Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » wo 12 aug 2020 21:22

Even een korte update mbt mijn zoektocht naar een passende seizoentent.

Het is behoorlijk lastig en schier onmogelijk om je wensen in één merk te vinden.
Zoals het er nu uitziet maakt de Unico Rimini 320 de meeste kans.
Dit omdat er 4 belangrijke wensen worden gedekt en wel een boogtent, gordijnen. binnen én raambescherming buiten plus een kuipgrondzeil.
Die combinatie heb ik bij geen ander voortent gevonden.
Maar ja, ik ga binnenkort eens kijken, misschien valt het dan tegen.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jan 64 » wo 12 aug 2020 21:56

@Jurgen, kom anders een keer in Noordwijk langs, dan kan je onze DWT atelier zien staan. Zeker een goede keuze aan de kust en als je hem een lange tijd laat staan.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Den Adriaan » wo 12 aug 2020 22:00

Gezien mijn recente ervaring met Bax zou ik, het wel weten........

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » wo 12 aug 2020 22:13

RE.gif

En welke conclusie moet TS hier nu uit trekken, wat is dit weer een waardeloze bijdrage aan dit onderwerp, gefeliciteerd!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door PD » wo 12 aug 2020 22:18

De Rimini is een fantastische tent en ook leverbaar in een echt grote maat; wij zijn in overleg met BAX om een deel van deze tent te kopen als luifel voor een eventuele nieuwe hut met een aanzienlijk grotere omloopmaat dan de huidige 650 UFf.

Ik kan echt goed met BAX overleggen, mogelijk is het zoals zo vaak de toon die de muziek maakt scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Den Adriaan » wo 12 aug 2020 22:27

Uiteraard, pd, maar Mickey, bel eens naar Bax om een stok te bestellen.
Misschien had je dit waardeloze antwoord niet geschreven.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door willianv » wo 12 aug 2020 22:32

Hier ook geen enkel probleem met Bax.

Laatst er nog geweest omdat het plastic gespje waar je het lint in vast klikt gescheurd was en idem een isabelle klem voor om de boogstok.

Beide als garantie gratis meegekregen.

Bij een eerdere Verona hebben ze mijn boogstok gerepareerd tegen een zeer schappelijk bedrag. Wel in de wintermaanden, in het topseizoen heeft het atelier het al druk genoeg. Vind het ook wel te begrijpen als ze reparaties in de rustige maanden plannen.

Misschien dat ze telefonisch minder klantgericht zijn dan in de winkel zelf.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

stronk
Berichten: 793
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door stronk » wo 12 aug 2020 22:42

Jan 64 schreef:
wo 12 aug 2020 21:56
@Jurgen, kom anders een keer in Noordwijk langs, dan kan je onze DWT atelier zien staan.
Of bij ons op Texel. Stond 2 jaar geleden met kerst en oud en nieuw op een camping in Oudega en zag vele DWT's. Niet voor niets DWT als seizoenstent.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » do 13 aug 2020 08:31

Ik heb ook wel eens naar de DWT gekeken en ken die tenten m.n. tijdens onze wintersport vakanties in Oostenrijk.
Ik heb ook wel eens in de zomer bij warm weer in en 4-seizoen DWT gezeten en daarbij viel mij een luchtje op welke waarschijnlijk door de PVC coating ontstaat als de zon daarop schijnt.
Ondanks de hele goede kwaliteit vind ik de DWT’s wat lomp, mijn excuses aan de DWT bezitters.... zucht.gif

Overigens ben ik er mee eens dat Bax niet bepaald uitblinkt door communicatieve eigenschappen maar dat is dan voor mij nog geen reden om daar niet een tent te kopen.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jan 64 » do 13 aug 2020 11:02

Ben benieuwd wat het wordt.

Afbeelding

Dit is aan zee

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » do 13 aug 2020 12:27

Klopt, hier waren er ook een paar die plat zijn gegaan.
Veelal ligt het toch ook wel hoe de tent is afgespannen en uiteraard de kwaliteit.

Onze Unico Genua staat als een huis.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » do 13 aug 2020 12:33

RE.gif

Ik zou echt een boogtent weer nemen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Reisben » do 13 aug 2020 12:58

Hoewel wij gelukkig nooit meer dan windkracht 9 op de tent hebben gehad, althans volgens de weersverwachtingen, gaven onze Dorema en Ventura in Spanje geen krimp. We hadden wel wat extra voorzorgsmaatregelen getroffen, mogelijk zit daar een deel van de crux. Het zijn niet louter de dure tenten die blijven staan en ook niet louter de instapmodellen die bezwijken.

