Veren unico Torino
Re: Veren unico Torino
Ik heb de veren nooit gebruikt.
Ik geloof niet in opwippende luifelstokken, doordat de veer meegeeft.
De afgelopen 35 jaar heb ik een groot deel van de zomervakanties altijd aan zee gestaan in Kroatië.
Daar wil het zo af en toe wel eens heel hard waaien..
Ook waren we ook meestal het grootste deel van de dag weg, dus niet bij de tent resp. afzetunit caravan en camper.
Mijn luifel, als ik die gebruikte tenminste, stond daar altijd met buitenmodel schroefharingen en 2 spanbanden per poot vast aan moeder aarde.
Veren vind ik uit den boze..veel te weinig trekkracht.
Trek er maar eens aan als ze strak staan.
Met niet al teveel moeite trek je ze maar zo 10 cm langer.
Dat kan de wind ook.
En dat is nu net niet wat ik wil.
Ik heb die veren nooit begrepen, en ook het nut ervan niet.
Je gebruikt toch ook geen elastiek als scheerlijn..
Ik geloof niet in opwippende luifelstokken, doordat de veer meegeeft.
De afgelopen 35 jaar heb ik een groot deel van de zomervakanties altijd aan zee gestaan in Kroatië.
Daar wil het zo af en toe wel eens heel hard waaien..
Ook waren we ook meestal het grootste deel van de dag weg, dus niet bij de tent resp. afzetunit caravan en camper.
Mijn luifel, als ik die gebruikte tenminste, stond daar altijd met buitenmodel schroefharingen en 2 spanbanden per poot vast aan moeder aarde.
Veren vind ik uit den boze..veel te weinig trekkracht.
Trek er maar eens aan als ze strak staan.
Met niet al teveel moeite trek je ze maar zo 10 cm langer.
Dat kan de wind ook.
En dat is nu net niet wat ik wil.
Ik heb die veren nooit begrepen, en ook het nut ervan niet.
Je gebruikt toch ook geen elastiek als scheerlijn..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veren unico Torino
RE.gif
Ik snap je punt Ab en toch denk ik dat hier heel goed over nagedacht is, een scheerlijn rekt wel een beetje, als je met de auto een noodstop maakt is het net iets comfortabeler dan tegen een muur rijden
ik denk dat tentbouwers die langer bestaan er wel over nadenken en nagedacht hebben. ze verkopen net even wat meer "situaties" dan 1 of 2 personen meemaken in hun leven
als er een windklap komt denk ik dat 1-3 cm afremmen beter werkt dan geen enkele speling, het geheel werkt dan ook alleen als je ook een beetje ruimte hebt in de haringen rondom, dus de bekende ladders en spanelastieken, als je dat niet hebt heeft het weinig zin idd
weet niet hoe het met de banden van bijv. de Unico zit die standaard aan de voorkant zitten, als daar 0 rek in zit heeft een veer aan de stormband ook weinig zin.
weet wel dat bij mijn luifel (met voorwand) alles verend is gemonteerd.
Ik snap je punt Ab en toch denk ik dat hier heel goed over nagedacht is, een scheerlijn rekt wel een beetje, als je met de auto een noodstop maakt is het net iets comfortabeler dan tegen een muur rijden
ik denk dat tentbouwers die langer bestaan er wel over nadenken en nagedacht hebben. ze verkopen net even wat meer "situaties" dan 1 of 2 personen meemaken in hun leven
als er een windklap komt denk ik dat 1-3 cm afremmen beter werkt dan geen enkele speling, het geheel werkt dan ook alleen als je ook een beetje ruimte hebt in de haringen rondom, dus de bekende ladders en spanelastieken, als je dat niet hebt heeft het weinig zin idd
weet niet hoe het met de banden van bijv. de Unico zit die standaard aan de voorkant zitten, als daar 0 rek in zit heeft een veer aan de stormband ook weinig zin.
weet wel dat bij mijn luifel (met voorwand) alles verend is gemonteerd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veren unico Torino
Over wind en spanbanden met veren / elastieken aan luifels...
