omnistor luifel en voortent
omnistor luifel en voortent
Zoals het onderwerp al aangeeft zou ik graag een omnistor casetteluifel op de caravan willen monteren en tegelijkertijd gebruik willen kunnen maken van de rail voor de voortent. Wat je dan vaak ziet is dat de casetteluifel op het dak wordt gemonteerd. Vind dit persoonlijk niet een heel mooi gezicht. Zou het ook mogelijk zijn om de casetteluifel net onder de peesrail te monteren of kom je dan met de hoofdruimte niet uit als je de luifel uit draait of kun je dit gewoon corrigeren door de poten van de luifel wat verder omhoog te zetten?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: omnistor luifel en voortent
Ik heb er geen ervaring mee maar direct onder de peesrail lijkt me niet handig ivm de voortentstokken. Je hebt dan te weinig speling om de dakliggers schuin naar beneden te plaatsen, de liggers blijven dan op de cassette "hangen" of je moet de dakliggers wat verbuigen. Je hebt dan trouwens ook geen mogelijkheid om een wintertent te gebruiken tenzij je daar weer een extra rail voor aanbrengt, onder de cassette.
Moet het per se een cassetteluifel zijn? Een etuiluifel is ook heel handig, zeker als je een extra rail monteert op het dak zodat de voortentrail vrij blijft. Wij gebruiken het zo al jaren naar tevredenheid.
Moet het per se een cassetteluifel zijn? Een etuiluifel is ook heel handig, zeker als je een extra rail monteert op het dak zodat de voortentrail vrij blijft. Wij gebruiken het zo al jaren naar tevredenheid.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: omnistor luifel en voortent
@daphne.
Goeie punten draag je aan. Haal je de etuiluifel dan uit de pees als je de voortent gaat gebruiken of laat je hem zitten? Neem je dan altijd beide mee? Waarvoor dient dan de extra peesrail, klap je dan de etuiluifel op het dak??
Goeie punten draag je aan. Haal je de etuiluifel dan uit de pees als je de voortent gaat gebruiken of laat je hem zitten? Neem je dan altijd beide mee? Waarvoor dient dan de extra peesrail, klap je dan de etuiluifel op het dak??
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: omnistor luifel en voortent
Een cassetteluifel onder de tentrail monteren zou moeten kunnen als je hem een behoorlijk stuk smaller koopt dan dat je voortent breed is. Daphnes commentaat is idd terecht, zoals je zelf ook constateerde.
Ook kan hij niet te dicht op de bovenkant van je deur zitten, want dan schuurt die bij het openen en sluiten steeds tegen het zeil. Het is nl niet erg handig om de luifel waterpas te zetten, regen moet er wel gemakkelijk af kunnen lopen. Meestal zie je dat een van de luifelstokken korter is om geen waterzakken te krijgen.
Ik zou denk ik in dit geval voor een zakluifel kiezen. Met het gebruik hiervan heb ik geen ervaring.
Ook kan hij niet te dicht op de bovenkant van je deur zitten, want dan schuurt die bij het openen en sluiten steeds tegen het zeil. Het is nl niet erg handig om de luifel waterpas te zetten, regen moet er wel gemakkelijk af kunnen lopen. Meestal zie je dat een van de luifelstokken korter is om geen waterzakken te krijgen.
Ik zou denk ik in dit geval voor een zakluifel kiezen. Met het gebruik hiervan heb ik geen ervaring.
Re: omnistor luifel en voortent
De etuiluifel blijft altijd aan de caravan hangen in de extra peesrail. Deze zit bovenop de bestaande tentrail (zie foto's) Bij gebruik van een voortent of wintertent, "klap" je het etui op het dak. Zo hoef je nooit te wisselen, en kun je bv onderweg naar een verre bestemming toch 's avonds even de luifel gebruiken en 's morgens heel simpel weer oprollen en wegrijden. Eenmaal op plaats van bestemming, kun je direct de voortent gebruiken door de luifel op het dak om te klappen.hendrik38 schreef:@daphne.
Goeie punten draag je aan. Haal je de etuiluifel dan uit de pees als je de voortent gaat gebruiken of laat je hem zitten? Neem je dan altijd beide mee? Waarvoor dient dan de extra peesrail, klap je dan de etuiluifel op het dak??
- Bijlagen
-
- tweede rail 3.jpg (62.87 KiB) 16506 keer bekeken
-
- tweede rail 2.jpg (38.91 KiB) 16506 keer bekeken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: omnistor luifel en voortent
Dank voor je mooie foto,s dafhne, heel duidelijk. Ik begrijp nu wel dat ik of moet kiezen voor een etuiluifel of er genoegen mee moet nemen dat de casetteluifel op het dak zit gemonteerd en cosmetisch minder fraai is.
Wat vinden jullie het voordeel v een etui tov een casette?
Wat vinden jullie het voordeel v een etui tov een casette?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: omnistor luifel en voortent
Ik heb sinds november 2011 een Fiamma F45 ZIP casette luifel (met aanritsbare voortent) van 3m.
