Welke Unico voortent te kiezen

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door VolvoKampeerder » zo 3 mei 2020 20:04

Beste allemaal,

We zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe caravan en daarmee ook meteen op een voortent/luifel.
De caravan waar we momenteel naar kijken is de Fendt 515SG (met 2000kg as --> andere omloopmaat 1013cm).

Onze eerste interesse ging uit naar de Dorema Octavia, welke we bij de eerste dealer waar we kwamen stond.
Echter aangezien deze ook twee extra staanders nodig heeft bij de maat die we zoeken, voldoet deze niet direct aan onze wensen voor luifel gebruik.
Na de vele verhalen hier op het forum over de diverse Unico luifels en tenten, toch maar eens meer in die richting gaan zoeken.

Onze eisen/wensen:
- Gebruik enerzijds op een seizoensplaats, oftewel, de tent moet zonder dat ik ervan wakker lig maanden kunnen staan
- anderzijds zal deze mee gaan op (zomer)vakanties, waarbij we de tent/luifel steeds voor 1-3 weken op zullen zetten, vooral in warmer oorden.
- eenvoudig op te zetten als luifel in de zomer (ivm twee (nu nog 1)kleine kinderen die ook dan of zelfs juist dan aandacht vragen :)
- liefst zo open mogelijk indien gebruikt als luifel, bij voorkeur ook zonder voorwanden en petluifel mogelijk op te zetten
- evt mogelijkheid een zijtent aan te ritsen voor wanneer de kleine mannen wel buiten willen slapen, maar nog te klein zijn om al een in aparte tent te slapen.

Nu zie ik grofweg 3 types Unico tenten waar een luifel van te maken is, Genua, Milaan (/Turijn) en Bologna.
Voor mij is het niet helemaal duidelijk wat de voors en tegens zijn van de verschillende types. scratch.gif scratch.gif

De Genua valt in eerste opzicht af door de aangehechte petluifel, dan blijven de Milaan/Turijn en de Bologna nog over.
Een specifieke vraag die ik nu al heb, welke luifels hebben wel/niet een staander in het midden bij gebruik als luifel en is het er altijd slechts 1?

Zijn er hier goede/minder goede ervaringen met deze tenten en wat zouden jullie aanraden voor voorgesteld gebruik?

Mocht je informatie missen, vragen! thumbup.gif
Alvast bedankt!
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

willianv
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door willianv » zo 3 mei 2020 20:08

Middenstaander bij de luifel is afhankelijk van de maatvoering.

Wij hebben een Unico Milaan met petluifel maat 14, deze heeft een middenstaander ook voor de petluifel.

Ik vind het overigens het gemak waar iedereen het over heeft bij Unico erg tegenvallen. Ik vind het maar een onding om op te zetten.

Voorheen Isabella tenten gehad en die vond ik veel fijner opzetten. Maar dat is mijn perceptie.

Gelukkig hebben we ook een dakluifel, de Unico hebben we vorig jaar niet eens meer opgezet. Ik denk ook niet dat deze nog opgezet gaat worden.
(tenminste niet zoals we de caravan tegenwoordig gebruiken).

Unico straalt wel kwalitiet uit, en dat is het mijn inziens ook. Evenals Isabella en Fortex.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Micky » zo 3 mei 2020 22:45

Kijk ook eens bij Fortex, familiebedrijf met zeer nauwe betrokkenheid met de klant, je tent wordt ECHT op maat gemaakt en met de hand gemaakt. Je kunt bijna alles naar eigen wens laten maken, zelfs waar je wel of geen deur wilt of 1 extra.
Prijstechnisch vergelijkbaar met Unico.

Wij hebben hem zo’n 8 jaar met uitbouw, zonder petluifel. Die kun je apart aanritsen als je wilt, wij hebben hem niet besteld.
De mogelijkheden zijn bijna oneindig en echt op wens van de klant

En als luifel heb je geen staander in het midden, hij zit er wel bij, wij gebruiken hem alleen met storm


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door VolvoKampeerder » ma 4 mei 2020 07:36

Bedankt voor de feedback!