Ik stond dit jaar direct aan zee met vaak veel wind. Afhankelijk van hoe de wind tegen de spanbanden waait willen ze wel eens gaan klapperen/trillen/resoneren. Ik los(te) dat altijd op door door de spanbanden een slag (of twee) te draaien. Dan is het geklapper weg. Nu heb ik dit jaar de elastieken eraan gemaakt omdat ik denk dat dit beter schokken absorbeert bij harde wind. Nu gaat dat draaien echter een stuk lastiger omdat de elastieken soepeler zijn dan de band zelf. Hoe lossen jullie dat op?
Ik stond dit jaar direct aan zee met vaak veel wind. Afhankelijk van hoe de wind tegen de spanbanden waait willen ze wel eens gaan klapperen/trillen/resoneren. Ik los(te) dat altijd op door door de spanbanden een slag (of twee) te draaien. Dan is het geklapper weg. Nu heb ik dit jaar de elastieken eraan gemaakt omdat ik denk dat dit beter schokken absorbeert bij harde wind. Nu gaat dat draaien echter een stuk lastiger omdat de elastieken soepeler zijn dan de band zelf. Hoe lossen jullie dat op?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Veren unico Torino
RE.gif
Tja...elk voordeel heeft zn nadeel.
Gaat je niet lukken denk ik.
Tja...elk voordeel heeft zn nadeel.
Gaat je niet lukken denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Veren unico Torino
mijn banden zitten boven geklikt en onder aan een rubber, ik kan ze gewoon 2 keer ronddraaien en dan vastzetten aan de rubbers, deze heb ik eraan zitten:Morgoth schreef: ↑wo 15 jul 2020 10:33Over wind en spanbanden met veren / elastieken aan luifels...
Ik stond dit jaar direct aan zee met vaak veel wind. Afhankelijk van hoe de wind tegen de spanbanden waait willen ze wel eens gaan klapperen/trillen/resoneren. Ik los(te) dat altijd op door door de spanbanden een slag (of twee) te draaien. Dan is het geklapper weg. Nu heb ik dit jaar de elastieken eraan gemaakt omdat ik denk dat dit beter schokken absorbeert bij harde wind. Nu gaat dat draaien echter een stuk lastiger omdat de elastieken soepeler zijn dan de band zelf. Hoe lossen jullie dat op?
https://www.westfalia.eu/nl/shops/landb ... l7EALw_wcB
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veren unico Torino
Vlak voor de zomervakantie een weekeind weggeweest en dat een paar flinke rukwinden gehad.
Goede test voor de Torino echter zag ik dat de haringen er toch een stuk uitgetrokken waren.
Vandaar de test met de veren zodat hij dat rukwinden een heel klein beetje opvangen kan.
Het is een test, maar wie weet helpt het.
Laatst gewijzigd door JosD op wo 15 jul 2020 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Re: Veren unico Torino
Dat zegt mij maar 1 ding.
Ongeschikte haringen.
Ongeschikte haringen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veren unico Torino
RE.gif
Zou kunnen, zaten deze haringen in, naar mijn idee zwaar genoeg....
Zou kunnen, zaten deze haringen in, naar mijn idee zwaar genoeg....
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Veren unico Torino
Mee eens, ik heb aan de kust gekartelde stormharingen van mammoet 50 cm in de duingrond geslagen, deze geven geen pukkel, dat is een begin.
Op de walker zijn aan de zijkant twee stormbanden met een kliksysteem aan de tent en aan de petluifel zitten 4 walker stormbanden.
Het heeft echt gewoeid in de maanden mei en juni en nu we alleen de weekenden komen wil ik die zorg ook niet.
De tent zit vast aan acht banden en ongeveerd ik wil geen millimeter 'wiggle room' geven. Wanneer de storm zo hard is dat er een zwakke plek gevonden wordt, dan heb ik er alles aan gedaan.
Wanneer de wind ( lees stom ) de "geveerde' tent op kan tillen met stokken en al, al is maar 2 a 5 cm, dan kunnen deze stokken op een andere plek op de grond terecht komen. Tijdens een storm wordt dit dan vele malen gedaan. De constructie is niet meer hetzelfde als de eerste afspanning, vandaar dat ik geen veren gebruik.
