Luifel voor trekkend kamperen

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Patman » vr 24 apr 2020 11:45

Watersingel schreef:
di 21 jan 2020 21:14
Wij hebben een echte reisluifel van Obelink. Rechthoekig twee staanders vier touwtjes en vier haringen. Staat in 2 minuten en breek hem in dezelfde tijd weer af en rol hem op en zo hup in de caravan of auto😄
Die hebben wij ook, alleen van Bo-Camp. Ideaal voor een overnachting of een weekendje, maar kan ook langer blijven staan. . 3 alu schuifstokken erbij en gemak dient de mens thumbup.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Royke2 » vr 24 apr 2020 11:54

Veel mensen gebruiken de caravan enkel als
Opslag en slaap vertrek. En de voortent als woongedeelte. Ik denk ja dan kan je netzogoed een vouwwagen nemen.. wij willen echt geen voortent meer al dat werk, poetsen en droog in willenpakken.
Nee we hebben eerst een zakluifelgehad werkt super en makelijk en relatief goedkoop. Hebben nu weer een cassetteluifel heeft toch het meeste onze voorkeur. Echt merk wel dat deze veel meer last van de wind hebben. Als je snachts inbed ligt voel je de caravan wel eens openeer gaan door de wind.
Ben benieuwd we hebben nu de 6300 op de caravan met de extra schooren. Of dit vele male stabieler is..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Patman » vr 24 apr 2020 11:58

RE.gif

Een vouwwagen kan wat lastiger zijn als het regent en je wilt weer verder. Zoveel ruimte heb je dan binnen niet.

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Royke2 » vr 24 apr 2020 12:00

Klopt maar wat ik wil zeggen, als je er vanalles aanbouwd heb je aan de princiepe van een caravan weinig.
Maar er zijn tegenwoordig knappe vouwagens en die ook zo opgezet zijn en de binnenkant drooghouden tijden het openklappen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Sytske01 » vr 24 apr 2020 12:33

Royke2 schreef:
vr 24 apr 2020 11:54
Veel mensen gebruiken de caravan enkel als
Opslag en slaap vertrek. En de voortent als woongedeelte. Ik denk ja dan kan je netzogoed een vouwwagen nemen.. wij willen echt geen voortent meer al dat werk, poetsen en droog in willenpakken.
Nee we hebben eerst een zakluifelgehad werkt super en makelijk en relatief goedkoop. Hebben nu weer een cassetteluifel heeft toch het meeste onze voorkeur. Echt merk wel dat deze veel meer last van de wind hebben. Als je snachts inbed ligt voel je de caravan wel eens openeer gaan door de wind.
Ben benieuwd we hebben nu de 6300 op de caravan met de extra schooren. Of dit vele male stabieler is..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij gebruiken de caravan idd. hoofdzakelijk zoals jij het beschrijft. Juist dáárom hebben we weer een voortent gekocht om wat meer leefruimte te hebben.
Het voordeel van een caravan t.o.v. een vouwwagen, is dat je niet verplicht een voortent hoeft op te bouwen. Ga je een paar dagen weg, je trekt rond, je bent onderweg naar je vakantiebestemming of het is mooi weer, dan zet je alleen de luifel op. Of helemaal niets. En als je langer staat of het is slecht weer, dan zet je de voortent op. We hebben dus nu een voortent en een Fiamma etuiluifel. Zo kunnen we afwisselen, al naar gelang de situatie.
Overigens zetten wij de Fiamma luifel altijd vast met de bijbehorende stormbanden. Ook met harde(re) wind blijft het probleemloos staan.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door sindaco » vr 24 apr 2020 12:36

alles heeft zijn voor en tegen

afgelopen overwintering heeft het 3 dagen echt gestormd langs de spaanse oostkust o.a
en de mensen vlak aan zee die onder water kwamen te staan door overstromingen, konden zonder aanbouwsels zich redelijk snel nog van de camping verwijderen.

anderen met aanbouwsels aan campers of caravans stonden vaak tot 40 cm in het water.

het camping personeel sleepte de ene na de andere caravana weg , maar alleen wat vrij stond.
is natuurlijk niet iets wat vaak voorkomt ...gelukkig maar
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door deemster07 » vr 24 apr 2020 12:58

Wij gebruiken de voortent wel veel. Toch een paar keer harde wind plus regen gehad en dan ben ik altijd blij dat we lekker de ruimte hebben in de voortent.