Deze is iets onder de caravanrail gemonteerd (door mezelf).
Een aantal puntjes moet je in acht nemen, nl:
Zit je voortentlamp niet in de weg,
Is je deur niet te hoog,
Als je hem toch op je dak zou monteren, kijk dan of er geen schouwtje van de verwarming (zoals bij mij) of ventilatie van de koelkast oid in de weg zit.
Een nadeel is dat mijn deur bij het opendoen het luifeldoek raakt en dat ze tegen de arm komt. Vooral als ik de vertikale steunpoten te laag zet.
De arm bescherm ik nu met een stuk mousse en de rest ergert mij niet meer.
Deze is iets onder de caravanrail gemonteerd (door mezelf).
Een aantal puntjes moet je in acht nemen, nl:
Zit je voortentlamp niet in de weg,
Is je deur niet te hoog,
Als je hem toch op je dak zou monteren, kijk dan of er geen schouwtje van de verwarming (zoals bij mij) of ventilatie van de koelkast oid in de weg zit.
Een nadeel is dat mijn deur bij het opendoen het luifeldoek raakt en dat ze tegen de arm komt. Vooral als ik de vertikale steunpoten te laag zet.
De arm bescherm ik nu met een stuk mousse en de rest ergert mij niet meer.
Jlly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...
Re: omnistor luifel en voortent
Ik denk dat het heel afhankelijk is hoe jij/jullie caravannen. Als een voortent belangrijk voor je is, zou ik voor een etuiluifel kiezen. Als je voornamelijk of alleen een luifel gebruikt, zou ik een vaste nemen.hendrik38 schreef: Wat vinden jullie het voordeel v een etui tov een casette?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: omnistor luifel en voortent
Is het dan een kostenplaatje verhaal? Bij weinig gebruik etui en veel gebruik casette? Of gaat het erom dat een casette makkelijk uit te klappen en n te klappen is?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: omnistor luifel en voortent
Kostenplaatje, zo zou je het kunnen bezien. Maar misschien is het toch meer de combinatie met praktisch en minder vast.
Toen wij in 2008 de caravan kochten, gingen de kinderen nog mee en had de voortent voorrang. Dan is een vaste luifel toch wel een extra investering en meteen zo definitief. Een etuiluifel kwam daarom al snel in beeld, maar alleen het wisselen vonden we nog wel een dingetje. Toen JanW (forumlid) de constructie met de extra tentrail liet zien, gingen we snel overstag en zijn we met foto's naar de dealer gegaan en hebben de caravan besteld met de extra rail. Nu gebruiken we de voortent niet meer (behalve als we de caravan voor mijn schoonouders neerzetten)
Misschien nemen we ooit een vaste luifel, maar dan moeten we ook een beetje over het cosmetische heenstappen, want net als jij vinden wij het minder mooi. Maar het is praktischer met indraaien van de luifel en wellicht ook wat windvaster, maar dat kunnen de vaste luifelbezitters je beter vertellen.
Toen wij in 2008 de caravan kochten, gingen de kinderen nog mee en had de voortent voorrang. Dan is een vaste luifel toch wel een extra investering en meteen zo definitief. Een etuiluifel kwam daarom al snel in beeld, maar alleen het wisselen vonden we nog wel een dingetje. Toen JanW (forumlid) de constructie met de extra tentrail liet zien, gingen we snel overstag en zijn we met foto's naar de dealer gegaan en hebben de caravan besteld met de extra rail. Nu gebruiken we de voortent niet meer (behalve als we de caravan voor mijn schoonouders neerzetten)
Misschien nemen we ooit een vaste luifel, maar dan moeten we ook een beetje over het cosmetische heenstappen, want net als jij vinden wij het minder mooi. Maar het is praktischer met indraaien van de luifel en wellicht ook wat windvaster, maar dat kunnen de vaste luifelbezitters je beter vertellen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: omnistor luifel en voortent
Je kan mijn vaste luifelconstructie komen bezichtigen op
het forum weekeinde in april .
het forum weekeinde in april .
Jlly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...
Re: omnistor luifel en voortent
@Daphne,
Dat heb je mooi opgelost.
Dat heb je mooi opgelost.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut
Re: omnistor luifel en voortent
Omdat wij ook de mogelijkheid wilden houden om de voortent te kunnen plaatsen èn omdat wij toen nog een imperiaal op het dak hadden, hebben wij er indertijd voor gekozen de cassetteluifel aan de zijwand te monteren. De paar keer dat wij in al die jaren de voortent eraan hebben gehad zijn op 1 hand te tellen, maar de tent ging gemakkelijk door de pees en de tentstokken van het dak hadden totaal geen last van de luifelbak.
Natuurlijk heeft het soms wel eens een nadeel. Als ik met de binnenzijde van de caravan lager sta dan de andere kant, moet ik de luifel wel hoger stellen anders loopt de deur sneller tegen het luifeldoek aan. Ook een losse zijwand is er opgemaakt dat de luifel hoger hangt en ik verdenk de fabrikant er zelfs van dat ie er alleen maar rekening gehouden heeft dat die cassetteluifels aan campers gemonteerd worden, want ik houd heel veel over. Ook het raam in de zijwand krijg ik bijna nooit goed horizontaal omdat ie feitelijk lager hangt en daardoor een andere hoek heeft.
