Unico Rimini 320 Deluxe voorfront - wie gebruikt die?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Unico Rimini 320 Deluxe voorfront - wie gebruikt die?

Bericht door Jurgen » vr 21 aug 2020 11:14

Zoals het er nu uitziet gaan wij de voortent Unico Rimini 320 bestellen met als extra een dakluifel Deluxe.

Omdat wij op een seizoenplaats aan de Oosterschelde staan zouden wij normaliter elke keer als wij een paar dagen de caravan onbeheerd laten staan de dakluifel moeten verwijderen, dit om opwaaien bij zwaar weer te voorkomen.

Toen wij deze week bij BaxTotaalRecreatie de voortenten hebben bekeken hebben wij dit probleem daar ook onder hun aandacht gebracht.
Ėén van de eigenaren heeft ons daar uitstekend geholpen en kwam met de volgende oplossing.
I.p.v. elke keer de dakluifel eraf te halen adviseerde hij om de de dakluifel met de optionele Rimini 320 Deluxe voorfront af te luiten, zie bijgaande foto.
Hiermee creëer je een bescherming welke de wind breekt en opwaaien moet voorkomen, feitelijk hetzelfde als de voorwand van de voortent aldus de adviseur.
De constructie van zowel de dakluifel als voorfront is net zo degelijk als de voortent zelf.
Ik denk dat er in deze stelling wat inzit maar het zou fijn zijn als iemand dit uit de praktijk kan bevestigen.


Het Deluxe voorfront past overigens op bijna alle Unico voortenten waar een Deluxe dakluifel is gemonteerd.
Bijlagen
929AAAB0-66EC-439A-A163-F2683EF0A61A.jpeg
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Rimini 320 Deluxe voorfront - wie gebruikt die?

Bericht door Chris » vr 21 aug 2020 12:16

Ik denk...... DENK ... dat het verhaal wel klopt van Bax.
De wind kan er niet in... en dus niet onder komen.
Je zou nog aan een extra zekerheid kunnen denken door er toch een stormband overheen te leggen, vooraan, helemaal tegen de boogstok..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Unico Rimini 320 Deluxe voorfront - wie gebruikt die?

Bericht door Micky » vr 21 aug 2020 12:25

is die wand wel helemaal dicht dan? ik zie gaas zitten, als hij helemaal dicht kan is het eigenlijk niet zo heel veel anders dan een voortent echter wordt de lap stof die voor je caravan zit en windvangt er natuurlijk niet kleiner van, stel de wind komt er schuin op kijk eens hoeveel m2 stof er dan wind staat te vangen, dat wordt natuurlijk ook wel wat slapper dan alleen een voortent.

Ik heb wel ervarg met als het gaas is, vanwege vrienden van ons die de luifel van de tunneltent aan de voorkant dicht kunnen ritsen met gaas, daar gaat gewoon de wind doorheen er komen zelfs bladeren binnen terwijl alles dicht zit (onder langs de flappen)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1852
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Unico Rimini 320 Deluxe voorfront - wie gebruikt die?

Bericht door EricS » vr 21 aug 2020 13:49

Zo'n dakluifel kan wel wat wind hebben hoor... thumbup.gif

Ik zou in ieder geval:
de slikranden weglaten, dan kan de winddruk al grotendeels weg
de voorwand van de tent (extra)goed vastzetten aan onderzijde
de boogstok in het midden plaatsen, zowel tent als bij luifel
de midden sjorband plaatsen en goed strak zetten
als laatste redmiddel wellicht een stormband (of 2) plaatsen direkt achter de bogen

Maar ja, als het stormt is en blijft de tent'/luifel zo sterk als de zwakste schakel...
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Unico Rimini 320 Deluxe voorfront - wie gebruikt die?

Bericht door Jurgen » vr 21 aug 2020 18:10

RE.gif

thumbup.gif Ik denk dat de laatste regel in het antwoord de spijker op de kop slaat.

Je kunt nog zo mooie spullen hebben maar als je op één van de componenten zoals b.v. de juiste haringen voor de juiste grondsoort, dan ben je eigenlijk nog geen stap verder.

Ik denk dat ik het toch maar gok, elke keer de luifel afbreken is voor ons geen optie.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Unico Rimini 320 Deluxe voorfront - wie gebruikt die?

Bericht door Paul » vr 21 aug 2020 19:43

Ik heb een tunneltent gehad waar een hor ingeritst kon worden, zelfde concept als de unico.
Dat werkte inderdaad prima met harde wind.
Ik denk dan ook dat dit een prima oplossing is.

Overigens laat ik de luifel aan onze Genua ook het hele voorseizoen staan, gaat al 3 seizoenen goed.
Toegegeven, de wind zal op de veluwe wat minder zijn dan aan de kust ;)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”