Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » zo 2 aug 2020 13:04

Wij staan met onze Fendt Topas 560 TG op een camping in Zeeland en wij overwegen om begin van het volgende seizoen onze huidige oude Unico Genua 280 door een nieuwe voortent te vervangen.
De huidige voortent (leeftijd onbekend) begint hier en daar wat ouderdomsverschijnselen te vertonen waaronder ‘het weer’ in de vaste petluifel.
Op zich zou ik niet meer voor de Unico Genua kiezen, dit ivm de vaste petluifel, ik heb liever de keuze zelf welke optie ik aan de voortent rits maar ja, dat hoeft geen reden te zijn om niet voor een Unico voortent te kiezen want er zijn andere types die dit probleem niet hebben.
Het voordeel voor de leveringsoptie van een kuipzeil is voor ons ook niet relevant want wij maken gebruik van een vlonder gelegd op plastic pallets.
Dit levert echter ook gelijk een nadeel op want de Unico voortenten worden geleverd met afneembare slipranden en het is bijna niet te doen om bij het opzetten van de voortent de slipranden weer onder de vlonder te krijgen.
Hierbij zou een voortent met de slipranden naar buiten, zoals bij een wintertent uitkomst bieden.

De voortent staat van 1 april tot 1 oktober in Zeeland aan de Oosterschelde dus heeft wel wat te verduren, dus stormvastheid en goed bestand tegen de zilte zeelucht is wel essentieel.

Dus is de vraag, weer een Unico of een ander goed merk?
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door willianv » zo 2 aug 2020 13:21

Ik heb onze Unico Milaan in totaal maar 4 weken op gehad, maar de tent is zeer stormvast. Ook met pet luifel er aan.

Mocht ik een seizoensplaats hebben dan zou ik geen moment twijfelen.. Dan zou ik hem direct opzetten.

Maar voor onze huidige manier van camperen voldoet de casetteluifel prima.

Ik weet niet of ik je mag verwijzen naar de marktkraam, anders moeten de mods mijn reactie maar aanpassen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Hobby Linka » zo 2 aug 2020 13:24

willianv schreef:
zo 2 aug 2020 13:21

Ik weet niet of ik je mag verwijzen naar de marktkraam, anders moeten de mods mijn reactie maar aanpassen.
Nee hoor. Je bent al "iets" langer lid dan drie maanden en plaats niet hier de advertentie.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » zo 2 aug 2020 13:37

willianv schreef:
zo 2 aug 2020 13:21

Ik weet niet of ik je mag verwijzen naar de marktkraam, anders moeten de mods mijn reactie maar aanpassen.
Op zich zou dit een prima optie zijn geweest maar helaas heb ik een omloopmaat van 15 nodig maar toch bedankt voor de tip.

Ik wacht nog wel op eventuele andere adviezen...
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Paul » zo 2 aug 2020 13:50

Ik zou persoonlijk zeker aan zee niets anders neer willen zetten dan een unico of een fortex.
Daar zal niet iedereen het met me eens zijn maar wij hebben nu 3 jaar een unico en die dingen zijn echt goed stormvast.

Unico heeft tegenwoordig ook de Rimini, dat is een seizoenstent geven ze aan op de website.
Niet goedkoop helaas.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » zo 2 aug 2020 14:05

Al je wensen kan Fortex voor je vervullen, ik denk zelfs ook wel de slikranden aan de buitenkant maar een afritsbare petluifel is helemaal geen probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » zo 2 aug 2020 14:37

De naam Fortex kwam ik eerder ook al tegen in een 4 jaar geleden opgestarte topic mbt vergelijking Unico versus Fortex.
Ik kon daar echter geen overtuigende argumenten vinden welke mij zouden moeten overhalen om voor Fortex te kiezen maat misschien is dat intussen anders.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » zo 2 aug 2020 21:11

RE.gif

Jij hebt een aantal specifieke wensen, zij maken de tent met de hand naar jouw wens, voor mij was dat overtuigend 8 jaar geleden.

Maar het is zo maar een reactie op jou vraag hierboven ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Morgoth » ma 3 aug 2020 11:20

Met Fortex ga je om te tafel zitten en bespreek je jouw wensen. Als ze uitvoerbaar zijn maakt Fortex het. Dat is het grote verschil. Confectie of maatpak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » ma 3 aug 2020 11:51

Maar ja, al lijkt hetzij mijn openingsbericht zo maar volgens mij heb ik geen specifieke wensen waardoor ik een op maat gemaakte tent zou moeten bestellen.
Ik ga dan ook vanuit dat ik gewoon een standaard uitvoering van een merk wil bestellen.

