Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Reisben » za 29 aug 2020 14:02

In een vorige post (voortent: een misser) heb ik verteld hoe de aanschaf van een nieuwe voortent bij de eveneens nieuwe Knaus Sport een miskleun werd. Door mijn onoplettendheid was de tent een maat te klein. Dom, dom, dom.

In hetzelfde verhaaltje heb ik gesuggereerd dat de volgende voortent wel eens een Walker zou kunnen worden omdat dat merk een heel mooi omloopmaatregime heeft. Schreef ik niet dat je eigenlijk een merk voortent bij een omloopmaat zou moeten zoeken in plaats van een omloopmaat van een gekozen merk? Nu, dat zou allemaal anders lopen.

De laatste weken op de camping in Drente, afgelopen voorjaar, kwam een echtpaar naast ons staan. Nauwelijks geïnstalleerd draaide de man de Thule luifel uit en even later zaten ze aan een biertje en een wijntje in de schaduw te genieten.

Mijn ega zag het aan en vertrouwde mij toe dat dit toch wel heel riant was en dat dit ideaal zou zijn als we maar een enkel nachtje op een camping zouden blijven. Geen gedoe met tenten, frames, haringen en scheerlijnen maar even zwengelen en klaar.

We filosofeerden samen nog wat verder. Een vaste luifel betekent 30 kilo extra gewicht op de caravan, was mijn argument. Met één of twee zijpanelen uitgerust al bijna ideaal, riep mijn vrouw. Maar wel een kleiner nuttig oppervlak in de voortent, wist ik er tegenin te brengen. Daar kwam geen reactie op. En waarom draaien zoveel caravanners en camperaars hun luifel niet uit als ze kort op een camping verblijven, riep ik nog. Want dát is mij niet duidelijk, net zo min als het indraaien van de luifel als er regen wordt voorspeld. Maar wie weet zou de tijd mij dit leren…

We wogen af hoe we in de nabije toekomst dachten te gaan kamperen. Stel dat Europa weer aan onze voeten zou liggen in september, oktober, dan zouden we weer lekker door Frankrijk en Spanje willen trekken, kalm aan, leuke campings selecteren en misschien weer voor langere tijd ergens aan de zuidelijke Costa’s de winter uitzitten. We wilden een luifel/voortent die snel op te zetten zou zijn, ook als we maar één nachtje zouden blijven. Maar het moest ook mogelijk zijn om in een afgesloten tent op koudere dagen een potje te kunnen koken of om ’s avonds nog even in de luie Crespo een beetje te kunnen lezen.
De Dorema Multinova kwam een heel eind tegemoet aan ons wensenpakket maar de miskoop van een te kleine omloopmaat maakte mij een beetje kopschuw. En zie: op de Facebookgroep “Kamperen met de Caravan” zie ik een vraag voorbij komen of een Dorema maat 10 niet beter past aan de Knaus 450 FU dan de aanbevolen maat 11, want deze is niet mooi af te spannen, aldus de reactie. Verlucht met foto’s van een overduidelijk te ruime tent. Onze maat 10 stond op zijn tenen, ook niet goed af te spannen. Dit staaft mijn argument dat je een merk tent bij een omloopmaat moet zoeken en niet een omloopmaat van een merk.

Toen eind juni voor ons de tijd aanbrak om de caravan in te pakken en hem naar de stal te rijden, waren we het er over eens. Onderweg naar de stalling in Almere zouden we via de Knausdealer in Hoogeveen rijden. Daar zou een Omnistor 6300 van 3,5 meter gemonteerd worden. En zo geschiedde.

Het is een beetje toeval natuurlijk dat de 3,5 meter luifel op de Knaus 450 FU precies het raampje van het toilet vrij laat en het zijraam achter, links van de deur, precies insluit. Geen zijpanelen midden over een raam. In overleg met de monteur konden we de luifel zo ver als mogelijk naar achteren laten monteren waardoor een en ander zo mooi paste. Enkel het extra serviceluik onder het zijraam zal door een zijpaneel minimaal geblokkeerd worden. Maar dan is toegang tot de bergruimte via de zitting nog mogelijk.

