Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Hans 555

Re: Thule Omnistor 6300 met Residence G3 voortent

Bericht door Hans 555 » ma 16 nov 2020 11:59

Reisben schreef:
ma 2 nov 2020 13:41

Ik heb al eens geschreven dat ik weiger zo’n schreeuwerig gekleurde Peggy Peg ankerplaat te gaan gebruiken maar nu ik mijn voetje zag wegzakken wilde ik toch wel iets doen. Van een zwarte kunststof broodplank heb ik vierkante plaatjes gezaagd, pakweg 12 bij 12 centimeter. Daar heb ik gaten in geboord om M8 slotboutjes door te steken waar de voetjes netjes op passen. Een dopmoer op de slotboutjes en het voetje is gefixeerd op het plaatje. Op elke hoek van de plaatjes een sleufgat waar vier haringen in passen. Zo zet je de plaatjes vast aan de grond, luifel geborgd tegen opwaaien.
Wat opviel was dat je gemakkelijk met de hamer de poot van de luifel beschadigd als je bijbehorende haringen door de gaatjes in het voetje de grond intikt. Heb je de voetjes aan de plaatjes gebout is dat risico volledig uitgesloten. Win, win.

Dat had ik nou ook, die vreselijke kleuren van die Peggy Peg ankerplaatjes. Je hebt hier een mooi idee/oplossing neergelegd. En dit idee kan ook toegepast worden op de Fiamma luifels. Zodra onze hut er is ga ik dit idee ook toepassen. Bedankt Reisben. thumbup.gif
Soms is het niet anders.

Mazda6 met Bürstner Premio Limited 490 TS (in bestelling)

nonblond

Bericht door nonblond » ma 16 nov 2020 18:51

Vrijbuiter verkoopt grijze plaatjes voor over de voetjes. Gebruik ik al jaren en kost weinig.

moyzo

Bericht door moyzo » wo 25 nov 2020 16:09

Reisben schreef:
ma 16 nov 2020 10:21
Ik vind schrijven leuk, kamperen ook en dus vind ik schrijven over kamperen helemaal leuk.
Nu, in de winterstop, heb ik even pauze, daar moet ik nog iets op vinden want verhaaltjes zijn altijd te vertellen.
Ik schrijf ook graag. Wellicht een idee om van al je vakantie avonturen een online reisverslag dagboek bij te houden op pindat.
Ik maak al jaren een verslag waarbij ik automatisch een selectie van de foto's upload vanaf de telefoon van de desbetreffende vakantie. Alles wat ik door de jaren heen in plakboeken had genoteerd heb ik ook met terugwerkende kracht online geplaatst. Ook links van campings die we bezocht hebben incl. onze ervaring en degene die we onderweg bezocht en beoordeeld hebben voor een volgende keer zet ik erbij.
Op google maps maak ik een printscreen van de route die we gereden hebben per reisdag en plak ik ook als foto erbij. Een print van de tekst alleen en print van routes hebben we tegenwoordig in een dun mapje bij ons en de dikke plakboeken blijven thuis.
Pindat is een openbare site, je kunt off-line van alles invoeren. Onze gegevens en reizen zijn op privé gezet vanwege de vele foto's en alleen toegankelijk voor mensen die ik uitnodig met een toegangscode.
Na 2 hele dikke plakboeken die we altijd mee sleepten met daarin alle info behalve de foto's is dit ideaal, toch overal inzichtelijk, leuk terug kijken en leuk als je onderling met medekampeerders ervaringen uitwisselt ( want alles onthouden is toch wel gecompliceerd)
BMW 320 EDE & Knaus Sudwind 500 EU 60 years Enduro 505 FL / Li-ion Enduro LI1230

