BertJan » di 8 sep 2020 17:04

op de foto lijkt de stok een goud verzinkte te zijn, deze heeft dorema niet meer, misschien is er een "voorraad" te groot frame geleverd. een zaag zetten in een staal frame is niet handig, gaat roesten. misschien als tijdelijke oplossing.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Te klein front in nieuwe luifel

Bericht door Micky » di 8 sep 2020 20:01

zeker niet elke tent past netjes aan een caravan met zo'n knik in het dak, ditzelfde geldt voor kip caravans en nog een aantal

Dat uitrekken slaat nergens op, die luifel moet nu passen...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”