Bij deze dealer wist ik een prospectus van Thule te bemachtigen. Alles over luifels, luifelpanelen, luifeltenten, stormbanden en meer, was er in te lezen.
Bij de welbekende heer O te W hadden wij, op zoek naar een nieuwe Walker voortent, zijn ‘straat’ met luifels gezien. Tijdens onze brainstormmomenten over het aankleden van de luifel bedachten we dat de luifel met de bekende losse panelen uitgerust kon worden of toch met een voortent van Thule. En ook kun je nog kiezen uit de Thule-eigen panelen of de panelen van ‘derden’ zoals Obelink of Coppens. Vooral het prijsverschil tussen ‘eigen’ en ‘derden’ is opvallend maar er is dan ook een waarneembaar, vanzelfsprekend kwaliteitsverschil.

Thule is niet wat je noemt een low budget merk. Dus meimerden wij over de investering, over de voor- en nadelen van panelen en over tenten. Ook besloten we de aanschaf van de voortent nog iets voor ons uit te schuiven, ooit heb ik geleerd dat je niet rijk wordt van geld uitgeven. Nauwelijks een geldig argument in dit geval, maar goed.

Eind augustus naderde het kampeernaseizoen. Wij hakten de knoop door en besloten voor de Thule Residence G3 te gaan. De eenvoudiger Blocker G2 panelen worden minder robuust verbonden, onderling en aan het luifelframe, dat zagen wij als nadeel. De Venduta prijst zichzelf uit onze markt, hij is zelfs niet verkrijgbaar voor onze kleine 3,5 meter luifel, maar dat terzijde, de Panorama heeft geen ‘deuren’ in het voorpaneel, de Quick Fit heeft wat opberg/opvouw nadelen, de Residence was dus het beste alternatief.
Wat we nog moesten doen was de hoogte van de caravan opmeten, maatgevend voor een goed passende tent is de afstand tussen onderkant luifel en de grond. Wij maten 2,48 meter, dus tentmaat L.
Even schrokken we: mogelijk vanwege de extra interesse voor caravans en luifels van de Nederlandse vakantiegangers was in Winterswijk de juiste maat Residence niet op voorraad. Noch in de winkel, noch op het net. Beetje paniek!
Dus zoeken op het grote net. En zie, in Asten, bij de firma V was onze maat op voorraad, aldus de website. Voor de zekerheid toch even gebeld, websites zijn zelden, nooit(?), up-to-date. Vertrouwen is goed, controleren is beter, zei mijn grootvader altijd, als motivering voor ons belletje, de zijpanelen konden meteen worden afgestuurd, het frontpaneel zou enkele dagen later nagestuurd worden, die moest ergens uit een magazijn komen. Uit voorzorg, de caravan stond al op in de inpakhoek van de stalling, voor het bezorgadres het adres van de camping opgegeven. Toen we ons meldden bij de receptie lag er een groot pak op ons te wachten. Ik schrok van het gewicht en het formaat! Dat waren dan nog maar de zijpanelen!

Wat valt op? De Thule 6300 is een fraaie luifel! Door de jaren heen heb ik goede ervaringen opgedaan met hun spullen zoals fietsdragers en dakdragers, wat betreft degelijkheid en gebruikersgemak. Zo ook met de luifel. We hadden al twee Tension Arms besteld, de korte spanarmen die tussen de voorlijst en de knikarm geplaatst kunnen worden. Bij de 6300 tot 3,5 meter lengte worden deze Arms niet standaard geleverd, het is dan een accessoire. Ondanks mijn technische achtergrond moest ik even piekeren hoe ze gemonteerd moesten worden, maar dan blijkt ook hier weer: doordacht, stevig en eenvoudige bediening.
Wel een aandachtspuntje: in de Arm is één boutje als inbus (binnenzeskant) uitgevoerd en één als Torx. Beetje onlogisch en de onhebbelijkheid van deze bouttypes is dat je er een passend bitje bij moet hebben. Er valt niet echt mee te sjoemelen zoals je dat met een gewone schroevendraaier en kruiskop nog wel kunt.