Reisben

Bericht door Reisben » zo 29 nov 2020 14:23

@Moyzo,
Aardig wat je schrijft, er zijn toch meer gelijkgestemden.
Ik heb al heel wat verhaaltjes gepost op dit forum waarvan de serie "de nieuwe nomaden" nog te vinden zijn. Deze verhalen gaan over zes jaren overwinteren in Spanje. Andere verhalen over "wereldse reizen" zijn verdwenen, waarschijnlijk omdat ze niet allemaal met kamperen te maken hadden. De laatste verhaaltjes zijn dus iets korter geworden, iets over een winterse reis naar huis en voorjaar in Frankrijk. En natuurlijk "een Knaus is een Knaus als er Knaus opstaat"
Ik neem mij voor om weer te gaan schrijven als we met de caravan op pad kunnen, hopelijk komend jaar. Niet, dat het me nu ontbreekt aan inspiratie, verre van dat.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Jan Br

Bericht door Jan Br » zo 31 jan 2021 12:29

Be op zoek naar ervaringen met de Thule Residence en kom zo op jouw verhaal. Duidelijk verhaal en goede info waar ik wat mee kan. Twee vragen:

Ik vind het wel een aquarium, je zit aan alle kanten te kijk, heb je er ook op de een of andere manier gordijnen in?

Hoe is het met condensvorming in de voortent.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Executive AWD,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

eurotrotter

Bericht door eurotrotter » zo 31 jan 2021 15:13

Reisben schreef:
di 13 okt 2020 10:22
Toen wij de Residence kochten hadden we meermalen gediscussieerd over wat wij zakengebeuren op de camping. Zo zijn de voortenten met de uitritsbare zijpanelen met kwart cirkel snit populair. Meerdere merken leveren zo een voortent. Het voordeel van zo'n tent is dat je altijd een beetje privacy hebt en wat beschutting. Met de 6300 en een zijpaneel G3 bereik je ook deze vorm van flexibiliteit, met het grote verschil dat je niet meer het dak op de grond moet leggen om in te vouwen. Daar zat bij ons een belangrijk argument voor de G3.
Er is een nadeel: de G3 wordt nooit groter dan de lengte van de luifel. En de luifel wordt bepaald door het rechte horizontale deel van het model van je caravan. Op onze Knaus Sport 450 FU past een 3,5 meter 6300, daarmee is je voortent dus beperkt tot 3,5 bij 2,5 meter. Voor ons tweeën acceptabel.
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive met LMC münsterland 520 HTE aan de kogel.

Jan Br

Bericht door Jan Br » zo 31 jan 2021 15:20

[re.gif]

??
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Executive AWD,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

eurotrotter

Bericht door eurotrotter » zo 31 jan 2021 15:32

eurotrotter schreef:
zo 31 jan 2021 15:13
Reisben schreef:
di 13 okt 2020 10:22

Er is een nadeel: de G3 wordt nooit groter dan de lengte van de luifel. En de luifel wordt bepaald door het rechte horizontale deel van het model van je caravan. Op onze Knaus Sport 450 FU past een 3,5 meter 6300, daarmee is je voortent dus beperkt tot 3,5 bij 2,5 meter. Voor ons tweeën acceptabel.
[re.gif]
Onze caravan heeft,precies daar waar de deur eindigd,een "knik"in het dak,zodat daar een zijwand in de weg zit.
IK heb dat als volgt opgelost:

IK heb dat opgelost door van mijn oud schuifluifel een stuk af te knippen tot daar waar de tensionrafer aan de luifel gaat,aan het afgeknipt stuk heb ik een extra pees aangenaait,haaks op de originele pees.
IK heb een losse rafter gekocht ( zonder zijwand) ,een staander gemaakt ,en tevens een "ligger"die enerzijds in de staander komt en anderzijds met zo een quickfit klem tegen de caravan wand + nog een verbindings buis je tussen de extra staander en de staander van de Thule.