Bij ons aan boord werd ook alles echt vast gesjord, echt vast, en dan nog komt er'enige' ruimte in, of erger het slaat overboord.
Mijn theorie, en .. een stukje praktijk met wind/storm.
Laatst gewijzigd door Avontuur op do 16 jul 2020 08:13, 2 keer totaal gewijzigd.
A travel adventure has no substitute.
Re: Veren unico Torino
Ook mijn gedachte.
Je moet geen pootje lichten, dan ga je op je bek.
Ik heb voor de boogstok fixatie ook een mogelijkheid om die met 3 haringen in een cirkel om de 120 graden vast te zetten en voor mijn eigen gemaakte middenpoot een bus zodat ie, mocht ie opveren, toch op exact dezelfde plek terug komt.
Hoop het niet nodig te hebben trouwens.
Je moet geen pootje lichten, dan ga je op je bek.
Ik heb voor de boogstok fixatie ook een mogelijkheid om die met 3 haringen in een cirkel om de 120 graden vast te zetten en voor mijn eigen gemaakte middenpoot een bus zodat ie, mocht ie opveren, toch op exact dezelfde plek terug komt.
Hoop het niet nodig te hebben trouwens.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Veren unico Torino
De Pro Plus spanrubbers met S-haken Van GSAndre ( Obelink ) zou ik niet nemen, wegen 123 kg volgens gegevens.
Philmar
Philmar
Re: Veren unico Torino
Nu is het wel zo dat de veren enorm strak zijn, enige centimeters omhoog zal dan ook niet gebeuren.
Als ik een haring door de ring doe en daar met 2 voeten op ga staan en vervolgens met 2 handen probeer de veer uit te trekken krijg ik hem maar net 2 cm uitgetrokken. Of het komt omdat ik al sinds maart niet meer bij sportschool ben geweest. ige
Idee was dan ook om de rukken op te vangen, maar als jullie zeggen beter snaarstrak dan haal ik ze er weer tussenuit.
Als ik een haring door de ring doe en daar met 2 voeten op ga staan en vervolgens met 2 handen probeer de veer uit te trekken krijg ik hem maar net 2 cm uitgetrokken. Of het komt omdat ik al sinds maart niet meer bij sportschool ben geweest. ige
Idee was dan ook om de rukken op te vangen, maar als jullie zeggen beter snaarstrak dan haal ik ze er weer tussenuit.
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Re: Veren unico Torino
RE.gif
Nix moet hoor Jos..
Gewoon je eigen goede gevoel volgen.
Enne..
Dat van die sportschool zegt mijn diëtiste ook al..
Waarom nou???
Nix moet hoor Jos..
Gewoon je eigen goede gevoel volgen.
Enne..
Dat van die sportschool zegt mijn diëtiste ook al..
Waarom nou???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Veren unico Torino
Hoi Jos, de natuur is echt wel sterker dan je denkt. In ieder geval heeft het de macht om de veer een stuk te rekken. En dus de poten iets op te liften en anders neer te zetten.JosD schreef:Nu is het wel zo dat de veren enorm strak zijn, enige centimeters omhoog zal dan ook niet gebeuren.
, maar als jullie zeggen beter snaarstrak dan haal ik ze er weer tussenuit.
De veer heeft als doel je tent niet te beschadigen en de eerste klap op te vangen. Niet om de tentstokken op exact dezelfde plek te houden, dit is puur mijn eigen hypothese.
Er zullen vele meningen zijn, echt goed tencate doek van een seizoenstent kan meer hebben dan zomer tent. Ik ga in den beginne van zeer goed tentdoek uit.
Ik zou het gewoon doen zoals je het al jaren doet!
A travel adventure has no substitute.