Blijft natuurlijk nog steeds de vraag of de Unico voortent voor seizoengebruik aan zee nog steeds het meest beste merk is of zijn er gelijkwaardige alternatieve?
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

koning

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door koning » ma 3 aug 2020 15:13

Bij Fortex kan de petluifel afritsbaar zijn, dat is toch een argument?

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door stronk » ma 3 aug 2020 15:45

Wij staan al een jaar of 5 van half maart tot eind oktober vast op Texel en wij begonnen met een Unico Genua. Deze hebben wij 2,5 jaar geleden vervangen door een DWT Ambassador 240. Vóór de Unico hadden wij een DWT Paradies bij onze vorige caravan. We kenden de kwaliteit van de DWT dus al. De tent, gemaakt van polyester/pvc (dus bijzonder makkelijk schoon te houden), staat zo sterk als een huis. Wel een aantal extra stormstokken, geen scheerlijnen maar alleen een stormband aan de zijkant. Sinds dit jaar hebben wij er nog een zij-erker aangezet. Oh ja. De DWT heeft dubbele slikranden. De ene leg je naar binnen en de andere naar buiten.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » ma 3 aug 2020 16:19

Dat is ook toevallig, vanmiddag was ik op het Internet aan het zoeken en kwam daarbij de DWT voortenten tegen en volgens mij worden deze tenten in o.a. Duitsland ook als 4-seizoententen gebruikt.
Ik zag ze vroeger ook in de winter op campings staan waar regelmatig sneeuw valt.

Wat ik zo even zag is dit wel een en al massieve degelijkheid.
Ik ga er zeker over nadenken, bedankt voor de tip.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door stronk » ma 3 aug 2020 16:31

Ja, dit zijn zeer sterke en vooral kwalitatief bekend staand als 4-seizoenen tent. Wij hebben ook een wintertent van DWT. Ook een belangrijk argument van onze overstap was dat de deur bij de Unico onlogisch is. Zit altijd aan de linker of rechterkant. Ik moest altijd diep bukken en met deze DWT hebben we weer een normale inloop. Kan op verschillen plaatsen gekozen worden. Succes met je zoektocht.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » ma 3 aug 2020 16:40

RE.gif thumbup.gif
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » ma 3 aug 2020 16:49

koning schreef:Bij Fortex kan de petluifel afritsbaar zijn, dat is toch een argument?
Dat bedoelde ik dus, er werd aangegeven dat dit een wens was die Unico niet biedt, Fortex dus wel en ook slikranden aan de buitenkant lijkt me geen probleem als je dan binnen en buiten klittenband laat plaatsen (weet niet of dat kan) kun je de tent ook nog normaal gebruiken mocht je dat ooit willen.

Met petluifel, zonder kleine petluifel of grote.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » ma 3 aug 2020 16:51

stronk schreef:Wij staan al een jaar of 5 van half maart tot eind oktober vast op Texel en wij begonnen met een Unico Genua. Deze hebben wij 2,5 jaar geleden vervangen door een DWT Ambassador 240. Vóór de Unico hadden wij een DWT Paradies bij onze vorige caravan. We kenden de kwaliteit van de DWT dus al. De tent, gemaakt van polyester/pvc (dus bijzonder makkelijk schoon te houden), staat zo sterk als een huis. Wel een aantal extra stormstokken, geen scheerlijnen maar alleen een stormband aan de zijkant. Sinds dit jaar hebben wij er nog een zij-erker aangezet. Oh ja. De DWT heeft dubbele slikranden. De ene leg je naar binnen en de andere naar buiten.
Dat zijn idd super tenten en degelijk als een huis!