En dan de zijwanden. Deze worden als set van twee, een linker en een rechter zijwand geleverd. Het voorpaneel is een op zichzelf staande bestelling. Saillant detail, bij het voorpaneel komt ook een tochtslip om de opening onder de caravan mee af te sluiten.
De zijwanden voor de 6300 zijn in feite eenvoudig te bevestigen al is het de eerste keer toch een beetje puzzelen. De twee dozen waarin de wanden en de aluminium profielen zijn verpakt bevatten vele onderdelen die je even je eigen moet maken. Een deel van de onderdelen is overbodig, die zijn bestemd voor een Thule 6002 of 6900. Maar als het kwartje valt is montage eenvoudig. En het spul is niet alleen aardig gewichtig, het oogt en voelt ook degelijk!

De voorwand kwam een paar dagen na de zijwanden, maar ook netjes afgeleverd op de camping. Voorwand gemonteerd, met kunststofprofielen de zijwanden met het front gekoppeld. Zelfs de grijze gordijnen hebben we opgehangen dus we zitten met storm en regen heerlijk droog in een mooie, knusse voortent/aangeklede luifel.

En wat opvalt is dat de boel gewoon past! Na het debacle van de te kleine Dorema, de zoektocht naar een passende voortent en de avonturen van Chris (maar weer eens omloopmaten) ben ik happy met de Thule. Mooi weer? Luifel uit. Kort verblijf? Luifel uit. Winderig? Zijwand erin. Langer verblijf? Voorwand erbij.
Nog een voordeel: de voorwand en zijpanelen gaan in nette tassen in de auto, frame-delen en al. We moeten nog ervaren hoe het bevalt als we werkelijk gaan trekken met de Thule maar ik ben hoopvol en positief gestemd.

Maar wie ben ik…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

workel

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door workel » za 29 aug 2020 15:48

RE.gif
Leuk verhaal om te lezen.
Metname het snelle in en uitdraaien was voor ons ook een reden om op onze nieuwe Knaus een Thule 6300 te laten monteren ipv een Unico Torino.
Voor de meivakanties gebruiken wij een voortent.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Abve » za 29 aug 2020 17:59

RE.gif

Inderdaad. De blijheid en tevredenheid spat er vanaf!
Leuk om te lezen hoe zo’n proces bij jullie is gegaan om tot een besluit te komen waar je blij van wordt.

Wij meenden 2 jaar geleden dat we op de nieuwe caravan geen Omnistore meer wilden en kochten een boogluifel van Fortex.
Voor de koudere en natte perioden ideaal maar vooral in de zomer als we veel trekken, misten we het gemak van de Omnistore.

Daarom dit jaar ook weer een 6300 laten monteren.
We hebben er al weer veel plezier van gehad!

Ik hoop dat het jullie ook zo vergaat thumbup.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door peterh » ma 31 aug 2020 14:32

wij hebben ook een 6300 besteld, wordt volgende week gemonteerd.
ondertussen bij de firma O. te W. een rainblocker zijwand en voorwand van 1,5 meter gekocht.
bij de zijwand zit een plastic zak met allerlei accessoires.
lijkt ons, dat de inhoud van deze zak een standaard voor meerdere modellen is.
moet er voor de 6300 nog iets aan de luifel worden bevestigd voor de rafters?
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Bart » ma 31 aug 2020 15:08

Toen wij de thule 6300 kochten konden wij de rafters zo plaatsen.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

pietvwinden
Berichten: 5
Lid geworden op: do 3 mei 2018 14:11

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door pietvwinden » ma 31 aug 2020 15:19