Re: Veren unico Torino
Het optillen van de stokken gaat niet op bij een Fortex. Het doek loopt door over de poot door tot beneden en onderaan zitten twee elastieken en een korte spanband om het in de grond aan haringen vast te zetten. De poot kan dus niet worden opgetild, hooguit kan de boog in het midden wat bewegen maar dat voorkomt de banden die op 2m hoog worden vastgeklikt. Mijn gevoel zegt dat veren (bij Fortex dikke elastieken) wat vriendelijker zijn voor de constructie.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Veren unico Torino
Ook waar, tentstokken die aan de onderzijde in ladders gaan, hebben zeker minder bewegingsvrijheid! Ik heb zelf een Explorer van Fortex besteld en weet dat daar een elastiek veer systeem wordt gebruikt.
Zal daar tzt eens naar kijken.. wordt pas eind augustus geleverd.
Zal daar tzt eens naar kijken.. wordt pas eind augustus geleverd.
A travel adventure has no substitute.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Veren unico Torino
Sjorren... tja,
Iets massiefs vastzetten is eenvoudig, alles strak (op ons werk zelfs vast lassen)
Een tent is niet massief, dus gebruik ik vaak veren die iets uitgetrokken zijn.
Soms blaast de wind de boel iets naar beneden waardoor er zonder veren iets speling ontstaat, als dan de tent weer omhoog komt komt er veel meer kracht op. Volgens mij zorgen veren juist dat alles op spanning blijft en er dus minder aan gerukt wordt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Iets massiefs vastzetten is eenvoudig, alles strak (op ons werk zelfs vast lassen)
Een tent is niet massief, dus gebruik ik vaak veren die iets uitgetrokken zijn.
Soms blaast de wind de boel iets naar beneden waardoor er zonder veren iets speling ontstaat, als dan de tent weer omhoog komt komt er veel meer kracht op. Volgens mij zorgen veren juist dat alles op spanning blijft en er dus minder aan gerukt wordt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Veren unico Torino
RE.gif
Zo zie ik het ook, want de klappen zorgen voor scheuren.
Zo zie ik het ook, want de klappen zorgen voor scheuren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veren unico Torino
Waarin dan ?
Je moet stormbanden of scheerlijnen niet aan tentdoek vastmaken. Dat scheurt geheid uit, tenzij er wel een heel goede versteviging in het doek genaaid zit.
Het enig belangrijke is, dat alles aan de grond blijft.
Als tentdoek gaat scheuren, of staanders dubbelknikken, is de winddruk te hoog voor de gehele constructie.
Daar is niks aan te doen, behalve een heel sterk buizenframe maken en heel korte onderlinge afstanden van liggers en staanders gaan maken.
In het geval van een normale voortent dan.
Bij een luifel zoals een Unico kan dat niet, en hoeft ook niet.
Hierbij is ook weer het enige belangrijke, dat de poten op de grond blijven.
Als je daar aan 2 kanten een haring in de grond hebt, die je met 2 handen en een touw eraan de grond uit kan trekken, kan de wind dat ook.
Je moet stormbanden of scheerlijnen niet aan tentdoek vastmaken. Dat scheurt geheid uit, tenzij er wel een heel goede versteviging in het doek genaaid zit.
Het enig belangrijke is, dat alles aan de grond blijft.
Als tentdoek gaat scheuren, of staanders dubbelknikken, is de winddruk te hoog voor de gehele constructie.
Daar is niks aan te doen, behalve een heel sterk buizenframe maken en heel korte onderlinge afstanden van liggers en staanders gaan maken.
In het geval van een normale voortent dan.
Bij een luifel zoals een Unico kan dat niet, en hoeft ook niet.
Hierbij is ook weer het enige belangrijke, dat de poten op de grond blijven.
Als je daar aan 2 kanten een haring in de grond hebt, die je met 2 handen en een touw eraan de grond uit kan trekken, kan de wind dat ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veren unico Torino
RE.gif
ik bedoel scheuren in de zin van de boel vliegt bij een rukwind sneller de lucht in en gaat kapot, om dat te voorkomen plaatsen we immers extra verankering
Heel simpel, als je een papieren zak heel langzaam steeds zwaarder belast kan hij enorm veel hebben, ruk je eraan scheurt hij heel snel, dat dan bij de stormbanden, bij een rukwind, ineens een klap aan het geheel, of een oplopende kracht doordat de veren/rubbers eerst iets meegeven.
ik bedoel scheuren in de zin van de boel vliegt bij een rukwind sneller de lucht in en gaat kapot, om dat te voorkomen plaatsen we immers extra verankering
Heel simpel, als je een papieren zak heel langzaam steeds zwaarder belast kan hij enorm veel hebben, ruk je eraan scheurt hij heel snel, dat dan bij de stormbanden, bij een rukwind, ineens een klap aan het geheel, of een oplopende kracht doordat de veren/rubbers eerst iets meegeven.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veren unico Torino
Ik snap je gedachtengang...
