Angst is werkelijk geworden

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 10:04

O RE.gif p onze splinter nieuwe burstner 510 tk hadden we een casetteluifel lateb plaatsen, een omnistore 6300 en door een onverwachtste regenstorm in friesland hebben we een gigantische waterzak in de luifel gekregen waardoor deze volledig ontzet, krom en doek uitgerekt is. Natuurlijk ik baalde en heb op dat moment met vleeswaren geuit wat achteraf niet zo netjes is...
Gelukkig zijn we goed verzekerd. Caravan wand en dak gelukkig niks geleden!
Nu zijn we wel op het punt dat waar we de luifel altijd voor in en uitrolde maar dan toch door een onverwachtse storm is hij kapot.
Nu hebben we tegen elkaar gezegd dit willen we niet meer en omdat het nu gebeurd is ga je er alleen maar meer op letten met in en uitrollen. Dus zijn we aan het kijken en rondneuzen geblazen en kwamen we al erg snel bij unico uit. Dit omdat we altijd op de camping de unico al erg mooi vinden en we opzoek zijn naar de vervanger van de cassetteluifel. Dus snel
Op en afbreken is gewenst! Daar wij geen noodzaak voor een voortent hebben willen we deze ook niet. De caravan is groot genoeg om met zn alle binnen te vertoeven.

Wat is nou onze manier van kamperen? In het voorjaar en na jaar staan we een week in nederland op de campjng in de zomer gaan we 4 weken gemiddeld naar de zuiderlijke streken waarvan 2 weken vast op de camping en de andere 2 is om ernatoe te gaan en om her en der paar dagen te vertoeven. Verder als wij het weekend vrij zijn en het goed weer is gaan we regelmatig een weekendje weg. Reis gezelschap is gezin met 2 kinderen.

Wat is nou de vraag of twijfel over de unico? We zijn reeds vandeweek bij bax in bergijck op visite geweest om de luifels van dichtbij te kijken/voelen. Nu zagen we de unico torino/verona en de verona xl. We hebben totaal niet de wens voor een voortent dus het voorscherm van de verona is voor ons niet van toepassing.
In mijn ogen zijn ze alle 3 makelijk en snel op te zetten. De torino wint het zoiezo met het opzet gemak en de weinig haringen die in de grond moeten. Minder doek en stukke lichter dus handteerbaarder.
De verona en voornamelijk de xl is erg mooi kwa dak uitval waardoor hij ook gelijk een stuk zwaarder is. Wat ik denk tegen gaat zitten met in de pees schuiven maar voor de zonne wering En inregenen erg prettig. De zijwanden hebben slikranden wat afneembaar is en scheelt in de wat frissere voorjaar of najaar koude wind bij de voeten. Alleen de windvanger aan de voorkant is zon dichte hoek en aangezien we het toch leuk vinden om lekker rond te kunnen kijken maar wel lijkt het mij dat die toxh ook wind tegen houd waardoor je langer prettig buiten kan zitten.
De normale verona heeft een kortere doekuitval zelfde als de torino.
Kan je met de verona opzetten ook zonder de zijwanden? En zijn die naderhand nog te plaatsen als je beslist om ze er toch in te doen? Of moet je dan de spanning van de sjorbanden halen en de boog poot verzetten? We twijfelen erg tussen de 2 de verona xl vanwege de uitval en toch wel de windvanger en de slikranden.
De torino vanwege opzetgemak. Het zeker naderhand te kunnen plaatsen van de zijwanden.. dit ook voor de weekend vakantie en overnachtig/korte vakanties nu staat er al veel van op het forum hierover.
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Chris » zo 9 aug 2020 10:59

En wij zitten in een vergelijkbaar denk issue..
Wij hebben de Torino met 2 zijwanden maar willen wel de mogelijkheid om tijdens een wat slechter weerperiode toch de voorwand dicht te kunnen maken.
Dan is idd Unico maar ook Fortex is in beeld.
En dan lijkt Fortex meer mogelijkheden te bieden.
Kijk daar ook eens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 11:00

Klopt fortex hebben we ook bekeken. Maar vinden de uitstraling van de unico mooier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Rene_13 » zo 9 aug 2020 11:11

Even een attentiepunt (denk ik)

Wij stonden de eerste week van onze vakantie in Julianadorp met voor het eerst de torino er voor.
Ook wij zijn daar verrast door een flinke wind in de nacht.
Conclusie de torino is zo sterk als de haringen het toelaten.
ik had de bijgeleverde metalen haringen gebruikt stom.gif maar die zijn los "gejutterd" met het gevolg dat we s`nachts aan de buis moesten hangen.