Wanneer ik dit opzet schuif ik het originele pees op de caravan rail,vervolgens de rafter op het extra stuk pees,klik de rafter in zijn houders op de Thule en span deze aan.Vervolgens plaats ik de staander en de ligger en het stukje verbinding tussen de staander van de Thule en de extra staander.

Voor de extra staander heb ik,van een oude kunststof snijplank een voetje gemaakt met daarop een U profiletje waar ik de staander met een M 8 boutje en vleugelmoertje op vast zet.
Bijlagen
Luifel 6.jpg
Luifel 4.jpg

eurotrotter

Bericht door eurotrotter » zo 31 jan 2021 15:34

Jan Br schreef:
zo 31 jan 2021 15:20
[re.gif]

??
Ja sorry,iets ging mis met quoten.
Zie mijn volgende bericht daar onder;

Reisben

Bericht door Reisben » di 2 feb 2021 13:44

Jan Br schreef:
zo 31 jan 2021 12:29
Be op zoek naar ervaringen met de Thule Residence en kom zo op jouw verhaal. Duidelijk verhaal en goede info waar ik wat mee kan. Twee vragen:

Ik vind het wel een aquarium, je zit aan alle kanten te kijk, heb je er ook op de een of andere manier gordijnen in?

Hoe is het met condensvorming in de voortent.
Ben even niet op het forum geweest, dus iets latere reactie.
Beste Jan, Thule levert voor de residence een mooie set gordijnen. Goed lichtdicht, rvs runners, in donker grijs. Dat beviel ons heel goed. Net als de gehele residence niet de goedkoopste gordijntjes maar wel kwaliteits spul.
Natuurlijk hadden wij wat condens in de voortent, een gevolg van een goed sluitende pvc-tent. Maar wij stonden dan ook vanaf maart op de camping. Toch heb je zelf mogelijkheden, de zijarmen kun je oprollen waarna de horren voor ventilatie zorgen. Ook bij het koken in de voortent een prettige voorziening.
Condens is deels je eigen probleem, in mijn visie.

Barth1234

Bericht door Barth1234 » za 13 mar 2021 13:25

Reisben schreef:
ma 2 nov 2020 13:41
De luifel is ingedraaid en de Residence G3 is ingepakt. Na acht weken zat het seizoen erop. En acht weken zijn voldoende om de kwaliteit van de Residence te schatten. En wij schatten: prima ding, die G3.

Ik had al lang geleden geleerd dat een luifel onder afschot moet staan. Als het regent moet het water er vlot af kunnen stromen. Dat stond voor mijn gevoel een beetje haaks op het netjes opzetten van de G3, immers, de zijwanden verlangen door hun vorm een bepaalde stand van de luifel en het voorpaneel zou toch ook een beetje netjes, dus horizontaal, afgespannen moeten worden. Maar zoals vaak, in de praktijk viel het allemaal mee. Thule adviseert de zijpanelen met een waterpas langs de bovenkant van het raam horizontaal af te spannen. Ik heb de ene poot een tikje lager gezet dan de andere om dat afwateren te bevorderen. Eenmaal het voorpaneel afgespannen viel dat beetje schuinte nauwelijks op.

Het bewijs komt met een bui. Na de eerste stortbui bleek de tent geen water te verzamelen. Ongetwijfeld is de spanning op het luifeldoek daar debet aan. Als de liggers voor de zijpanelen in de voorlijst en de daklijst worden geplaatst moet de luifel flink gespannen worden om die liggers klem te trekken. Het luifeldoek is dan dermate strak gespannen dat water er geen zak in kan vormen, hoe zwaar de bui ook is.

Ook storm heeft de luifel met G3 overleefd al was het niet meer dan kortstondig een windje 8. Ik zat nog wel met een zakje met scheerlijnen die van de Dorema voortent waren overgebleven maar ook tijdens de storm zag ik geen functie voor de touwtjes. De Thule stormbanden zijn afdoende.