Maar er gaat toch een band helemaal over de gehele luifel heen?
Dat verdeeld de krachten over een heel eind.
Dat is veel gunstiger dan plaatselijke belasting.
Hoe minder beweging er in zit, hoe beter blijft het staan.
Op en neer beweging geeft altijd, en in practisch alle gevallen veel meer problemen.
Maar er gaat toch een band helemaal over de gehele luifel heen?
Dat verdeeld de krachten over een heel eind.
Dat is veel gunstiger dan plaatselijke belasting.
Hoe minder beweging er in zit, hoe beter blijft het staan.
Op en neer beweging geeft altijd, en in practisch alle gevallen veel meer problemen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Veren unico Torino
RE.gif
Nee, bij mij zitten versterkingen ingenaaid en zit er aan elke zijde een korte band, als je een band er helemaal overheen gooit heb je een oplossing die niet door de fabrikant zelf bedacht is.
Op je 2de deel, waarom maken ervaren fabrikanten dit dan overigens heb je bij een boogluifel/tent sowieso al een veel betere verdeling van de krachten door de boog, daarom zijn ze ook zo windvast
Nee, bij mij zitten versterkingen ingenaaid en zit er aan elke zijde een korte band, als je een band er helemaal overheen gooit heb je een oplossing die niet door de fabrikant zelf bedacht is.
Op je 2de deel, waarom maken ervaren fabrikanten dit dan overigens heb je bij een boogluifel/tent sowieso al een veel betere verdeling van de krachten door de boog, daarom zijn ze ook zo windvast
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Veren unico Torino
Afgelopen juni/juli in Italië tijdens onweer de nodige windvlagen op de luifel (Torino) gehad. Hij stond vast met de 3 bijgeleverde spanbanden aan de voorkant en de (bij mijn maat 12 wel meegeleverde) middenstok en 2 zijwanden geplaatst. De middenstok op aanraden van Bax schuin naar voren geplaatst, zodat als de luifel iets opgelicht zou worden de middenstok door de zwaartekracht de boel weer wat strakker zou zetten. Waar vorige voortenten/luifels nog wel eens, al dan niet succesvol, probeerden de benen te nemen had ik bij de Torino nooit het idee dat deze de andere kant van de caravan zou willen bewonderen. Stond als een huis!! Wel lange rotsharingen gebruikt en absoluut geen veren. De enige keer dat ik ooit veren in de stormband had zitten, werden deze zo ver uitgerekt dat de tent de benen nam....
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011
Re: Veren unico Torino
Ik vertrouw op Bax, ze zetten in product in de markt met stevige sjorbanden zonder veren.
Daar hebben ze vast over nagedacht waarom wel of niet, lijkt me niet nodig dit er zelf tussen te plaatsen.
Daar hebben ze vast over nagedacht waarom wel of niet, lijkt me niet nodig dit er zelf tussen te plaatsen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Veren unico Torino
Ik gebruik bij stormbanden ook nooit veren. Hoe sterker aan de grond hoe beter denk ik...
Het doek moet wél kunnen rekken, het frame niet zou ik denken.
Laatste tijd gebruik ik vaak spanbanden met ratel als “scheerlijn” daar trek je het dak vd tent mooi strak mee en de tent staat als een huis.
Het doek moet wél kunnen rekken, het frame niet zou ik denken.
Laatste tijd gebruik ik vaak spanbanden met ratel als “scheerlijn” daar trek je het dak vd tent mooi strak mee en de tent staat als een huis.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF