Extra peesrail Hobby 2010

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Plaats reactie
Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Bospaadje » zo 17 mei 2020 23:38

Wij hebben een hobby met de dikke gestroomlijnde zijkanten, met daarin de peesrail. Wij willen graag een extra peesrail, zodat we zowel de zakluifel en voortent kunnen gebruiken. Iemand hier ervaring mee, zie bijgevoegde afbeeldingen (geleend ergens op web) om idee te krijgen.
Gewoonweg een rail erop/eronder schroeven wordt lastig door die plastic rondingen om de rails...

Afbeelding

Afbeelding

Idee erachter: zakluifel laten hangen. Tijdens tussenstop, of korte vakantie zakluifel uitrollen.
Daarna ook mogelijkheid om voortent op te zetten.
Momenteel Brand voortent, met houders die vlak onder rail de dakdragers ondersteunen, maar ons lijkt een opblaasbare voortent ook wel wat. Luifel boven tent en evt omklapbaar naar dak lijkt ons ook wel wat.

Hopelijk hebben jullie tips of ervaring.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door r.obbink » ma 18 mei 2020 06:04

Heb je aan de andere kant van de caravan misschien ook een rail?

Bij mijn caravan is dat wel zo, dan kun je de zakluifel dus kwijt aan de achterkant.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Bospaadje » ma 18 mei 2020 08:34

Klopt die heb ik, en dat is een heel goed idee, maar wellicht niet precies voor de oplossing die ik zoek.
Ik wil dus graag de zakluifel gewoon laten hangen. Zodat ik de keuze heb welke ik wil gebruiken, zonder dat ik ermee hoef te klungelen naar de achterkant.

Dan zou een tweede rail aan de voorzijde dus meest praktische zijn, dan kan ik onderweg de luifel gebruiken. En op de zomerplek (voor aantal weken) de voortent.
Onze luifel is uitrollen, twee stokken eruit en klaar. Als ik geen zin heb om scheerlijnen, stormband te zetten, is dat kwestie van 10 minuten uitzetten en inrollen, dus prima voor onderweg. Bij aankomst effe uitrollen, voor slapen gaan weer inrollen. Waait het, dan een bandje eraan. De tent is helaas meer werk... Daarnaast is die luifel nog best een zwaar ding, die vrij hoog in de rail hangt, daarmee slepen doe ik liever niet.
Home is where you park it caravan.gif

Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Janloco » di 19 mei 2020 13:20

Wij hebben welliswaar geen Hobby caravan, maar wij hebben wel een extra rail op het dak laten maken. Die is niet over de gehele lengte van de caravan, omdat de zakluifel meestal korter is . Is het dan niet mogelijk om de rail tussen de rondingen te plaatsen, op het dak?

Tijdens de vakanties zit de zakluifel gewoon in de rail op het dak. Wil ik de voortent gebruiken, dan duw ik de zakluifel omhoog en die ligt dan gewoon op het dak.

Ik weet alleen niet of het technisch mogelijk is om een extra rail op het kunststof deel van de caravan te monteren.
\
Mogelijk kun je wat met mijn opmerking. Iig veel succes!!

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Bospaadje » di 19 mei 2020 13:34

Wellicht dat ik de vraag eens ga voorleggen bij Feijts in Amstenrade. Die onderhoudt onze caravan, wellicht heeft die nog tips&tricks.
Home is where you park it caravan.gif

workel

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door workel » di 19 mei 2020 13:57

RE.gif RE.gif
Geen ervaring hiermee.
Maar erop schroef gaat lastig worden, die plastic kap bij Hobby zijn hol van binnen. Daar ga je geen houvast in krijgen.
Denk dat de oplossing is om een rail te zoeken die qua lengte net zo lang is als je zakluifel en deze onder de rail te monteren waar de voortent door heen gaat.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door PD » di 19 mei 2020 14:30

De kunststof kap is puur deco en niet geschikt om er iets op te monteren.

