Voortent gekocht: een misser

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Voortent gekocht: een misser

Bericht door Reisben » za 2 mei 2020 11:25

Da’s nou jammer: de voortent is te klein!

Wij wilden bij onze nieuwe Knaus Sport 450 FU een voortent kopen, een Dorema. En om zeker te zijn dat we de juiste omloopmaat zouden kopen heb ik de caravan maar eens opgemeten.

Volgens Dorema zijn er twee metingen te verrichten, de ene is een touwtje door de tentrail, de tweede meting is voor meer gestroomlijnde caravans. Ik beschouw de Knaus als gestroomlijnd.

Met enig gefriemel heb ik een touwtje in de rail gelegd, tegen uitvallen gezekerd met stukjes karton in de rail. En dan kom ik tot twee afmetingen: 903 centimeter door de rail, 895 centimeter als ik op 1,9 meter het touwtje aan de voorkant recht naar beneden leid.

In de prospectus van Knaus wordt de omlooplengte van de 450 FU opgegeven als 898 centimeter.

Dan de voortent.
Er is bij Dorema keuze tussen maat 10, 875 tot 900 centimeter en maat 11, 900 tot 925 centimeter.

Ons idee was dat maat 11 een beetje groot was voor onze omloop van 903 centimeter. Ik was bang voor een zakkerig afgespannen voortent, misstaand bij de nieuwe Knaus. En de oploop die Knaus vermeldt (898) paste goed bij mijn meting (895) zodat wij kozen voor maat 10, 875-900.

Het blijkt toch anders uit te pakken. De voortent staat nu op z’n tenen, om het zo maar es uit te drukken, de slikranden raken net de grond. Mijn conclusie is dat de omloopmaat van de voortent, althans bij Dorema, inclusief slikrand is. Had ik een maat te groot gekocht dan hadden de slikranden 12,5 centimeter op de grond gelegen, dat zou juist netjes hebben gestaan.

Even dacht ik nog de grote 17 inch lichtmetalen wielen van de Knaus de schuld te geven maar aangezien de caravan netjes horizontaal achter de Hyundai ligt, net als voorheen de Beyerland op zijn 13 inch wieltjes, verwierp ik dat argument weer. Het caravanchassis heeft blijkbaar een soort genormaliseerde hoogte, ongeacht wieldiameter.

Goede raad is er nu dus niet, eenmaal door de caravanrail gehaald is de tent niet meer in te ruilen. Jammer, een misser!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Daphne » za 2 mei 2020 11:34

Als de leverancier niet wil ruilen neem dan eens contact op met Dorema. Wellicht willen zij wel meedenken. Zij zijn immers degene die de informatie te onduidelijk overbrengen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Chris » za 2 mei 2020 11:40

Jammer Ben...

Zo je neus stoten is erg onprettig.
Daarom is ook heel vaak het advies om de verkoper van de tent de juiste maat te laten bepalen.
Het is alom bekend (dacht ik) dat diverse tentbouwers ook diverse manieren van meten hebben.
Daarom heb ik voor onze vorige Walker tent, Walker zelf laten vertellen welke maat ik moest hebben, en dat klopte perfect.
Nu met de Unico Luifel exact hetzelfde gedaan, Bax gebeld en gevraagd... en hun advies overgenomen.
Alle tentateliers hebben zo ongeveer alle caravans zelf opgemeten en in een grote database zitten.
Ieder voor zich dus.
Maar, wat Daphne zegt zou ik ook zeker doen.
Dorema is gewoon een Nederlands bedrijf, je kent de taal, dat maakt het makkelijker.
Wellicht is het mogelijk om een soort Spie in een zijkant te maken.... dan ben jij gered en het is nog netjes ook.
Blijft dan wel dat de ruimte binnen van dezelfde tentmaat blijft, een stap grotere tent zou voor iets meer binnenruimte gezorgd hebben.
Maar om zo met hoog opgetrokken "poten" te staan is ook niet mooi..
Laatst gewijzigd door Chris op za 2 mei 2020 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Reisben » za 2 mei 2020 11:43