Wat viel op? De poten of moet ik zeggen staanders, worden opgeborgen in de voorlijst bij gesloten luifel. Daardoor is het formaat van de voetjes onder aan de staanders bepaald. Ze zijn dus niet heel groot. Dat is pas een probleem bij een langer durende regenbui. Aan de lage kant van de luifel stroomt water naar beneden, gedeeltelijk langs de staander. En onder, bij het voetje gekomen, spoelt dat water grond weg waardoor het voetje langzaam wegzakt.
De zijkanten van het luifeldoek wordt ingeklemd in de profielen van de zijpanelen. De storm had er geen vat op, geen gefladder van het doek of lekkage van water. Prima!

Ik heb al eens geschreven dat ik weiger zo’n schreeuwerig gekleurde Peggy Peg ankerplaat te gaan gebruiken maar nu ik mijn voetje zag wegzakken wilde ik toch wel iets doen. Van een zwarte kunststof broodplank heb ik vierkante plaatjes gezaagd, pakweg 12 bij 12 centimeter. Daar heb ik gaten in geboord om M8 slotboutjes door te steken waar de voetjes netjes op passen. Een dopmoer op de slotboutjes en het voetje is gefixeerd op het plaatje. Op elke hoek van de plaatjes een sleufgat waar vier haringen in passen. Zo zet je de plaatjes vast aan de grond, luifel geborgd tegen opwaaien.
Wat opviel was dat je gemakkelijk met de hamer de poot van de luifel beschadigd als je bijbehorende haringen door de gaatjes in het voetje de grond intikt. Heb je de voetjes aan de plaatjes gebout is dat risico volledig uitgesloten. Win, win.

De voetjes aan de aandrukprofielen die tegen de caravanwand steunen heb ik ook zulke plaatjes gegeven, dan kun je volstaan met twee gaten voor haringen die door het voetje en het plaatje gaan. De aandrukprofielen hoeven niet geborgd te worden tegen opwaaien maar enkel tegen verschuiven.

Thule levert bij de zijpanelen van de G3 mooie, stevige opbergtassen. Wat opviel was dat de zijpanelen in de tassen, compleet met de twee uit elkaar genomen aluminium profielen, best zwaar zijn. Dat is kwaliteit maar ook een puntje om rekening mee te houden. De tassen passen niet in de kofferbak van onze Hyundai omdat de wielkasten in de weg zitten. Maar op de achterbank vinden ze prima plek.

Per saldo zijn wij happy met de luifel 6300 en de Residence G3. Niet de goedkoopste maar wel een fraaie en hoogwaardige oplossing.
Waren jullie deze 8 weken continu op de camping of hebben jullie hem ook onbeheerd durven achterlaten?

Reisben

Bericht door Reisben » vr 2 apr 2021 14:11

Hoi, Barth1234,
Sorry voor de late reactie, ben even iets minder vaak op het forum omdat we nu thuis zijn geweest. Seizoen liep tot eind oktober.
Nee, wij hebben de caravan en dus de tent niet onbeheerd laten staan, we hebben er steeds in gewoond. De corona houdt ons zolang mogelijk op de camping, zoals nu, sinds twee weken weer op pad.
Ik veronderstel dat je wilt weten of de tent een storm weerstaat als je er niet bij bent. Dat is afhankelijk van veel factoren, denk ik. Hoe staat de tent ten opzichte van de wind? Hoe goed heb je de tent vastgezet? Je hebt haringen en je hebt haringen. De juiste haring voor de juiste ondergrond is van belang. De stormbanden goed en strak bevestigd. Dat soort zaken. Ik denk dat de tent heel wat wind aankan. Maar ergens bereikt hij, net als elke tent, zijn grens en bezwijkt. Een filmpje op YouTube laat een Thule zien zonder stormbanden en die staat tot 40 km per uur. Dat is dan een feit. Ik zeker de luifel en de Tent altijd maximaal. Ja, ik heb meerdere modellen haringen. Voor het geval...

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”