Fortex stond inderdaad nog niet op mijn lijstje, zal er eens verder naar gaan kijken inderdaad.
@Micky; weet je of dit bij iedere maat bij Fortex zonder middenstaander is?

Met betrekking tot die middenpaal, ik zie nergens op de site van Unico vanaf waar er een middenstaander komt.
Wel een stuk over de extra dakliggers vanaf een bepaalde maat (13?), maar niets over de middenstaander.

Ik moet eerlijk zeggen dat naast opzetgemak, uitstraling ook wel helpt bij de voorkeur voor de rondere tenten, de Dorema Octavia, de Unico's (en ook de Fortex?)
Zeker in combinatie met een moderne caravan, vind ik de klassieker gevormde tenten toch wat gedateerd ogen.
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door MarcoC » ma 4 mei 2020 09:07

Volgens mij is de middenstaander vanaf maat 11/12 standaard bij Unico als ik mij niet vergis. Deze gebruik je overigens alleen bij slecht weer, en naar mijn mening ook wanneer je de voorwand van de tent wilt afspannen... Anders trek je de boog namelijk erg makkelijk te ver naar beneden!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Micky » ma 4 mei 2020 09:54

VolvoKampeerder schreef:
ma 4 mei 2020 07:36
Bedankt voor de feedback!

Fortex stond inderdaad nog niet op mijn lijstje, zal er eens verder naar gaan kijken inderdaad.
@Micky; weet je of dit bij iedere maat bij Fortex zonder middenstaander is?

Met betrekking tot die middenpaal, ik zie nergens op de site van Unico vanaf waar er een middenstaander komt.
Wel een stuk over de extra dakliggers vanaf een bepaalde maat (13?), maar niets over de middenstaander.

Ik moet eerlijk zeggen dat naast opzetgemak, uitstraling ook wel helpt bij de voorkeur voor de rondere tenten, de Dorema Octavia, de Unico's (en ook de Fortex?)
Zeker in combinatie met een moderne caravan, vind ik de klassieker gevormde tenten toch wat gedateerd ogen.
Die hoeft er bij jouw maat niet perse onder, hij zit er altijd bij, voor als je de voorwand plaatst en als je hem niet monteert zie je dus niets, wij hebben hem er alleen onder met stormachtige wind als we er niet zijn of slapen (vloerlengte van onze tent is iets meer dan 6 meter)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door JPGeetje » ma 4 mei 2020 10:45

Ik heb 7 jaar een Genua gehad.
Prachtige tent van uitstekend kwaliteit maar in het begin ook vaak verwenst bij het opzetten want dat vond ik een crime.
Na de nodige tips van mede Unico gebruikers hier op het forum ging dat opzetten steeds beter en werd het toch nog "mijn tentje".
Ik zie dat lange voorstuk niet als een petluifel, daar is het veel te lang voor, en het zorgt ervoor dat, als de voorwand geplaatst is en de "deur" daarvan openstaat het bij evt regen niet in de tent regent. Bedenk dat die voorwand veel schuiner staat dan bij een conventionele bungalowtent.
Die middenstok is er volgens mij alleen maar voor om de boog te ondersteunen als de voorwand(en) erin staat(n). Om een andere reden heb ik hem nooit geplaatst en heb je dus altijd een ongehinderd panoramisch uitzicht vanuit de tent. Ook de met klitteband bevestigde slikrand vind ik een uitkomst. Wij gebruiken de slikranden alleen aan het begin en einde van het seizoen als het door evt. wind te kil wordt in de tent. Niet gebruiken betekend ook niet schoon maken thumbup.gif
Zover ik weet kun je bij de luifels van Unico geen slaapdeel aanritsen, dat kan bij een Genua wel. In de volle zomer met voorwanden en zijwanden verwijderd kun je de Genua eigenlijk ook zien als een luifel. Hoe het ook zij, met een Genua ben je multifuncioneel altijd voorbereid op wijzigende weersituaties whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door VolvoKampeerder » ma 4 mei 2020 22:09

Goede tips!
Inmiddels ook even contact gehad met Bax, voor de maat 14.1 die ze aanraden geven zij ook inderdaad aan dat een middenstaander alleen nodig is bij stormachtig weer of langere tijd.

