Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Lucas » di 4 aug 2020 00:01

Goedenavond,

Ik zit al een tijdje te speuren op internet, maar kom er niet helemaal uit. Misschien is hier iemand die mij er wegwijs in kan maken.

Wij hebben een zakluifel Fiamma XL 410 (breedte doek 384 cm). We hebben twee zijwanden ooit erbij gekregen, echter hier horen kennelijk staanders (heten ze zo?) bij om de boel strak langs de caravan te laten lopen. Die zou ik graag aanschaffen, maar wat heb ik dan precies nodig? Als we het gebruiken hebben we het nu los langs de caravan hangen, maar ik merk dat dat de lak van de caravan niet ten goede komt.

Verder zijn we ook op zoek naar een voorwand. Kan dit gewoon bevestigd worden en de bestaande "rol" of is daar nog iets extra's voor nodig. En welke voorwand is misschien aanbevelenswaardig?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Gemineye » di 4 aug 2020 00:08

Die zijwanden hebben wij ook, wij gebruiken altijd alleen het elastiek wat er doorheen loopt. Goed genoeg.

Een voorwand kun je inderdaad door die “rol” heen halen. Verschillende voorwanden te krijgen; helemaal dicht, met een venster, zonneschermen? Wat wil je graag?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Lucas » di 4 aug 2020 00:12

RE.gif
Oh dat doen wij ook. Maar die flap hangt dan tegen de caravan en ik had de indruk dat dit onder invloed van de wind de lak wat had weggeschuurd. Kan ook toevallig zijn dat het een oude beschadiging was die mij nu pas opviel. Waar maken jullie die elastiek aan de onderkant dan vast?

Ik heb wel op een instructievideo eens gezien dat er officieel een staande paal doorheen hoort, vandaar dat ik erop gekomen ben.

Zoeken een dichte voorwand, liefst met ritsbare deur maar in ieder geval met venster.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Hans 555 » di 4 aug 2020 09:44

Wij hebben twee van deze (erg zware) kunststof zijwanden bij de Fiamma caravanstore 410. Het is al een toer om die wanden goed bevestigd te krijgen, de liggers (of extra geplaatste rafters) zijn na plaatsing van de wanden moeilijk te spannen. Wij hebben toen bij één zo'n zijwand aan de bovenzijde een rits over de gehele breedte geplaatst.
Eenmaal geplaatst moet je idd. zorgen dat deze wanden niet langs de caravanwand of, in ons geval, langs een raam schuren. De extra lange elastische koorden met haken zijn daarvoor niet afdoende. Ook extra aangeschafte staanders voldoen niet. Ik heb zitten modderen met die staanders omdat deze aan de bovenzijde niet vastgemaakt konden worden.
Ik ontdekte bij een raam sporen van het schuren van de wand langs dat raam. Heb deze sporen er gelukkig weten uit te poetsen met oa. koperpoets. Dus deze Fiamma wanden worden niet meer geplaatst. Nu hebben wij een lichtgewicht zijwand gekocht bij P. te Heerhugowaard van het merk Bo-Camp, kostte iets van
€ 50,00 dacht ik.
Dit is een zijwand met een over bijna de gehele lengte geplaatste rits. In het laatste stukje van die wand (een soort van zakje) kan de ligger geschoven worden en dan in de uitsparing geplaatst worden, Hierna is het heel makkelijk om de ligger te spannen en daarna de rits te sluiten. Maar dan nog opletten dat de zijwand niet langs de caravanwand of een raam schuurt. Wij rollen die zijwand op de plaats waar deze langs de caravanwand of raam schuurt iets op en plaatsen dan een grote knijper. Zo schuurt de zijwand niet langs de caravanwand en veroorzaakt dan geen schades.
Aan de voorzijde van de rol kan een voorwand geplaatst worden. Daarvoor zit een rail in die rol waarin een pees geschoven kan worden.
Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Lucas » di 4 aug 2020 10:00

RE.gif
Bedankt Hans! Die rafters spannen is inderdaad niet makkelijk en die zijwanden zijn inderdaad aardig zwaar. Maar andere zijwanden aanschaffen zie ik niet zo zitten, ik los het liever goed op met het spul dat we hebben knipoog.gif

Jullie hadden dus ook beschadigingen, dan zie ik toch geen spoken. Wel reden om te zorgen dat het niet nog een keer gebeurt. Wat voor grote knijpers gebruiken jullie dan? Zou voor ons ook interessant kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Gemineye » di 4 aug 2020 10:08

Ik zet dat elastiek boven altijd vast aan de rafter (klein gaatje geboord, blijft het haakje in zitten), en onderaan met een haring en klein stukje scheerlijn. Ik maakte hem eerst altijd onderaan de caravan vast maar dan schuurt hij er inderdaad tegenaan. De haring zet je dan dus een stukje bij de caravan vandaan zodat er gewoon een kier van 1-2cm overblijft. Ik zet de wand ook altijd een beetje schuin naar buiten want anders zit hij precies voor het bagageluik.

Prima voor ons.

Ik denk dat je als staande stok ook evt wel een verandastok kunt gebruiken die je aan de bovenzijde om die rafter heen klemt, maar wij doen dat nooit.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Hans 555 » di 4 aug 2020 10:17

RE.gif RE.gif
Wij gebruiken kunststof knijpers die iets groter zijn dan de houten knijpers. Maar voor de Fiamma zijwanden zou dat een iets groter model moeten zijn met iets meer veerspanning. Kijk eens bij AC tion, die hebben verschillen soorten. En het plaatsen uiteraard met de knijpdelen naar beneden of boven gericht, dus schuin. Dit voorkomt dat de knijpers op hun beurt schade veroorzaken aan de caravanwand. Heb er even geen foto van.
Vwb de Fiamma zijwanden zou je ritsen kunnen (laten) plaatsen in de "tunnel" waar de liggers ingeschoven worden. Dan kan je eerst de liggers spannen en daarna de zijwanden plaatsen/ophangen. Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Hans 555 » di 4 aug 2020 10:30

Dit hebben wij laten doen met de Fiamma zijwanden.

Fiamma rits.jpg[/attachment]
Fiamma rits.jpg
Bijlagen
Fiamma rits 1.jpg
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Vragen over onze Fiamma zakluifel

Bericht door Lucas » vr 7 aug 2020 11:48

RE.gif
Bedankt Gemineye en Hans, ik neem de tips mee.

Zal dan eens voorzichtig speuren voor een voorwand en nadenken over een oplossing voor dat "schuren".

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”