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » ma 3 aug 2020 16:57

Nu dat je daar wat langer over debatteert kom ik tot inzicht dat een slikrand aan de buitenkant om de onderstaande reden geen optie is.
Ik gebruik in de Unico voortent een vrij strak afgemeten vlonder (plastic pallets met daarop geschroefde houten panelen).
Als ik nu een slikrand aan de buitenkant zou gebruiken dan zou ik de tent aan de binnenkant moeten afspannen en dat is i.c.m. de huidige vlonder geen optie.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door stronk » ma 3 aug 2020 17:04

Ik had ook vlonders met hout als vloer maar sinds 2 jaar de Isabella vloertegels. Deze liggen aan de zijkanten op de slikrand die naar binnen ligt. Makkelijk te leggen en makkelijk weg te halen. 's Winters liggen deze tegels buiten opgestapeld.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » ma 3 aug 2020 17:32

Die heb ik ook in mijn schuurtent, ideaal maar wel prijzig.
Voor de oppervlakte van mijn voortent zou ik rond € 600,= kwijt zijn.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » ma 3 aug 2020 18:02

Jurgen schreef:Nu dat je daar wat langer over debatteert kom ik tot inzicht dat een slikrand aan de buitenkant om de onderstaande reden geen optie is.
Ik gebruik in de Unico voortent een vrij strak afgemeten vlonder (plastic pallets met daarop geschroefde houten panelen).
Als ik nu een slikrand aan de buitenkant zou gebruiken dan zou ik de tent aan de binnenkant moeten afspannen en dat is i.c.m. de huidige vlonder geen optie.
Kan wel denk ik als je de slikrand omhoog houdt en vanaf de buitenkant slaat, maar goed slikranden binnen geeft een grotere keuze mogelijkheid qua leveranciers. Die tegels, staan vaak op marktplaats, ik heb een half jaar geleden zelf een complete voortent aan tegels van Isabella verkocht voor 350 doorgaans betaal je ongeveer de helft 2de hands.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Avontuur » ma 3 aug 2020 20:38

Jurgen schreef: Ik kon daar echter geen overtuigende argumenten vinden welke mij zouden moeten overhalen om voor Fortex te kiezen maat misschien is dat intussen anders.

Hoi Jurgen, wij vinden het zo mooi dat je bij Fortex zoveel vrijheden hebt. Wij hebben een Walkertent met veel zicht naar buiten en willen dit niet missen. Bij de Unico konden we niet kiezen hoeveel ramen de
Ingang is vast en aan beide kanten.

Afbeelding
Afbeelding


Bij Fortex kun je kiezen waar je de deur wilt.
Ook is het aantal ramen te wijzigen in twee grote, of drie “kleine” in de voorwand. Voor de één geen argument voor de ander wel.
Voor ons moet de deur rechts en de drie
ramen naar links. Beide merken leveren maatwerk in hun programma, de tenten kunnen exact geleverd worden in de caravan maat inclusief moeilijke hoeken. Wij staan nu 4 maanden aan zee bij Egmond-binnen en onze Walkertent geeft ook geen krimp.

Wij moeten er ook nog een klap opgeven maar als we het doen gaan wel naar Fortex!
A travel adventure has no substitute.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » di 4 aug 2020 13:39

Zo langzaam aan neig ik toch ook richting Fortex te gaan want de flexibiliteit spreekt mij en m.n. mijn vrouw wel aan

En voor een duidelijke communicatie tussen Baxtotaalrecreatie en de klant hoef je daar ook niet te zijn.
Ik stelde gisteren een aantal vragen aan hen waaronder o.a. over het individuele openen van de ramen bij de verschillende modellen want het (nieuwe) model Rimini heeft die optie wel maar is alleen in de uitvoering 3m diep te bestellen.

Op geen één van mijn gestelde vragen kreeg ik een direct antwoord maar werd ik alleen op gewezen dat alleen datgene kan worden besteld zoals in de folders is vermeld.
Aanpassingen zijn niet bespreekbaar.
Niet echt klantvriendelijk.... scratch.gif

Inderdaad, het aantal ramen per voorwand en de mogelijkheid om zowel de deur als ramen te verplaatsen spreekt wederom mijn vrouw erg aan, ikzelf heb daar iets minder mee, voor mij is duurzaamheid het meest van belang.

Zo zie je maar, voortschrijdend inzicht.... blij.gif
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » di 4 aug 2020 21:33

RE.gif thumbup.gif

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen, hou ons svp op de hoogte thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » di 4 aug 2020 22:48

Dat zal ik zeker doen maar dat is pas in het late najaar.
Ik wil daarvoor naar Fortex in Enschede de modellen en opties bekijken maar wij wonen in ZH en dat ligt niet bepaald naast de deur.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”