Zorg voor de juiste haringen voor in de juiste grond. whistle.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 11:18

Oeff denk je het goed vast te hebben... de tent/luifel is natuurlijk zo sterk als de verankering aan de grond.. ik gebruik als het kan peggy oegg schroefharing en anders bij rots de welbekende rotspinnen.. staat altijd erg stevig! Hoe vond je de torino? Was deze makelijk en snel opt te zetten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door PD » zo 9 aug 2020 11:22

Wij hebben van 2013 tot 2016 een Verona gehad en zijn daarna overgestapt naar de Torino.

De Torino is sneller op te zetten en vormt met de optionele zijwanden vrijwel dezelfde beschutting als een Verona. Beiden hebben wel wat last van regeninslag wanneer het waait en dan is een XL in het voordeel, of een Verona met de optionele zonneluifel.

Wanneer je de Verona zonder zijwanden opzet en daarna alsnog de zijwanden gaat plaatsen, moet je mogelijk de hoogte van de boogstok aanpassen (bij de Torino dus niet) maar dat is echt niet veel werk.
Laatst gewijzigd door PD op zo 9 aug 2020 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Rene_13 » zo 9 aug 2020 11:23

RE.gif RE.gif

de Torino is geweldig. thumbup.gif

Maar laten we dit draadje niet kapen van de TS-er (sorry)
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 11:25

PremiumDiscovery schreef:Wij hebben van 2013 tot 2016 een Verona gehad en zijn daarna overgestapt naar de Torino.

De Torino is sneller op te zetten en vormt met de optionele zijwanden vrijwel dezelfde beschutting als een Verona. Beiden hebben wel wat last van regeninslag wanneer het waait en dan is een XL in het voordeel, of een Verona met de optionele zonneluifel.
Hier op het forum heb ik al veel gelezen over de torino vanuit jouw beleving premium. De verona met optionele luifel vind ik zo overdreven heb je een luifel van 460 of met de xl 510 diep.. stiekem neig ik erg na de torino. Maar zit in gedachten met de verona voor het voor of ja seizoen brengt deze dan meer beschutting?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 11:26

Rene_13 schreef:RE.gif RE.gif

de Torino is geweldig. thumbup.gif

Maar laten we dit draadje niet kapen van de TS-er (sorry)
Super! Is de uitval van 230 cm lang genoeg?
En je kaapt niks hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door PD » zo 9 aug 2020 11:31

RE.gif RE.gif
De Verona biedt wel wat meer beschutting, afneembare slikranden (zijn bij ons nooit uit de verpakking geweest) en de zijwanden lopen aan de voorkant wat naar binnen.

Wij missen het niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Rene_13 » zo 9 aug 2020 11:37

Net wat PD zegt, inregenen daar heb je wel wat last van. (wij hebben (nog) geen zijkanten)
Maar als het regent zitten wij gewoon in de caravan en als je je spullen een beetje goed neerzet dan is het geen probleem.
Normaal gesproken zitten we in Kroatië en daar regent het niet zoveel knipoog.gif
Door alle recensies op dit forum, zijn wij begin dit jaar ook overstag gegaan en hebben de Torino aangeschaft.
3,5 week gebruikt en het beste wat ons op luifelgebied is overkomen
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 11:40

Klinkt goed rene, bij ons zouden de zijwanden er ook bij komen het enigste wat buiten staat wat we niet nat willen laten regenen is de koelbox, en schoenen.. rest is geen probleem. Dat is het voordeel als je de caravan ingericht hebt als ren soort van camper snel in gepakt maar toch alles bijdehand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door ArnoM » zo 9 aug 2020 11:41

Wij hebben de XL gehad.
Veel schaduw en regen bescherming, klopt.
Maar echt een flinke lap doek, nu hadden wij de XL bij een Hobby 650 maar toch, het blijft een flinke lap doek ook in een kleinere maat.
Naar mijn ervaring is deze Verona alleen netjes strak te krijgen op een (bijna) horizontaal plekje, als het ergens schuin afloopt is het geen makkelijke om het netjes neer te zetten.
Ik heb nu niet voor niets een 6300.....
mrgreen.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door iemand » zo 9 aug 2020 11:43

tja de zakluifel is niet echt stevig.

ik toch wel even benieuwd naar de oorzaak v/d waterzak [aschrik.gif]
had je de luifel horizontaal staan en niet 1 kant een stuk lager ? scratch.gif

en evt in het midden nog een stang, tegen doorhangen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 11:44