Zo had ik een extra poot onder de twee buitenste dakliggers, vlak tegen de caravan. Het bleek namelijk dat de twee dakliggers na enkele dagen storm 'korter' werden, het klemmechanisme van Dorema hield de buizen niet voldoende vast. Door het continu klapperen van de zijwanden werd de ligger inklaar geduwd. Dan kan de ligger uiteindelijk los komen en de tent is zijn sterkte kwijt. Da's het begin van het einde. Dit schuiven van de klem heb ik opgevangen door een wormklem/slangklem om de buis te leggen, tegen de buisklem aan. Dubbele zekering dus.
Op de hoeken, tussen de dakligger en de poot had ik een schoor, ruwweg onder 45 graden, gemaakt van een 'balkonstang". En tussen de poten ook nog een balkonstang. Uiteraard degelijke stromannen. Zo staat ook een Multinova en een Ventura als een huis. Er zijn niet veel campingshops in Spanje maar als je een vind verkoopt hij deze extra frame-delen. Tot-en-met windschermscholen worden er mee gemaakt.

In beide voortenten moesten extra dakliggers komen, gek genoeg wordt daar door de fabrikant op bezuinigd. Bij een slagregen ontstonden waterzakken in het dak en ook dat gaat op zeker moment fout, het frame bezwijkt.

Als ik één ding heb geleerd is het wel dat je een voortent/luifel meteen volledig moet afspannen, moe of niet, Murphy zorgt er voor dat je 's nachts je bed uit moet om alsnog haringen en scheerlijnen te plaatsen of dat na een afwezigheid voor winkelen of een uitstapje je tent het heeft begeven.
Ook bij een stralend blauwe lucht kan het fout gaan. In Spanje wil er 's middags wel eens een windhoos over een camping trekken. Kan heel veel schade veroorzaken...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » do 13 aug 2020 13:12

RE.gif

te weinig dakliggers en inschuivend klemmechanisme zijn nu net wel zaken wat je doorgaans ziet bij de goedkopere tenten (net als dunner doek en een dunner/ slapper frame), maar goed, gelukkig kan je het meeste als eigenaar zelf oplossen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » zo 16 aug 2020 16:55

Keuzes - keuzes en nog eens keuzes....

Op dit moment staan de Unico Rimini 320 en de Fortex Circum Combi Plus boven aan de lijst maar op afstand gevolgd door de Walker Ellips.
De Unico Rimini 320 is wel een pracht van een tent maar als ik de aankoopprijs van de eerst 2 genoemde tegen elkaar afzet dan is de Unico wel heel erg duur tov de Fortex.
De Fortex Combi plus is uitgevoerd met een petluifel én een zonneluifel.
De prijs voor deze combinatie is € 3.720,=

Ter vergelijking, de Unico Rimini kost met een omloopmaat van 1.025 mm en dezelfde afmetingen pet- en zonneluifel € 5.337,= en dat scheelt nogal een jas.
De Rimini heeft als pre dat ik daar een voor ons essentiële kuipgrondzeil bij kan bestellen en (waarschijnlijk) bij de Fortex, althans bij de Circum niet.
Oh ja, ook heeft de Rimini op zowel de voor- als zijwanden raamafdekking aan de buitenkant bij alle ramen en daar zijn wij ook wel van gecharmeerd.

Dus ja, wat is wijsheid, ik weet wat de kwaliteit van de Unico is maar kan dit zeker nog niet van de Fortex zeggen.
Ook al zou ik de tent gaan bekijken dan weet je nog niet hoe de kwaliteitsverschillen tov de Unico zijn.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » zo 16 aug 2020 17:08

RE.gif

dat laatste kan ook bij Fortex, want dat hebben wij ook, we konden kiezen tussen binnen en buiten, bij mijn weten is een binnenkuip inmiddels ook leverbaar (dat was niet toen wij hem kochten)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » zo 16 aug 2020 18:00

Ooh, dat is interessant maar dat vraag ik dan volgende week aan hen.
Fortex is met vakantie en vanaf 18 augustus weer beschikbaar.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » zo 16 aug 2020 18:02

Ooh, dat is interessant maar dat vraag ik dan volgende week aan hen.
Fortex is met vakantie en vanaf 18 augustus weer beschikbaar.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » vr 21 aug 2020 18:18

Van de week hebben wij zowel de Fortex Circum bekeken als alle Unico voortenten met een hoogste.

Wij hebben uiteindelijk onze keuze bepaald en het wordt een Unico Rimini 320.

Met de Fortex Circum is er niets mis mee maar is niet met de Rimini te vergelijken.
Dit op vlak van zowel materiaalkeuze als kwaliteit van o.a. het gekozen doek en de coating.

Als ik uiteindelijk alles op een rij zet dan valt het prijsverschil tussen die 2 voortenten nogal mee.

Dus nu alleen nog onze huidige Unico Genua 280 met een omloopmat van 1.016 mm kwijtraken.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » vr 21 aug 2020 18:34

Gefeliciteerd met de goede keuze!

Wel ben ik benieuwd welk doek Unico gebruikt aangezien Fortex het zwaarste en beste doek van ten Cate gebruikt, heeft Unico dan een andere leverancier waar wij van willen weten?

Los daarvan, ik denk een hele goede keuze waar je absoluut geen spijt van gaat krijgen!


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » vr 21 aug 2020 19:01

Fortex gebruikt voor de Circum voor het dak een doek van 260 gram en voor de zijkanten 240 Gram/m2.

Unico gebruikt voor de Rimini voor zowel het dak als de zijkanten 320 gr/m2.
Wat zeker nog van belang is dat bij de Unico zowel de diameter als de wanddikte van de gebruikte aluminium buizen beduidend groter is t.o.v. de Fortex voortent.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Henkc » vr 21 aug 2020 19:08

Wij kamperen al zo’n 35 jaar met de sleurhut.
Naar onze ervaring gaat een voortent (vol seizoen) makkelijk 5-6 jaar mee, ook aan zee.
We hebben slechts 1 keer meegemaakt dat het stiksel van de rits kapot ging (rot) na 5 jaar. Moet wel vermelden dat de tent in een bos stond waar de wind niet echt vrij spel had.

We hebben de voortenten eerder weg gedaan omdat ze niet meer toonbaar waren dan kapot of rot.
Stevigheid? Stalen buizen en niet te korte haringen.
Stormband... leuk maar haalt het niet bij goede haringen.
Unico en Fortex lijken wat meer “Airo dynamisch” of dat in de praktijk ook zo is weet ik niet.

Voor de echte “Diehards” in elke (boven) hoek vd tent een diagonale buis aanbrengen. Een driehoek kan niet namelijk niet vervormen en maakt je tent erg stevig.

Hendrika
Berichten: 8
Lid geworden op: di 25 aug 2020 22:50

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Hendrika » wo 26 aug 2020 07:31

Heb je al gekeken bij Atoma tenten?
We hebben deze voor onze Kip en bevalt fantastisch!
Alle mogelijkheden zijn bespreekbaar en er wordt goed meegedacht.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » wo 26 aug 2020 09:38

Zo, vannacht de vuurproef gehad t.a.v. de standvastigheid van onze oude Unico Genua 280.
Na een nacht en ook nu nog met windstoten tot 110 kmh Is alles blijven staan.
De schade hier op de camping is aanzienlijk maar daar kun je wel de meeste aan de eigenaar zelf verwijten.
Luifels laten staan ondanks de verwachting van de zomerstorm, te kleine haringen gebruikt of ondeskundig bevestigd.

Een aanzienlijk deel van de schade komt ook door de keuze merk of ouderdom van de tent.
Zo tel ik alleen al 3 Dorema tenten waarvan het dak volledig van de caravan is afgescheurd of de voorwand van het dak is afgescheurd.

Naast onze Unico zie ik nog 2 andere Unico voortenten welke vol op zuid / zuidwest staan dus de volle klap moeten opvangen, die onbeschadigd uit de storm zijn gekomen.

Hieruit blijkt toch weer dat naast de keuze voor een degelijke stormvaste voortent ook de te kiezen haringen van belang zijn en op welke wijze de haringen worden gebruikt.

Ik blijf in elk geval bij onze keuze voor de Unico, de gebruikte boogstok geeft toch echt toegevoegde waarde.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Avontuur » wo 26 aug 2020 10:15

De Genua is ook prachtig door de strakke vaste pet luifel. Deze Unico ziet er stevig door de dubbele bogen!

Wij hebben onze Walkertent opgeborgen afgelopen maandag, dit was/is een zorg minder met de storm aan de kust. Donderdag komt onze Fortex luifel deze wil ik dan ook plaatsen tot 5 september. Daarna gaan we wat rond trekken met de Fortex tot eind september.

Aankomend seizoen komt er zeker een boogtent! De Genua 280 is erg fraai!
A travel adventure has no substitute.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”