Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » wo 26 aug 2020 10:24

Klopt, de Genua is een mooie tent maar toch denk ik dat het geen vaste petluifel wordt.

Wij overwegen namelijk om in de zomermaanden een zonneluifel te gebruiken en dan is aanvullend ook nog een petluifel iets teveel van het goede.

Zoals al eerder in deze topic geschreven zal het wel een Rimini 320 worden met de Deluxe dakluifel I.c.m. de Deluxe voorfront omdat dan de zonneluifel bij storm kan blijven staan maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Avontuur » wo 26 aug 2020 10:36

Je hebt ook nog even om alle plussen en minnen naast elkaar te leggen. Zelf vind ik de Genua een fraaie tent...

Voor ons wel een kandidaat omdat we kleiner willen!
A travel adventure has no substitute.

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Henkc » do 27 aug 2020 22:01

Over Unico en Stormvast.

Wij hebben een unico verona luifel compleet met zij en voorwanden.
Inderdaad afgelopen woensdag een flinke storm over ons heen gehad. (We waren zelf niet op de camping aanwezig)
We staan op een open weide waar de wind redelijk vrij spel heeft.

Diverse tenten hebben het af laten weten, varierend van kromme buizen tot 1 totall loss.
Onze (met geplaatste voor en zijwanden) luifel stond er nog steeds. De (aluminium) peggy schroefharingen (elke hoek 1 en in het midden ook 1) zaten nog net zo ver in de grond als voor de storm. Dus chapeaux.. Geen scheurtje, geen haring half uit de grond.
Hij stond niet meer zo strak dus waarschijnlijk zijn de buizen iets ingeschoven.

Overigens...
Er stond ook een Dorema Air (zonder enige schade) nog net zo mooi overeind als voor de storm.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » do 27 aug 2020 22:39

RE.gif

Even een reactie tav de opmerking in de laatste regel.

Ondanks dat de ‘Air’. voortenten wellicht de toekomst hebben is ook hier van toepassing ‘de zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketens.
Als je hier b.v, geen goede haringen gebruikt gaat het ook met de ‘Air’ voortent mis.

Dus er zijn best veel goede tenten maar veel kampeerders die het onjuiste bevestiging materiaal toepassen.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door volvocop » do 3 sep 2020 21:07

Vandaag een nieuwe Unico Bologna 320 besteld! Is in maart 2021 klaar. Onze oude Isabella Opus 300 heeft het met de augustus-storm begeven. De daknaden beginnen, na 10 seizoenen los te laten en repareren vind ik zonde van geld! Dus volgend jaar met een nieuwe geur en frisse kleuren het kampeergenot tegemoet, bij leven en welzijn. thumbup.gif
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Micky » do 3 sep 2020 21:17

Jurgen schreef:
do 27 aug 2020 22:39
RE.gif

Even een reactie tav de opmerking in de laatste regel.

Ondanks dat de ‘Air’. voortenten wellicht de toekomst hebben is ook hier van toepassing ‘de zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketens.
Als je hier b.v, geen goede haringen gebruikt gaat het ook met de ‘Air’ voortent mis.

Dus er zijn best veel goede tenten maar veel kampeerders die het onjuiste bevestiging materiaal toepassen.
De toekomst? dat lijkt mij echt niet knipoog.gif
Wij zijn 3 jaar achter elkaar op deze camping geweest tijdens de F1 van Monza (dit jaar helaas niet), deze staat er elk jaar (seizoensplaats denk ik) de hele tent stond vol water, ingezakt door het gewicht icm denk ik het krimpen van de lucht in de buizen door kou :(

We hebben het water er af laten lopen mrgreen.gif

Afbeelding
Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door volvocop » vr 4 sep 2020 07:43

Naar aanleiding van mijn vorige melding, moet ik zegen, dat de Isabelle hele lange seizoenen aan zee heeft gestaan. Nooit problemen gehad met stormschade, stond als een huis! Jammer, dat de noknaden begonnen los te laten hier en daar. Maar ja na 10 jaar! We zijn in Bergeijk goed geholpen en de Bologna met 4% korting besteld. De Union tenten hebben geen noknaden en dat gaf bij de doorslag van aankoop! We hopen er een goede koop aan te hebben en gaan weer genieten van het kamperen!
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » vr 4 sep 2020 10:14

Gefeliciteerd met de aankoop van de Bologna en veel kampeer plezier ermee... thumbup.gif

Wij hebben nog steeds geen definitieve keuze kunnen maken.
Dit deels door voortschrijdend inzicht en deels door de vorige week opgedane ervaring tijdens de zomerstorm aan de Oosterschelde waar wij met windstoten van ruim 100 kmh volop ons voorfront werden geconfronteerd.
De 1 meter diepe petluifel van onze Genua had het best zwaar met deze windstoten, alles bleef heel maar de klappen waren enorm.

Hierbij zijn onze eisen eigenlijk nog maar op één punt gefocust en wel op het al dan niet gemakkelijk kunnen verwijderen van een zonneluifel.
Zoals ik het nu kan beoordelen zijn er 2 opties, de Unico Rimini 320 (onze voorkeur) met de aan de zijkanten schuin weglopende dakluifel van de Bologna / Milaan of de Isabella Commodore met de Eclipse luifel.

Zoals al eerder geschreven willen wij in de zomer een zonneluifel gebruiken welke wij bij kortstondige afwezigheid of opkomend onweer even snel kunnen verwijderen en weer plaatsen.
In beide gevallen is het de bedoeling dat alleen het doek wordt verwijderd en het frame blijft staan.