Welke maat voorwand heb je gekregen, ik kom er maar niet achter (heb dezelfde caravan en dakluifel)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Reisben » ma 31 aug 2020 20:08

@pietvwinden
Piet, de Residence G3 bij een hoogte van 2,48 meter tussen onderkant luifel en de grond is maat L. Daar komt een voorwand bij van maat S-XL, die is dus passend voor zijwanden S, M, L en XL.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Reisben » ma 31 aug 2020 20:15

@peterh
Ik denk dat je de bijgevoegde papieren instructie er even bij moet pakken, zoals ik schreef: de Residence zijwanden komen ook met onderdelen voor de 6002 en 6900 modellen. De Luifel 6300 is blijkbaar volgens de nieuwste inzichten van Thule gebouwd, daar hoef je, naast het blokje waar de aandrukstang in haakt niets extra te monteren. Maar de instructie is daar luid en duidelijk over.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door myalexx » ma 31 aug 2020 20:48

Mooi verhaal ben, fijn dat jullie gevonden hebben wat aan jullie wensen voldoet.
wij hebben nu een voortent waar 95% van de tijd de deuren / wanden niet gebruikt worden awhoea.gif
Dus kijken rustig naar alle mogelijkheden onder andere luifels en eventueel een omnistore..

Ik ben benieuwd hoe het bovenstaande er in werkelijkheid uitziet, heb je toevallig ook fotos haphop.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door hendrik38 » di 1 sep 2020 08:29

Wauw, even opgezocht op het www, maar leuke set die tent. Geeft veel mogelijkheden.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Daphne » di 1 sep 2020 08:47

Reisben schreef:
ma 31 aug 2020 20:15
Ik denk dat je de bijgevoegde papieren instructie er even bij moet pakken, zoals ik schreef: de Residence zijwanden komen ook met onderdelen voor de 6002 en 6900 modellen. De Luifel 6300 is blijkbaar volgens de nieuwste inzichten van Thule gebouwd, daar hoef je, naast het blokje waar de aandrukstang in haakt niets extra te monteren. Maar de instructie is daar luid en duidelijk over.
Veel plezier met het nieuwe gemak knipoog.gif en ik lees telkens dat bij de 6200 val alles extra gemonteerd moet worden, maar dat is bij onze luifel niet. Wij kunnen de G3 wanden zonder iets te monteren gebruiken. Wellicht heeft onze dealer de luifel wel compleet gemonteerd zoals het hoort.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door JanPunne » di 1 sep 2020 17:39

peterh schreef:
ma 31 aug 2020 14:32
wij hebben ook een 6300 besteld, wordt volgende week gemonteerd.
ondertussen bij de firma O. te W. een rainblocker zijwand en voorwand van 1,5 meter gekocht.
bij de zijwand zit een plastic zak met allerlei accessoires.
lijkt ons, dat de inhoud van deze zak een standaard voor meerdere modellen is.
moet er voor de 6300 nog iets aan de luifel worden bevestigd voor de rafters?
Deze 6300 is geheel compleet en de zijwand kan zonder extra benodigdheden bevestigd worden.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Chris » di 1 sep 2020 19:26

@ Reisben..

In mijn topic over omloopmaten is het slot wel verhelderend hoor.
Daaruit bleek dat de Torino luifels alleen in "Hele" maten bestaan, maar de voortent serie ook in tussenmaten bestaan....(dat wist ik effe niet...)
Dat zijn stapjes van 25 cm... 12,5 aan elke kant.
Maar, wat ik ook al heel vroeg in jou voortent drama topic schreef... altijd met de leverancier/fabrikant/atelier in overleg gaan over de juiste maat voor jou caravan...
En daar zat effe een probleempje bij jou..
Ik heb dat voorkomen door met het atelier van de tent waar wij aan denken overleg te plegen.
En die vroeg ook van alles aan specs over mijn hut.
Je bent er dus zelf bij om het goed te doen... als Bax mij verkeerd adviseert en de verkeerde maat tent levert zijn zij ook daarvoor verantwoordelijk.
Zo van Bakker.... blijf bij je eigen leest... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door erichendri » wo 2 sep 2020 00:07

Chris, ik lees regelmatig wel eens dat caravans met verzwaarde assen
een grotere omloopmaat hebben.
Komt vaak door de grotere banden/wielen onder andere.