Op voorhand denk ik dan, die komt er gewoon tussen te staan

Een zijtent is wel bij alle drie de modellen mogelijk, dus dat zal niet uitmaken.
Ik denk wel dat kijkend naar de prijs van een zijtent, de kans groot is dat er gewoon een Quechua onder de luifel komt tegen die tijd

We gaan nog even kijken naar beide luifels om het verschil te kunnen zien, qua specs allemaal erg vergelijkbaar vind ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door VolvoKampeerder » do 7 mei 2020 08:45

Nog even een update vanuit hier, de kogel is door de kerk, zowel caravan als luifel zijn besteld! blij.gif blij.gif

Het is een Tendenza 515SG geworden, met daarbij de Unico Milaan 280, met optionele petluifel en kuipgrondzeil.

Caravan is een voorraad model en kan dus vrij snel klaar zijn, de tent word naar verwachting eind mei geleverd, heel erg benieuwd naar beiden!
Begin juni komt de caravan op een boeren camping hier in de buurt te staan, zodat we alles eens lekker kunnen proberen.
Dan kunnen we ook mooi zonder groot publiek de eerste keer de nieuwe tent opzetten whistle.gif Hopelijk zo strak als op het plaatje van Unico :)
Milaan-280-buitenaanzicht.jpg

Bedankt voor de info allemaal!
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1853
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door EricS » do 7 mei 2020 11:45

Gaaf setje hoor, gefeliciteerd ! thumbup.gif

Ben heel benieuwd naar de foto's..

ps. ik hoop volgende week eindelijk onze ( voor 3e x ) gerepareerde caravan op te halen en te voorzien van inmiddels aangeschafte Unico Verona luifel uit te proberen..
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Micky » do 7 mei 2020 12:17

VolvoKampeerder schreef:
do 7 mei 2020 08:45
Nog even een update vanuit hier, de kogel is door de kerk, zowel caravan als luifel zijn besteld! blij.gif blij.gif

Het is een Tendenza 515SG geworden, met daarbij de Unico Milaan 280, met optionele petluifel en kuipgrondzeil.

Caravan is een voorraad model en kan dus vrij snel klaar zijn, de tent word naar verwachting eind mei geleverd, heel erg benieuwd naar beiden!
Begin juni komt de caravan op een boeren camping hier in de buurt te staan, zodat we alles eens lekker kunnen proberen.
Dan kunnen we ook mooi zonder groot publiek de eerste keer de nieuwe tent opzetten whistle.gif Hopelijk zo strak als op het plaatje van Unico :)
Milaan-280-buitenaanzicht.jpg


Bedankt voor de info allemaal!
Prachtig, heel veel plezier met jullie nieuwe setje thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door VIP » do 7 mei 2020 12:21

VolvoKampeerder schreef:
do 7 mei 2020 08:45
Nog even een update vanuit hier, de kogel is door de kerk, zowel caravan als luifel zijn besteld! blij.gif blij.gif

Het is een Tendenza 515SG geworden, met daarbij de Unico Milaan 280, met optionele petluifel en kuipgrondzeil.

Caravan is een voorraad model en kan dus vrij snel klaar zijn, de tent word naar verwachting eind mei geleverd, heel erg benieuwd naar beiden!
Begin juni komt de caravan op een boeren camping hier in de buurt te staan, zodat we alles eens lekker kunnen proberen.
Dan kunnen we ook mooi zonder groot publiek de eerste keer de nieuwe tent opzetten whistle.gif Hopelijk zo strak als op het plaatje van Unico :)
Milaan-280-buitenaanzicht.jpg


Bedankt voor de info allemaal!

Gefeliciteerd thumbup.gif Mooie combi !
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Aviva » do 7 mei 2020 12:50

Mooie combi, veel plezier alvast met de voorpret


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door PD » do 7 mei 2020 14:19

Prachtig haphop.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Chris » do 7 mei 2020 17:03

Kijk... kijkerdekijk...
Da's nou nog eens fraai hoor....
Top keuze.. thumbup.gif

Maar... je zit er aan vast... we verwachten foto's.. mrgreen.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door VolvoKampeerder » vr 8 mei 2020 18:03

Bedankt allemaal!
[mention]Chris [/mention] dat gaan we zeker doen!