Een cassette is wel veel zwaarder dan een etui, maar ik zou voor het gemak niet willen ruilen. Binnen een minuutje in- of uitgedraaid. Ik denk dat een cassette door zijn knikarmen en voorbak wel stormvaster is dan een etui, maar ook een cassetteluifel kan bij een plotseling opkomende storm kapot waaien (helaas aan den lijve ondervonden)
Natuurlijk heeft het soms wel eens een nadeel. Als ik met de binnenzijde van de caravan lager sta dan de andere kant, moet ik de luifel wel hoger stellen anders loopt de deur sneller tegen het luifeldoek aan. Ook een losse zijwand is er opgemaakt dat de luifel hoger hangt en ik verdenk de fabrikant er zelfs van dat ie er alleen maar rekening gehouden heeft dat die cassetteluifels aan campers gemonteerd worden, want ik houd heel veel over. Ook het raam in de zijwand krijg ik bijna nooit goed horizontaal omdat ie feitelijk lager hangt en daardoor een andere hoek heeft.
Een cassette is wel veel zwaarder dan een etui, maar ik zou voor het gemak niet willen ruilen. Binnen een minuutje in- of uitgedraaid. Ik denk dat een cassette door zijn knikarmen en voorbak wel stormvaster is dan een etui, maar ook een cassetteluifel kan bij een plotseling opkomende storm kapot waaien (helaas aan den lijve ondervonden)
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: omnistor luifel en voortent
@Daphne,
Mooie oplossing!
Vorig jaar een Omnistor Caravan Style etui-luifel aangeschaft, en zochten een nette oplossing voor een permanente ophanging van de luifel.
Toch heb ik nog een paar vragen;
- Is dit een standaard profiel?
- Hoe is het profiel bevestigd, b.v. schroef- en/of lijmverbinding?
- Ik neem aan dat dit niet af fabriek wordt gemonteerd?
- Hebben de foto's van forumlid JanW nog extra info, zo ja kan je deze naar mij sturen.
Alvast bedankt voor je reactie.
Mooie oplossing!
Vorig jaar een Omnistor Caravan Style etui-luifel aangeschaft, en zochten een nette oplossing voor een permanente ophanging van de luifel.
Toch heb ik nog een paar vragen;
- Is dit een standaard profiel?
- Hoe is het profiel bevestigd, b.v. schroef- en/of lijmverbinding?
- Ik neem aan dat dit niet af fabriek wordt gemonteerd?
- Hebben de foto's van forumlid JanW nog extra info, zo ja kan je deze naar mij sturen.
Alvast bedankt voor je reactie.
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)
Re: omnistor luifel en voortent
@rouwehand,
de foto's van JanW geven geen extra informatie. De gebruikte rail is een normale tentrail. Het is door onze caravandealer erop gezet toen wij onze nieuwe caravan kochten.
Er zijn andere forumleden die zelf een tentrail op de bestaande rail hebben gemaakt, wellicht dat zij iets meer kunnen vertellen. Ik kan je eventueel de foto's op ware grootte mailen, stuur dan je mailadres via pb.
de foto's van JanW geven geen extra informatie. De gebruikte rail is een normale tentrail. Het is door onze caravandealer erop gezet toen wij onze nieuwe caravan kochten.
Er zijn andere forumleden die zelf een tentrail op de bestaande rail hebben gemaakt, wellicht dat zij iets meer kunnen vertellen. Ik kan je eventueel de foto's op ware grootte mailen, stuur dan je mailadres via pb.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: omnistor luifel en voortent
Het gewicht.hendrik38 schreef:Dank voor je mooie foto,s dafhne, heel duidelijk. Ik begrijp nu wel dat ik of moet kiezen voor een etuiluifel of er genoegen mee moet nemen dat de casetteluifel op het dak zit gemonteerd en cosmetisch minder fraai is.
Wat vinden jullie het voordeel v een etui tov een casette?
Ik heb zelf een cassette laten monteren toen ik de huidige caravan aanschafte.
Achteraf heb ik er wat spijt van, het ding weegt 45 kg (of meer met alle bevestigingsmaterialen)
Het uitzetten en weer indraaien is wel iets makkelijker, vooral ook omdat ie 5.5 mtr lang is.
Maar helemaal vanzelf gaat het ook niet..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: omnistor luifel en voortent
Wij willen ook graag een grotere luifel maar dan moet er een extra rail op de zijkant gemonteerd worden, en nu las ik ergens in dit forum dat je beter niet zou kunnen boren en schroeven maar plakken met speciale kit. Iemand ervaring hier mee en hoe doe ik dat en welk profiel is het beste?
MirjamS 1 zo 31 jul 2016 19:10
MirjamS 1 zo 31 jul 2016 19:10