Mooie set reisben, zou ook mijn keuze zijn.


Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

pietvwinden
Berichten: 5
Lid geworden op: do 3 mei 2018 14:11

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door pietvwinden » wo 2 sep 2020 09:17

Reisben schreef:
ma 31 aug 2020 20:08
@pietvwinden
Piet, de Residence G3 bij een hoogte van 2,48 meter tussen onderkant luifel en de grond is maat L. Daar komt een voorwand bij van maat S-XL, die is dus passend voor zijwanden S, M, L en XL.
Bedankt Reisben! thumbup.gif

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door moyzo » wo 7 okt 2020 19:47

Ik zat net op de site van die grote kampeershop in het Oosten van het land te snuffelen naar de residence en zag daar een hele duidelijke instructievideo voor de 1e keer die al veel van onderstaand verhaal verduidelijkt.
Nu zag ik dat het luifeldoek geklemd wordt in het zijprofiel. Dat ziet er strak en water/winddicht uit. Ben nu ook benieuwd of het in de praktijk ook stevig blijft zitten met veel wind en/of regen.

Nu ik dit zo zie ga ik twijfelen: toch maar een residence kopen of de bestaande vernieuwen. Nadeel: wel een hele grote uitgave maar lijkt me wel een super luifelvoortent.
Wij hebben drie jaar geleden bij diezelfde firma een complete set van hun queen serie gekocht maar omdat de luifel van de nieuwe caravan 25 cm smaller is moet ik toch een nieuwe voorwand kopen. Heb al bedacht deze zelf smaller te maken maar dat gaat hem niet worden.
Aan de andere kant twijfel ik: We hebben hem drie keer kort opgezet ( om uit te testen in voorjaar een paar dagen) in de weekenden gebruiken we alleen de luifel ( of soms helemaal niet) en in het zuiden hoogstens een zijwandje.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Reisben » zo 11 okt 2020 13:06

Twijfelen is niet erg, Moyzo, inderdaad is de G3 een behoorlijke uitgave. Bij ons staat hij nu twee maanden op, geheel compleet. En naar meer dan volle tevredenheid. En ja, het luifeldoek wordt stevig aangeklemd door de profielen voor de zijwanden. Er is best al wel storm over onze luifel gegaan maar het geheel geeft nergens krimp. Ik denk dat het sterke punt van de G3 is dat je het luifeldoek extra aanspant als je de zijwandprofielen aanspant. Deze profielen hebben een soort telescoopconstructie met een spanveer erin. Je moet redelijk aan de slinger draaien om dit mechanisme te spannen. In combinatie met de stormbanden en alle haringen komt het geheel mij betrouwbaar over. Kwaliteit van de materialen, ritsen, afwerking, alles is bovengemiddeld als je mij vraagt. Wij zijn happy.
Er is één puntje van aandacht: de leverbaarheid van diverse onderdelen is op dit moment niet heel vlot. Zo wachten wij al een poosje op koppelprofielen waarmee je een sunblocker aan het voorpaneel van de G3 kunt koppelen. Maar dit probleem doet zich overal voor in deze tijd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door moyzo » ma 12 okt 2020 11:45