ArnoM schreef:Wij hebben de XL gehad.
Veel schaduw en regen bescherming, klopt.
Maar echt een flinke lap doek, nu hadden wij de XL bij een Hobby 650 maar toch, het blijft een flinke lap doek ook in een kleinere maat.
Naar mijn ervaring is deze Verona alleen netjes strak te krijgen op een (bijna) horizontaal plekje, als het ergens schuin afloopt is het geen makkelijke om het netjes neer te zetten.
Ik heb nu niet voor niets een 6300.....
mrgreen.gif
Precies het tegeover gestelde! Ja we hebben ook maat 15.1 nodig volgends bax. 16 volgende de omloopmaat. Dus ook een behoorlijke lap! Maar wat je zegt van de xl klinkt er aanemelijk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 11:47

iemand schreef:tja de zakluifel is niet echt stevig.

ik toch wel even benieuwd naar de oorzaak v/d waterzak [aschrik.gif]
had je de luifel horizontaal staan en niet 1 kant een stuk lager ? scratch.gif

en evt in het midden nog een stang, tegen doorhangen.
Het is geen zak maar cassetteluifel, hij stond afschot van caravan naar voren en nog een afschot aan de voorkant van links naar rechts, echter blijkt niet voldoende.. nu is het de nieuwe model cassetteluifel zonder middenrafter ik schat dat er zon 70L water op het dak lag de luifel was 4.5 breed dus tussen de knikarmen zond 375cm aan waterzak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door petronella » zo 9 aug 2020 12:00

Wij hebben ook de Torino incl zijwanden, ideaal voor ons. We zijn met zijn tweeen dus groot genoeg, alhoewel ik hem graag wat dieper had gehad...
Als het hard regent loopt aan weerszijde , daar waar het doek eindigt het water naar beneden, vaak moeten we daar dan emmertjes neerzetten. Dat vinden we minder fijn. Voor de rest dik tevreden en al heel wat stormen en regenbuien doorstaan.
Wij slapen daardoor rustig. Ps we hebben ook een dakluifel maar de Torino erbij om te voorkomen wat er bij jullie is gebeurd en bij ons jaren geleden ook. Succes met je zoektocht

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door iemand » zo 9 aug 2020 13:38

TIP...

tja als je zoiets ooit meemaakt en grote waterbel in de luifel hebt .... druk dan de watermasa niet weg, maar schep het eruit.

door het wegdrukken verplaatst het gewicht en kan de boel ineens instorten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door mrbullmastiff » zo 9 aug 2020 14:24

Had je de luifel te vlak uitstaan? Ik heb best al flinke regenbuien en wind gehad maar het water liep altijd prima van het luifeldak af.

Ik kan je niet adviseren over een boogluifel.
Ik denk er wel over om volgend jaar een voortent/luifel aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar Fortex.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Chris » zo 9 aug 2020 14:44

Dan maar even een Torino plaatje..
.
IMG-20190430-WA0066_resized.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 14:50

@chris die ben ik inderdaad al een paar keer tegen gekomen eveneens de premium. Staat er inderdaad erg mooi bij! Ik de k vanwegen het opzetten dat het wel de torino word
De torino is die ook geschikt als zijnde reisluifel? Als je er wAt ervaren mee bent wat is dan de opbouwtijd ongeveer?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 14:56

Afbeelding
Dit is de schuinte die ik toch wel altijd minimaal hanteer. Plaatje is een andere camping paar welen ervoor genomen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door petronella » zo 9 aug 2020 15:13

Wij hebben hem iets schuiner staan, ook hebben we een midden rafter.
Vorige maand een vaste luifel gered, onze camping buren waren uit eten en hun luifel stond niet schuin genoeg en had ook de midden rafter niet.
Er kwam plotseling een vreselijke stortbui. Binnen een minuut een ingezakte stok en waterzak.
We hebben m leeg gemaakt en schuiner gezet. Gelukkig geen schade....

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Angst is werkelijk geworden

Bericht door Royke2 » zo 9 aug 2020 15:16

Wat een supet buren zijn jullie! Ik kan daar ook niet tegen als ik iets zie gebeuren en iemand krijgt daardoor veel schade of ongemakken om dan niks te doen..
Maar voor het genen wat je hierboven al aangeeft ook een onverwachtse regen stortbui en je kan al veel leed hebben.. vandaar de overstap


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Angst is werkelijk geworden

Bericht door petronella » zo 9 aug 2020 15:18

RE.gif dank je, we waren drijfnat maar dat maakt niet uit. We waren blij dat hun luifel nog heel was en de buren ook.... knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”