Voor onderweg gebruiken soms een waterdichte tarp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Morgoth » vr 24 apr 2020 13:01

Ik heb mijn voortent nog nooit opgezet. Het is een Isabella Penta. Dat ding weegt een ton en kost uren om op te zetten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » vr 24 apr 2020 13:11

Patman schreef:
vr 24 apr 2020 11:58
RE.gif

Een vouwwagen kan wat lastiger zijn als het regent en je wilt weer verder. Zoveel ruimte heb je dan binnen niet.
Zonder het een vouwwagen forum te willen maken (dat bestaat al), kijk eens goed naar de beter vouwwagens. We hebben zelf een Holtkamper Kyte XL gehad. Binnenruimte is zeer groot en nat invouwen is geen probleem. DIng staat sneller dan vrijwel elke voortent.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door r.obbink » vr 24 apr 2020 13:15

Het blijft denk ik toch voor iedereen een persoonlijke keus.

Wij willen er nooit meer een voortent aan. Daar komt wel bij dat deze caravan zo ruim van binnen is dat we hem niet alleen als slaaphok gebruiken, ook in de zomer niet.

Wat ik ook een nadeel van een voortent in de zomer vindt is dat dat ding toch behoorlijk warm wordt (spreek ik over Italië)

Nooit meer een voortent voor ons... thumbup.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Poldervrouwtje » vr 24 apr 2020 16:11

Wij snappen ook nooit waarom
Die hele handel opgezet wordt. Wij stonden in Kroatië. Mussen vielen door van t dak en mensen bouwden voortent plus luifel op. Je zit nooit binnen :).

In Nederland zetten wij hem wat sneller op omdat het vaak fris is (voor en naseizoen )
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Ab » wo 29 apr 2020 00:57

Ik heb het ook nooit begrepen in warme streken zoals Kroatië.
Vermoedelijk om dezelfde reden als het wc papier hamsteren.
Als er ooit ergens een mee begint gaan velen het nadoen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Fred G » do 30 apr 2020 06:57

Wij hebben een luifel die je hier niet zo heel veel ziet, maar wel van het merk Unico. Een tikje meer werk met opzetten dan de Torino, maar het ding is licht, watert zeer goed af bij veel regen, zitten standaard al twee zijwandjes in, vandaar dus ietsjes meer werk met opzetten. Maar met opruimen, hop, ook zo zn tas weer in, en weer door naar de volgende camping. thumbup.gif

Grt Fred
Bijlagen
3BDA6ABC-C07C-4BE2-8857-FC7B64A32A33.jpeg
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » do 30 apr 2020 08:37

RE.gif

Die had ik bij Bax ook zien staan ja. Nadeel is de zeer beperkte breedte, zeker bij onze caravan, die een nogal kort stuk recht dak heeft. En persoonlijk vond ik de Torino mooier.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Fred G » do 30 apr 2020 15:29

RE.gif

Vind ook persoonlijk de Torino mooier mrgreen.gif knipoog.gif
Maar deze vond ik praktischer en completer.
Zoveel tenten zoveel wensen knipoog.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Theo Aerts
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:05
Locatie: Nieuwleusen

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Theo Aerts » vr 1 mei 2020 21:22

Wij gebruiken een Thule Omnistor 9200 450 x 300 cm mooie degelijke luifel , een minpunt ...hij klappert nogal bij een klein beetje wind. We hebben daarvoor een paar Thule-klemmen voor gekocht maar nog niet kunnen proberen. We hadden al twee rafters gekocht maar dat hielp niet voldoende. Is er iemand die daar meer over kan vertellen ?? scratch.gif
Mazda CX-5 TS+Bose 2016 +Fendt Diamant 510 TG 2006+Philips 24 ``Led TV+DVD speler+Bose-Solo-5+Digitenne +Alu-LPG Gasfles+Mover ENDURO EM305A +Optima-yellow 55Ah

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door hendrik38 » za 2 mei 2020 10:26

RE.gif Welk type omnistor is dat? is dat al degene met de kleine zijstokjes waarmee je de knikarmen op spanning kan zetten?
Wij hebben sinds gister ook een thule omnistor op het dak, e dan het nieuwe type om het doek op spanning te houden bij wind. Hiervoor een Unico Torino gehad, maar die hebben we verkocht. Was teveel werkt om op te zetten of snel af te breken bij slechter weer.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Theo Aerts
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:05
Locatie: Nieuwleusen

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Theo Aerts » za 2 mei 2020 11:19

Zoals ik al schreef een 9200 met dubbele staalkabels en spanarmen.
De luifel heeft een uitval van 300 centimeter. RE.gif
Mazda CX-5 TS+Bose 2016 +Fendt Diamant 510 TG 2006+Philips 24 ``Led TV+DVD speler+Bose-Solo-5+Digitenne +Alu-LPG Gasfles+Mover ENDURO EM305A +Optima-yellow 55Ah

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » ma 8 mar 2021 10:05

Even mijn eigen oude topic weer uit het stof trekken, voor een niet standaard idee. Nu is dat laatste niet erg, we wijken blijkbaar toch nogal af ten opzichte van vele kampeerders, dus een extra afwijking kan er ook nog wel bij.