Dank je voor de reactie, dat klinkt dus zeer positief.
We hebben de video's nogmaals bekeken en de conclusie was: deze gaat op de verlanglijst.
Mocht Corona volgend jaar ons nog beletten om naar het warme buitenland te gaan dan gaan we hem zeker gelijk aanschaffen want daar gebruiken we meestal alleen de luifel en meer niet.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

zwartsenburg
Berichten: 6
Lid geworden op: do 4 okt 2012 13:33

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door zwartsenburg » ma 12 okt 2020 22:46

Mooi verhaal Reisben! Sinds begin juni andere caravan en dan kom je voor nieuwe keuzes te staan. Wil ik weer een luifel met uitritsbare wanden of gaan we voor het gemak van een cassetteluifel. Inmiddels Thule Omnistore 6300 laten plaatsen en nu heb ik de Residence G3 ook ook mijn verlanglijst en ben nu op zoek naar de meest voordelige aanbieding!
Veel fijne vakanties gewenst!
Mazda CX60 phev met LMC Maestro 490e, Thule 6300, Thule Residence G3, PowerXtreme X30, Alko ATC

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Reisben » di 13 okt 2020 10:22

Toen wij de Residence kochten hadden we meermalen gediscussieerd over wat wij zakengebeuren op de camping. Zo zijn de voortenten met de uitritsbare zijpanelen met kwart cirkel snit populair. Meerdere merken leveren zo een voortent. Het voordeel van zo'n tent is dat je altijd een beetje privacy hebt en wat beschutting. Met de 6300 en een zijpaneel G3 bereik je ook deze vorm van flexibiliteit, met het grote verschil dat je niet meer het dak op de grond moet leggen om in te vouwen. Daar zat bij ons een belangrijk argument voor de G3.
Er is een nadeel: de G3 wordt nooit groter dan de lengte van de luifel. En de luifel wordt bepaald door het rechte horizontale deel van het model van je caravan. Op onze Knaus Sport 450 FU past een 3,5 meter 6300, daarmee is je voortent dus beperkt tot 3,5 bij 2,5 meter. Voor ons tweeën acceptabel.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door moyzo » di 13 okt 2020 13:56

RE.gif Wij waren een 450 lengte gewend (zowel van de vorige omnistore als van de fiamma zakluifel die wij daarvoor hadden).
We moeten nu 25 cm inkrimpen maar ook het gezin is inmiddels gekrompen en zijn we ook nog maar met 2 over.

Als het aan mij lag dan zou ik de residence gelijk gaan kopen maar eerst maar eens wachten tot de caravan uit de fabriek via de dealer onze kant op mag komen en dan is het nog geen voorjaar dus alle tijd.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Reisben » ma 2 nov 2020 13:41

De luifel is ingedraaid en de Residence G3 is ingepakt. Na acht weken zat het seizoen erop. En acht weken zijn voldoende om de kwaliteit van de Residence te schatten. En wij schatten: prima ding, die G3.

Ik had al lang geleden geleerd dat een luifel onder afschot moet staan. Als het regent moet het water er vlot af kunnen stromen. Dat stond voor mijn gevoel een beetje haaks op het netjes opzetten van de G3, immers, de zijwanden verlangen door hun vorm een bepaalde stand van de luifel en het voorpaneel zou toch ook een beetje netjes, dus horizontaal, afgespannen moeten worden. Maar zoals vaak, in de praktijk viel het allemaal mee. Thule adviseert de zijpanelen met een waterpas langs de bovenkant van het raam horizontaal af te spannen. Ik heb de ene poot een tikje lager gezet dan de andere om dat afwateren te bevorderen. Eenmaal het voorpaneel afgespannen viel dat beetje schuinte nauwelijks op.

Het bewijs komt met een bui. Na de eerste stortbui bleek de tent geen water te verzamelen. Ongetwijfeld is de spanning op het luifeldoek daar debet aan. Als de liggers voor de zijpanelen in de voorlijst en de daklijst worden geplaatst moet de luifel flink gespannen worden om die liggers klem te trekken. Het luifeldoek is dan dermate strak gespannen dat water er geen zak in kan vormen, hoe zwaar de bui ook is.