Ingeval een dakcassette geplaatst wordt, wordt deze kunststof kap over de benodigde lengte verwijderd. Voor de plaatsing van een zakluifel lijkt me dit optisch ongewenst; een extra rail tegen de zijkant van de caravan kan vanzelfsprekend wel, maar of dit mooi is ???
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Daphne » di 19 mei 2020 15:13

In geval van Bospaadje zal een kleine opening in de tentrail het meest praktisch en mooi zijn. Onderweg hangt de zakluifel aan de caravan voor gebruik onderweg en aangekomen op de plek waar een langer verblijf wordt gehouden, trek je de zakluifel makkelijk uit de tentrail middels die opening en leg je 'm onder de caravan of op het dak. Ligt ie niemand in de weg. Bij vertrek of bij de laatste nacht hang je 'm weer in de tentrail en kun je onderweg de zakluifel weer gebruiken voor een enkele overnachting.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Knaus440 » di 19 mei 2020 15:42

Wij hebben een extra peesrail van voor naar achter lopen.
Een cm of 6 onder de rail van de caravan voor de voortent.
Daar blijft de luifel gewoon hangen, ook als zoals nu, de voortent staat.
Ik heb de rail gelijmd en geschroefd.
Wel professionele lijm gekocht bij een dealer.
Let bij het bepalen van de hoogte wel op dat de deur nog open kan wanneer je de luifel uit zet en af laat lopen. Dus niet de rail net boven de deur monteren.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Chris » di 19 mei 2020 17:37

Daphne schreef:
di 19 mei 2020 15:13
In geval van Bospaadje zal een kleine opening in de tentrail het meest praktisch en mooi zijn. Onderweg hangt de zakluifel aan de caravan voor gebruik onderweg en aangekomen op de plek waar een langer verblijf wordt gehouden, trek je de zakluifel makkelijk uit de tentrail middels die opening en leg je 'm onder de caravan of op het dak. Ligt ie niemand in de weg. Bij vertrek of bij de laatste nacht hang je 'm weer in de tentrail en kun je onderweg de zakluifel weer gebruiken voor een enkele overnachting.
Dat gaat niet lukken denk/vrees ik.
De peesrail zit geintegreerd in die kappen, daar kan je niet zomaar een "uitvoer" in maken, dan moet je die uitvoer ook in de kap maken.
En dat gaat niet, dan heb je een gat..die kap is hol.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Daphne » di 19 mei 2020 17:40

RE.gif

In dat geval zit er niks anders op dan moeilijk doen of een rail iets lager op de wand monteren zoals Knaus 440 heeft gedaan. Of het plan om de zakluifel onderweg te gebruiken laten varen. weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door PD » di 19 mei 2020 17:41

RE.gif
Zakluifel weg en een Torino kopen thumbup.gif (of een nog eenvoudiger luifeldoekje met een paar telescoopstokken)
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Chris » di 19 mei 2020 19:44

Ik denk dat je in de grijze bies net onder die kappen wel een extra rail kunt maken waar een zakluiflel in gehangen kan worden.
Ook nog wel dat de lamp vrij blijft.
Maar die rail zal dan wel een stuk korter zijn en dus ook de zakluifel een stuk korter moeten worden.
En dan is erin schuiven nog wel effe een dingetje... je moet om de "Wang" heen n.l.
Daarbij hoor en lees je nog wel eens dat een zakluifel wel eens voor krassen zorgt.

Leuk idee maar wel een beetje lastig uitvoerbaar.
Dan kan je beter doen wat PD al schreef... losse simpele luifel kopen.
Niet echt mooi maar voor effe snel...
Wil je wel mooi... idd een Torino.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Bospaadje » di 19 mei 2020 23:22

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Op dit moment heeft de voorkeur de zakluifel blijven gebruiken en liefst in combinatie met evt voortent.
Hoe zou ik erachter kunnen komen tot waar ik in het houten frame kan schroeven? (Op zijkant in grijze gebied)

Iets lager monteren zou zelfs kunnen leiden tot een langer recht stuk omdat de spoilers in een trapezium uitlopen.
/===\ maar de luifel past nu makkelijk ertussen en nieuwe luifel willen we liever niet, deze is prima.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Erwin1987 » wo 20 mei 2020 07:58

Chris schreef:Ik denk dat je in de grijze bies net onder die kappen wel een extra rail kunt maken waar een zakluiflel in gehangen kan worden.
Ook nog wel dat de lamp vrij blijft.
Maar die rail zal dan wel een stuk korter zijn en dus ook de zakluifel een stuk korter moeten worden.
En dan is erin schuiven nog wel effe een dingetje... je moet om de "Wang" heen n.l.
Daarbij hoor en lees je nog wel eens dat een zakluifel wel eens voor krassen zorgt.