Voor de Sprite hadden we een Unico Torino, die we nooit opgezet hebben, gezien we met de Sprite nooit op pad zijn gegaan en de koop ongedaan is gemaakt na een paar weken. Daana de Knaus Sport 460 EU gekocht en gezien het allemaal vlot moest even een standaard luifel gekocht bij ESVO. Eerste camping: geen haring de grond in te krijgen. Zelfs de metalen Haba schroefharingen niet. Nu was het ook niet echt nodig, maar toch.

Nu gebruiken we de luifel echt alleen voor schaduw en buiten zitten als het druppelt. We laten geen zaken onder de luifel staan. Hebben geen fietsen bij ons en verder staat alleen een tafel met 2 stoelen buiten. We trekken rond en willen snel schaduw als we geen plek met natuurlijke schaduw hebben. Nu kwamwn we op het volgende idee: neem een parasolv an 3 meter doorsnee mee en een voet die je vult met water. Voordeel: staat super snel, is flexibel in plaatsing, waardoor je niet meer tegen je caravan aan hoeft te gaan zitten, kan je meedraaien met de zon en is lichtgewicht. Het enige echte nadeel dat wij konden vinden is de 30 liter waterverspilling bij elke verplaatsing.
Het valt ons op dat we dit eigenlijk niemand hebben zien doen..... missen we iets in onze redenering waarom het toch een slecht idee is?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Nimma » ma 8 mar 2021 10:21

Om de zon tegen te houden 👍maar dan die wind🤭
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » ma 8 mar 2021 11:15

[re.gif]
Wind helpt het soort luifel wat we nu hebben ook niet voor: https://www.esvocampingshop.com/nl/cara ... anluifels/
Wellicht dat een Torino iets meer windbescherming biedt door de naar beneden lopende zijkanten. Iets met een zijwand gaan wij zeker niet doen, te veel gedoe voor een nachtje of 3.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Royke2 » ma 8 mar 2021 11:35

Zakluifel of cassetteluifel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door Aviva » ma 8 mar 2021 11:43

@RDDR,

Mijn ervaring met een parasol is dat die altijd wat beweegt ook al zet je hem heel goed vast. Ik vermoed dat als je een parasol voor je caravan gebruikt dat je toch redelijk snel schade aan de caravan hebt. Of je moet hem losstaand van de caravan gebruiken, al denk ik dat je dan geen beschutting voor regen hebt omdat het er zo onderdoor waait.
Ook staat een parasol bij minder weer een stuk minder stevig. Een parasol + voet kost ook wel wat daar heb je ook een groot deel van een zakluifel betaald.

Heb je de Torino nog of is die inmiddels verkocht. Is deze luifel veel te groot of te klein voor de Knaus tegenover de maat van de Sprite. Is eventuele aanpassing van de Torino nog een optie?
Dit gezien onze positieve ervaring met de Torino en storm.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door RDDR » ma 8 mar 2021 11:51

[re.gif]
Torino was vrij snel verkocht, dus die is al weg. Bescherming tegen regen is wel een ding ja. Zakluifel hebben we ook over gedacht, maar vrees dat die zwaar is met oprollen voor iemand met chronische rugklachten. En een Fiamma / Thule vaste luifel vind ik te zwaar. Circa 35kg op een hoog punt. De prijs is overigens geen punt. Wel dat we elke 2 tot 4 dagen verkassen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Luifel voor trekkend kamperen

Bericht door PD » ma 8 mar 2021 12:01

RDDR schreef:
ma 8 mar 2021 11:51
En een Fiamma / Thule vaste luifel vind ik te zwaar. Circa 35kg op een hoog punt.
Waarom zou dat te zwaar zijn; zeker niet voor je stabiliteit tijdens rijden dus hooguit een beetje voor je laadvermogen.
Onze cassetteluifel weegt ca. 60 kg, daar merk ik echt niets van tijdens het rijden.

Wij hebben nog niet zo lang een cassetteluifel, maar ik ben er eerder aan verknocht geraakt dan ik had verwacht knipoog.gif Zeker voor kort verblijf lijkt er niets beter/praktischer verkrijgbaar.
Bijlagen
ZZZZ-DSC00896.jpg
Laatst gewijzigd door PD op ma 8 mar 2021 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”