Ook storm heeft de luifel met G3 overleefd al was het niet meer dan kortstondig een windje 8. Ik zat nog wel met een zakje met scheerlijnen die van de Dorema voortent waren overgebleven maar ook tijdens de storm zag ik geen functie voor de touwtjes. De Thule stormbanden zijn afdoende.

Wat viel op? De poten of moet ik zeggen staanders, worden opgeborgen in de voorlijst bij gesloten luifel. Daardoor is het formaat van de voetjes onder aan de staanders bepaald. Ze zijn dus niet heel groot. Dat is pas een probleem bij een langer durende regenbui. Aan de lage kant van de luifel stroomt water naar beneden, gedeeltelijk langs de staander. En onder, bij het voetje gekomen, spoelt dat water grond weg waardoor het voetje langzaam wegzakt.
De zijkanten van het luifeldoek wordt ingeklemd in de profielen van de zijpanelen. De storm had er geen vat op, geen gefladder van het doek of lekkage van water. Prima!

Ik heb al eens geschreven dat ik weiger zo’n schreeuwerig gekleurde Peggy Peg ankerplaat te gaan gebruiken maar nu ik mijn voetje zag wegzakken wilde ik toch wel iets doen. Van een zwarte kunststof broodplank heb ik vierkante plaatjes gezaagd, pakweg 12 bij 12 centimeter. Daar heb ik gaten in geboord om M8 slotboutjes door te steken waar de voetjes netjes op passen. Een dopmoer op de slotboutjes en het voetje is gefixeerd op het plaatje. Op elke hoek van de plaatjes een sleufgat waar vier haringen in passen. Zo zet je de plaatjes vast aan de grond, luifel geborgd tegen opwaaien.
Wat opviel was dat je gemakkelijk met de hamer de poot van de luifel beschadigd als je bijbehorende haringen door de gaatjes in het voetje de grond intikt. Heb je de voetjes aan de plaatjes gebout is dat risico volledig uitgesloten. Win, win.

De voetjes aan de aandrukprofielen die tegen de caravanwand steunen heb ik ook zulke plaatjes gegeven, dan kun je volstaan met twee gaten voor haringen die door het voetje en het plaatje gaan. De aandrukprofielen hoeven niet geborgd te worden tegen opwaaien maar enkel tegen verschuiven.

Thule levert bij de zijpanelen van de G3 mooie, stevige opbergtassen. Wat opviel was dat de zijpanelen in de tassen, compleet met de twee uit elkaar genomen aluminium profielen, best zwaar zijn. Dat is kwaliteit maar ook een puntje om rekening mee te houden. De tassen passen niet in de kofferbak van onze Hyundai omdat de wielkasten in de weg zitten. Maar op de achterbank vinden ze prima plek.

Per saldo zijn wij happy met de luifel 6300 en de Residence G3. Niet de goedkoopste maar wel een fraaie en hoogwaardige oplossing.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
DeHobbyist
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 21:28

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door DeHobbyist » ma 16 nov 2020 06:41

Heel erg leuk geschreven en bedankt voor je informatie en ervaringen.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Reisben » ma 16 nov 2020 10:21

Geen dank @deHobbyist,
Ik vind schrijven leuk, kamperen ook en dus vind ik schrijven over kamperen helemaal leuk.
Nu, in de winterstop, heb ik even pauze, daar moet ik nog iets op vinden want verhaaltjes zijn altijd te vertellen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door moyzo » ma 16 nov 2020 11:40

Je hebt ons ook overtuigd, we gaan hem bestellen.
De zijkanten zullen we wel regelmatig opzetten maar in z'n geheel zal dat alleen zijn voor een kleine week NL of als we volgend seizoen toch gebonden zijn aan Nederland omdat we nog niet naar het buitenland mogen. Vooral dat inklemmen van het doek en daardoor de stevige constructie spreekt ons erg aan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”