Hiervoor lijkt de Isabella Eclipse het meest geschikt te zijn omdat het doek van deze luifel d.m.v. klittenband aan het frame wordt bevestigd en dientengevolge gemakkelijk los te halen is.

Bij de Unico dakluifel heb ik het idee dat het los ritsen van het doek aan de tent zijde lastiger is omdat de rits bij de dakdragers van de dakluifel nogal strak zit.
Waarschijnlijk moet ik dan de dak liggers ontspannen of zelf even demonteren om bij de rits te komen.

Dus ik heb nog wat na te denken maar wil binnenkort wel bestellen want de prijzen gaan meestal in september/ oktober omhoog.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Chris » vr 4 sep 2020 21:20

volvocop schreef:
vr 4 sep 2020 07:43
Naar aanleiding van mijn vorige melding, moet ik zegen, dat de Isabelle hele lange seizoenen aan zee heeft gestaan. Nooit problemen gehad met stormschade, stond als een huis! Jammer, dat de noknaden begonnen los te laten hier en daar. Maar ja na 10 jaar! We zijn in Bergeijk goed geholpen en de Bologna met 4% korting besteld. De Union tenten hebben geen noknaden en dat gaf bij de doorslag van aankoop! We hopen er een goede koop aan te hebben en gaan weer genieten van het kamperen!
Vandaag bij Bax geweest...
En... wetende dat er vorig jaar bij Bax tijdens de show in november 10% korting werd gegeven ook gevraagd of deze show weer kwam.
Helaas, nee meneer... geen enkele show dit jaar en ook geen enkele korting..
Voor oktober bestellen want dan gaan de prijzen ong. 4% omhoog...
Is dat de 4% waar jij over schrijft??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » vr 4 sep 2020 21:29

Juist, wij waren gisteren bij Bax en toen werd ik door één van de mede-eigenaren geholpen.
Hij had het ook over die verhoging maar meestal ga ik niet in op zulke ‘verkooppraatjes’ maar dit lijkt serieus.

4% is toch weer geld, krijg je niet op de spaarrekening dus snel verdiend.... scratch.gif
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door volvocop » za 5 sep 2020 22:20

Ja Chris, dat is inderdaad de 4% verhoging als je later zou bestellen, sorry voor mijn onduidelijkheid! Bij Bax zeiden ze, dat ze voorlopig niet met nieuwe modellen uit kwamen en zodoende ook geen beurs hadden. Wel in oktober enkele zaterdagen demonstraties van het opzetten van hun voortenten.

Jurgen de Eclipse van Isabelle is heel gemakkelijk los te halen zelfs met de carbonstokken! Wij deden dat altijd als we een tijdje weg bleven bij de caravan.
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » wo 16 sep 2020 20:37

Vandaag hebben wij voor ons de knoop doorgehakt en hebben besloten om de Isabella Commodore North i.c.m. het Mega frame te bestellen.
Aangevuld met de luifel Isabella Atlas, eveneens i.c.m. een Mega frame.

Doorslaggevend was het argument van Isabella en de dealer dat het hierbij om een specifiek voor het seizoen gemaakte luifel ging waarbij het de bedoeling is dat de luifel het hele jaar aan de tent blijft hangen, ongeacht het weer.
Dit kan enerzijds door gebruik te maken van het Mega frame maar ook doordat er gebruik wordt gemaakt van een zwaar doek.
Uiteraard dient er gebruik gemaakt te worden van de juiste haringen en de juiste wijze van opzetten maar dat is evident.
Ik ben weliswaar nog iets sceptisch maar de praktijk zal het leren.

Overigens heb ik ook een poging ondernomen om bij de Unico voortent van de buren een aangeritste petluifel eraf te halen en de boogstok met dakdragers te laten zitten en daarna de petluifel weer geplaatst. Dit is uiteindelijk gelukt maar het was toch wel een moeizaam klusje en dat was een aanslag op mijn vingers met lichte artrose.
In elk geval geen klus die je regelmatig in het seizoen wilt uitvoeren en wellicht was dit doorslaggevend voor de voorgenomen aankoop van de hierboven genoemde Isabella voortent.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Jurgen
Berichten: 251
Lid geworden op: do 17 nov 2011 15:59

Re: Welke (seizoen)voortent voor aan zee?

Bericht door Jurgen » vr 30 apr 2021 09:41

Begin april hebben wij de nieuwe Isabella Commodore (G19) met Mega frame op onze Fendt Topas 560, welke aan de Oosterschelde staat, laten opbouwen.
Ja inderdaad, laten opbouwen door een ex-medewerker van Isabella welke voor zich zelf is begonnen met een Tenten Service.
De voortent staat als een huis en vooral zo mooi strak gespannen, geen enkele plooi te bekennen.
Nu is dit niet verbazingwekkend want je kunt de tent perfect met de bijgeleverde framespanner afspannen maar dat de tent door een prof op de juiste manier is afgespannen draagt daar natuurlijk ook bij.
Ik vraag mij af of dit ook het geval zou zijn geweest als ik dat zelf had gedaan met mijn 76 jaar, het is immers een best zware klus, zo zitten er alleen al 9 dakliggers.
De eerste stevige en vooral langere regenbui en best harde wind hebben wij gisteren ook al achter de rug en het dak en voorwand wapperde nauwelijks.
Ik ben weer een blije Isabella gebruiker.
Fendt Topas 560 TG Bj 2004

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”