Leuk idee maar wel een beetje lastig uitvoerbaar.
Dan kan je beter doen wat PD al schreef... losse simpele luifel kopen.
Niet echt mooi maar voor effe snel...
Wil je wel mooi... idd een Torino.. thumbup.gif
Ja kan ook eerst de zakluifel in de rail schuiven en dan de rail bevestigen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Home-car racer 48

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Knaus440 » wo 20 mei 2020 10:04

Als je rail en luifel gelijk wil monteren heb je zeker 6 armen nodig. Of 3 mensen als dat makkelijker is mrgreen.gif
Ik heb de luifel afgerold en toen in de rail geschoven, dat ging prima.
Bij strak aansluitende rail, begin van 3 a 4 cm beetje open buigen, pees erin en weer dicht buigen.
Maar heeeeeel klein beetje open buigen natuurlijk.
Zet wel een "stop" aan beide uiteinden van de rail.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Knaus440 » wo 20 mei 2020 10:41

Oja, en vergeet ook niet dat wanneer de luifel er gewoon aan hangt, de deur nog open moet kunnen!
Lijkt een "open deur" totdat ik op een camping iemand sprak die aangaf ook een zakluifel net als bij ons op te willen hangen. Hij zou hem alleen de rail net boven de deur maken. Dit omdat hij dan beter bij de zakluifel kon. Hij was niet zoals ik 2 meter lang zei hij. Rail net boven de deur en dan steeds de zak moeten optillen om deur te openen, kwam pas even later in hem op!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Daphne » wo 20 mei 2020 12:04

Niet alleen naar de deur kijken, maar ook naar de voortentlamp. Als je een rail op de wand plaatst, heb je al snel dat de zakluifel voor de voortentlamp hangt. Daar zit je dan wel heel je vakantie mee, als je 's avonds lekker in je voortent zit, heb je geen licht.

Edit: ik zie dat chris dat ook al schreef.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Chris » wo 20 mei 2020 14:31

Bospaadje schreef:
di 19 mei 2020 23:22
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Op dit moment heeft de voorkeur de zakluifel blijven gebruiken en liefst in combinatie met evt voortent.
Hoe zou ik erachter kunnen komen tot waar ik in het houten frame kan schroeven? (Op zijkant in grijze gebied)

Iets lager monteren zou zelfs kunnen leiden tot een langer recht stuk omdat de spoilers in een trapezium uitlopen.
/===\ maar de luifel past nu makkelijk ertussen en nieuwe luifel willen we liever niet, deze is prima.
Om er achter te komen waar nog "Vlees" het houten frame, nog achter het plaatwerk zit...
Ik denk de beste optie is om dat aan een Hobby dealer te vragen.
Zij zullen wel eens een zijwand vervangen en weten dan ook hoe en waar het skelet zit.
Maar...
Ik ben erg bang dat je daar van schrikt... ik denk n.l. dat het houten frame niet of nauwelijks onder de wangen uit zal komen.
Dus geen "vlees" om in te monteren...en al helemaal niet nog lager..

Jammer... leuk idee.... maar toen.... scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Knaus440 » wo 20 mei 2020 17:13

Ach natuurlijk, vergeten te zeggen hoe ik het gemonteerd heb.
Inderdaad geen houten vlees.
Dus door buitenwand, isolatie, en binnenwand geboord. Er zit een kastenwand bij ons tegen die wand aan. Bovenin kastjes een "plint" gemaakt, boutjes op juiste lengte, moertje erop. En een afdekdopje.
Lijkt net origineel, zelfde kleur dopjes als knaus ook gebruikt.
Weinig vlees, dan zelf geraamte maken. Gelukkig zit het bovenin kastjes en zie je er dus niks van.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Extra peesrail Hobby 2010

Bericht door Bospaadje » wo 10 mar 2021 22:34

Probleem is actueel(er) geworden.
Nieuwe voortent gekocht en boren en zagen in de caravan zie ik niet zitten. Nu zie ik wel eens pees koppelstukken. Is er ook zoiets als een pees die ik in mijn rail kan schuiven die zich vertakt naar 2 “nieuwe” peesrails. Zodat ik de luifel kan laten hangen en de tent in de bovenste rail kan schuiven?
Het gaat om een lengte van 4/5 meter. Ik hoef met luifel en tent alleen in het horizontale gedeelte te zijn.
Home is where you park it caravan.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”