Is een idee, Daphne, al was het maar om hun aan te geven dat ze hun prospectus iets duidelijker zouden kunnen beschrijven. Bedenk nu dat ik nog nooit ergens heb gelezen hoe die omlooplengte geïnterpreteerd moet worden.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Daphne » za 2 mei 2020 11:48

RE.gif

Met Walker hebben wij dit probleem nooit gehad. Voor de periode dat wij in de Knaus hebben gewoond hadden we weer een Walker voortent gekocht (tweedehands) en de omloopmaat kwam perfect overeen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Reisben » za 2 mei 2020 11:53

@Chris,
Hoe. Bedoel je Chris, een spie in de plooiflappen van de tent?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Sytske01 » za 2 mei 2020 12:25

Oei, dat is balen. Wij hebben ook een nieuwe voortent van Dorema gekocht, die nu nog ongebruikt op zolder ligt. Ik las jouw verhaal en aangezien wij een vergelijkbare caravan hebben, heb ik meteen even onze maat nagekeken. Wij hebben maat 11.
Onze caravan (LMC 440D) heeft omloopmaat 909 cm. Wij hebben de tent gekocht op de Caravana bij de Dorema-stand en zijn geadviseerd door de medewerker van Dorema aldaar. Als ik de maattabel van Dorema bekijk, tja, dan zit je met een omloopmaat van 903 cm ook wel in de maat 11.
Ik snap jouw idee "de tent moet niet te zakkerig staan", echter wel. Als ik het zelf had moeten beslissen, hadden wij ook maat 10 gekocht: onder het motto: dan staat ie lekker strak. Maar het werkt toch wat anders blijkbaar bij voortenten.
Ik zou idd. contact opnemen met Dorema. Zij hebben een eigen tentenatelier, dus kunnen wellicht wat voor jullie doen.

Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Wally » za 2 mei 2020 12:36

En een extra strook aan de slikrand bevestigingen, naaien enof lijmen?

Frans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38533
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Micky » za 2 mei 2020 13:06

Een leerschool voor alle mensen die denken dit zelf te moeten meten... laat de verkoper je maat bepalen en ga niet zelf aan het prutsen.
Leg ook uit hoe ver jij wilt dat de slikranden de grond raken.


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12816
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Trina » za 2 mei 2020 17:00

@reisben,
Heb je het touwtje wel vanaf de grond en aan de andere kant tot aan de grond laten lopen?
Ik kan me niet voorstellen dat een tent die tot 900 gaat niet op een caravan van 903cm past.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1018
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door GSAndre » za 2 mei 2020 17:37

Heb hele goeie ervaringen over de service van Dorema !
Ben er van overtuigd, dat jullie er uitgaan komen !
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Chris » za 2 mei 2020 21:21

Reisben schreef:
za 2 mei 2020 11:53
@Chris,
Hoe. Bedoel je Chris, een spie in de plooiflappen van de tent?
Een spie... een stuk doek in de form van een spie..
Ergens in het dak of langs de naad tussen dak en zijkant...
Of een complete strook tussen de huidige onderkant en slikrand.
Ze weten best veel "truken" om een oplossing te vinden, je bent niet de enige met een verhaal als dit.
Zelf heb ik geen ervaring bij Dorema, maar bij Walker wel, niets is te gek.. ( bijna dan)
Ik heb een verbouwing aan een voortent gezien, bijna bizar, maar erg netjes opgelost.
Was gelukkig niet mijn voortent, die hadden ze zelf de maat van geadviseerd.
Nooit zelf "rommelen"... dat wil je helemaal niet aan een nieuwe caravan... dat moet perfect zijn...laten zij het maar zeggen, het is hun vak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JanHillegers
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 23:02
Locatie: Uitgeest

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door JanHillegers » za 2 mei 2020 23:00

Hoi,
Wij hadden bij onze kip hetzelfde probleem, maar het bleek, dat we het niet goed ingevoerd hadden. Uiteindelijk gaat vanaf het dak de tent bijna recht naar beneden, maar de grijze flap voer je geheel door en die steekt dus een heel einde buiten de tent. In de folder stond er ergens een foto van. Ik zal kijken of ik van mijn eigen situatie nog een foto kan vinden.
MVG
Jan
Subaru Legacy 2.0 en Kip Celebration 44TTZ

Gebruikersavatar
JanHillegers
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 23:02
Locatie: Uitgeest