Eerste test: weekend van 5 juni, op een boerderij camping bij de Biesbosch

Duimen dat de luifel dan binnen is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Hannibalb » za 23 mei 2020 11:41

VolvoKampeerder schreef:
do 7 mei 2020 08:45
Nog even een update vanuit hier, de kogel is door de kerk, zowel caravan als luifel zijn besteld! blij.gif blij.gif

Het is een Tendenza 515SG geworden, met daarbij de Unico Milaan 280, met optionele petluifel en kuipgrondzeil.

Caravan is een voorraad model en kan dus vrij snel klaar zijn, de tent word naar verwachting eind mei geleverd, heel erg benieuwd naar beiden!
Begin juni komt de caravan op een boeren camping hier in de buurt te staan, zodat we alles eens lekker kunnen proberen.
Dan kunnen we ook mooi zonder groot publiek de eerste keer de nieuwe tent opzetten whistle.gif Hopelijk zo strak als op het plaatje van Unico :)
Milaan-280-buitenaanzicht.jpg


Bedankt voor de info allemaal!
Schitterende tenten.
Fendt saphir

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door AadB » za 23 mei 2020 12:45

Prachtige set, ga je vast veel plezier aan beleven. caravan.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Taan » za 13 jun 2020 16:10

VolvoKampeerder schreef:
vr 8 mei 2020 18:03
Eerste test: weekend van 5 juni, op een boerderij camping bij de Biesbosch Afbeelding
Nou kom dr maar in! awhoea.gif
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
VolvoKampeerder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 18 aug 2018 20:23

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door VolvoKampeerder » zo 14 jun 2020 21:11

Het weekendje Lage Zwaluwe is uitgesteld, word volgend weekend Afbeelding
De set al wel mooi opgezet hier in de buurt, het kan strakker, maar super tevreden voor de eerste keer met het span Afbeelding
Afbeelding

Net aan deze kant nog niet helemaal strak, volgend weekend poging 2.
Het opzetten ging we soepel, het is zeker niet ingewikkeld, alleen even uitproberen.

Als we alles op de seizoens plek gaan neerzetten komt er ook een pet luifel aan met het bijpassende kuip grondzeil om het compleet te maken.

Afwerking van alles is wel écht top. Vind het alleen altijd knullig wat voor blikkerige haringen er dan weer bij zitten, er zijn er meteen een stuk of 10 krom Afbeelding

Wel super tevreden met de spullen AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo rijder - herintreder in het kamperen - wachten op de levering van de Fendt!

Gebruikersavatar
ReneB
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 10 aug 2016 05:09

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door ReneB » zo 14 jun 2020 23:26

Gefeliciteerd met die mooie tent ( en caravan )
Prima toch zo voor de eerste keer.
Onze vuurdoop volgt over 2 weken. Dan ontvang ik de bestelde Unico Bologna met petluifel en kuipgrondzeil.
Heb er zin in!
Renault Talisman Grand Tour initiale Paris 225 pk (2019) met een Caravelair Artica 520 (2021) erachter.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Aviva » ma 15 jun 2020 20:57

Mooie combi zo!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Chris » ma 15 jun 2020 21:04

Heel niet gek voor een eerste keer..
Nu weet je waar je op moet letten...
Of... hou je het "functioneel".... zo zijn er meerderen hier.... knipoog.gif knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door GSAndre » ma 15 jun 2020 21:14

Chris schreef:
ma 15 jun 2020 21:04
.....Of... hou je het "functioneel".... zo zijn er meerderen hier.... knipoog.gif knipoog.gif
scratch.gif Dacht dat functioneel Unico was, en strak Fortex blij.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke Unico voortent te kiezen

Bericht door Chris » ma 15 jun 2020 21:17

RE.gif
Jij bent partijdig in je eigen voordeel...
Nee dus... zo is het niet....Fortex EN Unico kunnen mooi strak staan hoor...
Niet iedereen hecht daar waarde aan alleen.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”