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door JanHillegers » za 2 mei 2020 23:15

Afbeelding
Bijlagen
2020-05-02 23.09.08.jpg
zo staat het in de folder
Subaru Legacy 2.0 en Kip Celebration 44TTZ

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door BertJan » za 2 mei 2020 23:22

een tent van Dorema van 875 tot 900 heeft een exacte maat van 887/88 bij 902 is de tent 14 cm / 7 cm per kant te klein. dus de flap komt 7 cm te hoog t.o.v. ideaal.
dorema heeft omloopmaten per 25 cm.
voor de maat 900 (898 / 902 ) past een walker of isaeblla beter die hebben een andere maatboog en per maat 15 cm verschil daarom passen deze vaak beter.
deze 2 hebben ook een exacte maat 900
je kan 2x een spie tussen het dak en de wand laten maken maar doe dit niet van 12,5 cm maar meet op wat je exact nodig hebt.
kosten zo''n 250 / 300 euro dacht ik.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38533
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Micky » za 2 mei 2020 23:37

RE.gif RE.gif

Dat is niet echt van deze tijd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door karelV » zo 3 mei 2020 13:58

Ik zie verschillende berichten voorbij komen van vwb het opmeten van een voortent/luifel om dit aan de dealer cq tentenbouwer, in dit geval Dorema (Doetinchemse Recreatie Markt) te laten beoordelen. Ik heb hier tot 2x toe al slechte ervaringen mee, te weten bij Dorema waar het niet goed van lengte was......dealer schreef langer voor als wat er voor maat in de (Hobby) folder stond en volgens de vertegenwoordiger van Dorema moest ik de folder aanhouden.....en bij Bax waar de dealer advies vergaarde over de maat van de luifel die wij nodig hadden. Hiervan ging het ook mis doordat Bax een te kleine maat opgaf aan onze dealer en de zijflappen/kanten het maaiveld niet bereikte.....
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door BertJan » zo 3 mei 2020 15:47

en als de fabrikant de maat bepaald heeft en het klopt niet dan doe je de tent weer in de doos en gaat deze retour.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door karelV » zo 3 mei 2020 16:00

@Bertjan

Die pakte Dorema dus niet meer terug na 1 weekend gebruikt te hebben.



Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38533
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Micky » zo 3 mei 2020 18:51

RE.gif

Dat is ook logisch dan is hij gebruikt, direct na het passen weer inpakken en terugsturen is de enige optie dan.


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door karelV » ma 4 mei 2020 10:11

RE.gif

Dan hadden we dat weekend in Domburg het zonder luifel moeten doen dan in guur en nat weer, dus verregende luifel tijdens het passen scratch.gif weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38533
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Micky » ma 4 mei 2020 10:31

RE.gif

Ja het is altijd jammer als je iets koopt en niet vooraf probeert, wij hebben bijv. destijds de voortent bij huis opgezet voordat de vakantie begon, dan nog wat maatwerk aanpassingen laten doen. Bij onze tentfabrikant mag en kun je hem zelfs bij hun op de zaak passen, gewoon de caravan meenemen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door karelV » ma 4 mei 2020 13:40

RE.gif

Het is inmiddels al weer 2 of 3 caravans geleden mrgreen.gif dat dit aan de orde was vwb de Dorema luifel, maar toch een duidelijke fout destijds van de vertegenwoordiger om de verkeerde maat voor te schrijven aan ons......net als Bax met onze huidige luifel het verkeerd aan onze dealer doorgaf wat de maat betreft.......later wel weer opgelost door een stormpje door een maatje groter te nemen.
Onze dealer bestelde de luifel trouwens wel op een andere naam om gez..k met Bax te voorkomen....ons kent ons denk mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door Paul Vingerhoets » di 5 mei 2020 11:42

Maar als die nu al ernstig kort is, ga je eenprobleem krijgen als je eens op een veld staat waar de grond niet egaal is of scheef waardoor de caravan aan de deurkant eens wat omhoog moet.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Voortent gekocht: een misser

Bericht door karelV » di 5 mei 2020 14:43

RE.gif

Dit is nu niet meer aan de orde beschreef ik na een Stormpje......gelijk 1 maat groter besteld knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”